Tuli vietyä Bemu tänään huoltoon ja heiltä oli omat laina-autot tilapäisesti loppu, joten passittivat minut läheiseen autovuokraamoon. Sieltä sitten arpaonni lykkäsi alle uuden ”F-Sataviiskymppisen”

Olin tästä iloissani, koska aiempaa kokemusta ei olekaan näistä uudemmista lava-autoista ja mukava päästä kokeilemaan miltä isompi auto tuntuu ajossa.

Ei tuosta vielä ihan hirveästi saanut irti, mutta varsin vaivattomalta ajo tuntuu ja ajettavuus on yllättävän hyvä. Kaupunkipyörityksessä tuo on jopa mainio, kunhan vain tila riittää ympärillä. Ohjausvaste on hyvä kaupungissa, mutta nopeuden kasvaessa se tuntuu liian kevyeltä ja tehostetulta.
Tokihan piti kokeilla miten auto liikkuu ja äkäisesti se liikkuikin koko huomioiden. Mietin, että ovat saaneet Ecoboost-kutoskoneesta todella toimivan isoon autoon, mutta samalla ihmettelin vaimeata murinaa pellin alla. Yllätys olikin aika suuri kun avasin työpaikan pihalla konepellin. Sama V8 kuin Mustangissa siellä olikin konehuoneessa, mikä selittääkin ripeän kulun. V8 tosin F-150:ssä on tosin hiukan kuristettu Mustangiin verrattuna, vaikka sama kone onkin kyseessä.

Auto oli kytkettävällä nelivedolla varustettu ja itse pystyi päättämään ajetaanko pelkällä taka- vai nelivedolla. Takavetoisena kovassa kiihdytyksessä tunsi selvästi kuinka auton keula nousee ja meno tuntuu muutenkin paljon repivämmältä. Nelivedon kanssa kiihtyvyyden tunne rauhoittuu selvästi ja auto vain kiihtyy suoraan ilman ihmeellisyyksiä korissa ja auto tuntuu paljon ”kesymmältä”, vaikka kiihtyvyys varmasti onkin aivan samaa luokkaa.
Lyhyen ajon jälkeen jäi kuitenkin aika äijäfiilis ja ymmärtää hyvin miksi näitä täällä myydään. Isolla autolla on hieno ajaa korkealla istuen ja ajaminen on muutenkin vaivatonta, kun jokaista pientä töyssyä ja epäkohtaa tiessä ei tarvitse varoa.