https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähkömiehen vinkkejä kaivataan

ansku sanoi:
Osaako kukaan sanoa mistä löytyisi tuollaisia kuvassa olevia kytkimiä ja minkä nimisiä ne ovat?
Uutena ei varmasti löydy mistään, mutta mitä ne nyt on, ne "uusio myymälät", jossa on purettuja rakennustarvikkeita. Sellaisesta voisi löytyä.
Jostakin "hulivili ja huussi" ohjelmasta jäänyt mieleen, että joillaki  taitaa olla jopa postimyyntiä. Voin muistaa väärinkin.
Tuo on muistaakseni Strömforssin sarjaa, jostakin 70-luvulta.
 
Kale sanoi:
Minkä kokoinen rasia siellä takana on?

Asennusrasia on ehkä noin 35-40mm syvä ja ruuvien kohdalta 45-50mm kapea. Kalusteet on ihan kiinni toisissaan ja kahden kalusteen ruuvien väli on  ehkä 72mm.
Joku veikkasi että olisi Strömforssin kytkin, peitelevyn takana oli ympyrän sisällä S kirjain, tarkoittaisikohan se sitä?
Olipas räpeltämistä että sai peitelevyn ruuvattua takasin.

 
Tämmöinen tästä mun virityksestä nyt sitten tuli. Vähänhän tuo johto vielä osuu tuosta silmään, mutta ensi keväänä kun maalaan talon toiseen kertaan, niin täytyy maalata tuo johtokin.
 

Liitteet

  • 20180810_203220.jpg
    20180810_203220.jpg
    43,9 KB · Katsottu: 411
Saa arvostella. :) Sinne mäkin sen ensin ajattelin laittaa, mutta päädyin sitten kuitenkin tuohon. Olisin kuitenkin hakannut nuo paneelin reunat rikki kiinnikkeitä naulatessani...  :-[
 
jrinnes sanoi:
Saa arvostella. :)

Mää löydän tuosta heti asiallista äijämeininkiä, "vetäisin tossa joutessani pätkän johtoa seinään"  8)  Maalaaminen on hyvä idis, tulee ihan riittävän huomaamaton.
 
jrinnes sanoi:
Saa arvostella. :)
Hyvä.  :) Ehkäpä olisin laittanut tuohon turvakytkimen laippaan alapuolelle kaapelitiivisteen, siitä suoraan alas, paneloinnin alapuolella piilossa (kenties putkeen?) ja shukon kohdalta ylös ja alapuolelta sisään.
Ainahan meitä besserwissereitä riittää...  ;)
 
Vaarivanhus sanoi:
Hyvä.  :) Ehkäpä olisin laittanut tuohon turvakytkimen laippaan alapuolelle kaapelitiivisteen, siitä suoraan alas, paneloinnin alapuolella piilossa (kenties putkeen?) ja shukon kohdalta ylös ja alapuolelta sisään.
Ainahan meitä besserwissereitä riittää...  ;)

Tuotakin mietin. :) Jätin kuitenkin tuohon turvakytkimeen tuon toisen alapuolen lähdön vapaaksi sen ilmalämpöpumpun johtoa varten. Johdon vetämistä paneelin alareunassa taas hankaloittaa ulkoverhouksen alalaidassa oleva jyrsijäverkko. Eli olkoon nyt noin, kun talon tuolla seinustalla ei juurikaan edes liikuta. :)
 
^Arvelinkin, että jokin hyvin perusteltu syy asiaan on olemassa, kun tuolleen olet vedellyt.  ;) Ja veteleehän sähkömiehetkin nykyisin piuhojaan seinän sisään kuin "juosten kustuina". Paljaaltaan. Vanhaan hyvään aikaan ne piti sentään panna seinän sisällä putkeen. On maailma mennyt takapakkia ja pahasti.  ;D
 
^Menee jo vähän ohi aiheen, mutta tällaiselle meidänkin talon seinien sisällä näyttää.  :-[
 

Liitteet

  • 20180811_093710.jpg
    20180811_093710.jpg
    35,3 KB · Katsottu: 505
Varmaan näiden keskusteluiden sähkövedoista voidaan katsoa kuuluvan ketjuun.

Meidän hirsimökki oli pykälää haastavampi, kun kaikki sähköt oli vedettävä ala- ja yläpohjan kautta - suurin osa putkessa tietenkin. Hirsiin ei reikiä tarvinnut porata.
 
jrinnes sanoi:
^Menee jo vähän ohi aiheen, mutta tällaiselle meidänkin talon seinien sisällä näyttää.  :-[
Aivan asiallisestihan nuo on - nykytyyliin laitettu, villojen päällipuolelle. Ei sähköjohdot jäähän vedä. Päinvastoin, voivat sulaa, jos eristeiden sisään tungetaan.  :)
 
Vaarivanhus sanoi:
^Arvelinkin, että jokin hyvin perusteltu syy asiaan on olemassa, kun tuolleen olet vedellyt.  ;) Ja veteleehän sähkömiehetkin nykyisin piuhojaan seinän sisään kuin "juosten kustuina". Paljaaltaan. Vanhaan hyvään aikaan ne piti sentään panna seinän sisällä putkeen. On maailma mennyt takapakkia ja pahasti.  ;D

Seinän sisään ”juosten kustuna” on sitä tätä päivää, halpaa ja nopeaa, ymmärrän kyllä. Mutta samaa asennustyyliä pinta-asennuksena taas en, jrinneksen piuhaveto on kuitenkin suora, arvosana 8,5 siitä (minun asteikolla 10:iin pääse harva, en ainakaan minä).  :)
 
Pekka T sanoi:
Seinän sisään ”juosten kustuna” on sitä tätä päivää, halpaa ja nopeaa, ymmärrän kyllä. Mutta samaa asennustyyliä pinta-asennuksena taas en, jrinneksen piuhaveto on kuitenkin suora, arvosana 8,5 siitä (minun asteikolla 10:iin pääse harva, en ainakaan minä).  :)
Saako kympin, jos MMJ on vedetty pinta-asennuksena suoraan, mutkissa ei ylitetä kaapelin taivutussädettä, ruuvikiinnikkeiden väli on sentilleen sama ja ruuvien hahlot osoittaa samaan suuntaan eli eivät ole kuin huolimattoman halot liiterissä? Puhumattakaan siitä, että vierekkäiset kierteelliset panssariputket kaartuvat silmiä hivelevän nätisti mutkissa.  ;)   
 
Pekka T sanoi:
Seinän sisään ”juosten kustuna” on sitä tätä päivää, halpaa ja nopeaa, ymmärrän kyllä. Mutta samaa asennustyyliä pinta-asennuksena taas en, jrinneksen piuhaveto on kuitenkin suora, arvosana 8,5 siitä (minun asteikolla 10:iin pääse harva, en ainakaan minä).  :)

Jos olisin vetänyt tuon johdon tuohon pintaan kovastikin vinoon, niin tuskin pahasti erehdyn jos väitän, että vaimo olisi pistänyt homman uusiksi. Sen verran tarkka silmä hänelle on tuollaiselle. Eikä sellaista nyt tietysti olisi viitsinyt itsekään katsella. Totta puhuen tuo johto olisi voinut olla vieläkin suorempi, mutta hieman meinasi olla haasteita tuon 2,5mm2 MMJ:n löytämisen kanssa, kun en viitsinyt kokonaista rullaa mokoman takia ostaa. Mulla piti sitä olla, mutta eipä vaan löytynyt mistään. Lopulta naapurin eläkkeellä olevalta sähkömieheltä löytyi juuri ja juuri riittävän pitkä pätkä. Hän kävi myös tarkistamassa kytkennät ennen virtojen päälle laittoa.
 
Jäi näköjään tuo oleellisin juttu tuosta edellisen viestin selittelystä pois, eli siis johdon suoraan saaminen oli hankalaa siksi, että kyseinen johdonpätkä oli pyörinyt naapurin varastossa jo vuosia eikä ollut siis suoraa nähnytkään.
 
Kelalta otetusta johdosta nyt kuitenkin saa melko suoraa jälkeä aikaiseksi, toisin kuin jonkun naapurin varastossa vuosia epämääräisessä mytyssä olleesta johdosta.

Edit: kirjoitusvirhe
 
ansku sanoi:
Asennusrasia on ehkä noin 35-40mm syvä ja ruuvien kohdalta 45-50mm kapea. Kalusteet on ihan kiinni toisissaan ja kahden kalusteen ruuvien väli on  ehkä 72mm.
Olipas räpeltämistä että sai peitelevyn ruuvattua takasin.

Meillä on saman näköisiä mutta ruuvittomana. Niiden alta löytyviin rasioihin on asennutettu ihan sujuvasti nykyisiä malleja. Onhan ne tietenkin eri näköisiä mutta ovat onneksi kelvanneet.
 
tai sanoi:
Meillä on saman näköisiä mutta ruuvittomana. Niiden alta löytyviin rasioihin on asennutettu ihan sujuvasti nykyisiä malleja. Onhan ne tietenkin eri näköisiä mutta ovat onneksi kelvanneet.

Joo, täytyy katsella vaikka Jussi kytkimiä ja peitelevyä noiden tilalle jos ne sopivat  ja kelpaavat hallitukselle. :)

 
jrinnes sanoi:
Tämmöinen tästä mun virityksestä nyt sitten tuli.

Hyvinhän se johto siihen istui ja arvostelu pistejakoineen on sekin jo ehditty tekemään. Sen verran itse vielä osallistuisin, että jos vastaavan tekisin niin laittaisin johtojen läpiviennit aina kalusteiden alapuolelle. Olkoon holkki- tai kalvotiivistys, niin mitä vähemmän vedelle antaa mahdollisuuksia, sen parempi.  :)