autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Suzuki SX4 S-Cross  (Luettu 34133 kertaa)

Poissa Riisikippo

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
Vs: Suzuki SX4 S-Cross
« Vastaus #100 : 21.01.2018 23:25 »
Yksi ärsyttävä Suzuki-ominaisuus lisää: Avaimet, siis ne keskuslukon kauko-ohjaimet, ovat melkoisen kylmänarkoja, ainakin minulla. Pakkasella ulkoilun jälkeen avain on tähän saakka vaivoin suostunut avaamaan ovet kun on napsutellut tuulilasin edessä avausnappia, tänään reilu parintuntinen hiihtely oli liikaa ja sain ryhtyä avaamaan ovea manuaalisesti. Hiihtokamppeissa ei valitettavasti ole lämmintä sisätaskua ja juomavyön sisältö ehti viiletä niin että sen taskussa ei enää loppumatkasta ollut lämmintä. Molemmissa "mokkuloissa" sama ominaisuus, olen kokeillut koska epäilin käytössä olevan pariston heikkoutta. No saattaahan se ollakin vika liki 3-vuotta käytössä olleessa autossa, mutta vähän tuntuu oudolta että molemmissa samaan aikaan koska yleensä vain toista käytetään ja lämpimänä toimii. Edellisessä autossa jouduin pariston vaihtamaan pariinkin kertaan, mutta patterin alkavan hyytymisen kyllä huomasi lämpimänäkin. Muilla kokemuksia tästä?
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 GL+ -15 ja Honda ST 1100 -01

Poissa Vaarivanhus

• Legenda
« Vastaus #101 : 22.01.2018 07:11 »
Vaarivanhuksella taisi olla jotain häikkää rengaspaineantureiden kanssa? Tänään sama juttu, mittareiden keskellä alkoi herjaamaan serviceä, samalla näkyi renkaan symboli ja kaikki tekstit olivat keltaisia. Ensimmäisellä pysäkillä silmämääräinen tarkastus ei tuonut esiin mitään kummallista, mutta varmuuden vuoksi lähimmälle huoltamolle mittaamaan paineita. Ihan ok näyttivät olevan, R-J:llä oli pistetty 2,2 jokaiseen jonka samalla korotin 2,5:een. Ei herjannut enää, taisi muutenkin olla jokin häiriö. Toivottavasti ei tule tavaksi häiriköinti.
En aiemmin huomannut viestiäsi kommentoidakseni asiaa. Minulla ei ole ollut rengaspaineantureiden toimintahäiriöitä kuin silloin, kun tilanne oli todellinen eli yhdessä renkaassa todellinen vika eli vuoto. Erään kerran tosin piti kausivaihdon yhteydessä lisätä painetta kaikkiin renkaisiin, kun paine oli pudonnut jonkin "kriittisen" rajan alle puolen vuoden aikana renkaiden ollessa säilössä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2018 07:16 kirjoittanut Vaarivanhus »

Paikalla Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
« Vastaus #102 : 22.01.2018 07:38 »
Yksi ärsyttävä Suzuki-ominaisuus lisää: Avaimet, siis ne keskuslukon kauko-ohjaimet, ovat melkoisen kylmänarkoja, ainakin minulla. Pakkasella ulkoilun jälkeen avain on tähän saakka vaivoin suostunut avaamaan ovet kun on napsutellut tuulilasin edessä avausnappia

Eikö tuota avainmokkulaa olisi melko helppoa lämmittää kädellä? Eli mokkula nyrkin sisälle ja reilu puristus pari minuuttia, niin luulisi lämpiävän?
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Vaarivanhus

• Legenda
« Vastaus #103 : 22.01.2018 08:03 »
Yksi ärsyttävä Suzuki-ominaisuus lisää: Avaimet, siis ne keskuslukon kauko-ohjaimet, ovat melkoisen kylmänarkoja, ainakin minulla. Pakkasella ulkoilun jälkeen avain on tähän saakka vaivoin suostunut avaamaan ovet kun on napsutellut tuulilasin edessä avausnappia, tänään reilu parintuntinen hiihtely oli liikaa ja sain ryhtyä avaamaan ovea manuaalisesti. Hiihtokamppeissa ei valitettavasti ole lämmintä sisätaskua ja juomavyön sisältö ehti viiletä niin että sen taskussa ei enää loppumatkasta ollut lämmintä. Molemmissa "mokkuloissa" sama ominaisuus, olen kokeillut koska epäilin käytössä olevan pariston heikkoutta. No saattaahan se ollakin vika liki 3-vuotta käytössä olleessa autossa, mutta vähän tuntuu oudolta että molemmissa samaan aikaan koska yleensä vain toista käytetään ja lämpimänä toimii. Edellisessä autossa jouduin pariston vaihtamaan pariinkin kertaan, mutta patterin alkavan hyytymisen kyllä huomasi lämpimänäkin. Muilla kokemuksia tästä?
Tätä samaa asiaa olen pohdiskellut. Auto alkaa olla kohta kolme vuotta vanha ja en ole vaihtanut vielä kertaakaan avaimeen/avaimiin alkuperäisen pariston tilalle uutta. Toinen avain on ollut joutilaana kotona, en ole käyttänyt sitä ollenkaan, toista käyttänyt koko ajan. Pitääpä rönsyillä kokemuksista hieman useammalla kuin yhdellä sanalla.

Kotiin tullessa ajan autoni talliin eli ajan tallin oven eteen jättäen moottorin käymään. Astun autosta ulos avaamaan tallin ovia. Auto ilmoittaa piippaamalla ja näytössä, että avaimet poistuivat lähistöltä, niin varmaan pitääkin.

Noin viikko sitten tuli tehtyä seuraavanlainen "testi": poikkesin iltapuhteella autolla poikani luona (hän asuu meiltä muutaman sadan metrin päässä) viemässä hänelle autoni avaimen, sen saman, mikä minulla on vakituisessa käytössä. Ajatuksena oli, että hän ottaa aamulla tallistani (hänellä on tallini oveen avain) autoni lähtien sillä aamulla töihin (oma autonsa huollossa ja minä aamulla aikaisin olen vielä nukkumassa). Minun piti siis ajaa kotiin ilman avainta se muutama sata metriä, mutta ehdottoman huolellisesti, erityisesti stumppaamatta moottoria, varsinkin autotallin kynnyksen yli ajaessa. Homma onnistui.

Minulle tuli sitten myöhemmin illalla yllättävä tarve poiketa lähikaupassa. Koska "varsinainen" avaimeni oli pojalla muutaman sadan metrin päässä, piti ottaa käyttöön vara-avain. Mielenkiintoista, vieläköhän auto muistaa avaimen, joka on ollut käyttämättömänä piirongin laatikossa lähes kolme vuotta? Kävelin tallille ja eipä mitä, hyvin auto muisti avaimensa ja kauppareissu onnistui. Kaupasta takaisin tultuani ajoin tavanomaiseen tapaan tallin eteen, astuin autosta ulos avaamaan tallin ovet. Yllätys yllätys, eipä auto piipannutkaan avaimen poistuessa auton ulkopuolella. En kyllä muuta selitystä ymmärrä kuin sen, että käyttämättömän vara-avaimen paristo oli vielä täydessä vireessä ja se jaksoi keskustella auton kanssa huomattavasti "tehokkaammin" kuin se varsinainen avaimeni, jonka paristo kenties jo kolmen vuoden käytön jälkeen vetelee viimeisiään?

Muuten, kysymyksenä, ilmoittaako auto näytöllään sitä, että avaimen paristo vetelee viimeisiään? Olisi vaan hyvä tietää asia jonkin verran ennakkoon.

Pitänee pyytää huollossa (noin kuukauden kuluttua) heitä vaihtamaan käyttöavaimeeni uusi paristo. Ihmeen kauan tuo jo onkin kestänyt enkä viitsisi siitä "viimeisiä mehuja ulosottaa". Vai oliskohan viisainta vaihdattaa paristo molempiin avaimiin?

Poissa Riisikippo

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
« Vastaus #104 : 23.01.2018 10:56 »
Eikö tuota avainmokkulaa olisi melko helppoa lämmittää kädellä? Eli mokkula nyrkin sisälle ja reilu puristus pari minuuttia, niin luulisi lämpiävän?

Juu, vaimoke sanoi tehneensä juuri näin hiihtolenkin jälkeen kun ovet eivät auenneet. Itselläni ei ole kärsivällisyys riittänyt.

Poissa Riisikippo

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
« Vastaus #105 : 22.03.2018 14:34 »
60 tkm huolto takana, ja kustansi melko suolaiset 311 euroa. Tähän hintaan vaihtui öljyt suodattimineen sekä raitisilmasuodatin. Ylimääräisenä takajarrujen avaaminen ja puhdistus satunnaisen peruuttaessa kuuluvan ulinan vuoksi, lievää jumitusta ollut koska yksi pala oli kulunut epätasaisesti. Ei kuitenkaan vaihdettu paloja. Ja tietysti ne avainten patterit menivät vaihtoon, ja ainakin kaukolukituksen kantomatka kasvoi selvästi. Mutta koska auton takuu on jo päättynyt, jätän ensi kerralla marmoritiskin varakkaammille. Eli kaksi käyntiä kerralla Seinäjoen ESS Autotalossa.

Poissa Riisikippo

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
« Vastaus #106 : 16.04.2018 19:34 »
Peräkkäisillä tankkauksilla pienin ja suurin mitattu kulutus, 6,07 ja 6,85 litraa satasella. Jälkimmäisellä tankillisella matkalle sattui muutama kymmenen kilsaa moottoritietä ja olevinaan kiirekin oli. Mutta aika kohtuullista kuitenkin.

Poissa Riisikippo

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
« Vastaus #107 : 28.05.2018 15:28 »
Viikonloppuna 1200 km tuulista kesäkeliä. Positiivisena pienin mitattu kulutus 5.96 l/100 4 hengen kuormalla, negatiivisena Suzun ajo-ominaisuudet. Valitettavasti on pakko todeta että Suzu sopii paremmin talvirajoituksille, satasen vauhdissa meno on jo varsin levotonta. Tuuli heikentää tilannetta entisestään, lisäksi vastaantulevat ja ohitettavat rekat tempovat autoa. Pitkän matkan autona Suzuki on kyllä pettymys, mutta kai se on vaan todettava että tuohon hintaan ei kaikkea saa.

Poissa Riisikippo

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
« Vastaus #108 : 08.07.2018 23:06 »
Suzukilla hinkattu nyt 20 tuhatta marraskuun alusta. Oletettua ajokilometrien vähenemistä ei sitten tapahtunutkaan vaan edelleen olisi diesel ollut kannattava. Vaikkakin vieläkään ei saanut 7 litran kulutusta rikki, ei edes peräkärryä vetämällä. 6,94 nyt suurin lukema.

https://www.efh.fi