https://tummennuskalvot.fi/

Moottorikelkkailu

^Mikäli vaan budjetti antaa myöden niin ehdottomasti Lynxin Commanderi, menee hyvin umpisella leveän ja kohtuullisen harjan omaavan maton ansiosta, pystyy pakittamaan ja pysähtelemään syvässäkin lumessa.

Vaihtoehtoja tietysti rajaa myös se että minkä tyyppiseen ajeluun kelkka on tulossa, jos halutaan edetä vauhdilla ja jyrkkiä rinteitä niin tuollainen leveätelainen ei ole parhaimmillaan, mutta siirtymiseen suht tasaisessa maastossa paikasta toiseen syvän lumen aikaan mitä mainioin laite.
 
Kysymyksen asettelu vaatii tosiaan lisää taustatietoja.

Onko tuo ummenajo omilla mailla tapahtuvaa samoilua, vai kaveriporukassa räppäilyä?

Lisäksi tuo nelitahtivaatimus. Onko kyseessä joku tekninen / polttoainetaloudellinen kysymys, vai ennemminkin 2-tahdille haisemisen välttäminen?

Jos rauhallinen eteneminen on pääasiassa, niin suosittelisin jotain X-trimmiä tai renegadea 600/900 ACE moottorilla. Jos vauhtia pitää olla, niin sitten jotain Yamahan mallistosta.
 
Ummella ajo on itsekseen omilla mailla ajelua. Nelitahtivaatimus on enimmäkseen 2-tahdin käryn poistamiseksi, mutta ainahan pienempi polttoaineen kulutuskin on plussaa.

Noita samoja maastoja on tällä hetkellä mahdollista ajella Polariksen Widetrakilla, joten oma kelkka olisi jotain muuta kuin tuollainen työkelkkamainen. Lähinnä siis hakusessa olisi sellainen nelitahtikelkka jolla nuita maastoja voisi ajella ilman että pitää Widetrakilla tehdä valmiita reittejä, mutta jolla voisi ajella myös pidempiä reittireissuja.

Tehon puolesta olen ajatellut että heppoja voisi olla enemmän kuin tuossa Pollessa, jossa on 60 hepoa, mutta ei kuitenkaan mitään hurjia määriä. Brp:ltä tuo 900 Ace olisi varmaankin optimi, Yamahalta löytyy 80 hepan moottori Phazerista ja sitten  jos iskee tehon nälkä niin se 130 heppanen esim. SR Viperin rungosta.
 
Jahas, tuli väärä linkki edellä.

https://www.nettimoto.com/ski-doo/renegade/2254555

Noita nelitahteja saa lisäksi aika edullisesti vuokraamoiden poistomyynneistä. Ilmeisesti noilla ajelee kilometrien puolesta vaikka maapallon ympäri. Muuten noita nelareita ei kovin edullisesti taida löytää.

Mutta nuo uudet E-tecit eivät polta öljyä enää siihen malliin kuin esimerkiksi mainittu widetrack (mikäli siis 2t versio). Kylmäkäynnistyksessä voi savuttaa aika rankasti, mutta ajossa pakokaasun katku ei ole enää niin mahdoton kuin kymmenen+ vuotta sitten. Tarjontaa olisi ihan eri malliin mikäli tutkisi myös tuota 600 2t valikoimaa.
 
^Ei ehkä ihan nuin raju peli tarvi olla :rolleyes:

Mutta nyt kun jammuista puhutaan niin mites tosiaan nuo SR Viperit, onko niistä mihinkään vai onko tuollanen kuinka keularaskas laite 1000 cc moottorin vuoksi? Tehoa löytyisi 130 hepoa joka varmasti riittäisi tulevaisuudenkin tarpeisiin, malliversioita ois X-TX (jossa on 141" x 15" x 1,6" tela) ja M-TX (jossa 153"/162" x  15" x 2,6" tela). Tuo X-TX ois ehkä nuista sopivampi sekä reitille että umpiselle, M-TX sitte lähes pelkästään umpisen kelkka lapun korkeuden (66 mm) vuoksi. Linkissä yksi tuollainen X-TX versio.
https://www.nettimoto.com/yamaha/sr-viper/2497459
 
Jos ei muuta, niin nuo Yamahat taitaa kestää isältä pojalle.

Edelleen vähän vaikea kommentoida kun ei tarkalleen tiedä minkälaista tuo omilla mailla ummella yksinään ajelu on. Mutta jos kokemukset rajoittuvat tuohon Widetrackiin, niin tuollainen nelitahtinen SR Viper tarvitsee kyllä tyystiin toisenlaisen otteen. Karrikoidusti verraten kun Widetrackilla kellutaan lumen päällä rauhalliseen tahtiin, niin tuollainen Viper liikkuu ummella kun torvi on selällään ja matto lennättää mustikanvarvut, kävyt ja talviunilla olevat oravat kuun kiertoradalle :D

Jos tuo samoilu on tosiaan pääosin rauhallista etenemistä (kuten 900ACE:n mieltäminen optimiksi antaa olettaa), niin edelleen kääntäisin katseen jonnekin astetta kevyempään kulkineeseen. Mielellään johonkin leveällä telalla varustettuun.

Omilla mailla samoiluun tämä:
https://www.nettimoto.com/ski-doo/tundra/2495985

Jos reittiä tulee ajettua enemmän kuin puolet niin sitten tämä:
https://www.nettimoto.com/lynx/x-trim/2497384

Sitten jos oikeasti siellä omilla mailla ei samoilla, vaan ajetaan hampaat hulmuten, keulien ja kiljuen, niin sitten tuollainen Yamaha :)

 
Audimies sanoi:
Mutta nyt kun jammuista puhutaan niin mites tosiaan nuo SR Viperit, onko niistä mihinkään vai onko tuollanen kuinka keularaskas laite 1000 cc moottorin vuoksi?

Onhan ne tietysti painavampia, mutta tottuuhan niihin. Apexilla 8tkm takana. Nyt paritonnia Sidewinder turpolla... Sidewinderissä kyllä huomaa että proudly made in USA verrattuna tuohon made in japan apexiin.... mut ketterämpi ja modernimpi, SR viper taitaa olla samaa sukua.
 
Miekin ajelin joku 6 tkm vanhalla RX-1 Jammulla. Huolimatta pätkämatostaan tuli tuolla eksyttyä ”muutaman kerran” reittien ulkopuolellekin. Nelarin ominaisuudet isolla käyttöalueella (3000 - 10000 rpm) ovat kyllä onnenomiaan rämpimiseen ja pieneen kikkailuun, keulitteluun ja muuhun hauskanpitoon. Teholuokka tonnisella riittää myös riittävän nopeisiin jääsiirtymiin, ei katos kerkeä tulla kylmä jäällä kun menee vauhdilla yli...

Siellähän se on isäukon pihalla halkoliiteriä vasten kilvet irroitettuna vailla käyttöä ollut muutaman vuoden ajan. Fataalein vika on tiltannut akku. Väitän bensan ja akun vaihdolla tuon hörähtävän käyntiin. Pitäisköhän sitä... :rolleyes:
 
Minä kun en tätä moottorikelkkailua ymmärrä, olen jo pidemmän ajan ihmetellyt miksi aikoinaan ruvettiin tekemään noita 100+ hv kelkkoja. Niistäkö johtui, että maastoajoa rajoitettiin niin, että nykyisin tavallinen kaupunkilainen ei saa ajaa kuin merkityllä reitillä tai jäällä. Kummastakaan ei hirveästi saa virikkeitä :)

Alkujaan kelkat olivat kevyitä ja pienitehoisia.
  Niillä sai jokamiehen oikeudella mennä metsään riekkoja ja oravia laskemaan. Nyt tehdään hiilidioksidia haalari hulmuten sivulleen näkemättä sileällä jäällä, jossa saattaa olla kivi josta saa terveyttä uhkaavan lähdön ilmojen teille. Minusta tuntuu, että jotakin meni "metsään".
 
antsu sanoi:
Minä kun en tätä moottorikelkkailua ymmärrä, olen jo pidemmän ajan ihmetellyt miksi aikoinaan ruvettiin tekemään noita 100+ hv kelkkoja. Niistäkö johtui, että maastoajoa rajoitettiin niin, että nykyisin tavallinen kaupunkilainen ei saa ajaa kuin merkityllä reitillä tai jäällä. Kummastakaan ei hirveästi saa virikkeitä :)

Ihan yhtä relevantti kysymys kuin se, että miksi alettiin tekemään yli 100hv moottoripyöriä tai miksi pienissäkin perheautoissa on nykyään yli 100hv. Tekniikka kehittyy ja hyvä niin.

Maastoajon rajoittaminen lienee johtuu siitä, että väestöllä alkoi vuosi vuodelta olevan enemmän rahaa käytettävissä ja myös moottorikelkkoja alkoi ilmestyä huvikäyttöön. Jossain ministeriössä havahduttiin siihen, että homma lähtee lapasesta jos tuhannet tai kymmenet tuhannet harrastajat saavat temmeltää vapaasti.

Itsekin aloittanut harrastuksen joskus -86/87 kymmenvuotiaana natiaisena. Ensimmäiset kymmenen vuotta ajeltiin 99.9% omilla mailla, jossain -90 luvun tienoilla ilmestyi päähän jopa kypärä (oheinen kuva). Virikkeitä kyllä sai ja hauskaa oli vaikka muille jakaa, mutta kyllähän tuo touhu kaipasi jo rajoituksia...

antsu sanoi:
Alkujaan kelkat olivat kevyitä ja pienitehoisia. 
Niillä sai jokamiehen oikeudella mennä metsään riekkoja ja oravia laskemaan.

Tässä kohdassa taitaa kuitenkin aika alkaa kullata muistoja :D Omassa ajoseurueessa on pari herrasmiestä, jotka ovat lajia harrastaneet jo 70 luvun taitteesta asti. Kilpaakin toinen ajanut kymmeniä vuosia. Ja kun tarinoita kuuntelee, niin kyllä siellä on tehty ihan muuta kuin riekkoja ja oravia laskettu :) Tästä vaikka lähtöön videomateriaalia noin puolen vuosisadan takaa:


antsu sanoi:
Nyt tehdään hiilidioksidia haalari hulmuten sivulleen näkemättä sileällä jäällä, jossa saattaa olla kivi josta saa terveyttä uhkaavan lähdön ilmojen teille.

Ei taida kelkoissa olla kovimpien laitteiden osalta tehot paljon lisääntyneet viimeisimmän vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana. Huippunopeudessa nämä uusimmat taitavat jo jäädä 90-luvun alun hulluista vuosista. Ajoltaan nämä ovat sitten kehittyneet melkolailla, tuotekehitys kun on tainnut keskittyä ajokin hallintapuoleen :)

antsu sanoi:
Minä kun en tätä moottorikelkkailua ymmärrä

antsu sanoi:
Nyt tehdään hiilidioksidia haalari hulmuten sivulleen näkemättä sileällä jäällä, jossa saattaa olla kivi josta saa terveyttä uhkaavan lähdön ilmojen teille. Minusta tuntuu, että jotakin meni "metsään".

Näin ne mielikuvat syntyy kun oikeasti asiaan ei ole edes perehtynyt, mutta silti vahva tunne on, että hommassa on jotain vialla :)
 

Liitteet

  • speed.jpg
    speed.jpg
    26,3 KB · Katsottu: 164
Docw sanoi:
Näin ne mielikuvat syntyy kun oikeasti asiaan ei ole edes perehtynyt, mutta silti vahva tunne on, että hommassa on jotain vialla :)

Pitäisikö olla harrastaja ennen kuin saisi tällaisia kysellä :)

Olen minä kelkalla liikkunut, mutta tosiaan se reitillä ajo ei paljon mitään antanut. Kilpaa en ole ajanut :-[
 
Metriäkään en ole moottorikelkkaa ajanut, mutta moottoripyörällä tuli alle kakskymppisenä pörrättyä pitkin mettiä vaikka miten paljon - kilvanajoakin. Jotenkin voisin kuvitella, että kelkalla ajossa syntyy samantapainen tunne kuin pyörän selässä...?
 
antsu sanoi:
Pitäisikö olla harrastaja ennen kuin saisi tällaisia kysellä :)

Tottakai saa ja pitääkin kysellä :)

Pahoittelut kun tahdon välillä liian helposti alkaa piikittelemään tuollaisesta. Tunnistan kyllä paheeni, mutta minkäs itselle mahtaa kun innostuu :)
 
Vaari sanoi:
Metriäkään en ole moottorikelkkaa ajanut, mutta moottoripyörällä tuli alle kakskymppisenä pörrättyä pitkin mettiä vaikka miten paljon - kilvanajoakin. Jotenkin voisin kuvitella, että kelkalla ajossa syntyy samantapainen tunne kuin pyörän selässä...?

Minulla on taas toisinpäin, moottoripyörät ei ole oikein koskaan innostaneet. Mutta voisin kuvitella, että jotain samaa noissa on. Lauantaina laitetaan tuplapenkki paikalleen ja käydään rouvan kanssa maisema-ajelulla, viikon päästä sitten poikaporukalla kiertämään pohjoisen selkosia. Tästäkin harrastuksesta löytää monenlaisia iloja.
 
4-5 litraa näkyy pollen 850ssä katoavan enempi soosia satkulle kuin lynen 800ssa. Sisäänajot ohi, mutta voihan tuo tuosta vielä tasoittua. Se on kyllä tuon indyn eduksi sanottava, että sillä voi työntää mutkaan huomattavasti kovempaa ilman, että alkaa suksi nousemaan. Ravessa pitää suurinpiirtein työntää itsensä tyystin ulos kelkasta sisäkaarteen puolelle, ellei halua päätyä kyljelleen.

Patikossa taas ropalis pohjaa aika helposti. Säädöillä saa kyllä alustaa jäykemmäksi, mutta sitten se menee ainakin omalle selälle turhan kovaksi. Lyne vie kyllä patikossa pisteet. Pitää nyt koittaa vielä eri säätöjä pollen kanssa. Polle on hieman kevyempi ja sen kyllä huomaa tietynlaisena ketteryytenä.
 
Niinhän nuo isot pojat kertoo, että Polariksen ohjaukseen voi luottaa ihan eri malliin. Enkä lähde väittämään vastaan, kun pari vuotta sitten karkasi Ski-Doo ulkokurviin ja kuski puuta halaamaan :rolleyes:

Tänään ajeltiin ensimmäistä kertaa rouvan kanssa pidempi lenkki kaksipäällä (syöte - taivalkoski - syöte, 100km). Hyvin toimii Renegade tuollaisessakin ajossa, mutta tuli kyllä kakkoskelkan hankinta taas napsun lähemmäksi. Ei meinannut itse päästä ohjaksiin ollenkaan, kun parempi puolisko ei ole parhaimmillaan kyyditettävänä :D

2543c2b4a42d7ccd8722d72f6e657be0.jpg


 
No pakkasmittaria kun katsoo, niin varmaan pyöritään tämä viimeinen päivä tässä Levin ympärillä. Jos keli olisi tänään sen verran kirkas että näkisi edes jotain, niin voitaisiin yrittää käydä Levin huipulla. Kaikkina muina päivinä on ollut niin älytön sumu, että niin Levi, Ylläs, kuin Kumputunturikin on jäänyt huiputtamatta.  :-\
Aikaa on tuhrautunut myös tuon lainakärryn jarruremonttiin, kun heti ekana aamuna yhdistelmää mökin pihassa kääntäessä huomattiin, että neljästä pyörästä kolme ei pyörinyt tulomatkan vesikelin jälkeen enää ollenkaan. :rolleyes:
Eilen yksi porukasta kippasi Pollen mutkassa katolleen ja jätti vielä jalkansa alle, eli tänään liikutaan kahdestaan. Varmaan käydään nyt vielä ennen uralle lähtöä hakemassa tuliaiset kotiin, niin jospa tuo pakkanenkin sillä aikaa vähän lauhtuisi.
 
Tänään on kyllä otollinen keli huiputuksiin.

Me varmaan suunnataan tässä reilun puolen tunnin päästä Ylläs - Levi ja siitä kohti etelää.
 
Okei, sitten meidän reitit ei varmaan tällä kertaa kohtaa. Käytiin tiistaina Ylläksellä ja niihin patikoihin ei kyllä enää lähdetä.  :-\
 
Meillä oli keli ja reitit kyllä viimeisen päälle. Turistipattia ei löydetty, mutta Kaukosen ja Lohinivan väliltä löydettiin jopa iskemätöntä reittiä.

Luntakin piisasi välillä ihan riittävästi :)

e0f1de02b46ace46978ba2e12ceb4352.jpg


851b79f75f51f755ffcf74dd84699895.jpg


88cb494e87e88e51acc3723cc2143df8.jpg


Reilut 200km seikkailtiin ja kivaa oli.
 
Jaahas, siellähän on näköjään käyty ihan kohtuu syvällä. 😂
Meillä meni tämä päivä ihan nössöilyksi, ei saatu kasaan kuin reilut sata kilsaa.  :-\ Oli olevinaan niin kylmää. :rolleyes: Loppujen lopuksi tänään oli paras keli ajaa koko reissun aikana. Kylmä toki oli, mutta ei tuolla oikeastaan palellut missään vaiheessa. Paitsi yhdelle pätkälle jäi kypärähuppu vähän huonosti, niin johan se poskipää paleltui taas. :rolleyes:
Nyt on romut kyydissä ja aamulla startataan kotia kohti. Vähän vaan tuo meidän kuljetuskalusto arveluttaa. Käytiin ajamassa testilenkki kun saatiin kelkat kyytiin, niin jarrut laahasi niin p**keleesti. Löysättiin säätöpaloja vielä vähän ja huomenna lähdetään kokeilemaan onneamme.