autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat  (Luettu 68012 kertaa)

Poissa mushinico

Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #400 : 30.06.2020 15:33 »
Itsellä on Mersun huollosta ihan hyviä kokemuksia (omilla osilla ja öljyillä). ;)
Missäpäin?

Poissa fillari

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #401 : 02.08.2020 13:48 »
Vaihdoin Audi A4 b9 tdi quattroon raitisilma suotimen ja moottorin ilmansuotimen.
Jos joku innostuu tekemään saman, niin ainakin Man suodattimien mukana tulee hyvät ohjeet.

Raitisilmasuodin löytyy apukuskin jalkatilasta. Pari muovinastaa pitää huopaa paikallaan ja sen alta löytyy valkoinen muovi, joka kiinni neljällä klipsulla. Ne auki ja suotimen saa pudotettua pois ja uusi tilalle. Aikaa menee rauhallisesti tehden n. 5 min. Merkkihuollon mielestä työ on puolen tunnin arvoinen :)

Moottorin ilmansuodin vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan jostain syystä vasta 60 tkm huollossa. 30 tkm huollosta auto tuli juuri ja vaihdoin suotimen varuksi jo nyt 28 tkm kohdalla. Diesel koneisissa suotimen kotelon päällä on pari letkua, jotka pitää irroittaa klipsuistaan tieltä pois. 6 torxia auki, yksi ilmaputki irti ja kotelon kannen suotimineen saa nostettua ylös. Suodin irtoaa kotelosta kiertämällä. Kotelon kannen takaisinlaitossa saa olla tarkkana, jotta loksahtaa joka kohdasta kunnolla paikoilleen. Aikaa menee vartti rauhallisesti tehden. Samalla imuroin kotelosta lehdet sun muut moskat pois. Suodatin ei ollut vielä erityisen likainen, esisuodattimessa vähän pölyä, jonka olisi voinut imuroidakkin, mutta onhan se uusi aina parempi.

Poissa IC1970

• Klassikkoainesta
« Vastaus #402 : 02.08.2020 19:30 »
Appiukolta tilasin öljynvaihtorampit ja hän ne teki, tapansa mukaisesti ei tullut sutta eikä sekundaa, vaan melkoisen jykevää tavaraa.

Taustalla halu tehdä itse suotimien vaihdon ym. pikkuhommien lisäksi myös öljyn-ja suodattimen vaihdot pojan autoon ja kohta poikien autoihin, ynnä noihin halpiksiin, mitä itsellä on käytössä. Pääsee meinaan tuntipalkoille helposti..

Tuossa tuokiokuva eiliseltä, kun vaihdoin tämänhetkiseen käyttöautooni T-Sport Yarikseen öljyt ja suodattimen.

Mobilin öljy ja M-Filterin suodatin, kokonaiskustannus 39.79 euroa.

Tänään vaihdoin pojan Accordiin niinikään Mobilin öljyt (täytyy tukea Exxonia, joka on suurimpia omistuksiani osakepuolella) ja Mannin "alkuperäislaatuinen" suodatin, kokonaiskustannus 36.89 euroa.

Kahteen autoon yhteensä 76.68 euroa. Tein itse ja säästin ! Aikaa meni, sotkuista jne., mutta jotenkin ei huvita maksella toistasataa hommasta, jonka tekee alle puolella siitä itse.

Accordin öljynsuodatin on mielenkiintoisessa paikassa, ei oikein pantamallisella avaajalla pääse käsiksi ja pihditkin pitää olla aika pienet, mutta tämmösellä suodattimen päähän istuvalla Bahcon kupilla ja räikällä homma oli todella helppo !

Hondan suodatin on n. 64mm halkaisijaltaan, joten tuollainen 65/67mm kuppi oli just sopiva. Autot kun vaihtuu tiuhaan, niin taidanpa jossain vaiheessa hankkia sellaisen 30 kupin sarjan, niin ei tarvitse ihan joka autoon etsiä erikseen.
Skoda Superb Combi 1.5 Tsi Act Dsg Ambition-20, Honda Accord 2.4 Executive Sedan A-08

Poissa Arms

• Uudenkarhea
« Vastaus #403 : 02.08.2020 19:42 »
Appiukolta tilasin öljynvaihtorampit ja hän ne teki, tapansa mukaisesti ei tullut sutta eikä sekundaa, vaan melkoisen jykevää tavaraa.

Taustalla halu tehdä itse suotimien vaihdon ym. pikkuhommien lisäksi myös öljyn-ja suodattimen vaihdot pojan autoon ja kohta poikien autoihin, ynnä noihin halpiksiin, mitä itsellä on käytössä. Pääsee meinaan tuntipalkoille helposti..

Hieno homma! Itsellä olisi kiinnostusta hoitaa myös öljyn vaihto itse. Asiasta en juuri ymmärrä, joten kysyn, että eikö öljyn vaihtoon vaikuta se, että auto ei ole tasaisella alustalla? Tuleeko kaikki öljyt ulos koneesta, vaikka auto on kulmassa ramppien päällä? Ja saa nauraa, ihan tosissaan kysyn  ;D

Poissa Kennedy

« Vastaus #404 : 02.08.2020 19:53 »
95e oli Ceediin ns. ensihuolto.
Rio kävi kilpailijalla ja oli 105e. Tästä vaan sai s-bonusta.

Eli ekan parin tonnin kohdalla tehdasöljyt ja suodatin vaihtoon. Samalla valohoitoa ja tarkistelua autolle.
Tosin pissapojat täytty ilmaiseksi myös.

300ZX kesäleluna

Poissa Kennedy

« Vastaus #405 : 02.08.2020 19:54 »
Hieno homma! Itsellä olisi kiinnostusta hoitaa myös öljyn vaihto itse. Asiasta en juuri ymmärrä, joten kysyn, että eikö öljyn vaihtoon vaikuta se, että auto ei ole tasaisella alustalla? Tuleeko kaikki öljyt ulos koneesta, vaikka auto on kulmassa ramppien päällä? Ja saa nauraa, ihan tosissaan kysyn  ;D

Vaikuttaa. Tulee ulos jos proppu  on alemmalla puolella. Jos keula ylhäällä ja proppu edessä niin sisään jää useampia desejä vanhaa.
Uutta öljykin kun lisäät niin olisi hyvä olla auto tasaisella, että saat tikusta katsottua onko tarpeeksi tavaraa.

300ZX kesäleluna

Poissa IC1970

• Klassikkoainesta
« Vastaus #406 : 02.08.2020 20:01 »

Toki vaikuttaa. Sekä Accordissa, että Yariksissa on proppu kohti auton takapäätä, joten kaikki tulee ulos nätisti. Jos proppu on auton etupään puolella, tämä tapa ei ole niin toimiva. Ostaa autot propun sijainnin mukaan  :)

Täytän aina koneeseen valmistajan ilmoittaman määrän öljyä ja tarkastan tilanteen seuraavana aamuna, kun kone on kylmä. Tähän saakka on aina osunut merkkien väliin ja hienosäätö sitten tarpeen mukaan. Ohjekirja on sitä varten, että sieltä katsotaan täyttömäärä, auton asennolla siinä vaiheessa kun laitetaan uudet sisään ei ole merkitystä.
Skoda Superb Combi 1.5 Tsi Act Dsg Ambition-20, Honda Accord 2.4 Executive Sedan A-08

Poissa Mechanic

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #407 : 02.08.2020 20:23 »
Suosittelen öljyn imupumppua.

Vaikka mulla on duunin puolesta mahdollisuus käyttää monttuakin, itse käytän autojen öljynvaihdossa vain imuvaihtajaa nykyisin. Siistiä, nopeaa, eikä tuu hiekkaa hiuksiin ku tappelee pohjamuovien kanssa. Öljynvaihdot teen ihan autokatoksessa, mikäli suodattimen pääsee vaihtamaan yläkautta.

Poissa IC1970

• Klassikkoainesta
« Vastaus #408 : 02.08.2020 21:01 »
^Kävi juu mielessä, mutta kun se suodatin pitää vaihtaa joka tapauksessa, niin ei maksa vaivaa imeskellä. Noitten kahden kanssa en saanut sotkua aikaan pohjaproppua avatessa, mutta suodatinta vaihtaessa kyllä. Samalla vaivalla menee siis. Ehkä imupumppu niitä tapauksia varten, joissa proppu on väärällä puolella. Kaveri on vuosia jo vaihtanut imupumpulla ja on toiminut kyllä tosi hyvin, ei se väärin ole.

Poissa Taky

« Vastaus #409 : 02.08.2020 21:12 »
eNIRO menossa perjantaina ensimmäiseen huoltoon - 15000km - hintaa 79€.
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa Hesusnis

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #410 : 02.08.2020 21:18 »
eNIRO menossa perjantaina ensimmäiseen huoltoon - 15000km - hintaa 79€.

Mitä tälle tehdään? Valohoitoa?
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Poissa Taky

« Vastaus #411 : 02.08.2020 21:24 »
Mitä tälle tehdään? Valohoitoa?

Käytännössä sitä - ohjelmistopäivitykset jos niitä on, mutta viimeisin on kaiketi tammikuulta joten sekin on sekin on jo inessä, siis käytännössä 79€ leima huoltokirjaan.

Poissa Volvo67

« Vastaus #412 : 02.08.2020 21:54 »

Vaikka mulla on duunin puolesta mahdollisuus käyttää monttuakin, itse käytän autojen öljynvaihdossa vain imuvaihtajaa nykyisin. Siistiä, nopeaa, eikä tuu hiekkaa hiuksiin ku tappelee pohjamuovien kanssa. Öljynvaihdot teen ihan autokatoksessa, mikäli suodattimen pääsee vaihtamaan yläkautta.

Enpä kovin montas imuvaihtoa peräkkäin tekis. Joskus kyllä kannattaa se tyhjennysproppukin irrottaa ja poistaa sinne jääneet metalli ym. paska. Mutta kukin taaplaa tyylillää ja joskus tulee kallis remppa.
Tulossa Volvo Xc40 P8 10/2020,  Volvo V40 t2 aut. 2019. Ex.Volvo V60 2014,Ex Mitsubishi Asx 1,6 M instyle navi -12, Ex Mitsubishi L200 Magnum 2009, Ex. Skoda Octavia Elegance -09,Ex. Volvo V50 -05,  ex. Volvo S40 -01 ja 1999, Ex. Ford Ranger -01, Ex Peugeot 406 -1997, Ex Vw golf 1,6 1990,

Poissa jalkkis

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #413 : 02.08.2020 22:22 »

Mikäs olis hinta-laatusuhteeltaan hyvä imupumppu? Sähkö tai mekaaninen käy. Mulla kilsoja tulee siinä 10tkm/v niin periaatteessa voisin mennä vaggineiden (tai ainakin tämän Leonin) virallisen huolto-ohjeen 2v/30tkm mukaan mutta voishan ölpät itsekin vaihtaa kerran vuoteen kymppitonnin välein.

Poissa Taky

« Vastaus #414 : 02.08.2020 22:29 »
Mutta kukin taaplaa tyylillää ja joskus tulee kallis remppa.

E Mesen dieselissä ei ollut edes öljyproppua, imuvaihteiseksi tarkoitettu alkujaan.

Poissa jrinnes

« Vastaus #415 : 02.08.2020 22:34 »
Ja esimerkiksi meidän B8 Passatin huolto-ohjeessa, josta asentaja huoltoa tehdessään näkee kohta kohdalta tehtävät toimet, KIELLETÄÄN imuvaihto. Ja selityksenä vielä se, että muutoin vanhan öljyn jäännösmäärä on liian suuri.
Omana mielipiteenäni sanon, että imuvaihto kannattaa unohtaa, jos autosta vain öljyproppu löytyy.
Passat 2.0 TDI
Passat 1.8 TSI
Autostadium ry:n jäsenvastaava

Poissa Kennedy

« Vastaus #416 : 02.08.2020 22:43 »
Mikäs olis hinta-laatusuhteeltaan hyvä imupumppu? Sähkö tai mekaaninen käy. Mulla kilsoja tulee siinä 10tkm/v niin periaatteessa voisin mennä vaggineiden (tai ainakin tämän Leonin) virallisen huolto-ohjeen 2v/30tkm mukaan mutta voishan ölpät itsekin vaihtaa kerran vuoteen kymppitonnin välein.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765180/MTX-Automotive-oljynvaihto-alipainepumppu-65-l

Itse käyttänyt tuota vuosia. Tai lähinnä käytin väliöljynvaihtoihin. Jos proppu pohjassa näkyvissä niin en käytä myöskään.
Alustamuoveissakin pitäisi olla reikä tyhjennykseen, mutta ei vissiin ole kaikissa.

300ZX kesäleluna

Poissa Mechanic

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #417 : 02.08.2020 22:53 »
Tuo Kennedyn linkkaama on varmasti hyvä. Tosin diesel-mersussa tulee ihan piripintaan. Tuohon kun laittaa imun päälle niin odotellessa vaihtuu polttoainefilsu ja öljynsuodatin.

Moottorin propuissa ei oo ikinä ollut mitään putsattavaa. Eikä kaikissa merkeissä edes ole magneettia moottorin propussa. Jos niissä jotain silppua olisi, niin rikki se motti on menossa putsasi sitä roppua tai ei.

Tottakai alakautta on se paras vaihtoehto, mutta imuvaihtokin ihan pätevä toimenpide, imo. Tarkkana pitää tietysti olla, jotta imuletku menee pohjaan saakka, mut imetty öljymäärä on helppo tarkastaa pöntöstä.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2020 22:57 kirjoittanut Mechanic »

Poissa Mechanic

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #418 : 02.08.2020 23:01 »
Täsmennetään nyt vielä, että varmasti automerkkikohtaisia eroja näissä on, mutta ainakin moniin mersuihin ja volvoihin oon vaihtanut imemällä.

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #419 : 02.08.2020 23:13 »
Imupumpulla tullut kanssa vaihdeltua välivaihdot. Perämoottoriin kanssa kätevä vaihtaa, kun voi tehdä veneen ollessa laiturissa. Silloin ei toki vaihdeta suodatinta.

Mutta mites Volvoon vaihtaa kun siinä ei ole mittatikkua?
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"