autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyotan laatu nykyään?  (Luettu 42226 kertaa)

Trollsten

  • Vieras
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #80 : 14.07.2018 12:40 »
Voisiko olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kyse että 12v akku alkaa olla finaalissa. Toki surkeaa jos ei vikaa löydetä.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12425
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #81 : 14.07.2018 13:52 »
Tuohon en osaa kommentoida mitään kun vasta kuulin asiasta omistajalta pikaiseen. Voi toki olla akkuvika, mutta jotenkin kuvittelisin merkkihuollon jo sellaisen poissulkeneen. Toki kesä ja kesätyöntekijät voi muuttaa tilannetta myös merkkarilla.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 896
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #82 : 14.07.2018 14:28 »
Toyotan hybrideissä on 5 vuoden takuu hybridijärjestelmälle, että jos vika on siellä? Pitäisi huolehtia että Toyota-liike tekee ongelmasta raportin Toyotalle. Näin ongelman selvitys lähtee käyntiin laajemmalla osaamisella ja historia tiedolla. Ei tuosta kustannuksia auton omistajalle pitäisi tulla, jos on merkki-huollettu. Eli onkohan vika, että ei tule virrat päälle vai se, että hybridijärjestelmä ei käynnisty? Erään tuttavan reilu 10 vuotta vanhassa Lexus GS:sä oli ongelma, että virta tuli päälle mutta auxiliary akun jännite ei riittänyt hybridijärjestelmän käynnistämisen. Akun vaihto auttoi. No tuo oli ns. helppo vika.

Uti
Mercedes-Benz C200 4Matic A Edition Avantgarde MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa Juhosson

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 458
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #83 : 14.07.2018 15:01 »
Kuten Uti edellä kyseli, miten auto ei käynnisty? Kun painaa POWER-painiketta, mitään ei tapahdu vai virrat tulevat päälle mutta READY-valo ei syty?

Vikakohteista tuli ainakin mieleen 12V-akun sippaaminen. Näitähän oli ainakin Auriksissa joskus, kun auto purki akun itsekseen eikä virta riittänyt hybridijärjestelmän käynnistämiseen. Ei saa jarrulta signaalia (ei mene READY-tilaan saakka). Ei tunnista avainta (avaimen patteri loppu tai avaimessa muuta vikaa).

Noista nyt ainakin 12V-akun tsekkaavat huollossa äkkiä. Avaimen patteri on myös varmaan jo noilla vuosilla/kilsoilla aika heikossa kunnossa eli pariston vaihto tai vara-avain käyttöön.

Pahuksen kiusallisia kyllä tällaiset satunnaisviat ovat, kun aiheuttajan löytäminen voi kestää pitkään.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium -18
      
     

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1007
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #84 : 14.07.2018 15:27 »
Mulla sattui RX 400:lla vastaavaa häiriötä. Vein korjaamolle ja kaikki oli muka OK. Ajelin muutaman päivän taas. Sattui sitten sopivasti alamäessä 80 vauhdissa sammumaan auto ja siitä näppärästi täysin pimeänä bussipysäkille. Soitin Lexuksen tiepalveluun, kun olivat jättäneet tarran vielä ikkunaan. Auto lavetilla  kaivokselaan ja soittivat iltapäivällä, että autossa ei ole mitään vikaa, tule hakemaan pois. No menin hakemaan ja peruuttivat juuri pois sitä paikalta, kun se jämähti kesken peruutuksen keskelle hallia. Vaihdettiin siinä omien silmien alla sitten akku ja sen jälkeen seuraavat vajaa 100 000 km taas ilman huolia. Pyysivät kyllä anteeksi epäilyjään asiakkaan virhekäytöistä. Ja tuo akku oli erikoisesti rikki. Joko täysi virtainen, tai täysin 0. Eli lämpö saattoi väännellä jotain sisäistä kiskoa siellä auki. Joo ja ei ollut miellyttävä kokemus vauhdissa pimeäksi mennyt, joka siis sammui nopeuden laskettua 80 km.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2018 15:31 kirjoittanut euroshopperi »

Paikalla Urlaub

Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #85 : 14.07.2018 15:47 »
^ kyse ilmeisesti tavallisesta 12V akusta?

Itselläkin ainoat ongelmat hybridien kanssa on ollut 12V akun sippaaminen.

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1007
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #86 : 14.07.2018 16:17 »
Joo 12 V akku ja se näytti testerillä olevan loistokunnossa Kaivokselassa, mutta siinä pois peruutettaessa siitä tulikin täysi nolla. Ei ole helppo tuollaista vikaa löytää ja eiväthän mekään sitä oikeastaan löytäneetkään, vaan kun omissa käsissä hiipii sähköt nollaan, niin seuraava siirto oli hakea hyllystä uusi akku, jolla todettiin ongelman ratkenneen.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #87 : 14.07.2018 16:54 »
Avaimen patteri on myös varmaan jo noilla vuosilla/kilsoilla aika heikossa kunnossa eli pariston vaihto tai vara-avain käyttöön.
Eikö Toyota osaa ilmoittaa avaimen patterin loppumisesta?

Umlaut

  • Vieras
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #88 : 14.07.2018 16:56 »
Eikö Toyota osaa ilmoittaa avaimen patterin loppumisesta?

Mielestäni ilmoittaa patterista jotain.
Tosin minulle ei ole ilmoitusta tullut koskaan, koska vaihdan pariston joka vuosi ilman kehotuksia.

Poissa Taky

Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #89 : 14.07.2018 16:58 »
Joo 12 V akku ja se näytti testerillä olevan loistokunnossa Kaivokselassa,

Nuo testerit on nyt mitä sattuu - ainakin omien kokemusten pohjalta - ns laatu Bosch, tulokset ei edes suuntaa antavia.

Mutta onneksi akun kunto on helppo testata toimivalla akulla helposti.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 861
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #90 : 14.07.2018 17:26 »
Kun ei tarkasti tiedetä on hankala arvuutella, normitasoinen Toyota-huolto vaihtaisi ensimmäisenä uuden 12v akun ja jos vika uusii, jatkaisi siitä. Kuten todettua, mittaus ei kerro kaikkea, 12v voi silti olla viallinen. Älyavaimen paristo kannattaa vaihtaa tai vaihdattaa vuosihuollossa, varsinkin, jos on keyless go, joka tappaa pariston yleensä 1-1.5 vuodessa. Ilman keylessiä kestää kyllä useampia vuosia.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-08
Volvo S80 2.4 Autom-02

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 896
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #91 : 14.07.2018 17:53 »
Ja kun ei tiedetä mikä auton huoltohistoria on, eli onko takuita jäljellä. Lisäksi voi olla, että ko. Toyota liikkeellä ei ole sopivaa uutta akkua hyllyssä, lisäksi Toyota kaupan päättäjät lomalla yms. Ja voihan olla, että asiakas ei ole suostunut mihinkään mahdolliseen laskutettavaan työhön, 12V akullahan ei takuu ole kovin pitkä? No spekulointiahan tämä on. Mutta kun on sopivasti pronssipelin puoliaika...
Uti
Mercedes-Benz C200 4Matic A Edition Avantgarde MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12425
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #92 : 09.08.2018 16:02 »
Lupasin palata asiaan kunhan edellä kertomani hybridi Yaris on saatu korjatuksi. Autosta oli liikkeessä kaivettu koodi UO29A, eli kommunikaatiovika patteriyksikön kanssa. En tiedä mitä muuta on tutkittu ja mistä päädytty komponentinvaihtoon, näin vain tekstiviestin asiakkaan kyselystä mikä oli vikana. Lopulta siis vaihdettu kyseinen komponentti joka "kommunikoi" hybridiakuston kanssa. Vika ei ole toistunut korjauksen jälkeen.

Ensimmäisillä kerroilla mitään vikakoodia ei ollut, mutta tuon olivat lopulta liikkeessä saaneet esiin. Sen kuuluu sytyttää lähes kaikki järjestelmävikavalot sekä aktivoida jonkinsortin limp-home moodin.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa repomies

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 349
Vs: Toyotan laatu nykyään?
« Vastaus #93 : 13.04.2019 15:21 »
Täytyy toivoa, että Toyotan laatu on edelleen yhtä hyvää kuten ennen. Nykyisen Turkissa kasatun Corollan (2005) vikalista:

Käsijarrukahvan painonapin kromaus irtosi, takuuseen
Kytkimen pääsylinteri alkoi naksahdella kun poljinta painoi, takuuseen
Pissapojan pumppu, 10€ Mätänetistä, vaihdoin itse
Vasen etujarrusatula alkoi vuotaa jarrurempan jäljiltä (ruostetta männän pinnalla) noin 100€ vaihtosatula, vaihdoin itse

Akun olen myös vaihtanut vaikka ei se nyt mitenkään loppu ollut. Ikää sillä vaan oli niin kunnioitettavasti. Samoin jarrulevyjä ja paloja on mennyt kulumisen vuoksi.

Tämä on kakkosauto, joten vain vajaat 170000km ja 14 vuotta. Alkuperäiset iskarit, jouset, koiranluut ja laakerit joka nurkalla. Alusta ei narise eikä kolise. Ei näkyvää ruostetta maalipinnoilla, pohjassa toki.

Mielestäni aika hyvin, ei voi moittia.
Toyota-uskovainen, "premium" Corolla 2.0 TS tilauksessa, ruostuva vaginpaska nykynyky-dsg siirtymässä vaihtoautoriviin