autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mercedes-Benz, A-Sarja  (Luettu 21308 kertaa)

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2307
Mercedes-Benz, A-Sarja
« : 07.01.2015 09:42 »
Aloitetaanpa uusi ketju tälle kun ei näytä vielä olevan.

Uusi A-sarjahan eroaa kuin yö päivästä tuohon edelliseen sukupolveen vertailtaessa. Siinä missä edellinen oli pyörillä kulkeva arkkupakastin, on tämä uusi ottanut vaikutteita enemmänkin Golf/Audi A3 etc. sarjasta. Ja hyvin on ottanutkin, ulkonäöllisesti on varmasti yksi hienoimmista tämän segmentin autoista.

Ajokokemuksia tuosta on nyt kertynyt vajaan vuorokauden verran kun sattui alle sijaisautoks A180 BE, Pösön lähdettyä lavetilla korjaamolle.
Ja onhan vaan hieno auto. Tuon kokoiseksi autoksi tuntuu heti luokkaa tai kahta suuremmalta ajossa, mutta silti näppärä pyöritellä kaupungissa. Manuaalivaihteiston toiminta on täsmällistä ja selkeää. Samoin moottori toimii asiallisesti ja lämpenee nopeasti myös kaupunkiajossa.
Parasta autossa kuitenkin on ajotuntuma. Ohjaus ja alustan toiminta on aivan täydellistä. Auto menee juuri sinne minne pitääkin ja jopa tällaisella lumisella ja jäisellä tiellä, auto menee määrätietoisesti sinne minne rattia kääntää. Ei puske eikä yliohjaa. Luistonesto toimii loistavasti ja auto lähtee valoista etenemään nätisti ilman mitään hyytymisiä. Ajokokemuksena pitkästä aikaa sellainen että tuli oikeasti jo jonkin asteinen wau-fiilis ratin takana.

Kabiinissa vallitsee laadukas ja hienostunut fiilis, onhan kyse kuitenkin MB:stä :)

Loistava paketti ja pakko kyllä myöntää että tällainen kelpaisi itselle nelivetona ja automaattina oikein mainiosti. Tulikin tuossa jo katseltua firman liisarivaihtoehtoja ihan mielenkiinnosta ja MB A 200CDI A 4matic lähtisi kohtuullisella leasing-vuokralla.

Tätä on pakko harkita ihan vakavasti kun autonvaihto tulee eteen.

Otsikkoa tarkennettu. - Quality -
« Viimeksi muokattu: 07.09.2017 13:11 kirjoittanut Quality »

Poissa Marko_K

Vs: A-Sarja
« Vastaus #1 : 07.01.2015 17:51 »
Aika pitkälti itse allekirjoitan nuo hyvät puolet, joita downtime luetteli. Minulla oli tuollainen A200CDI itse asiassa muistaakseni vuonna 2012 tilauksessakin pitkään, mutta se tilaus peruuntui, koska ne sporttijakkarat eivät yksinkertaisesti sopineetkaan niskalleni, kun työnsivät päätä niin voimakkaasti etukenoon.

Muita negatiivisia huomioita olivat kova melutaso ja vähän nihkeä kaksoiskytkinvaihteisto.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2307
Vs: A-Sarja
« Vastaus #2 : 07.01.2015 18:13 »
Muita negatiivisia huomioita olivat kova melutaso ja vähän nihkeä kaksoiskytkinvaihteisto.

Jälkimmäiseen en ota kantaa mutta tuo ensimmäinen osio, olisikohan tehneet jotain tässä välissä kun ainakin tämä yksilö tuntuu nastarenkainkin ihan kohtuullisen hiljaiselta. Ja vertaan tosiaan tuohon 508:iin. Se kun on oikeasti hiljainen auto :)
Kovemmissa moottoritienopeuksissa edes tuulen suhinat eivät häirinneet.

Poissa Marko_K

Vs: A-Sarja
« Vastaus #3 : 07.01.2015 21:11 »

Jälkimmäiseen en ota kantaa mutta tuo ensimmäinen osio, olisikohan tehneet jotain tässä välissä kun ainakin tämä yksilö tuntuu nastarenkainkin ihan kohtuullisen hiljaiselta.

Hyvä jos näin on. Toki oma vertailu tehty siirtyessä E-sarjasta A-sarjaan, joten referenssi oli ehkä aika kova. Voi olla että se nyt Ocun jälkeen tuntuisi taivaallisen hiljaiselta.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Taky

Vs: A-Sarja
« Vastaus #4 : 08.01.2015 08:57 »
Uusi A-sarjahan eroaa kuin yö päivästä tuohon edelliseen sukupolveen vertailtaessa.
Tätä on pakko harkita ihan vakavasti kun autonvaihto tulee eteen.

A-sarjalainen oli vahvasti harkinnassa edellisessä vaihdossa, mutta B-sarjalaiseen tuli päädyttyä, pääsääntöisesti tilojan vuoksi, avarampi ja valoisampi.

Tekniikkahan noissa on koria lukuunottamatta kokolailla samaa.

Nyt takana viikkoa vajaa vuosi / 60000km ja edelleen tyytyväinen hankintaan - ei ole tullut edes vielä vilkuiltua seuraavaa kulkupeliä joka on omalla kohdalla harvinaista, sentään siinä on tullut jo istuttua tunti kaupalla.

Kuten mainitset niin ajettavuus on kohdallaan kelillä kuin kelillä, kokonaistaloudellinenkin on.
Samoin dieselissä lämpöä kabiinissa on riittänyt vaikka ollut kunnolla pakkastakin - ei Webaa tms.

Vaivoja ollut, mittariston kulutusnäyttö sekosi sen huollon yhteydessä tehdyssä ohjelmistopäivityksessä ja juuri ennen joulua väitti että kaikki takavalot on pimeänä - vaikka eivät olleet. Seuraava päivänä herjat oli poissa itsekseen.

Ainut mikä valinnassa menisi nyt toisin on valot, normi H7:t kaipaisi kyllä lisäpuhtia varsinkin kun ei ole lampunpesureita.

Se mikä voisi olla toisin on etu/peruutus tutkat - nykyisessä Business varustelussa kamera - ne herjaa näillä keleillä millon mistäkin kun lumi tukkiin keulan/perän.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa mol

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 190
  • C 220d T 4-Matic
Vs: A-Sarja
« Vastaus #5 : 08.01.2015 10:22 »
Se mikä voisi olla toisin on etu/peruutus tutkat - nykyisessä Business varustelussa kamera - ne herjaa näillä keleillä millon mistäkin kun lumi tukkiin keulan/perän.

Taitaa noiden tutkien kanssa olla aina sama homma. Itse asiassa nehän tekevät vaan sitä mitä pitääkin eri varoittavat esteestä ja silloinhan on este hyvinkin lähellä kun lumi on ne tukkinut. Lienee sama kaikilla merkeillä, itsellä ei ole tutkista kokemusta kuin Skodan ja MB:n osalta ja ainakin niiden kanssa on lumen kanssa "häiriöitä".
Lähetetty minun laitteestani, käyttäen nettiselainta.

Poissa Marko_K

Vs: A-Sarja
« Vastaus #6 : 08.01.2015 10:29 »
Taitaa noiden tutkien kanssa olla aina sama homma. Itse asiassa nehän tekevät vaan sitä mitä pitääkin eri varoittavat esteestä ja silloinhan on este hyvinkin lähellä kun lumi on ne tukkinut. Lienee sama kaikilla merkeillä, itsellä ei ole tutkista kokemusta kuin Skodan ja MB:n osalta ja ainakin niiden kanssa on lumen kanssa "häiriöitä".

Periaatteessa, mutta "vauraammissa" malleissa anturit on lämmitetty, jolloin lumi ja jää ei ole yhtä iso murhe.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Antza

Vs: A-Sarja
« Vastaus #7 : 08.01.2015 11:52 »
Se mikä voisi olla toisin on etu/peruutus tutkat - nykyisessä Business varustelussa kamera - ne herjaa näillä keleillä millon mistäkin kun lumi tukkiin keulan/perän.
Volvo-kokemuksella tuollainen kamerakaan ei ole suinkaan ongelmaton - lumi ja etenkin kura tukkivat kameran linssin. Lumen tosin saa helposti pois harjalla - kuraa ei niinkään.
Työkoneissa on automaattilaatikko ja dieselmoottori

Poissa Marko_K

Vs: A-Sarja
« Vastaus #8 : 08.01.2015 13:06 »

Volvo-kokemuksella tuollainen kamerakaan ei ole suinkaan ongelmaton - lumi ja etenkin kura tukkivat kameran linssin.


Ihan pelkkä vesisumukin riittää. Niin loistava varuste kuin kamera onkin, niin tutkien kanssa se on parempi -- jompikumpi yleensä toimii.

Kuva ohessa näyttää hyvin, miten kamerasta näkee muutaman kilsan suolakelillä ajelun jälkeen ilman putsausta ja putsattuna.

Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2307
Vs: A-Sarja
« Vastaus #9 : 09.01.2015 10:06 »
Pakko kyllä erikseen kehua tätä A-sarjan vakioäänentoistoa. On muuten todella hyvä vakiosetiksi.

En kyllä keksinyt että millä ilveellä laskevat 6 kaiutinta? Tässä on ovissa etu + taka, yhteensä 8 kaiutinta sekä kojetaulussa on bassokaiutin. Ja tuon ylimääräisen bassokaiuttimen olemassaolon kyllä huomaa. Tuo todella tujakkaa bassotoistoa musiikkiin. Ja ei ole HK setti, ei ole kaiuttimissa niitä merkkejä.

Poissa Lebis

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 955
Vs: A-Sarja
« Vastaus #10 : 24.10.2015 00:47 »
Kävimpä ajamassa Mersedeksen kiertueella A220 4Maticin. Autossa oli ilmeisesti jokin AMG -varustepaketti, sen tarkemmin en varustusta ajatellut. Tehokkuudesta en sano mitään, koska sitä tästä puuttui, samoin kuin ajo-ominaisuuksia. Mutta minulle jäi autosta kuitenkin todella suuri kipinä juuri tuota minua kiinnostavaa A45 AMG mallia kohtaan. Jokin tuossa vain sytytti, tosin kuin monessa muussa autossa. Odotus A45 koeajoa kohtaan on todella suuri, ja juurikin  tuo uusi versio. Uusin versio A45:sta on kuulemani perusteella täysin eri auto kuin edeltäjänsä. Toivottavasti siitä saa Cyclic Stigiltä paljon kokemuksista tietoa. Pienenä hauskana huomiota tämän auton kohdalla oli, että märällä asfaltilla kaikki 4 rengasta löi tyhjää  ::) Eli kylläpä on huono auto.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2015 00:56 kirjoittanut Lebis »

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Vs: A-Sarja
« Vastaus #11 : 24.10.2015 19:35 »
Uusin versio A45:sta on kuulemani perusteella täysin eri auto kuin edeltäjänsä.
Alleviivaus minun.

No tuo nyt on kyllä hiukan liioittelua, jopa näin FL version omistavan (ja pre FL version koeajaneen) näkökulmasta katsottuna.
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa Urlaub

Vs: A-Sarja
« Vastaus #12 : 26.11.2015 21:21 »
A-sarjan valmistus Ukissa päättyy:

"Tieto Mercedeksen A-mallin valmistuksen lopullisesta hautaamisesta ensi vuoden jälkeen tuli yllätyksenä Valmet Automotivelle. Yhtiöllä ei viestintäjohtaja Mikael Mäen mukaan ollut Daimlerin päätöksestä tietoa."

http://yle.fi/uutiset/daimler_a-sarjan_mercedeksen_valmistus_uudessakaupungissa_loppuu_ensi_vuonna/8484044

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Vs: A-Sarja
« Vastaus #13 : 26.11.2015 22:11 »
A-sarjan valmistus Ukissa päättyy:

"Tieto Mercedeksen A-mallin valmistuksen lopullisesta hautaamisesta ensi vuoden jälkeen tuli yllätyksenä Valmet Automotivelle. Yhtiöllä ei viestintäjohtaja Mikael Mäen mukaan ollut Daimlerin päätöksestä tietoa."
Ilmeisen tyytyväisiä ovat kuitenkin olleet Daimler:lla Valmetin palveluihin kun kerran GLC:n tuotantoa Ukiin antoivat. Hieno homma kaikin puolin.
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Vs: A-Sarja
« Vastaus #15 : 13.01.2016 22:55 »
Laitan tämän nyt tähän kun on käymässä ilmi, että ongelma koskee kaikkia A-sarjan facelift versioita eikä vain omaa AMG:täni.

Eli ainakin alkupään tuotannossa auton softaan on eksynyt jonkinlainen bugi joka vaatii software update:n. Kysymys on auton automaattisesta "hätäpuhelu järjestelmästä" joka lakkaa ilman mitään selkeää syytä toimimasta ja mittariston näyttöön ilmestyy joka käynnistyksellä teksti "SOS inoperative". Itselläni tämä ilmeni lähes kolmen kuukauden päästä käyttöönotosta mutta on myös tapauksia, joissa kyseinen vaiva on alkanut vain joitakin viikkoja vanhana.

Hyvää asiassa on se, että ongelma korjaantuu noin tunnissa pelkän uuden ohjelmiston sisäänajolla. Huonoa taas tietenkin se, että korjaamiseen tarvitsee välttämättä käynnin merkkihuollossa. Ongelma on nyt kuulemma tehtaalla selkeästi tiedossa ja tuotantolinjalla nyt olevat autot tietenkin saavat tuon uuden softan.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2016 23:00 kirjoittanut Cyclic Stig »
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Vs: A-Sarja
« Vastaus #16 : 01.12.2016 19:37 »
Laitetaan nyt tähän vaikka en olekaan varma, kuinka paikkansapitävää tietoa tämä on...Facebookissa törmäsin kuvaan jossa väittämän mukaan kerrotaan seuraavan, ilmeisesti 2018 julkaistavan A-sarjan moottoripaletti. Se mistä alkuperäinen postaaja on kuvan saanut ei minulla ole hajuakaan. Ainakin AMG mallien kohdalla vähän haiskahtaa, noiden kohdalla kun Mersun nimeämispolitiikka on tyyliä "AMG A45 4matic", ei "A45 AMG"...

« Viimeksi muokattu: 01.12.2016 19:42 kirjoittanut Cyclic Stig »
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa Urlaub

Vs: A-Sarja
« Vastaus #17 : 01.12.2016 19:49 »
Ainakin AMG mallien kohdalla vähän haiskahtaa, noiden kohdalla kun Mersun nimeämispolitiikka on tyyliä "AMG A45 4matic", ei "A45 AMG"...

Eikö ne nykyään ole Mercedes-AMG -merkkisiä? Tyyliin Mercedes-AMG A45.

Kulimallit ovat Mercedes-Benzejä vanhaan tapaan.

Poissa Cyclic Stig

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1376
Vs: A-Sarja
« Vastaus #18 : 01.12.2016 19:57 »
Eikö ne nykyään ole Mercedes-AMG -merkkisiä? Tyyliin Mercedes-AMG A45.
Juu, juuri näin. AMG:n nimeämispolitiikka vaihtui A:n kohdalla faceliftin yhteydessä, myös ainakin uudet C ja E sarjan AMG:t on nimetty samaan tyyliin (muita en ole seurannut kun ei riitä pankkitilillä saldo  ;D). Siksipä totesinkin, että tuossa kuvassa AMG mallien vanhan tyyppinen nimeäminen haiskahtaa vähän.. Siis että kuinka luotettavaa tietoa tuo on.
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Linkki

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3969
  • Tulossa Bass olut
Vs: A-Sarja
« Vastaus #19 : 01.12.2016 22:12 »
Outo on myös tuo 9G-Tronic. Tai sitten tiolta kaksoiskytkinpuolelta olisi tulossa uutta myös.
Ajossa: Skoda Kodiaq RS, Moon White
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.