autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä veneistä  (Luettu 97353 kertaa)

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2093
  • Volvo XC60
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #660 : 05.12.2018 16:34 »
^ Tuossa säästyi muutama satanen kun työn osasi tehdä itse.
Oliko vesipumppu niin kulunnut että se piti vaihtaa, eikö pelkkä siipipyörän vaihto olisi riittänyt?
Kyllä vaan, ei tuo mitään rakettitiedettä ole, mutta ilman Youtube-ohjetta en ehkä itse olisi tuohon uskaltanut ryhtyä.

Koneessa on 1200 h ja kyseessä oli ennakoiva huoltotoimenpide. Olisi varmaan riittänyt pelkkö siipipyörän vaihto. Pesä ja sen pohja olivat hyvässä kunnossa, eikä siipipyöräkään kovin pahan näköinen ollut. Maintenancekit maksoi 105 eur ja siinä tulee tuon pumppusetin lisäksi öljyn-, bensasuodatin, anodeja ja tulpat. Pelkkä originaali Suzukin siipipyörä olisi maksanut 65 eur, joten katsoin että maintenance kit on aika "kustannustehokas".

Edit: jos tuolla taas 1000 h ajelisi...
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1252
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #661 : 05.12.2018 17:03 »
Aikoinaan kun vaihdoin Yamahan F50 kannen anodit, sain rosteripultin katkeamaan ja piti viedä ammattilaisille irroitettavaksi. Eivätkä anodit olleet edes syöpyneet, vaikka merellä ajelin :-[

Poissa vespa68

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2918
  • Toyota Verso - Peugeot 206 - MB CLK
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #662 : 05.12.2018 19:21 »
Alumiinikansi ja rosteripultti on v☆ttumainen yhdistelmä, kun ne haluavat mennä kunnolla naimisiin.  :)
Entisiä: Alfa Romeo, Audi, BMW *2, Buick, Cadillac, Chevrolet, Citroen, Datsun *2, Fiat, Ford *7, Mazda, Mercury, Opel *2, Plymouth, Saab, Triumph, VW *4, Volvo *3

Poissa Markku

  • Hallitusjäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3933
  • Passat 1,9 Tdi -98 Skoda Rapid 1,6 tdi -15
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #663 : 05.12.2018 19:41 »
^jep. Yhdestä Yamahasta sain pultin katkaistua kun olin vaihtamassa siipipyörää. Ei sitten lähtenyt, Dremelillä vingutin pultin jämät pois, korjasin kierteet metalliepoksilla ja kasasin.
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.
_____________________________________
Autostadiumin jäsenvastaava

Poissa teepee

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 99
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #664 : 29.03.2019 13:07 »
Olisikohan palstalaisilla kokemusta alumiiniveneen myrkkymaalauksen poisjättämisestä sillä ajatuksella että
nostaisi veneen muutaman kerran kaudessa trailerille ja pesisi pohjan painepesurilla ?

Ymmärtääkseni vesien lämmettyä heinäkuussa pohjan pudistus olisi välttämätön näkin kiinnittymisen estämiseksi,
mutta varmaan tarpeen useamman kerran lämpimän veden aikana.

Venepaikka haussa Espoossa.
XC60 D4 -18 MyDiesel

Poissa vkarasja

Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #665 : 29.03.2019 13:27 »
Olisikohan palstalaisilla kokemusta alumiiniveneen myrkkymaalauksen poisjättämisestä sillä ajatuksella että
nostaisi veneen muutaman kerran kaudessa trailerille ja pesisi pohjan painepesurilla ?

Ymmärtääkseni vesien lämmettyä heinäkuussa pohjan pudistus olisi välttämätön näkin kiinnittymisen estämiseksi,
mutta varmaan tarpeen useamman kerran lämpimän veden aikana.
Samat oli suunnitelmat viime vuonna, toteutus vain tökki ja jäi pesut tekemättä. Syyskuussa sitten ihmettelin, kun ei oikein kulje ja kun nostin veneen ylös, niin helvetinmoinen näkkipelto pohjassa  >:(
Audi A7 3.0 BI-TDI 235 kW quattro 2015 ja Audi A3 1.5 TFSI 110 kW S tronic 2016
Ex. Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 155kW (195kW) quattro S tronic 2013

Poissa Hammi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 45
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #666 : 29.03.2019 13:52 »
Olisikohan palstalaisilla kokemusta alumiiniveneen myrkkymaalauksen poisjättämisestä sillä ajatuksella että
nostaisi veneen muutaman kerran kaudessa trailerille ja pesisi pohjan painepesurilla ?

...

Venepaikka haussa Espoossa.

Tein kaksi viime kesää tuota 6-metriselle lasikuituveneelle, 1 puhdistus kaudessa aina heinäkuussa painepesurin ja harjan kanssa. Toimi ihan hyvin, pientä rokkoa ja toki levää oli aina kauden lopulla muttei sen pahempaa.

Tsekkaa kaupungin paikkojen lisäksi vaikka Otaniemen venekerho. Liittymismaksun jälkeen laituripaikka ja talvisäilytys varsin edullisia, veneen talvi- ja trailerin kesäsäilytys onnistuu aidoitetulla alueella, nostot ja laskut omaa luiskaa pitkin ja pohjan pesu on OK satama-alueella.

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2833
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #667 : 29.03.2019 13:55 »
sittenhän on näitä pesupalveluita, joista tämä esim kuullostaa aika hyvältä.
http://www.venepesu.fi/
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2093
  • Volvo XC60
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #668 : 29.03.2019 14:07 »
^Limoittuneelle pohjalle varmaan ihan hyvä tuollainen harjapesuri, mutta näkki on varmaan sillekin ylivoimainen vastustaja.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2833
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #669 : 29.03.2019 14:17 »
voi olla näin. ei ole kokemusta itsellä tuosta.

mainosmiehen puhetta ko. laitteesta heidän sivuiltaan...:
Vene hinataan hitaasti vinssillä laitteen perässä olevien harjojen yli, jotka pyöriessään poistavat veneen pohjassa olevat pienet näkit ja muut epäpuhtaudet

ellei poista, niin ei maksa tai pesee kunnes lähtee..
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2093
  • Volvo XC60
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #670 : 29.03.2019 14:38 »
Näkki on kyllä viheliäinen vitsaus. Voisi vaikka luulla sen tulleen Venäjältä, niin kuin kaikki muukin... Mulla ei ole vene meressä kuin 11 päivää vuodessa ja jo osaa näkki tehdä pesän potkurin keskiön sisäpuolelle. Ja yöksi olen koittanut muistaa nostaa potkurin vedestä.

Näkki on niin sitkeää tavaraa ettei oikein lähde edes kynnellä raaputtamalla.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa rosso

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 652
  • BMW X1 xDrive 18d
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #671 : 29.03.2019 14:52 »
Olisikohan palstalaisilla kokemusta alumiiniveneen myrkkymaalauksen poisjättämisestä sillä ajatuksella että
nostaisi veneen muutaman kerran kaudessa trailerille ja pesisi pohjan painepesurilla ?

Ymmärtääkseni vesien lämmettyä heinäkuussa pohjan pudistus olisi välttämätön näkin kiinnittymisen estämiseksi,
mutta varmaan tarpeen useamman kerran lämpimän veden aikana.

Venepaikka haussa Espoossa.

No joo ei ole järkevää jättää pohja maalaamatta. Oli kyseessä alumiini tai lujitemuovivene. Näkki iskee niin pahasti kiinni että pohjan putsaamisesta tulee ISO urakka.

Poissa Hammi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 45
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #672 : 29.03.2019 15:04 »
Näkki on niin sitkeää tavaraa ettei oikein lähde edes kynnellä raaputtamalla.


Maalarin kumilasta on tehokkuus/hellävaraisuus -kombinaatiolla paras apuväline. Potkurin keskiöön ei toki mahdu, mutta laajoilta pinnoilta sillä kovaa kumia olevalla ”jääskraballa” vastakarvaan raaputellen näkin kotilot lähtee kantoineen melko hyvin ilman, että veneen pinta kärsii mitenkään.

Siis tällainen, saa mistä tahansa rautakaupasta parilla eurolla:

https://www.konetarvike.fi/suorat-lastat/4840-kumilasta-levitykseen-50mm

Oma työjärjestykseni on seuraava: pohjanpesuainetta vahvalla, about 30% seoksella pumppupullosta veneen pohjaan heti kun vene on vedetty vedestä niin kuin auton esipesuaine. Annetaan vaikuttaa muutama minuutti, ei anneta kuitenkaan kuivua missään välissä. Huuhdotaan painepesurilla. Ämpäriin samaa kamaa ehkä 5% seoksella. Kastetaan siinä harjaa ja jynssätään pohja. Huuhdellaan kun lima ja osa näkistä on poissa ja aletaan olla yleisesti tyytyväisiä ulkonäköön. Huuhdellaan painepesurilla. Käydään pohja kumilastalla läpi rapsuttaen loput näkit pois. Aikaa menee 6 m veneeseen ehkä 1,5 tuntia, nostoineen ja laskuineen hieman reilu 2 h. Tehdään tämä kerran kesässä heinäkuussa, toistetaan kun vene nostetaan syksyllä ylös.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2019 15:06 kirjoittanut Hammi »

Poissa Flinkki

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 257
  • Karvalakki Mondeo
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #673 : 29.03.2019 20:10 »
Olisikohan palstalaisilla kokemusta alumiiniveneen myrkkymaalauksen poisjättämisestä sillä ajatuksella että
nostaisi veneen muutaman kerran kaudessa trailerille ja pesisi pohjan painepesurilla ?

Ymmärtääkseni vesien lämmettyä heinäkuussa pohjan pudistus olisi välttämätön näkin kiinnittymisen estämiseksi,
mutta varmaan tarpeen useamman kerran lämpimän veden aikana.

Venepaikka haussa Espoossa.

Buster RS mennyt vuodesta 1997 tuolla tavalla, aluksi ensimmäisellä omistajalla ja nyt minulla pari kautta.. Tosin joka vuosi ei ole ollut vesissä. Ei kummempia ongelmia viime vuonna. Pari kertaa ylös kauden aikana ja pesu samalla. Nyt kesällä ajattelin kokeilla tuota pohja pesuria. Aivan eri lailla on näkkiä meidän lasikuitu veneessä kuin alumiiniveneessä. Pohjan saa myös varsin hyvin raavittua puhtaammaksi jäissä ajamalla.  ::) ;D

Espoolla taitaa olla venepaikkoja varsin hyvin tarjolla. Varsinkin pienemmille veneille. Meillä perheen veneet Haukilahdessa ja sepetlahdessa. Molemmissa puolensa.

Vene laskettu tänään. Huomenna sitten merelle päiväksi. 8)

Poissa teepee

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 99
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #674 : 31.03.2019 10:25 »
Lainaus
Olisikohan palstalaisilla kokemusta alumiiniveneen myrkkymaalauksen poisjättämisestä sillä ajatuksella että
nostaisi veneen muutaman kerran kaudessa trailerille ja pesisi pohjan painepesurilla ?

Kiitokset hyvistä huomioista/kommenteista kysymykseeni. Traileriveneilyssäkin on puolensa tosiaan eli välttyy
myrkkymaalaukselta sekä venepaikkamaksuilta. Kun kerran pihallemme traileri mahtuu, pienellä vaivalla myös autotalliin, niin pääseehän näinkin päivä- ja iltaretkille kohtuullisella vaivalla. Veneen tankkauskin hoituu huoltoasemalla.



 
XC60 D4 -18 MyDiesel

Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1252
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #675 : 31.03.2019 10:31 »
Traileriveneen etuna on vielä, että ei tarvitse olla huolissaan myrskyistä eikä varkaista ja omassa pihassa on pikkuremppojen teko matalamman kynnyksen takana. Trailerihommat kun tulevat tutuksi, kestää veneen lasku ja nosto muutaman minuutin.

Poissa Pekka T

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9432
  • BMW 328i
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #676 : 31.03.2019 11:38 »
Traileriveneen etuna on vielä, että ei tarvitse olla huolissaan myrskyistä eikä varkaista

Vorot ovat vienneet veneitä trailereineen päivineen, eli yhdistelmän säilytyspaikkaan ja hyvään lukitukseen pitää kiinnittää huomiota.

Poissa Juuha

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 930
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #677 : 10.04.2019 12:41 »
Kävin ostamassa Hempelin Underwater Primeria ja Hard Racing Xtra antifouling maalia vanhan lasikuituveneen pohjaan. Taitaa olla aiemmin maalattu jollain muulla kuin antifoulingilla joten ajattelin nyt tehdä kunnolla. Pohjaan tyrkytetään vielä näitä epoksi pinnoitteita ja primereita mutta jätin ostamatta kun tuli jo tarpeksi kalliiksi. Eikö pitäisi riittää jos on Underwater pohjamaalia ja sen päälle antifouling? Hion ensin pohjan (ei koko vanhaa maalipintaa pois) ja pakkeloin kolhut.

Poissa seatts

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 201
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #678 : 10.04.2019 20:58 »
Kiitokset hyvistä huomioista/kommenteista kysymykseeni. Traileriveneilyssäkin on puolensa tosiaan eli välttyy
myrkkymaalaukselta sekä venepaikkamaksuilta. Kun kerran pihallemme traileri mahtuu, pienellä vaivalla myös autotalliin, niin pääseehän näinkin päivä- ja iltaretkille kohtuullisella vaivalla. Veneen tankkauskin hoituu huoltoasemalla.

Me ostettiin isän ja velipojan kanssa viime kesänä 2005 silver fox ja kun siitä ei ollut koskaan maalattu pohjaa, niin ei mekään viitsitty.
Edellinen omistaja oli säilyttänyt aina trailerilla ja hallissa, oli myös sen näköinen oli ajettu 60h  :o
Meillä vene oli mökillä kesäkuun alusta syyskuun alkuun, joo kalastus ei paljoa kiinnosta.

Velipoika harjasi kesän aikana pohjan pari kertaa, eikä nostaessa ollut näkkiä ja levää vain perässä vähän.

Mut toi näkin tuleminen on ihan paikasta kiinni.
Korrek pro Cure käsittelyt
Uutuutena Stardust käsittelyt
Skoda Octavia III fl combi 1.4 TSI  -17

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2093
  • Volvo XC60
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #679 : 10.04.2019 21:16 »
Kävin ostamassa Hempelin Underwater Primeria ja Hard Racing Xtra antifouling maalia vanhan lasikuituveneen pohjaan. Taitaa olla aiemmin maalattu jollain muulla kuin antifoulingilla joten ajattelin nyt tehdä kunnolla. Pohjaan tyrkytetään vielä näitä epoksi pinnoitteita ja primereita mutta jätin ostamatta kun tuli jo tarpeksi kalliiksi. Eikö pitäisi riittää jos on Underwater pohjamaalia ja sen päälle antifouling? Hion ensin pohjan (ei koko vanhaa maalipintaa pois) ja pakkeloin kolhut.
Mitä tuo Underwater pohjamaali oikein on? Epoksin tarkoitus on kuitenkin sellaisissa veneissä, jotka seisovat vedessä, estää veden imeytyminen lasikuituun. Kestää ilmankin jonkn vuoden, mutta sitten saattaa iskeä lasikuiturutto. Minä olen käsitellyt oman veneen nimenomaan epoksi primerillä ja kun kyseessä on pääasiallisesti järvessä käytettävä vene, niin antifoulingia siinä ei ole.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"