autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Hyundai i20 kokemuksia  (Luettu 23558 kertaa)

Poissa RoccoScientist

Vs: Hyundai i20 kokemuksia
« Vastaus #80 : 10.05.2018 11:38 »
Oman auton ollessa pajalla on nyt alla ollut jokusen päivän Hyundai i20 1,2-litraisella 75-hevosvoiman voimanpesällä ja viisivaihteisella manuaalilla. Ajettavuus on tuossa autossa ihan hyvällä tolalla eli auto kulkee motarillakin rauhallisesti ja ohjaus jämäköityy vauhdin kasvaessa sopivasti. Kaupungissa taas nurkkapyörittely on varsin helppoa. Jousitus on topakan tuntuinen ja välillä pääsee pientä nypytystä läpi, mutta isommat epätasaisuudet ylittyvät ilman isompaa draamaa. Vaihteisto toimii rauhallisessa ajossa hyvin, mutta pakin kytkeminen takeltelee ainakin tässä minulla olevassa yksilössä. Moottorin puhti vuorostaan riittää yllättävän hyvin, vaikka toki motarivauhtiin kiihdyttäminen vie aikansa. Samanlaista huvittavaa puhdittomuutta tuossa ei kuitenkaan ole kuin aiemmin sijaisautona olleessa Ford Fiestassa, vaan etenkin kaupunkinopeuksissa auto vastaa menotoiveisiin nöyrästi ja riittävän pirteästi. Ajoasento, hallintalaitteet jne. - näistä ei löydä isommin valitettavaa, vaan kaikki tuntuu olevan ihan hyvällä mallilla (tosin automaatti-ilmastointia jää kaipaamaan), jos nyt mitään syytä riemunkiljahduksiinkaan ei suoranaisesti ole.

Auton huonoin piirre on kuitenkin laatuvaikutelma. Mittarissa on kilometrejä n. 36 0000 ja auto natisee liitoksissaan aina kun perä joutuu pystyliikkeeseen. En tiedä onko alustan osissa mutterit löysällä, onko peräluukun lukko löysällä vai elääkö kori vain sen verran, että tiivisteet pitävät ääntä, mutta nitinää, kilinää ja natinaa riittää. Karhealla asfaltilla n. 30 km/h nopeuksissa myös keulasta alkaa kuulua jotain resonansseja. Lisäksi ovien "pykällysmekanismi" pitää ajoittain kovaäänistä narinaa ovea avattaessa ja suljettaessa, mutta tämä korjaantuisi todennäköisesti rasvalla (vanha Veloster piti vastaavaa meteliä, kun oven sisällä oleva rullamekanismi oli päässyt ruostumaan). Moottorin kierrättäminen palkitaan työkonemaisella rääkymisellä etenkin kylmänä ja rengasmelua riittää 185/65R15 renkaillakin. Satasen vauhdissa kierroksia on mittarissa lähes 3000 ja moottorin ääni alkaa täydentää satunnaisia vaimeita suhinoita. Äänimaailmallisesti tuo on siis aikamoinen peltirimpula ja harmittaisi, jos omalla rahalla olisi tuollaisen ostanut. Toki sijaisautoa tuskin on ajossa säälitty, että ehkä käytönkin piikkiin voi jotain laittaa. Ilman moninaisia hälyääniä ja ehkä itse lisätyllä äänenvaimennuksella tämä olisi hyvinkin soiva peli arkiajoon pääkaupunkiseudulla.

Poissa RoccoScientist

Vs: Hyundai i20 kokemuksia
« Vastaus #81 : 20.05.2018 11:40 »
Laitetaan vielä muutama huomio tuohon i20:een liittyen:

-Melutaso motarilla korkeampi kuin Mégane GT:ssä, vaikka Méganessa on kuluneet, leveät ja matalaprofiiliset renkaat.
-Kääntöympyrä hyvin lähellä Mégane GT:tä. Taloyhtiön parkkipaikalla piti käytännössä ajaa samaa ajolinjaa omaan ruutuun. Olisin olettanut i20:n olevan vähän ketterämpi, mutta toisaalta tuohan tuo vähän isomman auton tuntua.
-Ilmastointilaite tuntui vähän tehottomalta, mutta saattoi olla huollon tarpeessa. Puhallinnopeuksien 3 ja 4 ero melutasossa oli melkoinen.
-Alusta päästää motarilla sellaista tärinää läpi, joka ei niinkään tunnu persauksissa, mutta näkyy taustapeilin kuvassa oikeastaan jatkuvasti.

 

https://www.efh.fi