autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat  (Luettu 66811 kertaa)

Poissa 234

• Sisäänajettu
  • *
Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #380 : 20.01.2020 19:01 »
Mahtavatko korjaamot vaihtaa jarrunesteen takapyöristä vai imaistaanko konehuoneesta säiliö tyhjäksi ja uutta tilalle.

Mielestäni pelkästään säiliön nesteiden vaihto on korkeintaan puoliksi tehty työ.

Kerran vaihdatin niin varmistin että työ tehdään oikein eli lasketaan uutta nestettä läpi tietty määrä niin nesteet vaihtuu putkista sekä jarrusatulan sylintereistä. Näin kertoi myös valmistajakin ohjeissa.

Poissa inspired

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #381 : 20.01.2020 19:08 »
Mielestäni pelkästään säiliön nesteiden vaihto on korkeintaan puoliksi tehty työ.

Eipä tuo ole tosiaan edes lähelle puoliksitehty, eihän se neste siellä mitenkään kierrossa ole vaan paskasin tavara on säiliön ulkopuolella letkuissa ja putkissa.
Palsta-autoilija vuodesta 2016.

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #382 : 20.01.2020 20:47 »
Joo, ei sitä mistään säiliöstä vaihtamalla tehdä. Alipainelutkuttajalla satulalta päin imemällä....imemällä. Kun se...auto on ylhäällä ilman renkaita menee vartti ja kaikki neste on oikeaoppisesti vaihdettu, säiliöön vain tankataan uutta nestettä välillä imuvaihtajan lutkuttaessa. Ja joo, ei tartte tavan käyttöautoon vaihdella vuosittain eikä 30tkm välein jos järjestelmä on kunnossa...joskus aikanaan kun jarruputket oli terästä ja mikäli pääsi vettä kondensoimaan jarrupiiriin se ruostutti putkia...eipä ne ole enää olleet vuosiin ainakaan preemioissa ruostuvaa putkea....eikä tuo edes ollut varmaankaan iso ongelma edes.

Hyvää jälkimarkkinointiahan se on rahastaa asiakkaalta kojelaudan kellon siirtämisestä kesä ja talviaikaan....
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Poissa -ruoska-

« Vastaus #383 : 21.01.2020 16:02 »
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 74kW 2v huolto, ajettu ~30tkm
Öljyt, öljynsuodatin, raitisilmasuodatin, nesteiden tarkistus/täyttö ja jarrunesteiden vaihto 333€. Ainiin, oli tuossa pyyhkijän sulatkin mukana kun ovat menneet heikoiksi kahdessa vuodessa, vaikka vaikuttaisi olevan noita itestään liikkuvia malleja (estää siis sulkien jumahtamisen tiettyyn asentoon liikuttelemalla pyyhkimenvarsia hetkittäin)

Vielä kaupanpäälle huoltovideo, jossa mentiin silmämääräisesti läpi jarrupalat, renkaat, nivelet, iskarit, jouset ja pohjan yleiskunto.

Taas pärjää vuoden.

Poissa Juuha

• Klassikkoainesta
« Vastaus #384 : 18.03.2020 17:44 »
Mazda alkoi kuulostamaan ralliautolta, väliputken ja takapöntön liitoskohta ruostunut hajalle. Sopivasti 5min kävelymatkan päässä kotoa on pakoputkikorjaamo joten kävin asennuttamassa uuden putken katalysaattorista taaksepäin. 245€ hintaa koko hommalle joten ei ollut kallista. Nyt on taas tylsän hiljainen kun miehekkäät murinat poissa.

Ensimmäinen "vika" tässä 5v omistusaikana jos ei jarruosia lasketa, autolla ikää vasta 17v.

Poissa MjhXB

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #385 : 05.05.2020 10:13 »
Riskiryhmäläinen ja auton huollattaminen.

Onko kokemusta/tietoa, puhdistetaanko auton kosketuspinnat huollon jälkeen?

Poissa Karvis

« Vastaus #386 : 05.05.2020 10:21 »

Ainakin jotkut huoltoliikkeet mainostaa että näin tehdään, joillakin myös nouto/palautus kotoa.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa MjhXB

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #387 : 05.05.2020 11:06 »
Kiitos kommentista.

Testaan perjantaina paikallisen.

Poissa jkvi

• Klassikkoainesta
« Vastaus #388 : 05.05.2020 11:23 »

Kajaanin Hartikaisella huollon jälkeen autossa on lappu, että auton pinnat on desinfioitu.
Sitimaasturi

Auris

• Vieras
« Vastaus #389 : 05.05.2020 11:25 »
Tekevätköhän yhtä huolellisesti kuin huollon muutenkin  ::)

Poissa MjhXB

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #390 : 09.05.2020 17:22 »
Kyllä auton kosketuspinnat tuli puhdistettua Käyttöauton huollossa.
Ja oli myöskin hyvin ohjeistettu.

Poissa Zasa

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #391 : 23.06.2020 21:09 »
A kolmonen tänään merkkihuollossa. Öljynvaihto, sisäilmansuodatin+tarkistukset 270€ omilla öljyillä. Öljystä 60€ säästö. En pidä tarpeellisena vaihtaa sisäilmansuodatinta vuoden välein jos autolla ajetaan 9-10tkm vuodessa, väkisin vaihtavat.
Ad autohuollon tarjous  samoista töistä firman öljyillä olisi ollut 210€, tarjouksessa on eriteltynä täsmälleen samat työt ja tarkastukset listan mukaan minkä saa huoltoneuvojalta merkkarilta. Virhevastuun toimivuuden vuoksi merkkihuoltoon vielä, hinnat merkkarilla nousseet komiasti kun vertaa edellisten huoltojen sisältöä ja hintoja.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2020 21:16 kirjoittanut Zasa »
Audi A3 BS S-tronic Fl-17
Nissan Qashqai Dig-T 115 N-Connecta 2018

Paikalla FullFrame

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #392 : 23.06.2020 22:14 »
Voltsu V60 T8 kävi 30tkm huollossa viime viikolla, 320e autosalpa.

Volvo V60 T8 AWD R-Design my20

Poissa mushinico

« Vastaus #393 : 29.06.2020 12:01 »
Miten Veholla suhtaudutaan autohuoltoon liittyen jos haluaa itse huoltaa osan huoltokohteista? Esim raitisilmasuodattimen vaihto, moottorin ilmasuodattimen vaihto? Lähinnä mietin, että silloin eivät varmaan suostu merkkaamaan niitä elektronisen huoltokirjan kohtia tehdyiksi? Siellähän on ainakin seuraavat kohdat:

Seuraavaan ajankohtiseen huoltoon Mobilo ja puhkiruostumattomuusturva jossa molemmissa ruksipaikka.
Huoltoväli Daimler AG:n ohjeiden mukaan suoritettu (ruksi)
Lisätyöt Daimler AG:n mukaan suoritettu (ruksi)

Voivatko jättää ruksimatta, jos on ostettu esim vastaava boshin raitisilmasuodatin ja moottorin ilmansuodatin ja itse vaihtaa?

Olen itse automekaanikko ja mielellään noi teen itse (ja ainakin tietää miten ja millä laadulla asiat tehty) ja toki tekisin enemmänkin itse, mutta silloin ei vain tahdo saada merkintöjä huoltokirjaan. Tietysti noissa kaikenlisäksi säästää 50% kun itse tekee, sen tarkistin, esim raitisilmasuodatin vaihdettuna oli luokkaa 100€ ja itse ostettuna 35€. Ilmansuodatin vaihdettuna 95€ ja itse hommattuna / vaihdettuna 40€.

Olen aina suhtautunut omien öljyjenkin vientiin luokkaa "just joo", nyt päätin tarkistaa, niin öljyt Veholta 95€, omat samat Shellin Ultrat 5W-40 alle 40€. En toki tiedä saako omat öljyt edes viedä tuonne, sitä en itse ajatellut edelleenkään tehdä.

Tarkistin myös sen kuuluisan Plus-paketin (laittavat sen huoltojen yhteyteen aina), niin  se sisältää tyyliin rengaspaineiden tarkistusta, vararenkaan tarkistusta, pissanesteen tarkistus jne tuollaista turhaa, jota en halua että tekevät (korjaavat aina sellaiset paineet joita pidän liian matalina). Tästä tuottamasta haitastakin veloittavat 30-40€!. Ei kiitos.

En ole pihi ihminen, mutta noi on vaan luokkaa jotenkin niin typeriä kustannuksia, että nyt kun kaivoin niitä esille, niin en kyllä halua esim tosta Plus-osasta maksaa senttiäkään. Tähän asti vain aajatellut, että kyllä ne jotain tarpeellisia on. Noi tietyt asiat on vain helvetin helppo tehdä itsekin ja niissä on luokattoman suuret katteet.

Laitan viittauksen tänne puolelle kun olikin tällainen yleinen ketju huolloista.

Onko komeusta miten muilla merkkihuolloilla nämä asiat hoituu? Eli jos on halukas tekemään osan itse jne? Onko närpeää meininkiä, vai asiallista?

Olin itse aikanaan Veholla ja Länsi-Autossa töissä (Mersuja lähinnä korjasin, mutta myös Honda, Saab ja Opel oli talossa LA:ssa) ja sillon kyllä hieman mielessäni naureskelin kun jotkut toi omat öljyt mukana. Mutta sitten nykyään kun tiedän miten huollot tehtiin ja kun ne jotkut toimenpiteet ei ole sen kummempia kuin itse tehtynä (jos vaan meisseli pysyy kädessä oikein päin), niin ei enää naurata katteet.

Poissa ConD

« Vastaus #394 : 29.06.2020 12:12 »
Olen "jo vuosia" vienyt huoltoon omia öljyjä, suodattimia, raittareita, tiivisteitä ja pientarvikkeita. Tarvikkeiden osalta OEM-kamaa, öljyjen osalta laatukamaa. Niistä on vain työmääräyksessä kirjattu että "omat osat pahvilaatikossa". Ei ongelmaa... parikin Oulun huoltoa testattu ja molemmissa toiminut.

Jos jokin osa on ollut sellainen, että se ei olekaan käynyt (yksi löpöfilsu esimerkiksi), niin liike laittoi omasta varastostaan ja kertoi miten asia oli. Ok... oma töppi.

Jossain vaiheessa öljyt oli tiskillä luokkaa 30€/l, niin neljän litran kohdalla säästi jo kivasti tilaten / ostaen saman öljyn varaosakaupasta. Sisätilasuodattimien ym. kanssa olen mennyt siten että jos sen vaihto on kuulunut ohjelmaan, laittanut sen mukaan tai sanonut että vaihdettu keväällä tms. Ei sitä ole merkitty vaihdetuksi, mutta toki sen voit kirjoittaa itse sinne huoltokirjan taakse että vaihdettu 5/2020, kun huolto 6/2020.

Sähköisiin huoltokirjoihin pitää olla pääsy kaikilla korjaamoilla, ja käsittääkseni joidenkin valmistajien järjestelmiin voi myös itse luoda tunnukset ja kirjata huollot. Toki tätäkin voinee huollosta kysyä että voiko huolto X kirjata huollon Y tekemää huoltoa sinne. Tässä pitänee varmaan vaan avata sanainen arkku ja kysyä.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Salaneuvos

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #395 : 29.06.2020 13:46 »
Sama homma täällä, isänkin volkkari kun on käynyt marmorilla huollossa kerta vuoteen.. niin edge pytty mukaan missä oikeat volkkarin speksit. Ei ole ollut ongelmaa, ovat merkanneet vaan sinne lisätietoihin oma öljy edge 5w-30. Kuitit öljyistä on tietysti tallessa.
BMW E46 330CI 2005
BMW E46 316i 1.8 2005
Clio Renaultsport 197 2007

Poissa jrinnes

« Vastaus #396 : 29.06.2020 13:56 »
Mä olen kantanut jakopään hihnasarjasta ja vesipumpusta lähtien kaiken mahdollisen itse huoltoon. Ei ole koskaan aiheuttanut edes kulmakarvojen kohottelua. Kyseessä tosin Volkkari eikä Mersu ja osat on olleet oem-kamaa.
Passat 2.0 TDI
Passat 1.8 TSI
Autostadium ry:n jäsenvastaava

Poissa mushinico

« Vastaus #397 : 30.06.2020 11:59 »
Aikanaan ainakin Toyotalla Espoossa kertoivat, että eivät vaihda lainkaan muita osia kuin heiltä ostettuja. Vaikka olisi originaali, niin jos tuot mukana, niin eivät suostu käyttämään. Mersulla en ole vielä kysynytkään... oletus on, että pidä tunkkis,.....

Poissa Markku

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Passat 1,9 Tdi bj98 Rapid 1,6 tdi -15 Bora 2,0 -02
« Vastaus #398 : 30.06.2020 12:41 »
Miettinen Kuopiossa vaihtoi Skodaan Motonetista ostetun TRW-koiranluun ihan asiaa sen kummemmin ihmettelemättä.
The answer to the ultimate question of life, the universe and everything is 42.

Poissa Hesusnis

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #399 : 30.06.2020 12:55 »
Aikanaan ainakin Toyotalla Espoossa kertoivat, että eivät vaihda lainkaan muita osia kuin heiltä ostettuja. Vaikka olisi originaali, niin jos tuot mukana, niin eivät suostu käyttämään. Mersulla en ole vielä kysynytkään... oletus on, että pidä tunkkis,.....

Itsellä on Mersun huollosta ihan hyviä kokemuksia (omilla osilla ja öljyillä). ;)
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88