https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot 508 keskustelua

Vuonna 202x ja kutistettuna 508 II tms. Nauttikaa omistanne, sillä mitä mainioin perheauto, GT menee sportistakin.
 
Näin tehdään. Autohan on loistava monelta osin. Automaattivaihteisto ja hieman pehmeämpi jousitus puuttuu omasta mutta paremman puutteessa menee vielä jonkin aikaa. (JPL rakentaisi käden käänteessä mukavamman) Eikä tuo nyt huonompi jousitukseltaan ole kuin Passattikaan, saisi vain olla ranskalaisempi. GT:ssä nuokin asiat on kunnossa +extraa mutta kyllä tuolla 2.0 hdi:lläkin kerkiää mukavasti.
Muuten ymmärrän JPL:ää, onhan rakentanut 407:staan mieleisen.
 
Omasta alkaisi etuiskarit olla vaihtokunnossa. Kyllä ne vielä siinä toimii kun monessa perheautossa ylipäätään alusta toimii, mutta etupään pito on selvästi heikentynyt ja kesärenkailla alkoi kostealla asfaltilla kiihdyttäessä hakkaamaan. Ei kuulu moinen ominaisuus yöhön autoon ja uusilla iskareilla tuon korjaisi, vaan jaksaako investoida vielä tähän.
 
Olen tässä muutamana päivänä testaillut GT:llä enemmän sport-tilassa ajoa ja viime kesä autobahn-havainnot ovat vain vahvistuneet. Laturihan on täysin poissa pelistä täyskaasu kiihdytyksissä, mutta vaihteiston ollessa sportilla, on jarrutuksissa mukana erittäin voimakas moottorijarrutus ja myös akkua ladataan täydellä teholla, jos vaan on vapaata reserviä mihin latailla. Aiemmin olin siinä luulossa, että moottorijarru on voimakkaasti mukana vain tehokkaasti jarrutettaessa, mutta ainakin silloin kun jarrupoljinta painaa nopeasti, vaikka sitten jarruttaisikin kevyemmin, on moottorijarru täysillä mukana. Se myös loppuu pienen pienellä viiveellä verrattuna jarrujen käyttöön, jolloin sen huomaa tosi hyvin jarrutuksen lopussa. En mittaillut jarrutusmatkoja vielä, mutta voisihan sitä noitakin kokeilla, että paljonko on eroa. Tänään oli kuitenkin sen verran märkää ja heikko pito, etten viitsinyt moiseen ryhtyä.
 
Päätin siirtää uuden 508:n hankintaa hamaan tulevaisuuteen, kun ei Peugeot saa autojaan kauppaan ja tällä autolla juuri ylittyi vaihtoikä ja se sai toisen elämän. Tuli nimittäin kilometreissä taas seuraava rajapyykki vastaan ja piti käyttää auto huollossa, joka oli ah niin ihan edullista taas.

Perus A-huolto tehtiin, mutta lisäksi polttoaineensuodatin, öljynsuodatin, ilmansuodatin ja raitisilmansuodatin vaihtoon, sekä jarrunesteet vaihtoon. Normaalisti 290 €:n hintaiselle huollolle tulikin hintaa yhteensä 503,72 €.

Autosta oli kaksi asiaa ihan loppuun ajettu. Takajarrut oli aivan loppu, palaa jäljellä n. 0,5 mm, eikä edessäkään ollut kuin n. 1,5 mm sisäpaloissa. Levyt olivat kuluneet niin, että periaatteessa vaihtorajaan oli vielä 0,5 mm sekä edessä että takana, mutta missään tapauksessa eivät kestäisi enää uusia paloja ajaa loppuun. Siispä osaa meni vähän myös jarruihin:
- Etujarrulevyt 134,82 € / kpl
- Etujarrupalat 134,82 € / sarja (4 kpl)
- Takajarrulevyt 188,33 € / 2 kpl
- Takajarrupalat 77,03 € / sarja (4 kpl)
Osille hintaa yhteensä 669,82 € ja homma kustansi töineen 880,05 €.

Sitten on vielä yksi kohde eli renkaat, jotka pitäisi uusia pikimiten, kun vaan saisivat rengastehtaalta uutta mustaa toimitettua tänne asti. Siihen menee arviolta 800 €, joten kun tässä nyt panostaa autoon n. 2200 € lyhyen ajan sisään, niin vaihtoon sitä ei samantien laiteta, vaan haetaan syksyllä leima kahdeksi vuodeksi ja ajetaan vielä ainakin yksi vuosi.
 
Huollot pitää olla tehty ajallaan, eikä yhtään ylipitkäksi saa olla vedetty öljynvaihtovälejä. Tuossa autossa on huoltoväli 15 000 km. Turbo näistä helposti menee, johtuen pitkäksi vedetyistä öljynvaihtoväleistä tai siitä, että on käytetty vääriä öljyjä. jos huollot on tehty merkkiliikkeessä, niin öljytkin on varmaan olleet oikeat, mutta muualla tehdyistä voi vain arvailla.

Vaihteisto ei ole mitenkään sujuvasti vaihtava, mutta ei myöskään kovin vikaherkkä, mutta silti se kannattaa testata. Kysessä siis automatisoitu manuaalivaihteisto. Jos on koukku ja vedetty kärryä, niin kytkin voi olla huonossa kunnossa.

Eipä tuossa vielä noilla kilometreillä paljon muuta ole eteen tullut kuin A- ja C-huoltoja.

Jarrunesteen vaihto                              Joka 2. vuosi
Polttoainesuodattimen (diesel) vaihto.    Joka 30000 km
Ilmansuodattimen vaihto                        Joka 30000 km
Jakohihnan vaihto                                Joka 180000 km / 10 vuotta
Matkustamon suodattimen vaihto          Joka 15000 km / 1 vuosi
Jäähdytysnesteen pH-arvon tarkastus    120000 km / 4 vuotta
                                                          Tämän jälkeen joka 15000 km / vuosi
Hiukkassuodattimen lisäainemäärän        90000 km
tarkastus                                              Tämän jälkeen joka 15000 km
Hiukkassuodattimen tukkeutuneisuuden  150000 km
tarkastus                                              Tämän jälkeen joka 15000 km
Apulaitehihnan vaihto                            Joka 120000 km

Etulokasuojien kaaret ja sivuhelmojen etupäät kannattaa tarkistaa. Niistä lähtee helposti maalit ja tuossa iässä voi jo olla ruostettakin siellä, vaikka eipä nämä pahoja ole tuostakaan ollut ruostumaan. Jos kuitenkin paljon on soratietä ajettu, niin voi olla kovinkin kulunut.

Takajarrut jää helposti vähälle käytölle, ruostuu ja jumiutuu. Kannattaa tarkistaa ja huomoida mahdollinen vaihtotarve. Jarrupalat kuluvat sisäpuolelta enemmän eli jos ulkopuolella on paloissa jäljella alle 4 mm pintaa, niin sisempi pala on todennäköisesti jo lähes loppu. Palojen vaihdon yhteydessä pitänee vaihtaa myös levyt, jolloin hommaan uppoaa useampia satasia.

Auto on tuotu Ahvenanmaalta, jossa sen rekisteritunnus on ollut ÅL5865. HåWe Bil AB (Peugeot merkkiliike) on myynyt tätä huhtikuussa 78 400 km ajettuna hintapyynnöllä 13 990 €. Ollut silloin aiemmin yhdellä omistajalla. Saka ilmoituksessa on kuvassa mittarilukemana 78 642 km, että ei tuolla nyt hirveästi ole ainakaan tuossa välissä ajeltu.

Jos tuo vaihteisto ei ole tuttu, niin suosittelen kokeilemaan ennen hankintapäätöstä. Sen kanssa pystyy elämään, mutta harva tykkää siitä.
 
Lisäksi ko. auto on hyvin pieniruokainen, hiljainen ja mukava ajettava.
Huomioitava myös, että robotti vaihteistolla se on 6-vaihteinen, mutta käsivaihteistolla vain viisi-vaihteinen. Miinuspuolena voisi mainita, että auto on hiemen kankea (iso kääntöympyrä).
 
Onhan näissä kääntyvät etupylrät ja hyvin minä olen GT-mallilla saanut U-käännöksenkin tehtyä normaalilla 2-kaistaisen maantien leveydellä. Muistelisin ettei tuo pienemmällä koneella oleva malli ainakaan enempää vaadi tilaa.
 
Penguin sanoi:
...kun tässä nyt panostaa autoon n. 2200 € lyhyen ajan sisään, niin vaihtoon sitä ei samantien laiteta, vaan haetaan syksyllä leima kahdeksi vuodeksi ja ajetaan vielä ainakin yksi vuosi.

Loistava päätös kypsytellä uutta ja joku saa silloin hyvin huolletun. Eikä tässä kaikki, vaan sittenhän tuleekin jo parhaiten varusteltuja 508 II GT-esittelyautoja myyntiin. Laskennallisesti autosi arvo laskee jyrkempänä uuden mallin tultua markkinoille, mutta ei sen kai ole väliä, kun näitä "peltilaatikoita" ostetaan useimmiten vahvalla tunteella  ;).
 
Tämä nykyinenhän on ostettu vuoden vanhana esittelyautona, jossa oli 1090 km mittarissa ostohetkellä. Hintapyynnössä oli 12 k€ eroa uuteen vastaavasti varusteltuun, joten olihan tuo hinta jo ihan mukavasti tullut alas tuossa odotellessa. Itse olin myös koeajanut tätä ykslöä yhteensä kolmeen kertaan ja tuosta kilometrimäärästä minun aikaansaannosta oli n. 600 km.

Samaan aikaan oli myynnissa toinen, peräkkäisellä rekisterillä oleva, samanlainen yksilö, mutta siinä oli "esittelyajossa" tullut mittariin jo 38 tkm. Tuo olisi ollut vielä 8 k€ halvempi, mutta kun siinä kävi siten, että myyjän kanssa puhuin perjantaina että jos tehtäisiin siitä kaupat ja sovittiin suullisesti, että tehdään paperit maanantaina, mutta toinen myyjä oli lauantaina myynyt sen jollekin toiselle ja paperitkin oli jo tehty. Hieman sapetti ja mietitytti tämä, mutta sitten piti käydä kiinni tuotteeseen ja varmistaa, että saa edes tämän eikä joudu uutta tilaamaan täydellä hinnalla.

Uutukaisen osalta odottelen mitä Pariisissa esitellään syksyllä. Millainen hybridi sieltä tulee ja esitelläänkö (G)Ti-malli tehokkaammalla moottorilla. Ei ole pakko tilata ensimmäisenä, mutta niin kauan ei pidä odottaa, että alkavat jo äänieristykistä karsimaan, kuten tapana on ollut viimeistään siinä vaiheessa, kun mallilla on ikää 18-24 kk myyntiin tulosta.
 
Olen tässä katsellut mukavia farkkuja siedettävillä kilometreillä. Jostain syystä viimeaikoina 508 gt farkku on alkanut yhä useammin kiinnostamaan. Hintaansa nähden vaikuttaisi loistopeliltä, tilaa/mukavuutta/ulkonäköäkin järkihintaan. Esim ruotsissa on muutamia 100-150tkm ajettuja tuohon 10-13k€ + verot hintahaarukkaan 13- ja 14-mallisina tarjolla.

Onko näissä jotain erityistä huomioitavaa jos katselee ulkomaiden tarjontaa? Webastoa/Eberiä ei tainnut olla ruotsin malleissa, ainakaan tehdasasennuja, mutta tuon saanee laitettua jos kokee ongelmaksi ja saattasihan tuota pärjätä ihan sähkölämmittimelläkin.

Tämä oma autonvaihto kyllä tuntuu olevan niin pitkä projekti jatkuvasti vaihtuvine kohteineen, että saa nyt nähdä milloin jotain konkreettisempaan tulee tehtyä, kuin selattua myytäviä kohteita.. :D
 
Kyllähän näissä vaikuttaa saavan vastinetta rahalle, ei ollenkaan paha. 200+hv varustellusta dieselistä saa monella merkillä latoa ihan eri määrän euroja tiskiin. Ruotsalaisista näyttää vain uupuvan 4-alue ilmastointi mitä saksalaisissa joissain näyttää olevan.

Vähän tullut tutkittua, toimiikohan pösöllä takuut jos uudehkon hommaa ulkomailta.
 
Näinpä, saksalaiset samoilla spekseillä niin alkaa olla lähelle tuplahinta. Ei nyt aivan, mutta melkein ja varustelu monesti spartalaisempi jopa tuontipeleissäkin.. Jos perustekniikka näissä on luotettavaa kuten luulen, niin kyllä tässä järkipeli olisi taloudellisesti ja silti houkutteleva paketti ominaisuuksiltaan.
 
Spartalaista ei GT:n varustelusta saa vaikka hakisi mistä maasta. - Jaa, taidettiin tarkoittaa jotain saksanseisojaa. No sen kyllä allekirjoitan.

Hyvin on pärjännyt ilman 4-alue ilmastointia, ainoa konkreettinen etu siitä olisi ilmastoinnin automatiikkaan sen mukana tuleva soft-normal-fast asetus, joka tietyissä olosuhteissa vähän parantaisi lämmityslaitteen toimintaa. Ilmastoinnin osalta en tuota muutaman kerran kokeillessani ole hirveästi löytänyt tuolle tarvetta.

Kyllä Ruotsin GT:issä pitäisi olla tehdasasennettu Webasto. En ole tosin Ruotsin tarjontaa katsellut, mutta Saksan ilmoituksissa aika monesta puuttuu maininta Webaston olemassaolosta, vaikka auton kuvista voi päätellä siinä sellaisen olevan. Kahdessa ilmoituksessa viidestä se mainitaan ja todellisuudessa ainakin yli puolessa autoista se on. Toki on muutama tapaus tullut vastaan sitten myös toisinpäin, vaikka voihan niihin olla asennettu jokin jälkiasenteinen lämmitin.

Tehdasasennetun Webaston tunnistaa helposti merkkivalosta, joka on takakontin ja polttoainesäililön avausnappien välissä ohjauspyörän vasemmalla puolella kojelaudassa. Ks. oheinen kuva.

Ilman Webastoa GT on kylmä auto talvella, sillä moottori ei lämpene "koskaan" ilman sitä. Tehdas-Webasto lähtee käyntiin joka käynnistyksellä heti kun on yhtään pakkasta ja lämmittää myös moottorin, eikä vain sisätiloja.
 

Liitteet

  • 508 Webaston merkkivalo.png
    508 Webaston merkkivalo.png
    15,2 KB · Katsottu: 666
Eskoop sanoi:
Vähän tullut tutkittua, toimiikohan pösöllä takuut jos uudehkon hommaa ulkomailta.

Jos siinä on takuu voimassa, mutta sellaisia 508 GT:itä ei paljoa ole tarjolla ja 2,2-litraisella 200+ hv pannulla ei yhtään ainoaa. Mitään Goodwilliä taitaa olla turha kysellä, jos muualta on itse auton tuonut.
 
Onkos tuossa 508:n smeg+ laitteessa mitään sellasia hienouksia, joita ei äkkiseltään älyä käyttää. Tuntuu aika yksinkertaiselta, ilman hienouksia.
 
Riippuu siitä minkä ikäinen se on ja millä optioilla. Muutenhan se on aika peruslaite: radio, cd-soitin, navi, mediasoitin (USB, Bluetooth, iPod), puhelin hf ja umpisurkea nettiselain, mutta jos optioita on ruksattu oikein, niin siinä on myös Apple CarPlay. Naviin saa jälkiasennettuna kameratolpat, toisin kuin uuteen NACiin niitä ei saa Suomessa millään.

Oman kokemuksen mukaan ei ole hirveästi hienouksia, mutta se mikä on, niin myöskin toimii. Toki tuossakin on rajoituksia ja jollain oli USB-tikulla 10 000 kappaletta ja tuo ei koskaan löytänyt niitä kaikkia, vaan lopetti muistaakseni 5 000 kappaleen kohdalla. Toki tuo mikään iPod ole musan soitossa, joten sikäli käytettävyys voisi myös olla parempi. Niin, paitsi kun kytkee siihen musat USB-kaapelilla iPodilta, iPhonelta tai iPadiltä, niin sitten on myös käyttöliittymässä iPodin käytettävyys.
 
Nyt on pre-facelift ja facelift vierekkäin ollut vertailtavana neljä viikkoa ja onhan se faceliftin myötä vähän sivistynyt, mutta takapakkiakin on otettu.

On näissä jotain eroa tuolla konehuoneen puolella ja sen kyllä huomaa myös tankatessa. Myös mitta- ja painotiedoissa on hienoista eroa.

508 GT 2,2 HDI sedan 2011 pre-fl
508 GT 2,2 HDI sedan 2015 facelift
Kulutus- ja päästötiedot

Päästötaso
715/2007 - 692/2008A (Euro 5)

Dieselöljy
Kulutus maantieajossa (l/100km)    4,4
Kulutus kaupunkiajossa (l/100km)  8,0
Yhdistetty kulutus (l/100km)          5,7
CO2 Yhdistetty (g/km)                    150
CO2 Kaupunki (g/km)                    211
CO2 Maantie (g/km)                      116
CO (mg/km)                                  215,5
NOx (mg/km)                                135

Hiukkaset (mg/km)                        1,22
HC/THC+NOx (mg/km)                  159,3

Kulutus- ja päästötiedot

Päästötaso
715/2007 - 136/2014J (Euro 5)

Dieselöljy
Kulutus maantieajossa (l/100km)    4,4
Kulutus kaupunkiajossa (l/100km)  7,0
Yhdistetty kulutus (l/100km)          5,3
CO2 Yhdistetty (g/km)                  140
CO2 Kaupunki (g/km)                    185
CO2 Maantie (g/km)                      114
CO (mg/km)                                270,9
NOx (mg/km)                              131,7
Savutus [m-1] (Joutokäynti %)      0,51
Hiukkaset (mg/km)                      0,89
HC/THC+NOx (mg/km)                157,5
Hiukkasten lkm * 1011 (mg/km)    0,54

Mitta- ja massatiedot

Kokonaispituus (mm)                                        4792         
Leveys (mm)                                                    1853
Korkeus (mm)                                                  1456

Omamassa (kg)                                                1615*
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)        2155

Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg)  3755
Perävaunumassa jarruin (kg)                            1875
Perävaunumassa jarruitta (kg)                            750

Akseli 1
Tekninen sallittu akselimassa (kg)                      1370

Akselivälit (mm)                                              2815

Akseli 2
Tekninen sallittu akselimassa (kg)                      1100
Mitta- ja massatiedot

Kokonaispituus (mm)                                        4830
Leveys (mm)                                                    1853
Korkeus (mm)                                                  1456

Omamassa (kg)                                                1760*
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa      2155
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)        2155
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg)  3855**
Perävaunumassa jarruin (kg)                            1975
Perävaunumassa jarruitta (kg)                            750

Akseli 1
Tekninen sallittu akselimassa (kg)                      1370
Tieliikenteessä sallittu akselimassa (kg)              1370
Akselivälit (mm)                                              2815

Akseli 2
Tekninen sallittu akselimassa (kg)                      1100
Tieliikenteessä sallittu akselimassa (kg)              1100

* pre-faceliftin rekisteriotteessa ja trafitiedoissa on väärä paino ilmoitettu
** ei ole merkitty rekisteriotteeseen
 
Ei mulla aiemmin ole pahoja kokemuksia 508:sta talviautona ja lämminhän se on sellaisena. Tämä tuorein hankinta jopa turhankin lämmin välillä, mutta näiden kaikkien tutkien ja himmeleiden kanssa ei tällä viikolla ole hirveästi talviautoa tästä löytynyt, kun on ulkosalla auto viikon viettänyt. Positiivistahan tässä on se, että vaimokin on ymmärtänyt millainen etuoikeus on lähteä liikenteeseen lämpimästä tallista. Ei ole auto hangessa, eikä ole paksua jääkerrosta auton päällä.

Lauantaina eli eilen olikin oikein extreme päivä autoilla. Matkaa tuli tehtyä reilu 800 km ja siitä yli 700 km satoi vettä. Ei paljon, mutta sen verran, että jäätä kertyi. Aiemmin viikolla totesin noiden 508 fl:n LED-valojen jopa sulavan ja näinhän ne tekikin, kun pinnassa oli vain vähän kuuraa ja taajamassa ajeltiin max. 40 km/h. Vaan eipä pysy auki, kun alijäähtynyttä vettä tulee sumuna taivaalta ja lämpötila on -10°C. Ei tullut kuvaa siitä pahimmasta, kun pimeä alkoi tulla ja ajovaloja alkoi tarvita. Lampuissa oli n. 1 - 1,5 cm paksulti jäätä ja valoilla ei nähnyt yhtään mitään.
 

Liitteet

  • Hieman jäätä kertynyt matkaan.jpg
    Hieman jäätä kertynyt matkaan.jpg
    52,3 KB · Katsottu: 490
  • Ajovalot jäässä.jpg
    Ajovalot jäässä.jpg
    38,1 KB · Katsottu: 486