https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

SUVikumit?

ConD sanoi:
Mielenkiintoista... Continentaleista on monesta suunnasta kuullut että vesiurien pohjasta kivet pistelee läpi. Oliko näin sielläkin? Misukka kyllä on mukava kumi ja varmaan teilläkin menee käytössä kivasti...
Noinhan se kävi mullakin ex Outbackissä Contien kanssa. Vanhassa tallissa taitaa olla juttua. Ekalla metsätiereissulla 2vko vanhoista renkaista kaksi puhki. Kivi läpi vesiuran pohjasta. Toinen tais olla kyllä sivummalta. En enää just muista mutta ei ole sen koommin kesäksi Conteja haluttanut!
 
Mutta tosiaan: niinhän ne hajosivat ensiasennus-Contitkin :eek:. Enkä silloin vielä uskonut, vaan halusin saman merkkiset edelleen.
 
Lieneekö Contin vika vai yleisesti se, että sopivat vesiurat> sopivan kokoinen kivi kiilautuu uraan ja aikansa siellä renkaan mukana pyörittyään kalvaa reiän.
 
Ensimäiset vaununvedot alettu Latitudella. Hyvä vaikutelma. Kantavuus ja leveys ei ainakaan huonontanut ominaisuuksia. Auton peräpää on kriittinen vaunun kanssa. About 80kg aisapainolla tuntuis toimivan hyvin. Eikä rengasäänissä ole enää eroa entiseen. [emoji16] eli nopeaan ne korvat tottuu!!
 
SUVikumit Foresterille saapui. Kaikki vaikuttais olevan kuten piti. Kumin profiili on sellainen, että ois voinut isompikin mennä kun näissä on hyvin pyöreät kuvionreunat. Maanantaina vanteille ja alle.

Tässä tulee sitten kunnon budjettisatsi alle. Vanteet 80€, kumit 225€ ja vanteille 50€. Kumminkin täyttää speksit, eli 4x4 vahvistettu ja 102H kantavuus.
b12ef34f62883fc15a286e882e54fea8.jpg
 
Lainaus ConD:n "Toukka"-tallista:
ConD sanoi:
3 viikkoa sitten alle pyörähti tuoretta mustaa ja pyöreää ja sitten pari viikkoa sitten suuntailtiin kulmat kohdilleen. Tämän jälkeen on tullut ajeltua ja tuossa kun "toisaalla" tuli puhetta että kertailisin vähän miten auto nyt menee.

Case 1: Misukat

Näihin oon oikeestaan aika varauksettoman tyytyväinen tällä erää. Rapia kakstonnia tullu rullattua nyt metrejä alle (siis viidesosa siitä mitä edellisillä), eikä kulumisesta merkkejäjään. Nämä crossclimatet on hemmetin hiljaiset ja voisimpa sanoa että aika mukavat renkaat. Eivät ole järin uraherkät, kiitos pyöreähkön renkaan olan. Profiilinkorotus toi maantieajoon mukavuutta, autoon korkeutta ja mittarivirheen nollauksen. Näillä on ollut oikeastaan todella kiva nyt huristella menemään. Paikoin tulvimaan asti tielle nousseet sateet tai syvät vetiset urat eivät ole ongelma - tai ainakin auto ja rengas on niille täysin tunnottomia. Luottamusta herättävä paketti...

Hankittiin samoihin aikoihin ConD:n kanssa Misukan CrossClimatet, mulla kilsoja hiukka vähemmän. Mutta kokemukset hyvin yhtenevät. Kiteyttäen, renkaat ovat silloin hyvät, kun niitä ei normiajossa huomaa. Ääriolosuhteet ovat toistaiseksi kokematta, joten lisää raporttia odotettavissa aikanaan. - Ei Contitkaan huonot olleet, mutta kun eivät onnettomat kestäneet, niin oli pakko vaihtaa merkkiä. Nyt taidetaan olla tiellä, jolta ei ole paluuta ;) Suosittelen lämpimästi.
 
Tähän voisi sanoa että mitä minä olen sanonut. michelinit kestää kulutusta muita renkaita paremmin. Siksi Michelin. 😀👍
 

Liitteet

  • 8AB66477-47DD-4DDF-8BB4-820AF4ED7BB0.jpeg
    8AB66477-47DD-4DDF-8BB4-820AF4ED7BB0.jpeg
    33,5 KB · Katsottu: 169
Joku tutkimus just osoitti, että misukat kestäisivät 11000 km pidemmälle kuin muut merkit. Tiedä sitten onko totta. Itse kyllä suosinut misukoita, bemussa misukat ja nyt konaan tulossa...
 
Tulipahan testattua tänään vähin talvisemmassakin kelissä nuita Crossclimateja. Aamulla ajelin menemään nuilla misukan 8v vanhoilla nastoilla ja päivemmällä sitten Crossclimateilla. Oikeasti yllätys oli iso, kun tuntui että nimenomaa jäällä crossit tuntui tarttuvan pikkuisen karheaan jääpintaan selvästi "talvikumeja" nohevammin. Jo aiemmin kumeja vaihtaessa pistin merkille että CC:n kumi tuntui pehmeämmältä ja tahmeammalta kuin nuiden talvikkaiden...

Suuri yhteenveto: uudet hyvät välikelikumit voi olla paremmat kuin vanhat talvikkaat. Näillä voi siis jossain määrin mennä talvea kohti, eikä nastallinen rengas aina tee autuaaksi.

Plussan puolella Crossclimate SUV:n kanssa ja varsin mallikkaasti.
 
ConD sanoi:
Tulipahan testattua tänään vähin talvisemmassakin kelissä nuita Crossclimateja. Aamulla ajelin menemään nuilla misukan 8v vanhoilla nastoilla ja päivemmällä sitten Crossclimateilla. Oikeasti yllätys oli iso, kun tuntui että nimenomaa jäällä crossit tuntui tarttuvan pikkuisen karheaan jääpintaan selvästi "talvikumeja" nohevammin. Jo aiemmin kumeja vaihtaessa pistin merkille että CC:n kumi tuntui pehmeämmältä ja tahmeammalta kuin nuiden talvikkaiden...

Suuri yhteenveto: uudet hyvät välikelikumit voi olla paremmat kuin vanhat talvikkaat. Näillä voi siis jossain määrin mennä talvea kohti, eikä nastallinen rengas aina tee autuaaksi.

Hyvät kokemukset täälläkin Michelinin CrossClimate+  renkaista. Minulla Citroen Grand Picassossa olleet alla ja menty kelissä kuin kelissä. Samanlainen varovaisuus kuin kitkoillakin tarpeen pahoilla liukkailla, mutta sitten taas sulilla teillä ylivoimaiset nastoihin tai kitkoihin verrattuna, ja saaneet luokitukset M+S ja 3PMSF.

Joudun muuton takia halvalla luopumaan hyväkuntoisista CrossClimateistani (205/60 R16 96H), katso ilmoitustani Myydään-osiossa!
 
Mites tämmösissä SUVeissa on käytössä AT renkaita? Pärjääkö yksillä kumeilla kesät/talvet? Onko aivan mahdottomat ajaa kestopäällysteellä?

Esimerkiksi.
  • BF Goodrich KO2
  • GoodYear Wrangler DURATEC SL
  • MAXXIS AT980E
  • Nokian Rockproof
 
Hintaluokka asennuksineen on aika lähellä sitä että kannattaa kysellä naapuriputiikitkin läpi saisivatko tarjottua pakettina mihin hintaan. Tosiaan... nuo on n. 690€ sulle kotia tuotuna ja siihen asennus päälle.

Viime vuonna asennettuna sarja oli n. 780€, mutta minulla rengaskoko on jonkin verran isompi (ainakin leveämpi), joskin kyllä tuolla linkkisi kaupassa ko. koko olisi ollut ns. sikahalpa nyt :D
 
Onko ajatusta millaisia kesärenkaita kannattaisi Discoveryyn alkaa katselemaan. Kesärenkaat Pirelli Scorpiot alkavat olla aika lopussa. Kesärengaskilsoja on tullut ~35tkm. En osaa sanoa onko nuo nyt kuluneet nopeasti vai hitaasti mutta kuluneet jokatapauksessa ovat. Koko on 255/55/20 ja kantavuus 110W.
 

Liitteet

  • 7933F3A3-762D-4B80-BCD3-C7AB4443B417.jpeg
    7933F3A3-762D-4B80-BCD3-C7AB4443B417.jpeg
    79,1 KB · Katsottu: 170
  • 5904212D-D8A5-4744-A456-2E535BAB08BF.jpeg
    5904212D-D8A5-4744-A456-2E535BAB08BF.jpeg
    51,5 KB · Katsottu: 132
Tarviiko niiden olla erityisen päteviä jossain niiden Discon kumien?

Tuollainen auto vähänniinkuin huutaa AT-rengasta alleen. Ne kestää, kestää ja kestää paljon paremmin kuin nuo "tavan" katugummit.
 
Eipä tuolla sen ihmeempiä ajoja ole. Pientä nurkkapyöritystä yms. Ei siis mitään pitkää matka-ajoa. Talvirenkaat ovat vielä ihan ok kunnossa, ehkä hiukan vähemmän ajettuna kuin nuo kesäset. Eipä siitä kulutuskestävyydestä tuossa käyttötarkoituksessa kait haittaakaan ole eikä rupulit varmaankaan paljoa ajettavuutta noissa ajo-olosuhteissa muuta.
 
No jos ajo on nurkkaa, mutta joskuskaan jos alkaa yhtään tuleen tarvetta että pitäs huonommassa maastossa päästä niin AT:t vaan alle. Eikä oo sit nii justiinsa syksyllä/keväällä renkaanvaihdonkaan kanssa kun ei ole puhdas kesäkumi se kesäkumi. :)

ePa tuossa yläpuolella jotain vaihtoehtoja luettelikin jo... sen mitä tänään kylillä muutamassa "mökkitieautossa" näki niin tuo BFG K02 tuntuu olevan aika kovaa valuuttaa.
 
Rengas-suunnitelmia jälleen ilmassa. Outbackissä olleet Michelin Latitude Cross renkaat on kyllä erinomaiset, vailla moitetteita. Tulevaan Pajeroon kumminkin haluttais laittaa heti a/t renkaat alle. Täällä kun on Land Cruiserin ja muiden maastureiden omistajia, niin kiinnostaa kuulla onko kokemuksia?

BF Goodrich T/A all terrain KO2 ajatuksena laittaa. Hyviä tarjouksia ja linkkejä toivotaan. Näitä aika yleisesti suositellaan, ettei olis ihan kohtuuttoman meluisat, mutta on oikeasti kestävät ja metsäteille hyvin soveltuvat kumit.
Hintaa näyttäis nettikaupoissa olevan hieman alle 900€ satsille plus asennus. Toki täytyy kysellä lähiliikkeet, löytyiskö kohtuudella hyllystä.
Toinen rengas-sarja on 17" ja toinen 18". Tekis heti mieli vaihtaa 18->17 myös toinen sarja. Enemmän kumia = parempi [emoji16]
Vararengaskin täytyy olla samaa kokoa mielellään. Tosin mahdollisuus ilmeisesti myös olla eri kokoa jos takavedolla ajaa?
 
Onkos kukaan foorumilainen päässyt ajamaan Hankookin Dynapro AT2 kumeilla?

Tuore rengas (esitelty 2019) ja ominaisuudet periaatteessa kunnossa. Muutaman jenkkivideon kyttäilin läpi ja kehutaan keveyttä ja hiljaisuutta (vs. BFG K02), sekä hintaa. Kyttään kumia koossa 265/60R18 ja kun misukat pari kesää sitten maksoi 780€, niin nuo saisi kotiin toimitettuna 500€ hujakoille. :p Siinä jää jo asentajalle hyvät tuntikorvaukset maksettavaksi.

Näistä katsellut:
https://www.reff.fi/fi/renkaat/toode/henkiloauto/hankook/dynapro-at2-rf11-rp-owl-_opij80/

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/hankook/dynapro-at2-rf11/265-60-r18-114t-966836

Contin Crosscontact ATR oli myös listalla:
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/continental/conticrosscontact-atr/265-60-r18-110h-801135

Ajatuksia?
 
Onkohan kellään kokemuksia Good Year Efficient Grip 2 SUV -renkaista? Renkaiden vaihto on tulossa kohta ajankohtaiseksi. Oma tarve on nimenomaan maantiekäyttöön eli ei ole tarkoitus tuolla allekirjoituksen mukamaasturilla maastoon poiketa  :D