autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä veneistä  (Luettu 132041 kertaa)

Poissa Mechanic

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 419
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #960 : 23.08.2020 19:46 »
Tohatsun kamppishinta näyttäis olevan enempi, kuin Mercuryyn saatu hinta. Mercuryn hintahan ois silloin ihan kohdallaan.
Kättele pois.

Paikalla Pekka T

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10574
  • BMW 328i
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #961 : 23.08.2020 19:59 »
Sehän sitten otti ja hajos 80-luvun 20hv Mercury. Tänään lähti vanha moottori jo uudelle omistajalle. Nyt tartteis uuden moottorin tilalle. Uusi 20hv Honda tai Mercury alkaisi olla valinta, koska käytettyjä ei juurikaan ole markkinoilla järkevällä hinnalla. Toista ikäloppua konetta siihen ei osteta. Ja yksi syy noihin kahteen, on paikallinen jämy. Tuolta sen saisi kätevästi suoraan veneen perään.

Oisko jotain syytä välttää jompaa kumpaa merkkiä tai jotain muuta mitä ei ajateltu?

Kerro ensin onko ohjaussauva vai rattiohjaus? Käsi- vai sähkökäynnistys? olisiko trimmistä hyötyä? pitkä- vai lyhytperäinen kone? ja onko väliä polttoaineruiskutuksen ja kaasuttimen kanssa? Onko koneen painolla merkitystä?  :)



Poissa -sami-

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2797
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #962 : 23.08.2020 20:17 »
Kerro ensin onko ohjaussauva vai rattiohjaus? Käsi- vai sähkökäynnistys? olisiko trimmistä hyötyä? pitkä- vai lyhytperäinen kone? ja onko väliä polttoaineruiskutuksen ja kaasuttimen kanssa? Onko koneen painolla merkitystä?  :)

Ratti ja sähkökäynnistys. Trimmi ois hyvä, ni ei 70+ isän tartteis repiä konetta. Pitk/lyhyt, en muista. Eipä noilla varmaan muuten merkitystä ole.
520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi

Poissa -sami-

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2797
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #963 : 23.08.2020 20:21 »
^ luulisin myös, että Mercuryn jälleenmyyntiarvo parempi kuin Tohatsun

siitä huolimatta valitsisin Yamahan, vaikka hakisin 500 km päästä ja maksais enempi ...

Yamahaa saisi naapurikylästä. Siellä oli kuulemma perinteinen ”automyyjä” myymässä... pitäis väkisin ostaa, ottakaa nyt hitto nää rahat... 😂
520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi

Poissa Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1791
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #964 : 23.08.2020 20:31 »
Minä katsoisin tämänkin kortin: https://www.tohatsu.fi/peramoottorit/20-hv-peramoottori/


Meillekin tuli uusi Tohatsu 20hv 80-luvun huonokuntoisen Mercury 20hv tilalle. Käytetty ei enää kelvannut vaan piti olla uusi ja luotettava. Tohatsut aika edullisia ja vielä 5v takuulla jos huoltaa liikkeessä. Ei mitään valitettavaa Tohatsussa, taitaa olla kolmatta kesää nyt käytössä.

Poissa Kraftwerk

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 133
  • Audi A4 2.0T quattro Avant
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #965 : 24.08.2020 01:15 »
Tohatsun viimeistely on konekopan alta Hondaan ja Yamahaan verrattuna ehkä aavistuksen karkeampaa ja 8-9,8 hp kokoluokassa Tohatsuista puuttuu öljynsuodatin, mikä on erona kalliimpiin vastaavan kokoisiin japsimoottoreihin, joista se löytyy. Ajoin muutama vuosi sitten 200 tuntia uudella 9.8 nelaritohatsulla ennen isomman ostoa, ja hyvä fiilis jäi silti moottorista.

Joka tapauksessa 20 hp kokoluokassa minä katselisin Suzukia, Tohatsua tai Mercurya, koska ne ovat ruiskukoneita. Kaasarikone tarvitsee alle 10 asteen lämpötiloissa ja varsinkin nollan lähellä hetken lämmittämisen tyhjäkäynnillä reilulla ryypyllä ennen kuin kestää ottaa vaihteen päälle, mikä voi tuullisessa rannassa olla ongelmallinen, jos keli painaa kiville. Ruiskumoottorissa kone kestää kuormaa sammumatta heti startin jälkeen.

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2672
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #966 : 24.08.2020 08:01 »

Joka tapauksessa 20 hp kokoluokassa minä katselisin Suzukia, Tohatsua tai Mercurya, koska ne ovat ruiskukoneita.

Listaan voi lisätä Yamahan F20G-sarjan.

Ja Marinerinkin, jota taas saa Suomessa. Se on sama peruskone kuin Mercury/Tohatsu.

Toisin kuin kuin usein luullaan, vaikka Mercuryn ja Tohatsun peruskone on samat, on niissä silti pieniä eroja: Moottorin ruiskun kalibroinneissa, varusteissa, potkureissa, äänieristyksessä ja Mercuryn rikiputki on vahvistettu.

Lähde: Kipparin testi 20 heppasista, lehti 2/2020.
"It is what it is."

Poissa Anzander

Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #967 : 24.08.2020 09:07 »
Ite ajelin reilun vuoden tuolla uudella Tohatsu 20 EFIllä - oli ruiskukone, sähköstartilla, ja kahvaohjauksella mutta silti jo trimmi löytyi. Nyt tänä kesänä vaihdoin veneen isompaan ja mukana tuli Yamaha F25. Nykyinen toki on yhdeksän vuotta vanha, mutta silti Tohatsu olikin itselle hiukan yllättäen kaikin puolin jotenkin hiljaisemman ja sivistyneemmän oloinen. Yamaha tuntui ensikoeajolla jotenkin todella karkealta vehkeeltä. Eli täältä kyllä vahva suositus Tohatsun uudelle kaksikymppiselle.

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2672
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #968 : 24.08.2020 09:30 »
Nyt tänä kesänä vaihdoin veneen isompaan ja mukana tuli Yamaha F25. Nykyinen toki on yhdeksän vuotta vanha, mutta silti Tohatsu olikin itselle hiukan yllättäen kaikin puolin jotenkin hiljaisemman ja sivistyneemmän oloinen. Yamaha tuntui ensikoeajolla jotenkin todella karkealta vehkeeltä. Eli täältä kyllä vahva suositus Tohatsun uudelle kaksikymppiselle.

Yamaha 20 on uudistunut tuosta, ja uusin Yamaha saa paremman arvosanan melutasosta kuin tuo Tohatsu.
Tohatsukin on kyllä hyvä, on toisena melutasossa tuossa mainitsemassani testissä.

Noin ylipäänsä hyvin tasaväkinen testi, koko konkkaronkka yleisarvosanojen 7,7-8.0 sisässä.
"It is what it is."

Poissa -sami-

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2797
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #969 : 24.08.2020 17:17 »
Moottorin käyntiääni ja melu ei ole merkityksellinen, onhan isällä ollut Passat ja CR-V 😂

Mercury sinne perään nyt tulee sitten loppuviikosta. Ei se ainakaan entistä huonompi ole.
520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi

Paikalla Pekka T

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10574
  • BMW 328i
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #970 : 24.08.2020 19:02 »
Mercury sinne perään nyt tulee sitten loppuviikosta.

Oikeastaan noin ei saisi asiaa ilmaista.  :)


Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3970
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #971 : 24.08.2020 19:08 »
^vuoden -91 jälkeen lienee ollut kuitenkin jo turvallista
Volvo V60 T8 R-Design MY20

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5080
  • Passat 1,9 Tdi bj98 Rapid 1,6 tdi -15 Bora 2,0 -02
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2672
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #973 : 29.08.2020 22:08 »
Miten jotkut saa kymmenvuotiaan Fasterin näinkin huonoon kuntoon :o. Mutta ennenkaikkea ihmetyttää, mikä on voinut aiheuttaa pohjan syöpymisen tuolla tavalla. Useita läpireikiäkin siis.
Väärä eliönestomaali?
https://huutokaupat.com/2126121/faster-460honda-bf40
"It is what it is."

Poissa Kraftwerk

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 133
  • Audi A4 2.0T quattro Avant
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #974 : 29.08.2020 22:24 »
Aika kaameassa kunnossa tuo Faster. Melkeinpä tekisi mieli sanoa, että paalivalmis vene.

En tiedä voisi tuollaiset syöpymät saada jotenkin happo- tai emäspesuaineilla, mutta toisekseen näyttää että vene ei liiemmin pesua ole nähnyt. Syöpymät kyllä rajautuvat vesilinjan alle tai maalauksen alueelle.

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2672
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #975 : 30.08.2020 07:57 »
Tuli illalla myöhemmin mieleen että eliönestomaalejahan on kuparipohjaisia, ja sehän se on täytynyt olla:

https://www.buster.fi/fi/alumiiniveneen-pohjan-maalaus-ja-antifouling-kasittely

Älä maalaa alumiinivenettä koskaan kuparipitoisella eliönestomaalilla. Kuparia sisältävä maali muodostaa alumiinin kanssa sähkökemiallisen parin ja johtaa alumiinin syöpymiseen.

Aika kaameassa kunnossa tuo Faster. Melkeinpä tekisi mieli sanoa, että paalivalmis vene.


Joo, paras puristaa vene alumiiniharkoksi ja kone myyntiin. Itse en kyllä uskaltaisi ostaa edes konetta kun on nähnyt tuon veneen.
"It is what it is."

Poissa -sami-

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2797
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #976 : 05.09.2020 20:22 »
Mercury sinne perään nyt tulee sitten loppuviikosta. Ei se ainakaan entistä huonompi ole.

Noh, siellähän se nyt on. Tänään kävin ensiajelulla. Onpa erilainen samassa veneessä 20hv 80-luvulta ja 20hv nykypäivästä. Ihan toisella tavalla nousi liukuun. Nopeuttakin keräsi selvästi enempi. Ja mikä mukavaa, veneessä voi jutella ajon aikana.
520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4284
  • Volvo XC60
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #977 : 05.09.2020 20:39 »
Noh, siellähän se nyt on. Tänään kävin ensiajelulla. Onpa erilainen samassa veneessä 20hv 80-luvulta ja 20hv nykypäivästä. Ihan toisella tavalla nousi liukuun. Nopeuttakin keräsi selvästi enempi. Ja mikä mukavaa, veneessä voi jutella ajon aikana.
Saattaa olla että 80-luvun koneessa ei ollut enää ihan kahtakymmentä heppaa...
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2672
  • Audi A4 B9 2.0TFSI 140 Stron, Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #978 : 27.09.2020 10:20 »
^Jos on tarkoitus veneillä/kalastaa avomeren reunalla, niin sen parempi mitä pitempi vene on. 6 m on jo aika hyvä sattumaan aallon väliin.

kaivan tämän vanha viestin esiin, koska aihe vaivaa minua.

Usein näkee tämän toteaman, mutta mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan? Miten pituus auttaa meriaallokossa kun puhutaan metrin - puolentoista eroista pieneissä veneissä?
Vaikkapa 4.5 vs 6m jos kummassakin on yhtä korkeat reunat ja köli samanlainen.
"It is what it is."

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4284
  • Volvo XC60
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #979 : 27.09.2020 11:40 »
kaivan tämän vanha viestin esiin, koska aihe vaivaa minua.

Usein näkee tämän toteaman, mutta mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan? Miten pituus auttaa meriaallokossa kun puhutaan metrin - puolentoista eroista pieneissä veneissä?
Vaikkapa 4.5 vs 6m jos kummassakin on yhtä korkeat reunat ja köli samanlainen.
Minulla ei ole tähän mitään tieteellistä vastausta, vaan omat kokemukset perustuvat 11 vuoden ajalta lohenuisteluun Ahvenanmaalla ensin reilu 5 m veneellä ja sittemmin reilu 6 m veneellä. Tunteja yhteensä hiukan yli 1000.

Ehkä tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa on vähän vedetty mutkia suoraksi, mutta kun aallokkoa alkaa olemaan niin pidemmän veneen suuntavakaus on yleensä huomattavasti parempi kuin lyhyemmän. Autopilotti pystyy pitämään kurssin paremmin tai vaihtoehtoisesti käsin ohjattaessa ruoria ei tarvitse pyörittää koko aikaa. Toki merelläkin aallonpituus vaihtelee, riippuen mistä päin on tuulee ja pohjoistuulella lähellä mannerta on aallonpituus hyvin samantapainen kuin järvillä (lyhyt ja hakkaava) kun taas eteläisillä tuulilla aalto nousee korkeaksi ja sen pituus kasvaa vastaavasti.

Toki osa suuntavakavuudesta tulee lisääntyneestä painosta, mutta onhan lienee kiistatonta että pidempi kölilinja auttaa suunnan pidossa.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"