autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Sijoitusasunnot  (Luettu 27333 kertaa)

Poissa pokkus

Vs: Sijoitusasunnot
« Vastaus #40 : 07.03.2015 22:24 »
Ulosotosta saa kysymällä tietoon, että onko mitään ulosotossa. Se olisi minulle ainakin sellainen este, että en lähtisi koettamaan onneani. Yksittäinen maksuhäiriö ei ole ehdoton este.

Muutenkin vuokrakandidaattien kanssa joutuu hieman alentamaan ns. kunnon kansalaisen kriteerejä, koska se 30-vuotias vakaassa parisuhteessa ja hyvässä vakityössä oleva ei malta pitkään pysyä vuokralla.

Meillä alkaa olla aika kinkkinen tilanne. Kämppä ollut viikon tyhjillään eikä ideaalisia kandidaatteja ole tullut eteen. Olisi pitänyt silloin heti alkuunsa laittaa kämppä välittäjälle hoidettavaksi ja maksaa heille kuukauden vuokra palkkiona. Tosin eihän sekään ole tae, että he saisivat vuokralaisen heti hommatuksi.

No nyt olen neuvotellut erään perheen kanssa sopimuksesta. He voisivat muuttaa vasta ensi kuun alussa, mutta suostuisivat hieman korkeampaan vuokraan kuin mitä aluksi pyysin. Heillä on aika suurehkoja merkintöjä luottotiedoissa ja ulosotossa (~4000€). Toisaalta niille löytyy heiltä hyvä syy, mutta todenperää en pääse tietenkään mitenkään tarkastamaan. Velkajärjestelytkin ovat kuulemma alkamassa kaupungin kanssa.

Itse haluaisin uskoa tarinan ja antaa perheelle mahdollisuuden, jos tarina on tosi. Mietin, että voisin olla valmis tekemään sopimuksen jos ennen avaimien luovutusta maksetaan kahden kuukauden vuokratakuu ja koko ensimmäisen kuun vuokra. Lisäksi seuraavan neljän kuukauden aikana he vielä maksaisivat kolmannen kuukauden vuokratakuun. Sopimukseen myös kirjattaisiin kohta, jossa sopimus voidaan irtisanoa heti jos vuokranmaksun kanssa ilmenee ongelmia. Ongelma toki on se, että hankalissa tapauksissa tuo kolmenkaan kuukauden vuokratakuu ei riitä kulujen maksuun, jos perhe ei poistu asunnosta rauhallisin sovitteluin.

Onko riski liian suuri sopimuksen tekemiselle?

Poissa Markku J

« Vastaus #41 : 07.03.2015 22:29 »
Minä en missään tapauksessa ottaisi tuollaista vuokralaista. Syitä voi jokainen tarinoida, mutta käytös on todennettu, ja se varmasti jatkuu.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa Marty McFly

• Hallitusjäsen
  • Klassikkoainesta
  • I must confess, I was born at a very early age
« Vastaus #42 : 07.03.2015 22:29 »
On.

Poissa Karvis

« Vastaus #43 : 07.03.2015 22:33 »
Meillä alkaa olla aika kinkkinen tilanne. Kämppä ollut viikon tyhjillään eikä ideaalisia kandidaatteja ole tullut eteen. Olisi pitänyt silloin heti alkuunsa laittaa kämppä välittäjälle hoidettavaksi ja maksaa heille kuukauden vuokra palkkiona. Tosin eihän sekään ole tae, että he saisivat vuokralaisen heti hommatuksi.

No nyt olen neuvotellut erään perheen kanssa sopimuksesta. He voisivat muuttaa vasta ensi kuun alussa, mutta suostuisivat hieman korkeampaan vuokraan kuin mitä aluksi pyysin. Heillä on aika suurehkoja merkintöjä luottotiedoissa ja ulosotossa (~4000€). Toisaalta niille löytyy heiltä hyvä syy, mutta todenperää en pääse tietenkään mitenkään tarkastamaan. Velkajärjestelytkin ovat kuulemma alkamassa kaupungin kanssa.

Itse haluaisin uskoa tarinan ja antaa perheelle mahdollisuuden, jos tarina on tosi. Mietin, että voisin olla valmis tekemään sopimuksen jos ennen avaimien luovutusta maksetaan kahden kuukauden vuokratakuu ja koko ensimmäisen kuun vuokra. Lisäksi seuraavan neljän kuukauden aikana he vielä maksaisivat kolmannen kuukauden vuokratakuun. Sopimukseen myös kirjattaisiin kohta, jossa sopimus voidaan irtisanoa heti jos vuokranmaksun kanssa ilmenee ongelmia. Ongelma toki on se, että hankalissa tapauksissa tuo kolmenkaan kuukauden vuokratakuu ei riitä kulujen maksuun, jos perhe ei poistu asunnosta rauhallisin sovitteluin.

Näkisin että riski on aika suuri, mieluummin antaisin asunnon välittäjälle nyt ja toivoisin että he löytävät ensi kuuksi uuden vuokralaisen jolloin sinun kulut jää tämän kuun vuokra+välityspalkkio. Tuolla sopimukseen kirjatulla irtisanomispykälällä ei ole paljon merkitystä, jos asukas ei suostu muuttamaan niin homma on hoidettava häädön kautta ja aikaa palaa äkkiä useita kuukausia.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa the-Rane

« Vastaus #44 : 07.03.2015 22:38 »
Ei tunnu tosiaan olevan vuokralaisen saaminen pääkaupunkiseudullakaan aina helppoa. Olen seurannut työkaverin vuokrausyrityksiä sivusta, kun ovat uusiin sijoituskämppiinsä vuokralaisia hakeneet. Luovuttivat lopulta itse hakemisen ja alkoivat käyttää jotain firmaa. Maksaa sen kuukauden vuokran, mutta vuokralaiset löytyivät kahteen kämppään hetkessä ja vuoden takuu vuokrista.
- Ilman elämää ei ole tarinaa - http://www.rutinoff.net -
- Korvikeautojen koeajot: http://www.korvikeautot.net -

Poissa pokkus

« Vastaus #45 : 07.03.2015 22:39 »
Tuolla sopimukseen kirjatulla irtisanomispykälällä ei ole paljon merkitystä, jos asukas ei suostu muuttamaan niin homma on hoidettava häädön kautta ja aikaa palaa äkkiä useita kuukausia.

Tämä on lähinnä se tilanne jota itsekin mietin ja mikä voi tapahtua pahimmassa tapauksessa...

Poissa JiiJii71

« Vastaus #46 : 07.03.2015 22:46 »
Tämä on lähinnä se tilanne jota itsekin mietin ja mikä voi tapahtua pahimmassa tapauksessa...

Meille sattui yhteen kämppään yhden kerran yksi oikea elämäntapaintiaani. Jutut olivat kovat, oli milloin töissä ahtaajana ja seuraavassa hetkessä rekkakuskina. Maksoi takuuvuokran ja ensimmäisen kuun vuokran ja muuta ei sitten maksanutkaan. Viiden kuukauden perästä häädön kautta pois. Ulosottoon tuokin vuokrasaatava meni, mutta sinne jonon jatkoksi. Eipä taida tulla ikuna takaisin.

Tämä onkin suurin tilastotappio vuokraustoiminnassamme.
Kyll on lust ku tulitta.

Paikalla Docw

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Renault Clio
« Vastaus #47 : 07.03.2015 23:11 »

Aika kinkkinen tilanne. Voihan se olla, että luottohäiriöille löytyy järkevä syy ja todellinen halu korjata tilanne. Mutta toisaalta se riski tulee sitten teidän kannettavaksi. Valitettava fakta on, että jos ne luottotiedot ovat jo menneet, niin kynnys maksamatta jättämiseen on yleensä matalampi. Näin varsinkin jos ajatus on, että asunto on vuokrattu yksityiseltä inhimilliseltä henkilöltä eikä joltain kasvottomalta yritykseltä joka laittaa maksut perintään välittömästi.

Poissa pokkus

« Vastaus #48 : 08.03.2015 01:40 »
Meille sattui yhteen kämppään yhden kerran yksi oikea elämäntapaintiaani. Jutut olivat kovat, oli milloin töissä ahtaajana ja seuraavassa hetkessä rekkakuskina. Maksoi takuuvuokran ja ensimmäisen kuun vuokran ja muuta ei sitten maksanutkaan. Viiden kuukauden perästä häädön kautta pois. Ulosottoon tuokin vuokrasaatava meni, mutta sinne jonon jatkoksi. Eipä taida tulla ikuna takaisin.

Näinhän se tosiaan voi pahimmassa tapauksessa käydä. Tai no, voihan se vuokraaja laittaa kämpän täysremonttiin ja viedä kaakelitkin mukanaan, jos oikein innostuu... Meidän tapauksessa itse otin vuokralaiseen yhteyttä ja hän heti kertoi, ettei hänellä ole luottotiedot kunnossa eli ei sen takia ole validi hakija, koska itse olen ilmoitukseen eritellyt luottotietojen tarkistuksen. Hakija ei siis yrittänyt piilotella huonoja luottotietojaan kuten aiemman tapauksen kanssa kävi.

Poissa pokkus

« Vastaus #49 : 08.03.2015 02:16 »
Aika kinkkinen tilanne. Voihan se olla, että luottohäiriöille löytyy järkevä syy ja todellinen halu korjata tilanne. Mutta toisaalta se riski tulee sitten teidän kannettavaksi. Valitettava fakta on, että jos ne luottotiedot ovat jo menneet, niin kynnys maksamatta jättämiseen on yleensä matalampi. Näin varsinkin jos ajatus on, että asunto on vuokrattu yksityiseltä inhimilliseltä henkilöltä eikä joltain kasvottomalta yritykseltä joka laittaa maksut perintään välittömästi.

Uskon itse haluun korjata tilanne, koska kyseessä on perhe, jossa on kaksi pientä lasta. Tosin eihän tuokaan vielä mitään oikeasti takaa. Mutta totta se on, että riski on olemassa ja tässä tapauksessa se on suurempi kuin "ideaalihakijan" kanssa.

Itse olen vaan pähkäillyt tätä ja nyt meillä näyttäisi olevan kaksi vaihtoehtoa:

1. Kämpän vuokraus välittäjälle, joka ottaa yli kuukauden vuokran (1kk + ALV) palkkioksi. Tässäkin tapauksessa parhaassa tapauksessa kämppä menee vuokralle vasta kuukauden päästä eli käytännössä tämä tarkoittaa meille heti yli 2 kuukauden vuokran menetystä. Tämä 2kk:n menetys on siis varma menetys. Vuokransaanti jatkossa on tosin varmasti todennäköisempi. Tätä skenaariota ei tosin yhtään paranna se tieto, että samalla alueella on viitisen muutakin samanlaista kämppää about samalla pyynnillä ja ne kaikki ovat välittäjien kautta. Ilmoitus niissä kaikissa on ollut esillä 50-80 päivää eikä sopimusta ole vieläkään tehty. Eli jos meilläkin kestää yhtä kauan vuokralaisen saanti, niin kämppä on tyhjillään vielä seuraavat 2-3kk...

2. Vuokrataan kämppä tälle perheelle. Kädessä meillä kuitenkin on 3kk:n vuokra ennen kuin avaimia edes luovutetaan heille. Kämppä on tyhjillään yhden kuukauden eli menetys meille on kuukauden luokkaa nyt. Pahimmassa tapauksessa vuokrat jäävät kokonaan maksamatta ja asia menee häätöön asti. Häädössä voi mennä aikaa 5kk ja meille tulee takkiin noin 3kk:n vuokrat. Jos taas asiat menee hyvin, niin joitain pienempiä maksuhäiriöitä ilmenee, mutta ne saadaa hoidetuksi.

Jotenkin kuitenkin näen tuon toisen tapauksen järkevämpänä, vaikkakin siinä on enemmän riskiä mukana. Vuokralaiset kuitenkin maksavat takuuvuokrat omista säästöistä, joka on mielestäin parempi asia kuin vuokravakuuden tuleminen sossulta. Kun kyseessä on oma raha, niin sen menetys kirpaisee varmasti enemmän kuin toisen rahan menetys.

Poissa pokkus

« Vastaus #50 : 08.03.2015 03:48 »
Aiheeseen liittyvää uutisointia:

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2015030619258890_an.shtml

" Se, että luottotiedot ovat kunnossa ei tarkoita sitä, että tämä henkilö olisi maksanut aikaisemmat vuokransa.

Metsolan mukaan maksamattomat vuokrat eivät näy luottohäiriömerkintöinä, koska maksamattomat vuokrat on usein jätetty maksamatta yksityisille vuokranantajille. Yksityiset vuokranantajat tyytyvät siihen, että vuokrat laiminlyönyt henkilö muuttaa pois.

Jos tapausta ei viedä käräjille asti, luottotiedot säilyvät nuhteettomina."

Poissa jni

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Tulossa Bass olut
« Vastaus #51 : 08.03.2015 07:26 »
Tuon kertomasi perusteella, en lähtisi vuokraamaan tuolle perheelle. Jotenkin hälyyskellot soivat: luvataan vuokratakuu ja ensimmäisen kuun vuokra, on lapsia jne. Varmaan näin, mutta entä sitten. Jos kyseessä on nuoripari jolla alaikäisiä lapisa, niin ihmettelen, miksi he yksityiseltä markkinoilta kalliilla vuokra-asuntoa kyselevät. Tuollaiset sosiaalitapaukset menevät aina kunnan asuntojonon kärkeen. Myöskään vuokrasuhde ei ilmeisesti kovin pitkäksi ole muodostumassa muutenkaan ko asuntoon?
Ajossa: Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 Exclusive Velvet Red
Tulossa: Skoda Kodiaq RS
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa pokkus

« Vastaus #52 : 08.03.2015 09:39 »
Tuon kertomasi perusteella, en lähtisi vuokraamaan tuolle perheelle. Jotenkin hälyyskellot soivat: luvataan vuokratakuu ja ensimmäisen kuun vuokra, on lapsia jne. Varmaan näin, mutta entä sitten. Jos kyseessä on nuoripari jolla alaikäisiä lapisa, niin ihmettelen, miksi he yksityiseltä markkinoilta kalliilla vuokra-asuntoa kyselevät. Tuollaiset sosiaalitapaukset menevät aina kunnan asuntojonon kärkeen. Myöskään vuokrasuhde ei ilmeisesti kovin pitkäksi ole muodostumassa muutenkaan ko asuntoon?

No tämä meni puihin jo muutenkin, kun laittoivat pitkän viestittelyn jälkeen että ottivat jo toisen kämpän...

Poissa dingdongpingpong

• Legenda
« Vastaus #53 : 08.03.2015 10:00 »
Aiheeseen liittyvää uutisointia:

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2015030619258890_an.shtml

" Se, että luottotiedot ovat kunnossa ei tarkoita sitä, että tämä henkilö olisi maksanut aikaisemmat vuokransa.

Metsolan mukaan maksamattomat vuokrat eivät näy luottohäiriömerkintöinä, koska maksamattomat vuokrat on usein jätetty maksamatta yksityisille vuokranantajille. Yksityiset vuokranantajat tyytyvät siihen, että vuokrat laiminlyönyt henkilö muuttaa pois.

Jos tapausta ei viedä käräjille asti, luottotiedot säilyvät nuhteettomina."

Toisaalta samasta artikkelista poimittuna:

Vastaavasti maksuhäiriömerkintä ei tarkoita sitä, etteikö henkilö voisi olla hyvä vuokralainen.

Poissa Topias

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #54 : 08.03.2015 20:53 »
Tällä olen nyt tarkastanut luottotiedot:

https://www.bisnode.fi/henkiloluottotiedot/

Halvin sivusto, jonka itse olen löytänyt. Muualla pyydetään jopa 30 euroa luottotiedon kyselystä.

tuota voisi käyttää, jos itse aletaan vuokralaista etsiä. aihe ajankohtainen alkukesällä.

Poissa pokkus

« Vastaus #55 : 10.03.2015 20:41 »
Ei taida noita välittäjäfirmojakaan hirveästi lisätyöt kiinnostaa. Viiteen suureen firmaan lähetin täällä PK-seudulla kyselyn jo viime viikolla. Yksi vastasi, että pitäisi soittaa takaisin, niin voidaan neuvotella enemmän ja toiselta tuli vastaus, että palaa asiaan seuraavana päivänä. Yhteydenottoa ei kuitenkaan ikinä kuulunut :-\ Kolmesta firmasta ei siis kuulunut mitään vastausta.

Poissa pokkus

« Vastaus #56 : 27.03.2015 19:53 »
Nyt olisi vuokralaisten ja omat nimet vuokrasopimuksessa. Enää pitää jännittää tuleeko vuokravakuus ikinä tilille... Avaimia ei toki luovuteta ennen kuin vakuudet on maksettu. Sosiaalitoimistolta pitäisi tulla maksu suoraan, mutta kun yritin ottaa heihin yhteyttä asiaan liittyen, niin tuli vaan vastaus, ettei tietoja luovuteta ulkopuolisille tahoille. Aika jännä juttu, että ole ulkopuolinen vaikka olen vuokranantaja tässä tapauksessa... ::) Viimeksi sieltä kun tuli kuitenkin suoraan päätöspaperi meille kotiin.

Poissa pokkus

« Vastaus #57 : 02.04.2015 05:30 »
No niinhän siinä sitten lopulta kävi, että vaikka nimet oli vuokrasopparissa, niin eipä vuokravakuutta missään vaiheessa näkynyt eikä vuokralaisista mitään kuulunut. Vuokralaiset eivät enää ole pariin päivään vastailleet viesteihini mitenkään eli taisivat tehdä oharit... On se kyllä kumma kun kehenkään ei voi oikein nykypäivänä luottaa, vaikka ihan sopimukseen asti on nimet saatu... Nämäkin hakijat kuuluivat erääseen vähemmistöryhmään ja eipä ainakaan oma kuva parantunut tämän tapauksen seurauksena :-\

Poissa gloter

« Vastaus #58 : 02.04.2015 08:24 »
Vissiin liikaa asuntoja tarjolla?  Onpa vaikeaa. Yksiö/kaksio menisi varmasti helposti mutta siitä huolimatta ei voi kuin ihmetellä. Myös noitten firmojen toimintaa.

Poissa V

• Klassikkoainesta
« Vastaus #59 : 02.04.2015 09:52 »
No just.. ikävää. Ei se ole tuokaan näköjään helppoa seilä pk-seuvulla. Onneksi ei ole täälä ollu vielä mitään vaikeuksia. Nyt on onneksi ollu pitkäaikaset vuokralaisetkin..