autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Karavaanarius  (Luettu 59615 kertaa)

Poissa Jysky

Vs: Karavaanarius
« Vastaus #600 : 23.09.2018 23:08 »
Kyllä se röpelöä on  :( kun en innostunut pikkuvaunussa tuosta maksamaan- 1400,- eurolla jo tuota vaikka vahauttaa keväisin jos oma kunto ei riitä. Pitää talvi etsiä helppoo vahaa/pinnotetta kylkiin- päädythän on  venemuovia.

Vaunu on samankokoinen nykyisen Dethleffsimme kanssa eli jakokivisarjan Briljant 470 XL STD höystettynä grilliuunilla ja mukavuuspaketilla (isojääkaappi, niskatyynyt istuinryhmässä, soitin bluetoothilla ja iso heki.

Hiven oli ajatus, että olis pikkasen isompaa otettu, mutta sit ei innostuttu maksaan 2500,-/puolimetriä, vaihtoehto merkki Hymerissä olis toteutunut tähän hintaan, mutta jotkin asiat 9li huonommin. Vanhaan verrattuna layout on sama, varustustaso/mukavuus nousee ja varmaan laatukin hivenen.

Tää on sellanen helposti koukkuun otettava, mutta varustuksen puolesta sopii pidempäänkin paikalla oleiluun. Ja ukinkaverikin kyl mukaan sopii, mutta pieneen patjajumppaan joutuu silloin.

En tiedä oliko myyntimiehen kikka, mutta lupasi ensin palata tarjoukseen viikolla. Kohta kumminkin puhelin soi ja kertoi että tehtaan tilauskirjat on täynnä ja jotta vaunun varmasti saisi ensi kesäksi niin nyt olis hyvä toimia ja vielä kun messun myyntitavoitteista puuttui 2 kauppaa. Nyt lupailtiin maaliskuulle toimitusta.

Tällästä perää sit ens kesänä näytellään...paitsi vanteet on tummat.


« Viimeksi muokattu: 23.09.2018 23:16 kirjoittanut Jysky »
Ateca TDI 4drive

Poissa tuRboman

Vs: Karavaanarius
« Vastaus #601 : 23.09.2018 23:13 »
Kappas! Onnittelut Jyskylle :)
Kabe on kyllä hieno vaunu. Kuulostaa aika makealta varustelusta päätellen ja vielä jos sen saa sopivasti kevääksi heti kesäkauden alkuun. Sehän ei sitten ollut turha messuretki ;)
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa mabe

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 140
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #602 : 05.10.2018 08:58 »
Vaikkei minusta olekaan karavaanaria tullut niin tarjosin yönyli-säilön yhdelle kabelle.
Vanha seinänaapuri on siirtämässä kausipaikalta toiselle ja vähentää turhaa ajelua kun tuo tuohon pihaan odottelemaan.

Isolta näytti vaunu, tarkemmin mistään tietämättä. Täysikokoinen pitkittäin oleva parisänky oli sisällä, kelpo ruokaryhmä ja hyvät tilat kyseiselle pariskunnalle. Ei ihmetytä enää lainkaan miksi moisen kanssa viihtyy etutelttoineen ja muine tavaroineen.
Ilmastointi, alde ja muut hilppeet näytti olevan mukavuutta tuomassa.


Nätisti taipui myös risteyksestä pihaan, itse kun harjoitteli peruuttelua kuomukärryllä viime viikon muutossa niin oppi arvostamaan taituruutta enemmänkin.

Poissa Jysky

Vs: Karavaanarius
« Vastaus #603 : 05.10.2018 09:47 »
Vaunun ja kuomukärryn peruutteli poikkeaa toisistaan yllättävän paljon. Pitkästä aikaa kun peräkärryn kans tässä peruutellu niin linkkuun menee nopsasti- vaunulla paljon rauhallisemmat ja loivemmat liikkeet.
Ateca TDI 4drive

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9093
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #604 : 05.10.2018 09:53 »
Vaunun ja kuomukärryn peruutteli poikkeaa toisistaan yllättävän paljon. Pitkästä aikaa kun peräkärryn kans tässä peruutellu niin linkkuun menee nopsasti- vaunulla paljon rauhallisemmat ja loivemmat liikkeet.

Tähän on ihan fyysinen mittaselitys, pituus vetokuulasta akseliin...:)
Samalla tavalla ne käyttäytyy jos ovat samoilla mitoilla.
Soita nolla viis ysi kuka tuli ?

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1334
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #605 : 05.10.2018 10:26 »
Tähän on ihan fyysinen mittaselitys, pituus vetokuulasta akseliin...:)
Samalla tavalla ne käyttäytyy jos ovat samoilla mitoilla.

Eikä pelkästään tuo etäisyys vaan myös sillä akselin takana olevan osan pituudella on merkityksensä. Vaikka esim. venetraileri varsin linkkuun menemätön onkin, niin se as.vaunun peräheitto voi joskus silti tuoda omia ylläreitään. Toki jos on yhtä pitkälavainen kärrykin, niin tällöinhän tilanne tosiaan on aikalailla sama as.vaunun kanssa. Tosin lavetillakin tietty se näkyvyys taakse on pikkasen toista kuin tuollaisella umpikopalla 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa jlindstrom

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2384
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #606 : 05.10.2018 10:27 »
Tähän on ihan fyysinen mittaselitys, pituus vetokuulasta akseliin...:)
Samalla tavalla ne käyttäytyy jos ovat samoilla mitoilla.

Eli pidempi mitta, rauhallisempi käytös. Toisena osana yhtälöä vaatinee myös pidempää ennakkoa, eli kääntäminen vaikka ennen 90 mutkaa pitää aloittaa vaunulla selvästi kauempaa?

Näin puhtaasti päättelyn pohjalta, minimaalisella kokemuksella kärryistä/vaunuista.

Siitä täysin samaa mieltä, että on kunnioitettava taito. Puhtaasti jo kiva katsella, kun jollain on kärryllä/vaunulla peruuttelu hanskassa.

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9093
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #607 : 05.10.2018 10:39 »
Eikä pelkästään tuo etäisyys vaan myös sillä akselin takana olevan osan pituudella on merkityksensä. Vaikka esim. venetraileri varsin linkkuun menemätön onkin, niin se as.vaunun peräheitto voi joskus silti tuoda omia ylläreitään. Toki jos on yhtä pitkälavainen kärrykin, niin tällöinhän tilanne tosiaan on aikalailla sama as.vaunun kanssa. Tosin lavetillakin tietty se näkyvyys taakse on pikkasen toista kuin tuollaisella umpikopalla 8)

Tarkoitat takaylitystä. Joo, venettailerissa itse trailerin ylitys on lyhyt mutta kyydissä olevan veneen ylitys voi olla isokin. Trailerissa akseli on siksi aika takana että veneessä painokin on takana ja jos akseli olisi kovin edessä ei monessa vetoautossa takarenkaat tapaisi enää maata vipuvarren takia ;)
Soita nolla viis ysi kuka tuli ?

Poissa Ascon

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 416
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #608 : 05.10.2018 18:58 »
Joo, kyllä täytyy hattua nostaa asiansa osaaville peruuttajille.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=Z-3R43dvff8" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=Z-3R43dvff8</a>



Poissa Jysky

Vs: Karavaanarius
« Vastaus #609 : 07.10.2018 21:14 »
Tyhjenneltiin vaunu tänään- vien sen vaihtovaunu rivistöön ilmeisesti ens viikolla.
Kyllä 7 kesässä saa pieneenkin vaunuun tavaraa kertymään. Osa tavaroista kulkenu vaunujen ja matkailuauton mukana jo 26 vuotta.
Ateca TDI 4drive

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1334
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #610 : 08.10.2018 09:28 »
Kyllä 7 kesässä saa pieneenkin vaunuun tavaraa kertymään.

Yllättävän herkästi tuota tosiaan tuntuu kertyvän, itsekin kun tyhjensin vaunun jo loppukesästä ja vielä pitäisi patjat yms. pehmoset kohta kuskailla varastoon ja näin ilmakin pääsee kiertämään vaunussa talvella mahd. esteettä, joten on sitten keväälläkin raikas ilman ylläreitä 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Jysky

Vs: Karavaanarius
« Vastaus #611 : 08.10.2018 10:07 »
Meillä varasto tiloja niin vähän, että ei ole ollut patjoja koskaan tuolta mahdolllsta tyhjentää. Nosteltu vain hieman pystyyn.

Onko ilmoituksesi johtanut yhteydenottoihin? Minullakin olisi ollut mahdollista pitää vaunu itsellä myynnissä kevääseen, mutta en usko sen talvella tuottavan tulosta. Myyjäkään kun ei innostunut tekemään kauppasopimusta nettohinnoilla- nyt se sit tehdään kun "ostavat" tuon etuaikaan varastoonsa. En olisi uskaltanut siten myydä edullisesti ja hyvää hintaa ei yksityisenä irti tahdo saada. Ei ainakaan kovin lähelle tuota brutto hyvitystä. Tuollaista vastaavaa ei oo kyl myynnissä näkynyt koko syksynä- lähes samanlainen malli 2 vuotta tuoreempana mutta ilmalämmityksellä 3 te kalliimmmalla.
Ateca TDI 4drive

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1334
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #612 : 08.10.2018 10:49 »
Onko ilmoituksesi johtanut yhteydenottoihin?
None :-\

Mutta silleen sitä "aitoa" myynti-intoakaan tässä ei juuri itselläni ole ollut, kaavailtu vaunun päivitys suurempaan kun tietäisi kuitenkin taloudellisesti taas muutaman tuhatlapusen lisäinvestointia, ynnä asettaisi veturillekin yhä tiukempia vaatimuksia kun se puolestaan menee seuraavan kerran vaihtoon. Tuo nykyvaunu on silleen melko optimaalinen ja valmiiksi oman maun mukaan varusteltu, että... Ja veturikin voisi tosiaan olla vetokyvyltään jopa hiukan nykyistä pienempikin - jota tuon seuraajaksi jo kaavailtu itse asiassa onkin, vaikka vaihto vielä vuosien päässä onkin, mutta tuossa veturissa taas on ne muut omat juttunsa miksi juuri se taas sopisi parhaiten tod.näk. tuolloiseen elämäntilanteeseemme 8)

Sitä paitsi se "meidän vaunu" saksassa myytiin jo kk sitten, joten sekin motivaation poikanen nykyisen myyntiin haihtui sen sileän tein ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa Jysky

Vs: Karavaanarius
« Vastaus #613 : 08.10.2018 11:11 »
Joo, tuo veturi pohdinta meilläkin "esti" vaunun isontamisen. Atecallahan nyt vetää 2000 kg asti (siis noin niinkuin teknisesti, mutta enpä käytännössä alkais), mutta tuo Kaben oma paino on jo 1350 kg eli sama kuin nykyisen Dethin kok.paino (kuka sit uskoo). Kaben kok.paino on 1700 kg eli minimi 1600 kg pitää olla auton vetopaino ja se sen yli alkaa tarjokkaat jo harveneen ja ainakin kallistumaan.
Ateca TDI 4drive

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1334
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #614 : 08.10.2018 11:53 »
Niin tuo meilläkin Detskun oma on vain 1130kg ja kok. 1700kg, QQ:lla nyppii 1800kg, joten aika iloseen tuo pefletti perässä kyllä tulee. Mutta kun kaavaillun uuden vaunun omakin on jo 1450kg, kok. 1800kg, niin tuotapa ei sitten enää juuri nypitäkään veturilla jonka kyvyt loppuu jo 1500kg kohdalle, tuohon 50kg kun ei juuri tavaraa vaunun kyytiin enää mahdu käytännössä lainkaan = ehkä tuo voisi vielä toimia tyhjänä kausipaikalle ja takaisin nyppien, mutta reissut on kyllä sitten no-can-do :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa tuRboman

Vs: Karavaanarius
« Vastaus #615 : 08.10.2018 11:59 »
Tuosta petivaatteiden/patjojen pois siirtelystä. Ei olla vielä muuten poistettu patjoja kuin yläsängystä kun se oli aluksi pois käytöstä jonkinaikaa ja koko sänku varastossa. Meillä siis 3-kerrossänky takana.

Muuten siis patjat paikoillaan pl siivous ja kausivaihto. Ei olla havaittu mitään epämääräistä tälleen käytössä. Ei tummumia eikä hajuja yms. Vaunu siis ympärivuotisessa käytössä.

Nyt tulee eka talvi kun taitaa jäädä pihaan seisomaan. Vois vetää kun nastarenkaat löytyy. Mutta kun lumet sataa, ei vaunua enää saa järkevästi pois pihalta. Joten jäänee seisomaan keväseen saakka.

Joten pitäiskö mun nyt kantaa patjat varastoon tai nostella jotenkin ylös pohjiltaan? Kerrossängyssä patjat on levyn päällä, mutta parisängyssä on rimat ja siinä patjat saa kyllä olla. Luukkuja auki, että ilma kiertää.
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1334
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #616 : 08.10.2018 13:29 »
Itsellä tuo onkin enempi varmuuden maksimointia tms. Ja onhan ne mukavammat kantaa aidosti kuivat patjat puhtaaseen vaunuun taas keväällä. Osana tätä maksimointia olen myös asetelut 3x Ikean muovitarjottimet eri kohtiin vaunua ja tarjottimille jakanut Rainbow kirkkaan kissanhiekka-pussillisen silica-rakeita. Tuo säkki ei paljoa maksa ja näin se sisäilmakin kenties on hieman kuivempaa kuin ulkona = vaunu säästynee pilkkuhomeen hyökkäykseltä paremmin. Toki myös kaikkien pintojen pesu ennen seisomaan laittoa kuuluu asiaan, joka lieneekin se oleellisin juttu tässä, tuollaiseen rasvaiseen räpylän jälkeen vaikka kaapin ovenkahvassa se pilkkukin tarttuu jo aika paljon hanakammin ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Paikalla Docw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2053
  • Renault Clio
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #617 : 21.10.2018 00:31 »
Onkos raadilla jakaa kokemuksia uuden vaunun hankinnasta Suomi vs Saksa? Ensinnäkin paljonko noissa Suomen hinnoissa on yleensä neuvotteluvaraa ja toisaalta mitä pitäisi ottaa huomioon, mikäli hakee vaunun nahkapöksyiltä? Onko esimerkiksi varustelussa jotain eroja mitä pitäisi huomioida?

Näyttäisi että ensi vuoden Adria Adora 673 PK ruksii aika hyvällä prosentilla noita omia ajatuksia.

Onko kokeneemmilla karvanaamareilla jotain ajatuksia kyseisestä vaunusta kahden aikuisen ja kahden ala-asteikäisen käyttöön? Käyttö tulisi olemaan kerran vuoteen joku pitkä reissu akselilla etelä-eurooppa / pohjois Norja ja muutamia viikonloppureissuja päälle. Tuon lisäksi ehkä johonkin hiihtokeskukseen (Vuokatti?) talveksi kausipaikalle.

   

Poissa tuRboman

Vs: Karavaanarius
« Vastaus #618 : 21.10.2018 04:58 »
Ei ole Saksasta kommentoitavaa tuontimielessä, mutta itse vaunusta. Mikäli Alde lämmitin, niin ei mitään heikkoa kaavailemaasi käyttöön. Sanoisin jopa että hintatietoisen hyvä valinta. Ja on toimivat ratkaisut sekä asialliset materiaalit. Pohjaratkaisu kävisi ainakin minun makuun ja tiedän, että meidän perhe, 2 aikuista ja yksi 7v lapsi sekä hieman tätä lasta kookkaampi koira matkaisi tuossa varsin mukavasti!
Saksalaisten versioissa on netin mukaan eroja varusteissa ( lämmitin, lattialämmitin jne ) .

Hi-Tec tietää enemmän näistä tuontihommista. Kommentteja odotellessa...
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1334
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Karavaanarius
« Vastaus #619 : 21.10.2018 09:48 »
No tuonti-teknisestihän tuo ei ole kummoinen kommervenkki, as.vaunut kun ovat vain tavaraa siinä missä vaikka nahkahousut. Ostat Saksasta ja tuot Suomeen, ei veroja, ei lisämaksuja. Tai no sammutin ja var.kolmio pitää vaunuun lisätä ennen ensirekisteröintiä Suomessa, mutta that's it. Saksalaiselta jälleenmyyjältä saat kaikki tarvittavat liput ja laput ensinnäkin jo siellä Saksan päässä vientikilvittämiseen. Noilla kilvillä pääsetkin sitten Suomen kamaralle saakka ja satamassa liimaat kiinni kotimaiset siirtokilvet, joilla voitkin em. varustelulisäyksen jälkeen ajaa vaikka suoraan kats.konttorin pihaan. Tyrkkäät suikalle TÜV-paperit kouraan, hän tarkistaa että runkonumero vastaa papereita, ehkä valokytkennät ja muuta pintapuolista ihan vaan muodon vuoksi, sillä se sakemannihan on vaunun jo tarrottanut mm. 30mbar kaasulapuillaan. Bränikkä EU-hyväksytty malli kun kuitenkin on kyseessä, niin tuo tarkistus on tosiaankin varsin pintapuolinen. Lopuksi suikka näpyttelee sitä konettaan hetken aikaa ja kassan kautta kiitos, uusi FIN-kilpi kourassa vaunuun asennettavaksi 8)

Ja sitten talous-puolelta, niin ALV maksetaan pelkästään Saksaan => 5% veroetu. Tämän lisäksi tuosta jää välistä sen kotimaisen maahantuojan kate. Mutta sitten se suurin tuleekin itse vaunussa, millä varusteilla se oikeasti on. Esim. Autark-paketti (eli 12V akku sähköineen) on tuolla about aina lisävaruste, Suomessa vakio, johtuen jo maiden erilaisesta matkailu-kulttuuristakin. Saksalainen leiriytyy about aina leirintäalueelle maasähköineen ja tällöin tuo vaunun akku on turhake. Suomalainen taasen viettää aikaa myös ns. "puskassa" eikä lierintäalueellakaan jokainen ota sitä lisämaksullista maasähköä vaikka saisikin kun akkusähkö riittää ja ajossa veturi taas lataa akun joka tapauksessa. Tämän lisäksi kaikenlainen talvi-varustelu Saksalaisista puuttuu about järjestäin, enempi on Trumaa kuin Aldea, seinäpaksuudet ovat ohkasemmat EPS:llä vs. arctic-mallit paksummilla seinillä ja XPS:llä, jne, jne. Eli tarkkana noiden kanssa saa olla mitä oikeasti ostaa ja se ensialkuun vaikuttanut esim. jopa 10k€ "säästö" kutistuukin jo kummasti kun kaikki nuo Suomi-tyypilliset varusteet siihen Saksalaiseen ruksii mukaan. Loppupelissä tuossa kuitenkin voi sen jokusen tonnin säästää, jolla sieltä Saksasta saakin näpsästi mukaan vaikka edullisen etuteltan tms. samaan kuormaan mukaan jo sitä vaunua sieltä tuodessaan 8)

Kokonaan oma asiansa sitten onkin takuut ja jälleenmyynti. Itse sain vaunuuni mukaan ihan suomenkielisen ohjekirjankin kaikkine tarvittavine takuu-leimoineen yms. ja täysin mukisemati on kotimainen merkkihuolto tuota kirjaa vuosihuolloissa täyttänyt noiden takuiden ylläpitämiseksikin. Mutta jos tulisi oikeasti tuolle takuulle kysyntää kun jotain sattuisi, niin tämä on itseltäni onneksi vielä koeponnistamatta. Vaan tuo jälleenmyynti onkin sitten mielenkiintoinen jos tosiaan olisitkin ottanut sen hinnat-alkaen mallin sieltä Saksasta ja näin tosiaan tuota hintaeroa voi tulla jopa 10k€ verran, niin voiko tuollaisen ihan vaan pokkana panna täällä sitten aikanaan käytettynä myyntiin, pyytäen about samaa kuin vastaavista Suomi-versioista ja se on sitten sen ostajan oma murhe jos ei hoksaakaan että vaunu on Trumalla kun Suomi-versiot on Aldella jne. Mutta toisaalta jos itsellä on vain kesätarve, niin miksi maksaakaan moisista talvi-ominaisuuksista jos niitä ei aidosti itse tarvitse. Miksi vaunun tulisi olla Suomi-varustelua vastaava jos itselle vähempikin riittää ja itsellehän se vaunu hankitaan eikä jälleenmyyntiin, eikös ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***