https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Täysautomaatti-, puoliautomaatti- ja manuaali-ilmastointi

En tiedä onko täällä osuvampaa keskustelua autojen ilmastoinnista ja niiden käyttämiseen liittyvistä näkemyksistä mutta nostetaan tämä esiin jos juttua riittää tännekin  :)

Minulle ilmastoinnissa on tärkeintä kosteuden vähentyminen. Nykyisessä autossani, Superbissa, on miellyttävä tuuletus. Ei tunnu vetoisalta, ilma vain viilenee ja kosteus poistuu.
 
20 asteessa automaatti kesät/talvet mikä on sopiva, tulee liian kylmä jos laittaa 19 astetta. Ainoa tilanne missä tuo automatiikka ei toimi parhaiten on kun lämpötila siinä 10-16 astetta mutta aurinko lämmittää kovasti sisälle. Silloin pitää manuaalisesti laittaa puhaltamaan kasvoihin ja lisätä tuuletinnopeutta. Aurinkosensori löytyy mutta ei ilmeisesti tarpeeksi huomioi aurinkoa kuitenkaan.

Huolto oli 39e + aineet 5e toissa päivänä joten ei se nykyäänkään kovin kallista. Noin 20g vuodessa häviää omasta mutta ei vielä 3v jälkeen vaikuttanut jäähdytystehoon.
 
dingdongpingpong sanoi:
Automaatti on mutta tänä vuonna ei ole ilmastoinnin kompura vielä pyörähtänyt missään autossa. Sen verran kylmä kesä että lämmityksellä on pärjännyt hyvin.

Näin ne kelit ja kesät vaihtelee.
Nyt asetus automaatti-ilmastoinnissa 22,5...keskisuuttimista yksi ”viiva” kylmää ja tehoasetus medium....toimii.
 
N. 22 astetta ilmastoinnin säädöissä ympäri vuoden. Talvella voisi olla vähemmänkin. Ainakin kesällä joku 21 astetta ilmastoinnissa alkaa olla aika minimi. Puhalluksen tulee olla myös kaikkialle muualle paitsi suoraan kohti. En siedä yhtään kylmää puhallusta itseä kohti johtuen pääasiassa siitä, että sillä saa vain itsensä kipeäksi ja toisaalta siksi, että se ei tunnu mukavalta.
 
22 asteessa on myös minulla ympäri vuoden.
Sopiva lämpötila, joka ei tunnu liian viileältä.
 
Mä olen säätänyt sisälämpöä vuodenaikojen mukaan. Kesällä 22 ja talvella 20. Vaatetuksen määrä kuitenkin aika erilainen, joten omaan makuun on hyvä myös säätää sisälämpötilaa.

Kliman kulutusta on oikeastaan hassua ajatella per sata kilsaa, kun se kuluttaa pahimmillaan puolisen litraa tunnissa. Itselle ei tulisi mieleenkään luopua tästä luksuksesta, kun se kuluttaa törkeän kovilla helteillä 70 senttiä tunnissa. Normikesän matka-ajossa noin 50 senttiä tunnissa.

Samat tyypit jotka kytkee kliman pois, eivät varmaan tänäänkään raaskineet laittaa ilppiä päälle 😊
 
Ihan törkeetä kulutusta ja saastutusta! Mä en raaskinut tänäänkään käytt...  eikäkö....
En pidä sitä koko ajan päällä. Ei niinkään säästösyistä, mutta Fordissa se ei ole kovin hyvä. Vaatii säätöä ja huomiota. Volvoissa se oli mulla kesät talvet samoissa asetuksissa. Skodasta en muista.
Toivottavasti tulevassa pelissä on taas parempi, nimenomaan kosteutta poistava ja ei niin epätasainen toiminnaltaan. Fordissa pitää vielä sulkea välillä venttiileitä, että ei puhalla niskaa jäähän.
 
Koomisinta näissä säästöissä on se, että kliman käyttämättömyys johtaa tiivisteiden kuivumiseen ja kylmäaineiden karkaamiseen. Sitten vaan täyttöhuoltoon, kun on säästetty oikein urakalla.

Parempi vaan pitää autoklima päällä koko vuoden.
 
Vempula sanoi:
Koomisinta näissä säästöissä on se, että kliman käyttämättömyys johtaa tiivisteiden kuivumiseen ja kylmäaineiden karkaamiseen. Sitten vaan täyttöhuoltoon, kun on säästetty oikein urakalla.

Parempi vaan pitää autoklima päällä koko vuoden.

Kyllä se aineiden karkaaminen liittyy mekaaniseen kulumiseen, akselikompuran tiiviste hankaa ajankuluessa uran akseliin ja aineet vuotaa sitä kautta ulos, käyttääpä talvella tai ei.

Kompura ei käynnisty enää +5 jälkeen monessakaan autossa.