https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä veneistä

dingdongpingpong sanoi:
Meinaatko siis että vettä pitäisi sataa koko amme laitoihin asti täyteen....voivoi.

Suurin Suomessa mitattu sademäärä vuorokaudessa on vajaa 200 mm. Uppoaako Buster?
 
^En tiedä uppoaako Buster tuollaisesta vesimäärästä, mutta on veneitä uponnut sellaisesta pilssissä olleesta vesimäärästä, jota ei veneen sisällä vielä pystynyt näkemään. Vesi ei siis ollut vielä sisäpohjan päällä. Tämän tapauksen tosin aiheutti vuoto Silverissä ja kun vettä oli pilssissä tarpeeksi ei vene olut enää vakaa. Vesi lähti liikkeelle pitkin pilssiä ja valui perään, jolloin vene ei jaksanut kantaa enää lisääntynyttä kuormaa vaan vajosi niin syvälle että aallot tulivat perästä sisään. Tämä tapahtui suomalaiselle uisteluveneellä Ruotsissä Vänerillä 5-6 v sitten. Miehistö joutui kylmän veden aikaan veden varaan, josta pari ruotsalaista uisteluvenettä noukkivat ne kyytiin. Vene jäi kellumaan siten että vain kokka näkyi pinnalla. Siinä on ollut aineksia pahempaankin tapahtumaan.

Tämä nyt siis vain esimerkkinä, ettei veneen tarvitse täyttyä laitojaan myöten ennen kuin se saattaa upota. 500 - 1000 l vettä pilssissä kun lähtee liikkeelle ja valuu toiseen takakulmaan niin se voi olla silloin menoa.
 
^
Juuri näin.
Ja tuossa busterissa voi olla pilsneripumppu ollut hajalla jo pidempään ja sateen sattuessa on haukannut peräpeilin kautta vedet sisään...takapainoinen iso ulkoperämoottori toimii hyvänä vipuvartena kun perässä paino lisääntyy.

Arvailuja vain.
 
dingdongpingpong sanoi:
^
Juuri näin.
Ja tuossa busterissa voi olla pilsneripumppu ollut hajalla jo pidempään ja sateen sattuessa on haukannut peräpeilin kautta vedet sisään...takapainoinen iso ulkoperämoottori toimii hyvänä vipuvartena kun perässä paino lisääntyy.

Arvailuja vain.

Kuulostaa mahdolliselta
 
Luulen käyneeni Imatralla veneen kanssa Saimaalla reissatessani, mutta ehkä olen väärässä. Kuitenkin on vaikea ymmärtää esim. Kimolan kanavan rakentamista ja sama tämän Saimaalta Vuokselle suunnitelman kanssa. Miljoonia kuluu ja jokunen veneilijä/vuosi käyttää.
 
Veneilykausi tuli avattua venemessuilla. Siellä on tullut tavaksi käytyä ainakin viimeiset 15 - 20 vuotta, vaikka välillä tulee miettineeksi homman mielekkyyttä ajaa sinne 230 km ja takaisin... no, siellä näkee tuttuja sekä esittelijöiden että messuvieraiden parissa ja kaveri jaksaa ajaa vielä meille Kuopiosta saakka ja yötä vasten vielä takaisin. Käydään niin kauan kuin kaverilla virtaa riittää ajaa  :rolleyes:

Messuilla riittää katseltavaa ja ihmetelmävää, mutta mitään hankintoja ei ollut omalla listalla mutta toinen kaveri teki Ursuitin osastolta pelastautumispuvun hankinnan.

Venesuosikki on ollut jo useamman vuoden sama AMT PH215 (kuva). Sellaista voisin harkita käytettynä kun nykyisestä aika jättää.
 

Liitteet

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    49,9 KB · Katsottu: 184
Samana päivänä tuli käytyä messuilla. Mukavasti menee aina se 3-4 tuntia. Varuste puolen asiat on kätevä käydä kyselemässä samalla kertaa kaikki.

Veneistä kiinnostavimmat ovat saman tyylisiä kuin Sandella. Tosin omat suosikit tulevat ulkomailta, Sting 630ft, Jeanneut, Beneteaut ja suomalaisista sitten vastaavia löytyy Bellalta ja Finnmasterilta. Tällä hetkellä eniten nappaa sivuovella varustetut Jeanneu 695 marlin & Bellan vastaava. Veneilen paljon yksin ja monet venemallit onnettomia tätä ajatellen. Harmittavasti raha rajoittaa harrastusta, mennään vielä nykyisellä Finnmaster 5700wa:lla. Sopivan monipuolinen vene moneen käyttöön. Oikeastihan sitä haluaisi Sargon tai Targan pikkumallin... :p :rolleyes:

Vene olisi voinut olla koko talven vesillä, muutamat näin ovat tehneetkin. 8) Taidan pari viikkoa vielä katsella, syksyn jatkuessa taidan aloittaa kauden maaliskuussa.
 
Itsellä taitaa jäädä venemessut väliin tänäkin vuonna. Ei viime vuonnakaan tullut lähdettyä. Joka vuosi on vain enemmän ja enemmän näitä ''koppiveneitä'' ja Buster luokan veneitä. Ja niitä on paljon. Ne ei minua juurikaan kiinnosta, vaan kiinnostaisi nähdä normaalinkokoisia purjeveneitä enemmän. Niitä on valitettavan vähän Suomen messuilla. Viimeksi taisi olla 2 kpl... Normi venemessuilla varustepuoli on hyvä, mutta venepuoli jää omien kiinnostusten kohteiden ulkopuolelle.

Uiva venenäyttely joka yleensä järjestetään elokuussa on mielestäni kinnostavammat messut. Näissä on myös eri fiilis kun veneet ovat omassa elementissään eli vedessä. Yleensä täällä on ollut myös enemmän purjeveneitä.

Veneilijöille voin suositella Düsseldorfin Boot messuja jotka järjestetään joka vuosi tammikuussa. Tuli käytyä siellä vuonna 2018, ja siellä on oikeasti paljon veneitä ja vähän isompiakin veneitä. Niille messuille kannattaa varata ainakin 2 päivää, että ehtii koluta kaiken läpi. Hyvä viikonloppureissu siis, mutta jos mahdollista kanttaa lähteä arkena, koska silloin porukkaa on huomattavasti vähemmän.
 
Kävin lauantaina liki 8h kiertämässä venemessuja. Ei nyt tilastoja ole, mutta aivan kuin isompia veneitä ja purjeveneitä olisi ollut aiempaa vähemmän. Lisäksi huomasi esittelijöistä, että pitkä viikko jo takana, mikä on toki ihan ymmärrettävää.

Mukaan tarttui NMEA2000 startterisarja Lowrancen ja Hondan väliin, mutta Hondalla ei valitettavasti ollut messuilla tuota kaapelia koneen päähän. Lisäksi ostin Navionicsin karttakortin sisäjärville ja merelle.
 
Flinkki sanoi:
Veneilen paljon yksin ja monet venemallit onnettomia tätä ajatellen. Harmittavasti raha rajoittaa harrastusta, mennään vielä nykyisellä Finnmaster 5700wa:lla. Sopivan monipuolinen vene moneen käyttöön. Oikeastihan sitä haluaisi Sargon tai Targan pikkumallin... :p :rolleyes:

Walkaround veneitä katsellut ja käsittämätöntä, ettei esitemateriaaleissa ole punkan mittoja. Ei toki muissakaan veneissä esim DC tätä mainita. Yamarin 59DC kävin kokeilemassa ja ei mahdu ku yks pitkä ihminen kulmasta kulmaan. Onko näitä punkkien mittoja jossain netissä saatavilla? Oisko Flinkillä heittaa Finnmasterin punkan mittoja?
 
En nyt tarkkaan tiedä monesko venemessu kerta nyt tämänvuotinen oli, aika lähellä 50:s taisi olla.
Eniten kiinnosti uudet Faster 570 ja Buster XL/XXL, sekä vanha kestosuosikki Yamarin Cross 64.
 
inspired sanoi:
Walkaround veneitä katsellut ja käsittämätöntä, ettei esitemateriaaleissa ole punkan mittoja. Ei toki muissakaan veneissä esim DC tätä mainita. Yamarin 59DC kävin kokeilemassa ja ei mahdu ku yks pitkä ihminen kulmasta kulmaan. Onko näitä punkkien mittoja jossain netissä saatavilla? Oisko Flinkillä heittaa Finnmasterin punkan mittoja?
Enpä ole mitannut. Käytin samaa mittaustapaa kuin sinäkin, kokeilua. Noin 175 pitkälle tilaa on vähintäänkin tarpeeksi, vaatekassit yms. Tavaraa mahtuu vielä kropan jatkoksi. Koko kajuuttahan tossa laitetaan sängyksi. Omasta mielestäni tossa on yllättävän tilava kabiini. Kaksi yötä kerkesin veneessä nukkua, syyskuun puolivälissä vasta ostin veneen. Voin sängyn käydä mittaamassa, kun plotteri käydään asentelemassa ja vene muutenkin laskukuntoon laittamassa. Näillä keleillä menee helmi-maaliskuun vaihteeseen.
 
batman14 sanoi:
Itsellä taitaa jäädä venemessut väliin tänäkin vuonna. Ei viime vuonnakaan tullut lähdettyä. Joka vuosi on vain enemmän ja enemmän näitä ''koppiveneitä'' ja Buster luokan veneitä. Ja niitä on paljon. Ne ei minua juurikaan kiinnosta, vaan kiinnostaisi nähdä normaalinkokoisia purjeveneitä enemmän.

Ainakin pari vuotta sitten uusien purjeveneiden rekisteröintimäärät oli 10 tuntumassa, niillä myynneillä ei ikävä kyllä paljoa messuilla. Ulkomaille on tosiaan lähdettävä veneitä katsomaan.
 
Kausi avattu. Saaristossa ei tarvinne pelätä lähi kontakteja. Mukavaa ajella vaikka viileää onkin, vaatetta päälle vaan. Saa muutakin ajateltavaa kuin arjen pyörittäminen epävarmuudessa. Tätä harrastusta ei vielä tarvinne kieltää. :)
 
inspired sanoi:
Walkaround veneitä katsellut ja käsittämätöntä, ettei esitemateriaaleissa ole punkan mittoja. Ei toki muissakaan veneissä esim DC tätä mainita. Yamarin 59DC kävin kokeilemassa ja ei mahdu ku yks pitkä ihminen kulmasta kulmaan. Onko näitä punkkien mittoja jossain netissä saatavilla? Oisko Flinkillä heittaa Finnmasterin punkan mittoja?
Vastataan tähän kun muistin. Suoraan nukkumatilan pituus 205cm hiukan vinoittain viisi senttiä lisää. Saman kokoluokan dc veneisiin nähden kajuutta on ehkä aavistuksen korkeampi, sivukannet sitten rajoittaa hiukan leveyttä.

Kausi on etelässä alkanut, toki koronan aiheuttamat poikkeusolot huomioiden. Elellään ja veneillään omassa pikku Espoo kuplassa, kiertäen muut ihmiset kaukaa  8) Vielä talven ainoista lumista kuva.
 

Liitteet

  • 20200321_145316.jpg
    20200321_145316.jpg
    64,8 KB · Katsottu: 180
Äsken tuli purettua pressu ja tukirakenteet pois veneen päältä.

Ensimmäinen talvi ikinä kun syksyllä ostettu uusi kevytpressu oli siinä kunnossa että heitettiin suoraan telakan jätelavalle. Pressuja mennyt muillakin venekunnilla rikki talven myrskyissä, telakalle oli järjestetty erikseen pressujen keruupiste.

Seuraavaksi ulkopesu ja vahaukset, sitten olisikin jo valmiina laskuun. Moottorin huoltotoimet tehty jo syksyllä.
 
Viikko sitten huolsin moottorin ja se kävi tällakertaa aika helposti, kun vuosi sitten tein isomman huollon jossa vaihtui vesipumppu ja anodit sekä muuta hilkettä. Nyt riitti pelkästään öljynvaihto ja peräöljyn tarkistus. Astetta työläämpi homma oli kiintotankin tyhjennys. Syksyllä unohtui parin viikon ajaksi bensakorkki auki ja jonkin verran satelikin... Vähän jännitti syksyllä ja vedenerottajan kuppia tuli tarkkailtua tiheään, muta ei siellä mitään näkynyt. Mielenrauhan vuoksi ostin Motonetista litkua, joka pilkkoo veden pienemmäksi bensan sekaan ja menee suuttimista läpi. Kenties se oli toiminut tai vesi liuennut bensassa olevaan alkoholiin, mutta tankin pohjaltakaan sitä ei löytynyt pisaraakaan jamuutenkin oli puhtaan näköistä. Tyhjentämiseen käytin imupumppua jolla imaisin bensat pois veneen oman filtterin läpi. 3 l jäi tankin pohjalle, jotka piti tankin täyttöletkun reiästä imeä pois. Nyt on ainakin levollinen mieli tämän kanssa.

Pesuhommia olisi edessä ja veneenlasku tapahtunee kk:n päästä Ahvenanmaalla.
 
Meidän mökkiveneen Yamarin Crsos 54 BR kone Yamaha 70 hp (molemmat v, 2012)  joskus keväisin vähän pätkii/eikä ottanut kierroksia, että olisi lähtenyt plaaniin heti kuormituksessa.

Tyhjäkäynnillä kaikki ok. Sitten noi muutaman minuutin jälkeen lähtee kulkemaan, mutta voi pätkiä edelleen kuin olis roskaa. Loppukesästä menee yleesä OK (tämä yhteysveneenä eikä ajoa vuodessa tule kuin 10-15h)

Ongelma voi toistua alkukesän aikana useasti ja yleensä kylmälää koneella vaikka koneen antaisikin tulla käyntilämpöiseksi laiturissa tyhjäkäynnilla. Ei myöskään pätki, jos ottaa kierroksi tyhjäkäynniilä.
viikon seisomisen jälkeen ekalla reissulla voi olla ongelmaa, mutta sitten loppuviikonloppu menee ok.
hieman vesiongelmalta vaikuttaa, mutta viime keväänä vaihdoin bensansuodattimen ja vesikupin tyhjennys toki (jossa ei koskaan ollut vettä), niin ei apuja.
Tälle talvelle ajoin kiintotankin mahdollisimman tyhjäksi kuten yleensä ja laitoin motulin säilöntäaineen.
Keväällä aina sitten tuoretaa 98 bensaa n 50 ltr päälle.

Voihan tuo olla joku ruiskuohjausjärjestelmän vikakin, kun sitä joskus googlasin, niin löysin vastaavaa.

Yamarin Cross 54 BR veneessä maksimi 70 hp, mutta vois olla hieman isompikin, koska vene on aika painava.
 
^Vesi on kyllä myrkkyä ruiskutussuuttimille. Onko tuossa Yamahassa vedentunnistus polttoaineesta? Suzukissa sellainen on ja ei se minulla kertaakaan hälyttänyt, eikä minkäänlaista käyntiongelmaa ollut. Tosin alkuperäinen ECU ei vettä tunnistanut bugin johdosta ja sille tulikin Suzukilta takaisinkutsu ja ECU vaihtui uuteen. En kysellyt 600 kadonneen ajotunnin perään...  ;D

Tulpathan olet luonnollisesti jo vaihtanut...
 
^on tunnistus, mutta ei ole hälyyttänyt koskaan.
tulpat vaihdettu, mutta ei apuja.

Mikäs oli se "vedenpilkkomisaine" jota olit laittanut? vai auttaisko Masinol?
Motonetistä löytyi myös joku injection cleaner purkki, jonka vois lykätä sinne joukkoon.

Kiintotankin tyhjennystä syksyllä mietin, mutta jäi sille asteelle ja ajoin vain nuo säilytysaineet vikan ajon yhteydessä koneseen/tankkiin. saisivat jonkun pohjapropun kyllä kehitellä noihin kiintotankkeihin, että tyhjennys helpompaa.

Testausmielessää mulla oli tarkoitus kokeilla myös irtotankilla, jos ongelma jatkuisi myös sillä. se jäi vaiheeseen viime kesällä. On ylimääräinen 24 ltr tankki, mutta siihen ei letkua...

koneella ajetaan tosi vähän ja tunteja taitaa nyt olla joku 80-90.
säilytys lämpimässä tallissa, joka voi myös pahentaa tilannetta?
kuitenkin testikäytöt pihalla aina toimii ok....

teoria mulla oli, että paikallaan ollessaan pihalla/laiturissa ok, koska mahdollinen vesi pohjalla ja sitten ajossa lähtee liikkeelle?
miksi sitten vedenerottimessa ei mitään?
 
Kävin tänään liikkeessä vilkaisemassa tulevaa 650 dc flipua, isollehan se hallin lattialla näyttää. Metri lisää pituutta edelliseen ja +50hv konepuolella. Ajoon sitten, kun kelit sallii.

Viimeistelen laadussa eron Bellaan kyllä huomaa.
 
Kaapo sanoi:
Meidän mökkiveneen Yamarin Crsos 54 BR kone Yamaha 70 hp (molemmat v, 2012)  joskus keväisin vähän pätkii/eikä ottanut kierroksia, että olisi lähtenyt plaaniin heti kuormituksessa.

Tyhjäkäynnillä kaikki ok. Sitten noi muutaman minuutin jälkeen lähtee kulkemaan, mutta voi pätkiä edelleen kuin olis roskaa. Loppukesästä menee yleesä OK (tämä yhteysveneenä eikä ajoa vuodessa tule kuin 10-15h)

Eikös noin isolla ja uudella koneella ole mahdollisuus luettaa vikakoodit?

Pätkimisistä minulle tulee myös mieleen mahdollisuus puolaviasta.