autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Taksiketju  (Luettu 189951 kertaa)

Poissa Pekka P

Taksiketju
« : 26.12.2013 18:47 »
Avaan ketjun mielenkiintoisille kalustohavainnoille sekä kokemuksille ja mielipiteille taksiliikenteestä.

Jaguar XF farkku erottuu edukseen Turun taksiliikenteessä. Omaan makuuni tyylikkään yksilöllinen valinta, jonka voisi kuvitella sopivankin tarkoitukseen varsin hyvin. Onkohan tätä mallia taksissa myös muualla?

Räsän huima suosio alkaa näkyä myös taksitolpilla, eikä ihme.
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Paikalla Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13324
  • Volvo XC60
Vs: Taksiketju
« Vastaus #1 : 26.12.2013 18:59 »
Eivät ole kovin tieteellisen tarkkoja omat havainnot, mutta jotenkin seuraava on mielestäni helsinkiläistaksien ranking, jos mallien yleisyys on kriteerinä.

1. MB, E ja C, tässä järjestyksessä. Sekä farkkuna että sedanina.
2. Volvo V70, S80, XC60, jopa V60.
3. VW Passat, useimmiten farkku.
4. Skoda Superb, Octavia, Ocu yleensä farkku.
5. Toyota Avensis, sedan ja farkku.
6. BMW 500-sarja, X3.
7. Satunnaisesti muita merkkejä.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2013 19:43 kirjoittanut Quality »
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Makkis

  • Vieras
Vs: Taksiketju
« Vastaus #2 : 26.12.2013 19:05 »
Eteläisessä naapurikaupungissa Warkaudessa oli useamman vuoden taksina vanhempi Jaguar. XJ ja googlesta pääteltynä sukupolvea X300 eli vuosilta 1994-1997. Oli ihan kuuppa katolla kesät talvet vielä pari vuotta sitten, nykyisin näyttää siirtyneen yrittäjän kesäiseksi harrastepeliksi.


Poissa nemos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2392
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Taksiketju
« Vastaus #3 : 26.12.2013 19:15 »
Pohjanmaalla (käsittääkseni Vähäkyrö) oli muutama vuosi sitten käytettynä hankittu Jaguar S-Type taksina.

Poissa nemos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2392
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Taksiketju
« Vastaus #4 : 26.12.2013 19:19 »
Genevessä on mielenkiintoinen taksikanta, kannattaa seurata jos esim. talvilomailee siellä suunnalla.

Tyypillisiä ovat esim. MB S, Lexus LS, MB ML ja GL sekä Lexus RX. Vuosimallit eivät välttämättä ole kovin uusia, mutta siinä saadaan ensimmäisestä käyttötarkoituksestaan poistuneet edustusautotkin hyödynnettyä tehokkaasti.

Poissa Markku J

Vs: Taksiketju
« Vastaus #5 : 26.12.2013 19:20 »
Pääkaupunkiseudulla olen ihmetellyt Audi A6:n vähäisyyttä takseissa. Kovasella niitä on muutama näkynyt olevan 3.0 TDI quattroina, kuten ko. firman tyyliin kuuluu. Nyt niitä näkyy jokunen muukin taksiyrittäjä ostaneen. Yhden kyytiin pääsinkin loppusyksystä, ja kuljettaja kertoi heidän yrityksensä suunnittelevan useamman A6:n hankintaa. Pullonkaulana on ollut kuulemma maahantuojan haluttomuus tukea vastaavaa pikahuolto- ja vara-autopalvelua kuin Veho ja Bilia tarjoavat.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa nemos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2392
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Vs: Taksiketju
« Vastaus #6 : 26.12.2013 19:22 »
Pullonkaulana on ollut kuulemma maahantuojan haluttomuus tukea vastaavaa pikahuolto- ja vara-autopalvelua kuin Veho ja Bilia tarjoavat.

Lienee aivan harkittu päätös merkin imagon pitämiseksi haluttuna.

Seinäjoella on perinteisesti ollut muutama A6-taksi.

Makkis

  • Vieras
Vs: Taksiketju
« Vastaus #7 : 26.12.2013 19:39 »
Omaan ystäväpiiriin kuuluu jostain syystä useampikin taksiyrittäjä ja renki. Johtunee kai siitä, kun muutama vuosi sitten edesmennyt läheinen ystäväni oli renkinä vuosikausia ja hänen kauttaan tutustuin moniin hänen kollegoihinsa. Myös vanhemman tyttäreni kummin mies oli taksiyrittäjä (hänkin edesmennyt...) ja heidän kanssaan sukuloitiin toki usein.

Varsinkin rengeiltä saa usein rehellistä palautetta autoista, nimenomaan autoista ja niiden ominaisuuksista, yrittäjällä taas on osaltaan poikkeavat intressit työkalun valintaan.

Tuon renkivainaan tarinoista eri ajokeista nousi aina yksi ylitse muiden. Saab 9-5. Hän ajoi pääasiassa viikonloput tolppa-ajoa ja viikot yritysten keikkaa Hesaan lentokentälle ja takaisin ja aina hän ylisti, ettei niin pitkää keikkaa tai työvuoroa, etteikö Saabilla ole nautinnollisinta ajaa. Yrittäjän näkökannalta tuo Saab oli kovakulutuksinen ja kallis huolloiltaan, mutta ei niissä vikoja ollut. Pelkästään Mikko-vainaan työviihtyvyyden vuoksi hän sanoikin kolme 9-5 Saabia (bensana) autokseen hommanneensa  :D

Pete -vainaa taas, siis edesmennyt yrittäjä, oli saanut taksiluvat itselleen vasta hieman aiemmin ja siirtynyt rengistä yrittäjäksi. Hän taas sanoi, että ei ole varaa ajaa kuin Avensiksella. Warkaudessa sikäläinen dojoda-diileri asentelee taksamittarit ja alkolukot ja toimittaa "tiskin alta" 24 x 7 x 365 vikapalvelua joten yllättäen suurin osa taksikannasta on Avensiksia.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4807
Vs: Taksiketju
« Vastaus #8 : 27.12.2013 00:01 »
Pääkaupunkiseudulla olen ihmetellyt Audi A6:n vähäisyyttä takseissa. Kovasella niitä on muutama näkynyt olevan 3.0 TDI quattroina, kuten ko. firman tyyliin kuuluu. Nyt niitä näkyy jokunen muukin taksiyrittäjä ostaneen. Yhden kyytiin pääsinkin loppusyksystä, ja kuljettaja kertoi heidän yrityksensä suunnittelevan useamman A6:n hankintaa. Pullonkaulana on ollut kuulemma maahantuojan haluttomuus tukea vastaavaa pikahuolto- ja vara-autopalvelua kuin Veho ja Bilia tarjoavat.
Onhan noita merkkejä paljon käytössä mitä veho ja bilia eivät edusta. Pari audia on ollut meidän kylällä, ja järjestäen olleet samalla kaksi audia, ensimmäinen ja viimeinen.
Arvonalenema taksikäytössä suuri samoin huoltokustannukset. Tässä varmasti hyviä lisäsyitä aiemmin mainitsemiesi lisäksi.
Bmw kärsii samoista ongelmista, erityisesti huollon ammattitaidottomuudesta ja huonosta jälleenmyyntiarvosta.
Aika harva merkki on haluttava niillä kilometreillä mitä taksikäytössä tulee. Suurilla kuten veho ja bilia on omat kanavat minne vanhat taksit hävitetään.
Bmw, Ooppeli ja Voortti

Poissa Loungeliner

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 32
Vs: Taksiketju
« Vastaus #9 : 27.12.2013 07:14 »
Aika harva merkki on haluttava niillä kilometreillä mitä taksikäytössä tulee. Suurilla kuten veho ja bilia on omat kanavat minne vanhat taksit hävitetään.
Oikeastaan vain Mercedes-Benz -merkkisiä näkee merkkiliikkeessä myynnissä taksikäytöstä poistuneita laajemmassa mittakaavassa. Ne kelpaavat merkkiliikkeen myyntiriviin vielä 200-300 tkm ajettunakin, muilla merkeilla tuntuu olevan nihkeämpää. Siellä, missä Citroënit myydään saman katon alta Mersun kanssa, ne päätyivät C5:n suosion parhaimpinakin aikoina suoraan "trokareille", eivät jääneet Vehon tai vastaavan myyntivarastoon.

Suuri tekijä on myös tuo huoltopuoli, esimerkiksi Tampereella BMW:n huolto ei ole toistaiseksi ollut millään tavalla positiivinen ajateltuna ammattiliikenteen kannalta. Siksipä Bemarit on olleet yksittäiskappaleita taksikäytössä, ja usein sellaisen hankkinut yrittäjä ei ole vaihtanut autoaan saman merkkiseen. Täällä perinteiseti Volvolla ja Mersulla on ollut huoltopuolella selkeä etulyöntiasema ammattikäyttäjän silmin katsottuna, ja se näkyy tolpilla. Audeja on ollut silloin tällöin satunnaisia yksilöitä niitäkin, mutta todella harvinaisia nekin. Volkkarit (Passat ja Transporter) sekä Fordit (Mondeo, Transit) taitavat olla jakamassa kolmossijaa.

Poissa Pekka P

Vs: Taksiketju
« Vastaus #10 : 21.01.2014 01:25 »
Fiat Freemont -taksi  ::) ajeli tänään vastaan Akaalla. Arvosta ei varmaankaan ole paljoa jäljellä, kun tuosta käytöstä vapautuu.
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Paikalla Skula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9069
  • Audi A5
  • MC Ball's..
Vs: Taksiketju
« Vastaus #11 : 21.01.2014 06:45 »
Fiat Freemont -taksi  ::) ajeli tänään vastaan Akaalla. Arvosta ei varmaankaan ole paljoa jäljellä, kun tuosta käytöstä vapautuu.


Ilmankos kun on niin epäsuosittu kunta  8)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014011517932450_uu.shtml

Poissa Kettu

Vs: Taksiketju
« Vastaus #12 : 22.01.2014 10:34 »
Eilen näin Helsingissä Toyota Auriksen juustokupu katolla.
Mitä hittoa, eikö niillä ole enää mitään kokorajoituksia?
Ota nyt lentokentältä perhe kyytiin matkalaukkuineen.

Ei kaikkien taksien tarvitse olla mitään Superbeja, mutta eiköhän tuo ala olla hiukan liian pieni.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Jysky

Vs: Taksiketju
« Vastaus #13 : 22.01.2014 10:46 »
Eilen ajelin sastamalan taksin perässä
- katsoin kaks kertaa kun juustokupu oli oli Minin Countrymanin katolla.
Ateca TDI 4drive

Poissa Karvis

Vs: Taksiketju
« Vastaus #14 : 22.01.2014 12:23 »
Eilen näin Helsingissä Toyota Auriksen juustokupu katolla.
Mitä hittoa, eikö niillä ole enää mitään kokorajoituksia?
Ota nyt lentokentältä perhe kyytiin matkalaukkuineen.

Ei kaikkien taksien tarvitse olla mitään Superbeja, mutta eiköhän tuo ala olla hiukan liian pieni.

Ajaahan ne taksia C meselläkin... ::)
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa Jubilee

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 852
Vs: Taksiketju
« Vastaus #15 : 22.01.2014 12:23 »
Tampereella ajelee eräs yrittäjä tällä hetkellä ainakin 2000-luvun alkupuolen Cadillac De Villellä..
Aiemmin sama yrittäjä ajanut mm. Caprice classicilla joka oli tietenkin yellow cab väreissä.  Sama isäntä on myös pitänyt paria Lincolnia ajossa ja Subaru Outbackiä.

Tekeepähän bisnestä itsellensä mukavalla tavalla ja pirssit erottuu varmasti tolpalta.
Pösö SW & Seat ST
Moto Guzzi California

Poissa Levjsa

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1282
Vs: Taksiketju
« Vastaus #16 : 06.02.2014 19:40 »
Edellismalliset A8 ja Ässämese muutamana päivänä olleet Helsingissä ajossa. Mieluummin sitä tuollaiseen menisi kyytiin, kuin ahtaaseen Ceemeliin.
2x BMW, Saab & Vespa

Poissa Karvis

Vs: Taksiketju
« Vastaus #17 : 06.02.2014 19:50 »
Edellismalliset A8 ja Ässämese muutamana päivänä olleet Helsingissä ajossa. Mieluummin sitä tuollaiseen menisi kyytiin, kuin ahtaaseen Ceemeliin.

Tänään ajeli vastaan uuskoppanen Seat Toledo ja työkaveri oli nähnyt uuden gorillan kupu katolla, kumpikaan ei kyllä olisi ykkösvalinta tolpalta lähtiessä ::)
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa K70

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 334
Vs: Taksiketju
« Vastaus #18 : 06.02.2014 19:51 »
Niinpä oli hetki sitten A8L tolpalla Espalla. Harmi, kun ei ollut tarvetta taksikyydille.

Poissa Levjsa

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1282
Vs: Taksiketju
« Vastaus #19 : 06.02.2014 19:55 »
Tänään ajeli vastaan uuskoppanen Seat Toledo ja työkaveri oli nähnyt uuden gorillan kupu katolla, kumpikaan ei kyllä olisi ykkösvalinta tolpalta lähtiessä ::)

No eipä kyllä taksikyytiä mieli noilla tekisi, uuden Corollan alkuviikosta näin täälläkin taksina. Ai niin, tänään Huihai i30 farkkutaksi ajoi Tuusulanväylällä oikeanpuoleista kaistaa jatkuvasti vilkuttaen vasemmalle. Ei tainnut kuski kahvinjuontikiireissään ehtiä laittaa vilkkua pois. ::)
2x BMW, Saab & Vespa