https://tummennuskalvot.fi/

Kesärenkaat ja -vanteet

Kun mulla vaihtui 205/50 R17 Hakkapeliitta R2:t 235/45 R17 Linglong GreenMaxeihin, niin melu nousi suorastaan eksponentiaalisesti.  ;D Kuluis vaan äkkiä nuo "renkaat" loppuun niin voisi ostaa jotkut ihan oikeat Renkaat tilalle... :rolleyes:
 
Hmm, meillä on molemmissa autoissa Linglongit, eikä ne sen meluisammat ole olleet kuin muutkaan kesikset, talvirenkaista puhumattakaan.

Golfissa 225/45R17 ja verrokkina Contin premium contact 2 (toki nää oli "ikivanhat) ja Audissa 245/35R19 ja verrokkina Pirelli Cinturato P7 (näiden koko oli 245/40R18). Talvella Golfissa 16" Hakka 8 ja Audissa 18" Conti Icecontact 2.
 
Ite ajellu Linglongeilla ja Antarekseilla ja täksi kesäksi vaihdoin alle Vredestein Vortit. Äänimaailma ihan samanmoinen. Hinta vain Vredesteineissa reippaasti suurempi. Kokona 225/40R18. Talvirenkaina oli Gislaved nastarenkaat ja ne pitää kyllä kovempaa ääntä kuin nuo kesärenkaat johtuen nastan ropinasta paljaalla asfaltilla. Talvirenkaiden koko 195/65R15.
 
En tiedä mitkä kuorma-auton renkaat nuo meillä on, mutta niistä lähtevä meteli on kyllä aivan infernaalinen. Tolkuttoman jäykkä runko niissä ainakin on. Toissa kesänä renkaita vanteelle laitettaessa rengasliikkeen asentajat joutuivat ähräämään nuo kahteen mieheen paikoilleen. Ihan hyvät renkaathan nuo Linglongit muuten on, ei siinä mitään.
 
Päädyin sitten laitattamaan Mondeoon Noksun Nordmanin SX2 uutukaiset. Liekö nuo sitten linglongeja paremmat tai huonommat. Kuulemma mustat ja pyöreät ja kumisetkin vielä..

Hinta oli kuitenkin poljettuna mukavan alas, asennettuna 310e. 205/55-16"

Kokemuksia tullee joskus, itse kun en juuri enää autolla ajele, pakulla vain.. Kohta varmaan silläkään..
 
GoodYear Eagle F1 Asymmetric 3:set (235/45R18 98Y) alla kävin tänään heittämässä n. 350 km lenkin ja voi sitä autuasta hiljaisuutta, joka vallitsi. Eiköhän se siitä kuitenkin korjannu, kun reissun jälkeen lisäsin paineita. Ei siksi, että olisi yhtään tuntunut tarpeelliselta, mutta nuohan kuluu ennen aikojaan, jos liian pienillä paineilla ajelee.
 
Penguin sanoi:
GoodYear Eagle F1 Asymmetric 3:set (235/45R18 98Y) alla kävin tänään heittämässä n. 350 km lenkin ja voi sitä autuasta hiljaisuutta, joka vallitsi. Eiköhän se siitä kuitenkin korjannu, kun reissun jälkeen lisäsin paineita. Ei siksi, että olisi yhtään tuntunut tarpeelliselta, mutta nuohan kuluu ennen aikojaan, jos liian pienillä paineilla ajelee.
Mulla on samat renkaat samassa koossa. Paineet on 2.8bar ja jotenkin tuntuu tahmealta verrattuna saman levyisiin HKPL R2 talvirenkaisiin missä myös pidin 2,8bar. Talvirenkaat tosin on 17" mutta 235/45/17.
Varsinkin Tampereen päässä 9-tien alussa noissa järkyttävissä urissa noi Asymmetric 3:t oikein muljahtaa/vetelee. Pitäisikö nostaa painetta :rolleyes:
 
Petri M sanoi:
Minulla tuli passatin mukana Altimaxit koossa 215/55-16.
Pintaa oli yli 7mm.
Viime kesänä niillä ajelin ja kyllä oli surkeat ainakin passatin alla.
Ohjaus ei palauttanut kunnolla ja varsinkin hiekkatiellä erittäin levoton.
Sadekelillä luistonesto oli todella helposti aktiivisena risteyksistä lähteissä.
Olen ajanut esim. Hankookeilla useamman sarjan ja kyllä on hyviä noihin Altimaxeihin verratuna.
Myin nyt keväällä Altimaxit vanteineen pois ja Micheliniä tuli tilalle.

Oliko ne UHP:t vai Sportit? Tietynlaisen ohjauksen tahmeuden huomasin mutta toisaalta se voi johtua siirtymästä nastoista kesärenkaaseen, työmatkalla makustelin ohjausta ja kyllä tuo tuntuisi palauttavan normaalisti.
 
Foxit sanoi:
Ajattelin olla tällä kertaa erillainen nuori ja testata Continentalin kesärenkaita Misukoiden sijaan. Alle pitäisi tulla piakkoin Continental EcoContact 5:t. http://www.rengas-online.com/rshop/Renkaat/Continental/EcoContact-5/205-55-R16-91V-AO/R-259884

Toivotaan että ovat hyvin rullaavat ja hiljaiset. Ainakin ADAC:in testien mukaan ovat olleet sisämelultaan hiljaisempia renkaita.
Itse itseäni lainaten. Ensimaistiaiset on nyt Conteista otettu ja oikein mukaviltahan nämä vaikuttavat ja hiljaisiltakin vielä. Urasyvyydet olivat uusissa kumeissa 7,0-7,2 mm ja treadwear lukema 300. Tuntui ainakin mukavuus paranevan aika paljon renkaan kantavuuden muuttuessa 95 XL -> 91. Renkaat myös rullaavat hyvin jopa paremmin kuin viime kesänä omistamani Nokian Hakka Green 2 (AA) tai Michelinin Energysaver + (BA). Saattavat siis olla ihan oikeasti rullaavuudelta A-luokkaa, näistä vain AO versiossa on näin pieni vierintävastus. Eniten jännittää tuo kulumiskestävyys, koska treadwear on aikaisemmissa renkaissani ollut yleensä 400, mutta aika näyttää.
 
Karvis sanoi:
Oliko ne UHP:t vai Sportit? Tietynlaisen ohjauksen tahmeuden huomasin mutta toisaalta se voi johtua siirtymästä nastoista kesärenkaaseen, työmatkalla makustelin ohjausta ja kyllä tuo tuntuisi palauttavan normaalisti.
Piti ihan kuvista tarkistaa ja Sportit oli. Paineita tuli kokeiltua 2,3-2,8 väliltä, mutta ei vaan passattiin soveltunut.
2.8 paineilla melukin kasvoi reippaasti.
f428b85b579a6088280848b8e5b2f401.jpg
 
Foxit sanoi:
Itse itseäni lainaten. Ensimaistiaiset on nyt Conteista otettu ja oikein mukaviltahan nämä vaikuttavat ja hiljaisiltakin vielä. Saattavat siis olla ihan oikeasti rullaavuudelta A-luokkaa, näistä vain AO versiossa on näin pieni vierintävastus.

Kiva tietää, samat omat vanhat Contit tuntuvat tosi rullaavilta, tämä malli voisi olla mulle ihan hit ?
 
TON-III sanoi:
Kiva tietää, samat omat vanhat Contit tuntuvat tosi rullaavilta, tämä malli voisi olla mulle ihan hit ?
Se voi olla. Etkös sinä TON-III vaikuta myös täällä Turun alueella? Kyllä noita renkaita pääsee testaamaan CT:n alla tarvittaessa.
 
Ios peukku tästä tarjouksesta, olenkin jonkunaikaa manaillut tätä tulee renkaan ja sen säkkipäässä ostoa, ei ole oikeasti mitään tietoa mitä ostaa ! vaikka testit puhuvat mitä !

Ollaan yhteyksissä, mieluusti pruuvaan niiden tuntemukset !
 
völvöxc60 sanoi:
Mulla on samat renkaat samassa koossa. Paineet on 2.8bar ja jotenkin tuntuu tahmealta verrattuna saman levyisiin HKPL R2 talvirenkaisiin missä myös pidin 2,8bar. Talvirenkaat tosin on 17" mutta 235/45/17.
Varsinkin Tampereen päässä 9-tien alussa noissa järkyttävissä urissa noi Asymmetric 3:t oikein muljahtaa/vetelee. Pitäisikö nostaa painetta :rolleyes:

Tahmeus varmana tulee siitä että verrattuna R2:een on pito A3:silla paljon parempi asfaltilla. Kyllähän se silloin pistää vähän vastaan, ainakin kun rengasta kääntää.

En ole noilla 9-tietä ajanut, paitsi sen pätkän kun se kulkee kolmosen kanssa samaa tietä. Mulla on myös paineet 2,8 bar nyt, eikä noi kyllä mitään muljahtele eikä vetele. Toki, jos oikein syvää uraa on, niin joutuu vähän korjailemaan eikä ihan ohjailematta mene.

Varmaan eroja autojen pyöränripustusten geometriassa. Mulla on aika vahvasti geometriat sellaiset, että mennään sinne mihin pyörät osoittaa, etenkin kun ne osoittavat suoraan. Jos ET on liian pieni eli rengas tulee nätisti siihen lokasuojan kaarelle, niin voi olla herkempi vetelemään. Samoin jos ohjaus keskittää oikein voimakkaasti, niin voi tuntua että vetelee.

RCZ:ssa oikein voimakkaasti keskittävä ohjaus ja sillä tulee uraisella tiellä sellainen fiilis että vetelee. Siinä tosin rengaskoko on 235/40 R19 89W.
 
Osaako joku sanoa minkä merkkiset ja malliset vanteet tässä valkoisessa bemarissa on? Muistuttavat kovasti BBS CH-R:ää mutta tarkemmin katsottuna pieniä eroja löytyy. Vanteiden keskimerkki ei ole bemarin eikä BBS:n. Pahoittelen heikkoa kuvanlaatua.
 

Liitteet

  • IMG-20170511-WA0000.jpg
    IMG-20170511-WA0000.jpg
    35,2 KB · Katsottu: 167
Näyttäisi kiillotetulta tuo etupinta, jolloin 3SDM 0.01, Miro 111 tai jokin muista lukuisista muista vastaavista. Jos oli maalattu kokonaan niin ei nuo omassakin olevat VMR v710:kään kauaksi jää.
 
Mikko sanoi:
Näyttäisi kiillotetulta tuo etupinta, jolloin 3SDM 0.01, Miro 111 tai jokin muista lukuisista muista vastaavista. Jos oli maalattu kokonaan niin ei nuo omassakin olevat VMR v710:kään kauaksi jää.
No nuohan näyttävät justiinsa samoilta. Kiitoksia
 
Sain vihdoinkin bemuun renkaat. Takaa tukee liikaa ulos, olis pitänyt ottaa puolituumaa kapeammat vanteet. Poikien mielestä ihan super mutta minun makuuni liiankin​ nuorekas. Rengas on ylhäältä aivan kaaren tasolla jolloin tulee muualta liikaa ulos.
 

Liitteet

  • IMG_20170515_095642.jpg
    IMG_20170515_095642.jpg
    52,5 KB · Katsottu: 263
1 kipale tämmönen: Dunlop D212F GP PRO Race 120/70ZR17 MS3 9854 Medium
2 kipaletta tämmösiä: Dunlop D212 GP PRO Race 190/55ZR17 MS4 H886 Medium

Jos alkukesän pärjäis. Eiköhän noillakin turvalleen pääse siinä missä Pirellilläkin. Palttiarallaa kuus ja puol sataa maksaa, tuin suomalaista kun oli hinta lähes sama kuin euroopasta.