autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat  (Luettu 62135 kertaa)

Paikalla Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1186
Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #340 : 12.08.2019 14:10 »
Pahoin vaan epäilen että herkistely on sitten herkistelyä, eli kampeavat isolla ruuvi meisselillä männän pari kertaa pohjaan ja polkevat ulos....jarrut toimii viikon. Toivottavasti toki tekevät purkamalla mutta se on kyllä per puoli parin tunnin homma ja päälle jarrunesteet ja ilmaukset.

Näin tässä herkistettiin etusatulat ja ne toimii nyt 2v jälkeen edelleen ilman ongelmia, joten hyvällä tuurilla onnistuu myös purkamatta. Tuo purkaminen tosiaan kannattaa vain jos itse tekee, vanhempiin mazdoihin olen kunnostanut näitä itse mutta silloin sen satulan sai irti ilman pilliä (jota ei löydy kotoa).

Poissa JiiJii71

Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #341 : 12.08.2019 14:27 »
Pruiskan 30tkm ISOSSA HUOLLOSSA tehtiin ”jarrujen herkistely”. En tiedä mitä se käytännössä tarkoitti, mutta huolto oli kaikenkaikkiaan aika juhlavan hintainen - 430€.
Abrase Dacabrade.

Poissa Taky

Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #342 : 12.08.2019 14:32 »
Pruiskan 30tkm ISOSSA HUOLLOSSA tehtiin ”jarrujen herkistely”.


Sama näyttää kuuluvan EV Niro/Kona huolto-ohjelmaankin - muutahan siihen ei oikein kuulukaan, paitsi 60tkm kohdalla öljyn vaihto.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Paikalla Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1186
Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #343 : 12.08.2019 14:38 »
Sais kyllä lisätä Mazdankin huolto-ohjelmaan, jarrujen herkistys ja Dinitrol kylpy parin vuoden välein niin kestäis Mazdatkin paremmin

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12710
Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #344 : 12.08.2019 14:45 »
Pruiskan 30tkm ISOSSA HUOLLOSSA tehtiin ”jarrujen herkistely”. En tiedä mitä se käytännössä tarkoitti, mutta huolto oli kaikenkaikkiaan aika juhlavan hintainen - 430€.

Nissan navaraan kuului herkistely ja joka huollossa 30tkm välein jarrunesteen vaihto !
Henkilö jolla ei ole mielipidettä on p**********ä

Poissa lao

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1207
  • Volvo V90
  • T8 R Design
Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #345 : 12.08.2019 14:53 »
Käyttöauto Tampere näytti taas osaamistaan >:( 3 viikkoa sitten soitin ja varasin ajan, että apukuskin oven kajari on rikki ja se pitää vaihtaa. Tänään vihdoin koitti huolto ja jätin auton huoltoon. Noh joku oli tunaroinnut ja olivat tilanneet väärän elementin. Juu seuraava aika olis sitten 3 viikon päästä...sanoin, ettei käy teidän virhe, löytyi sitten aika ens viikolle vaihtoon. Kaikki pitäis ite varmistaa...turhaan taas kauhee säätö.

Poissa Autoilija92

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1976
  • Kia Rio
Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #346 : 12.08.2019 15:09 »
Sähköautojen/hybridien toimintasäde laskee varmaan oleellisesti jos jarrut laahaa yhtään. Lisäähän se polttoaineen kulutusta muissakin autoissa, jarrupalat ja levyt kuluu turhaan jne.

Ainakin niistä Mazdoista mitä mulla aikoinaan oli niin jarrusatulat (liukutapit) aukesivat helposti. BG:stä (-90 323) irrotin kerran jarrupalojen kannakkeenkin pyörän napa-asetelmasta (vai mikä olka-akseli se on), jarrulevyjen vaihtoa varten enkä muista siinäkään olleen vaikeuksia. Etulevyt ja palat vaihdoin siihen kerran. Takarummut ehkä kerran avasin ja putsasin pölystä.
BD:ssä (-82 323) oli kerran vasen etujarru jumissa, jarrusylinteri ja mäntä ruostunut jumiin. Mäntä piti pakottaa ulos jarrupoljinta varovasti mutta lujaa painamalla. Ruosteiden poisto ja kasaus uusilla tiivisteillä ja aiemmin puuttuneet kitinänvaimennuslevyt, jouset ym. hilut lisäsin niin ongelmia ei enää ollut. Tässä Mazdassa oli pääasiallisena ongelmana takajarrujen juuttuminen, takarummut sai avata ja herkistellä joka vuosi katsastukseen. Uudempi -90 323 oli siinä mielessä parempi että jarrut ei jumineet koskaan, etulevyt ja takarummut oli helppo aukaista kun ei tarvinnut pyöränlaakeria avata päästäkseen jarruihin käsiksi. Vanhemmassa joutui nekin avaamaan.

Suzukista avasin kerran etujarrut kun alkoivat kirskua jarrutuksessa. Etupalojen kitkapinnat oli ruosteisia, putsasin ruosteet pois niin kirskuminen loppui siihen.

Paikalla Juuha

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1186
Vs: Auton huolto, korjaukset ja niiden hinnat
« Vastaus #347 : 13.08.2019 18:46 »
Nyt sai Mazdan takajarrut herkistettyä, 175e sisältäen uudet liukutapit ja jarrupalat. Ei pahanhintainen uusiin satuloihin verrattuna. Herkistystyö vain 90e, jarrupalat varmaan aidot Mazda-palat hinnan perusteella.

Ilmeisesti viimeksi kun toinen korjaamo (Fixus-ketju) vaihtanut satulat on tungettu takaisin ne vanhat ruosteiset/väljät liukutapit. Ei ihme jos ruostuu kiinni ja jotain epämääräistä kolinaakin kuulunut mukulakivillä, hävinnyt kun painaa jarrua ja liukutappeja olen epäillyt. Nyt ei ensituntumalta kolise mukulakivilläkään. Hyvä kun edes jossain käytetään omia aivoja ja vaihdetaan liukutapit pyytämättäkin eikä tungeta takaisin ruosteisia väljiä.