https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Auris facelift

Panda sanoi:
Kiitokset vastauksista, hyvä ettei ole Turkin poikien tekemä.  :)
Ei Turkinkaan tuotteissa ole valittamista. Isäukolla on ollut turkkilainen Corolla jo toistakymmentä vuotta, ja loistavasti pelaa edelleen. Uudet C-HR:t tulee muuten myös Turkista.
 
nordman sanoi:
Ei Turkinkaan tuotteissa ole valittamista. Isäukolla on ollut turkkilainen Corolla jo toistakymmentä vuotta, ja loistavasti pelaa edelleen. Uudet C-HR:t tulee muuten myös Turkista.

Kyllä Toyotan kaltainen konserni tiukkoine laatuvaatimuksineen osaa varmasti tehdä hyvää laatua kaikissa maailmankolkissa. Itse olen kuitenkin vielä sen verran vanhanliiton mies etten ensimmäisenä osaa yhdistää Turkkia ja korkeaa teknistä laatua.
 
Auris farmari hybridin hankintaa aikanaan miettiessä muutamilta tahoilta väitettiin että valmistenumerossa oleva J merkitsee valmistusmaaksi Japanin. Syynä tarve varmistaa valmistuksen korkea taso  hybridijärjestelmälle annettavan pitkän takuun vuoksi.





 
Jossain välissä hybridit tulikin Japanista. Mikä lie nykytilanne?
 
Kovasti tuo vanha sotaratsu Corolla -05 1.6 kiinnostaisi vaihtaa uuteen Auris Hybrid Editioniin -17. Pikaiset laskelmat palauttavat maan pinnalle. Onhan tuossa varustetta ja nykyaikaisuutta, mutta ainoat ihan oikeat merkittävät erot on automaattilaatikko, vakkari, ajovakaudenhallinta.

15tkm/vuosi laskuilla tulee seuraavia kuluja, tässä siis vain kulut joiden osalta ko. laitteet eroaa, eli renkaita molemmat syö samaan tapaan yms.:

Rolla:
Ajoneuvovero: 255€
Huolto itse tehtynä: 75€
Polttoaine (7L realistinen kulutus): 1575€
Vakuutus: 450€
Pääomakulut (2%, arvo 4500€): 90€
Arvonalennus (-12,5%/vuosi): 563€
Katsastus: 50€

Nauris:
Ajoneuvovero: 145€
Huolto japanin marmorilla: 492€
Polttoaine (4,5L realistinen kulutus): 1013€
Vakuutus: 650€
Pääomakulut (2%, arvo 24000€): 480€
Arvonalennus (-12,5%/vuosi): 3000€
Katsastus ( ei tarvii kovin monesti 5v aikana): 0€

Nauris tulee näin laskien noin 2476€ kalliimmaksi/vuosi. Taidan siirtää vaihtoa myöhemmälle, jos Rolla pysyy kuosissa eikä remonttia siihen tarvii tehä. 30 tkm ajokilsoilla eroksi jää 2085€. Jäiköhän jotain huomiotta.

Yllätyin ite laskelmista, että ero jää noin suureksi. Kuvittelin, että pienet verot ja pieni kulutus kompensoisi enempi. Saisihan tuolla rahalla sitten parempia ominaisuuksia ja vähän kai turvallisuuttakin. Taidan ajella aidolla Japanissa tehdyllä Rollalla vielä tovin, jos se käy ja kukkuu hienosti. Mitään suurempaa murhetta ei ole ollut, vielä. Mitäs muut tekis, vaihtoon vai ei?
 
inspired sanoi:
Kovasti tuo vanha sotaratsu Corolla -05 1.6 kiinnostaisi vaihtaa uuteen Auris Hybrid Editioniin -17.
...
Taidan ajella aidolla Japanissa tehdyllä Rollalla vielä tovin, jos se käy ja kukkuu hienosti. Mitään suurempaa murhetta ei ole ollut, vielä. Mitäs muut tekis, vaihtoon vai ei?

Jos rahojasi lasket niin jatka nykyisellä. Jos taas pinkka on kunnossa niin vaihda ihmeessä. Vaikutat tarkalta kaverilta kun olet kelpo laskelmat väsännyt. Minkä arvon annat autosi passiiviselle turvallisuudelle  :)
 
Autoilussa ja erityisesti autoilusta AS:n foorumilla puhuttaessa, ei kannata ohittaa sellaisia pikkuseikkoja kuin tunne, ostokiima ja itselleen valehtelu. Näillä saa minkä tahansa autohankinnan näyttävän erittäinkin kannattavalle. Jos taas suhtautuu autoiluun puhtaalla järjellä, niin kannattaa jatkaa Corollalla ajamista.

Nimim. 2010-luvulla 9 uutta autoa ostanut.
 
inspired sanoi:
15tkm/vuosi laskuilla tulee seuraavia kuluja, tässä siis vain kulut joiden osalta ko. laitteet eroaa, eli renkaita molemmat syö samaan tapaan yms.:

Nauris:
Huolto japanin marmorilla: 492€
Ihan mielenkiinnnosta niin mistä tuo summa on peräisin? Meillä on perhepiirissä Auris ja siihen edellinen huolto maksoi alle 200€. Toki se on bensakoneella ja manuaalilla, mutta ei kai hybridin huolto voi noin paljoa kalliimpi olla.
 
Trollsten sanoi:
Ihan mielenkiinnnosta niin mistä tuo summa on peräisin? Meillä on perhepiirissä Auris ja siihen edellinen huolto maksoi alle 200€. Toki se on bensakoneella ja manuaalilla, mutta ei kai hybridin huolto voi noin paljoa kalliimpi olla.

Samaa minäkin ihmettelin. Hybridi pitäisi olla pitkässä juoksussa halvempi huoltaa kun esim. jarrupalat kuluu hitaammin.
 
Inspired, tervetuloa foorumille. Hyvän kustannusvertailun olit muuten väsännyt. Pieniä korjauksia tekisin tuohon laskelmaan. Ensimmäisestä 15 tkm Tojohuollosta hybridi-Auriksen pitäisi selvitä 150-180 €:llä, seuraava laajempi 30 tkm on ollut hieman yli 300 €. Eli ehkä voisit laskea tuohon hybridi-Aurikselle karkeasti 250 €/ 15 tkm. Ja pitää toki muistaa että nämä normihuollot eivät sisällä vielä mitään ekstratoimenpiteitä kuluneille osille. Toki vanhemmalla Corollallakin uskoisin olevan hieman enemmän vuodessa kuin tuon 75 €. Vanhemmissakin Japseissa voi tulla jotain hieman kalliimpaa osan vaihtoa välillä kuten, alustan osien vaihtoa, pyöränlaakereita tai jarrupaloja/levyjen uusimisia. Ihan totta kuitenkin on että pelkästään kustannusmielessä autonvaihto ei kohdallasi kannata. Missä kunnossa muuten Corollan alusta on nyt, ruostetta näkyvissä?

Tietenkin sitten jos sinulla tulee paljon kaupunkiajoa niin osaat antaa hybridin automaattivaihteistolle erityisen paljon arvoa. Oletko muuten käynyt tuollaista koeajamassa. Ajonvakautus ja luistonesto näissä toimii myös hienosti talvikeleissä. Liikkeelle lähdöt ovat naurettavan helppoja liukkastetuistakin paikoista kitkarenkailla. Lämpeää kylmällä kelillä myös sisätiloista todella nopsaan.
 
inspired sanoi:
Yllätyin ite laskelmista, että ero jää noin suureksi. Kuvittelin, että pienet verot ja pieni kulutus kompensoisi enempi.

Juuri noin se menee eli pääomakulut (sis. koron ja arvon aleneman) on uudehkoilla autoilla ajettaessa yllättävän suuri kuluerä.

Itse hybridi Aurista ylläpitävänä ja merkkihuolloissa asioineena pisti silmään tuo huoltoihin budjetoimasi 492 € per 15 tkm on tuplasti todellista suurempi. Jos tuollaisia hintoja joku pyytää, niin kannattaa vaihtaa korjaamoa.
 
Ei mun kahden hybridi-Auriksen eka huolto eli se 15tkm huolto ole maksanut kuin n. 150 euroa ja sitten se 30 tkm huolto vajaa 300 euroa, 45 tkm huolto taas sen 150 euroa ja kallein huolto ollut viimeisin eli 60 tkm huolto reilut 360 euroa.

Ja tietenkin Toyotan merkkihuollossa koska siellä myös akulle tehdään se tarkastus jonka myötä saa takuun jatketuksi..
 
Onkohan käynyt niin että on kysynyt Lexus LS:n huoltohinnastoa jos huoltaminen maksaa 15tkm kohdalla lähemmäs 500€. Lexus RC 300H 15tkm huoltaminen maksaa 250€. Sekin on kaukana tuosta 500€ Auriksen hinnasta..
 
Trollsten sanoi:
Ihan mielenkiinnnosta niin mistä tuo summa on peräisin? Meillä on perhepiirissä Auris ja siihen edellinen huolto maksoi alle 200€. Toki se on bensakoneella ja manuaalilla, mutta ei kai hybridin huolto voi noin paljoa kalliimpi olla.
Kysyin kollegalta joka on pohjoisesta kotoisin. Vastaus oli seuraava: huolto 192€ (kesto 2h), taksi maksullisiin naisiin 50€, nainen 200€ ja taksi takaisin huoltoon 50€. Kuulemma kun kerran isolle kirkolle lähtee ei sitä kannata turhan takia...  :eek:
 
Tuohon oli lukuja kopioidessa tullut vahingossa 30tkm huoltojen kustannukset eli 150€+342€=492€. Kokonais ero on 2476€ on laskettu 150€ huolloilla.

Passiivista turvallisuutta arvostan kyllä kun joku sitä kyseli, mutta paljonko se on oikeasti mennyt eteenpäin mm. turvatyynyä on Rollassa 9 kpl ja koriakin jo tuolloin testattiin vähä enempi. VSC on kyl kova juttu, jota arvostaisin. Aina ei rattimiehenkään kädet kaikkeen ehdi ;). Alkaa meneen OT et voi siirtääki.
 
Auris hybridin hintakehitystä en tunne, mutta tuo arvonalenema 3000 euroa/vuosi vaikuttaa liian suurelta noin vähän ajettavassa autossa. Toyota hybridit pitävät arvonsa yllättävän hyvin.

Vertasin viime vuonna uudenkarheana ostetun vähänajetun 2016 hybridi Yariksen ja kolme vuotta vanhempien myös vähän ajettujen yksilöiden hintoja ja niissä ero oli tuota kolmen tonnin luokkaa (todellinen tingitty käteishinta – kolme vuotta vanhemman hintapyyntö).
 
pantero sanoi:
Auris hybridin hintakehitystä en tunne, mutta tuo arvonalenema 3000 euroa/vuosi vaikuttaa liian suurelta noin vähän ajettavassa autossa. Toyota hybridit pitävät arvonsa yllättävän hyvin.

Nettiauton mukaan ei vaikuttaisi olevan juuri eroa arvonalenemassa muihin vastaaviin autoihin. Ensimmäisenä vuotena reilusti enemmän kuin tuo 3000 euroa, mutta myöhemmin tasoittuu ja keskimäärin tuo 3000€/v ei kovin kauas heitä.
 
Turvallisuudesta...

2017 malli corolla



2014 malli corolla


Tämä IIHS testi on rajumpi rakenteille kuin se europpa malli.

Corolla 2014 malli näkee hyvin kuinka A tolppa pettää ja alkaa "elintila" pienentyä" .

Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu jos vauhtia onkin 5km/h enemmän kun nyt tuossakin on jo työkyvyttömyys lähellä..

Volvo XC90 mallista näkee hyvin sen miten ollaan suunniteltu se että auto "kimpoaa" poispäin ja ns liike jatkuu jolloin ei tule sitä tappavaa ällipysäystä ja rakenteet myös niin vahvat ettei vanne pääse tunkeutumaan ohjaamoon päin pienentämään poljintilaa. Kyseessä tietenkin aivan eriluokan auto hinnalta ja kooltaan. mutta näin yleisesti ajateltuna..

 
Menee jo tosi OT mut kommentoinpa kuitenkin. Hyvä, että on edes joku mittari millä kolariturvallisuutta mitataan, mutta kun käytännössä tulee harvoin just noitten testien mukaisia kolareita joihin autot on optimoitu. Sit ku overlap onki jotain muuta ku nois testeis tai sivutörmäys tolppaan on eri kohdas niin autot käyttäytyy taas eri tavalla. Ois joku tutkimus, missä ihan käytännön turvallisuutta on mitattu esim. henkilövahingot auton uutuuden mukaan. Koriturvallisuudessa tuli imo aika hyppy tuossa 2000 luvun alussa, mut onko se jatkunut. Autom. jarrutus ja ajonvakautus lisää kyl reilusti turvaa mut onko korissa tapahtunu kehitystä kuin paljon, jos ei luoteta sokeesti mainospuheisiin. Sivuhuomautuksena muuten VSC olis maksanu vuonna 2005 lisävarusteena 850€, kehitys kehittyy.
 
Kiitos ReijoM loistavasta linkistä.
Tmr97:n kanssa samoilla linjoilla nyt, että tuo 3000€ ekan vuoden arvonalennukseen on yläkanttiin tässä hybrid editionissa. Enpä vielä tiedä paljonko tuosta 24k€ lähtis käteisalennuksena, kun ehkä todennäköisin vaihtoehto on kahden auton tarve ihan lähitulevaisudessa, jolloin ei tarttis rakkaasta Rollasta luopua ja vaikka täytyiski luopua, niin myisin sen kyl ite mieluusti ihan harrastusmielessä. Itsemyynnistä en koe olevan paljoakaan vaivaa.

Täytyy käydä Hybrid-koeajolla viikonloppuna, kun joku special-viikonloppu nyt https://www.toyota.fi/ajankohtaista/tapahtumat/viikonloppunayttely.json?WT.ac=%2Fajankohtaista%2Ftapahtumat%2Fviikonloppunayttely.json . Kerran jo kokeillut tuollaista joskus huollon yhteydessä 2013, tykkäsin jo silloin. Ja tää facelifti pitäis olla vissiin pikkasen paranneltu mm. äänieristys. Ehkä ne antaa vastustamattoman tarjouksen ;)
 
inspired sanoi:
Menee jo tosi OT mut kommentoinpa kuitenkin. Hyvä, että on edes joku mittari millä kolariturvallisuutta mitataan, mutta kun käytännössä tulee harvoin just noitten testien mukaisia kolareita joihin autot on optimoitu. Sit ku overlap onki jotain muuta ku nois testeis tai sivutörmäys tolppaan on eri kohdas niin autot käyttäytyy taas eri tavalla. Ois joku tutkimus, missä ihan käytännön turvallisuutta on mitattu esim. henkilövahingot auton uutuuden mukaan. Koriturvallisuudessa tuli imo aika hyppy tuossa 2000 luvun alussa, mut onko se jatkunut. Autom. jarrutus ja ajonvakautus lisää kyl reilusti turvaa mut onko korissa tapahtunu kehitystä kuin paljon, jos ei luoteta sokeesti mainospuheisiin. Sivuhuomautuksena muuten VSC olis maksanu vuonna 2005 lisävarusteena 850€, kehitys kehittyy.

Se on totta että testejä tehdään, muuten autoteollisuus toisi markkinoille samaa tuotetta kuin -80luvulla, poikkeuksena nämä hienoudet mitä on keksitty.. Kiinan kopio malleista se huomaa, kakku voi olla nätti mutta kun käy vahinko on kuolema todellista.

Automaattinen jarrutus on juuri silloin hyvä kun vauhtia 100-120 niin auto oletettavasti hidastaa vauhdin sille tasolle että sieltä pääsee hengissä ulos..

Kylkikolarit ovat vaikein sekä peräänajot varsinkin malleissa joissa ihmisiä matkustaa myös tavartilassa.. Yleensä siellä matkustaa ne jotka ovat kaikille ne arvokkaimmat, eli lapset.

Kyllä ns 2010 luvullakin on tapahtunut kehitystä onnettomuuksien suhteen. On tullut entistä vahvempia suurlujuus teräksiä ja parempia ohjelmia joilla pystytään laskemaan mitkä osat toimii ns voimien sitojina. Pelastus teknisesti sen huomaa siinä että 2017 malliseen sakalais valmisteisen auton B tolppaa ei saada enään leikattua poikki vaan taktiikkana on repiminen. Hyvin sen huomaa tuossa Corollan mallissa, sama testi mutta kehitys mennyt eteenpäin, 2014 mallissa vakava loukkaantuminen tai jopa kuolema kun taas 2016 mallissa on selkeesti elintilaa kuljettajalla.

Se että tuo videoissa nähty testi on jenkkien kehittämä.
Sen takia kun huomasivat kyseisen tapahtuman olevan yleisin mitä kohtaamistilanteissa sattuu, eli ajautuu esim. nukahtamisen takia vastakkaiselle ajoradalle, viime hetkessä "havahtuminen" mutta ei ehditä väistää kuin sen verran että autot osuu niin että "umpiot" ovat se kohta joka ottaa voimat vastaan.
Eli takana ei välttämättä olekaan sitä voimaa sitovaa runkopalkkia, vanhemmissa autoissa.