https://yliteippaus.fi/

Akkulaturit

Kärkkäinen vai motonet poisteli artic battery heatereita alle 30 euroa, niin sellainenkin tuli hankittua. Saisi vain asennettua, mutta defallakin pärjännyt.
 
Aiemmin E46 bemarissa oli useampana talvena tälläsinä 2-3 viikon kovilla pakkasilla (-20c) tms, niin ongelmaa että se akku alkoi lyhyessä ajossa hyytymään viimeisinä kovina pakkaspäivinä. Kerran ainaskin muistan kun ei ollut lämmintä tallia, että kannoin akun kontista kylppäriin :D
Kesti aika pitkään, ennenkuin akku lämpesi ja alkoi ottaa virtaa vastaan. Se oli siis ihan päässyt jäähän.
Nykyisin on samanlaisessa autossa 100A Duracell, ja ei ole vielä ainakaan ollut samanlaisessa ajossa ongelmia (kop kop). Latailen kylläkin pari kertaa talvessa lämpimässä tallissa ton täyteen.
Toi akkuhan on siis oikeassa kyljessä takakontissa, ja sellasessa poterossa. Se on kyllä aika kylmä paikka, kun ei takapenkitkään kaadu niin se on yhtä kylmä mitä takakontti.. ajossakin.  :rolleyes:
 
Sitikan akku on näiden kylmien päivien aikana useamman kerran kiukutellut eli auto ei ole suostunut käynnistymään. Olen muutamaan otteeseen lidlin halppisälylaturilla ladannut (se on toiminut useamman vuoden ilman ongelmia), mutta akku oli tullut tiensä päähän ja jätti auton parkkipaikalle. Sikapäiviltä ostettu 30 eur apukännistin pelasti kertaalleen, mutta toista kylmäkäynnistystä se ei enää jaksanut avustaa. Ei auttanut kuin käydä Akkupoikien luona vaihdattamassa uusi akku vanhaan rouvaan.

Mökillä meillä on aggregaatin perässä aurinkosähkön akkuja varalla lataamassa Bilteman 25 A akkulaturi, sen on osoittautunut ihan OK kapistukseksi, suht vauhdilla lataa.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-1224-v-25-a-2000043200
 
-karppa- sanoi:
Kärkkäinen vai motonet poisteli artic battery heatereita alle 30 euroa, niin sellainenkin tuli hankittua. Saisi vain asennettua, mutta defallakin pärjännyt.

Motonetissä niitä oli joskus myynnissä, sitä ei vaan saanut käyttää AGM-akulle joten jätin hankkimatta.
 
Karvis sanoi:
Motonetissä niitä oli joskus myynnissä, sitä ei vaan saanut käyttää AGM-akulle joten jätin hankkimatta.

Kukaan ei ole kyennyt perustelemaan miksi toinen on agm akuille ja toinen ei?

Ja kyllä tuollaisen ostin tuolta mutanetistä.
 
-karppa- sanoi:
Kukaan ei ole kyennyt perustelemaan miksi toinen on agm akuille ja toinen ei?

Ja kyllä tuollaisen ostin tuolta mutanetistä.

Olisiko tehossa eroa? Valmistajan tuotekuvaus kertoo että nesteakulle tarkoitettua voi käyttää 3-4A laturilla ja AGM versiota min 6A laturilla.
 
Tuommosessa Ctekin laturissa kun tulee mukana tuo rengasliittimin varustettu pääty, voikohan syntyä mitään probleemaa jos ruuvaisi ne rengasliittimet akkuun kiinni ja jättäisi sinne? Toisessa päässähän on liitin, joten laturin voi ottaa moottoritilasta pois kun sitä ei tarvitse. Ei tarvitsisi niiden hauenleukojen kanssa aina taiteilla. Toki sen liittimen voisi suojata jotenkin.

Vähän hölmö kysymys, mutta parempi kysyä etupeltoon.
 
justindr sanoi:
Tuommosessa Ctekin laturissa kun tulee mukana tuo rengasliittimin varustettu pääty, voikohan syntyä mitään probleemaa jos ruuvaisi ne rengasliittimet akkuun kiinni ja jättäisi sinne? Toisessa päässähän on liitin, joten laturin voi ottaa moottoritilasta pois kun sitä ei tarvitse. Ei tarvitsisi niiden hauenleukojen kanssa aina taiteilla. Toki sen liittimen voisi suojata jotenkin.

Vähän hölmö kysymys, mutta parempi kysyä etupeltoon.
Just tälleen mulla on kiinni Ctekin pikaliitin konehuoneessa nytkin.

Pelti auki -> laturi kiinni -> alkaa lataamaan

No problem. Sulakehan siellä on välissä.
 
ConD sanoi:
Just tälleen mulla on kiinni Ctekin pikaliitin konehuoneessa nytkin.

Pelti auki -> laturi kiinni -> alkaa lataamaan

No problem. Sulakehan siellä on välissä.

Noniin, pitääpä ruuvailla kiinni nyt kun pakkasetkin vähän hellitti.
 
jkvi sanoi:
Kiitoksia vinkistä! Noita on tullut katseltua jo tovin, mutta tähän asti noilla jo olemassa olevilla välineillä autot on käynnistyneet tuumasta toimeen ja kahvikupin juonnin vaatiman hetken jälkeen.
Tänään ei ihan heti käynnistynyt. Pojan bemari seisoi pari vuorokautta pakkasessa (-35 kovimmillaan) ja aamulla oli -24 asteen kelit kun laitettiin lämpiämään. Huono akku autossa ja hehkut tai niiden ohjainlaite temppuilee niin eipä lähtenyt 3h lämmityksen jälkeen käyntiin. Tallista vara-akku ja sillä lupasi, mutta ei aivan riittänyt. Tökättiin sitten autoa hiukan pihakadulle ja Cruiserin akulla, mutta ei silläkään alkanut oitis käymään parista lupauksesta huolimatta.

Siinä vaiheessa oli jo sen verran kiire saada bemari huoltoon jäähdytysnestevuodon korjausta varten, että bemari Cruiserin perään ja kohti naapurikylää. Puolessa välissä 4 vaihde silmään ja sulalta raiteelta sai takarenkaisiin sen verran pitoa, että auto käynnistyi.

Huollossa tuli sitten uusi akkukin. Hehkuremonttia vielä huutaa jos meinaa pakkasella ajella.
 
~10v ikäinen CTEK multi xs 3600 alkoi temppuilemaan. Kun kytkee akkuun kiinni niin oranssi valo vaan palaa mutta napista ei tapahdu mitään. Sitten saattaa jonkun ajan päästä alkaa lataamaan. Viimeksi alkoi lataamaan auton akkua mopo -asetuksella eikä napista suostunut vaihtamaan "täydelle" latausvirralle.

Mietinnässä on josko jotain tilalle. Tarve on satunnainen latailu silloin tällöin mukaan lukien mönkijän pikkuakun lataus. Ja jatkuvaa läsnäoloa vaativaa laturia en kelpuuta. Pitää olla huoleton ja "yön yli autotallissa, joskus unohtaen" -lataukseen sopiva.

CTEK / Defa -osastoa katellut kun muistissa on useamman vuoden takaa joku testi missä muut ylläpitolaturit ei oikein osannut tuota ylläpitoa. Onkohan tilanne muuttunut?
 
Itsellä on samanlainen Ctek 3600, jonka hommasin jo lähes 20v sitten kun prätkä tuli taloon, talvisia prätkäakun ylläpitoja varten ja hyvin pelittää tuo laturi vielä tänäkin päivänä :)

Vaan tuon kaveriksi hommasin tässä hiljan Benton Iceman 5.0 BLE, koska siinä on tuo bluetooth ja sitä myöten myös appi jolla laturia pääsee sekä seuraamaan että käskyttämään. No näin talvisin tuo laturi on satunnaisesti käytössä latailemassa autoa webaston käytön vs. vähäisten ajojen johdosta, mutta kesällä se menee sitten asuntovaunuun. Siinä kun se akku on hiukka hankalammin piilossa, niin nyt saa laturinkin sinne kaveriksi ja apilla chekkaa akun kunnon, napsauttaa laturin päälle jos on tarvista :)

tuotesivu_AKKULATURIBENTON12VICEMAN5.0BLUETOOTH_1703-ICE5BT_1.JPG
 
Jaran sanoi:
kun muistissa on useamman vuoden takaa joku testi missä muut ylläpitolaturit ei oikein osannut tuota ylläpitoa.
Löysin tuon testin netin syövereistä. TM 19/2006. Ja tosiaan CTEK ainoa joka tiputti virran 0:aan siinä kohtaa kun akun jännite nousi riittävästi (14,4V).

Mika_M sanoi:
Muutaman korjannut noita CTEKin nappeja, se on aika helppo homma. Laturi auki ja jotain kontaktisprayta sinne piirilevyllä olevalle kalvokytkimelle.
Kiitos. Pitääkin kokeilla josko tuosta elpyisi.

HiTec sanoi:
Vaan tuon kaveriksi hommasin tässä hiljan Benton Iceman 5.0 BLE, koska siinä on tuo bluetooth ja sitä myöten myös appi jolla laturia pääsee sekä seuraamaan että käskyttämään.
Toimiiko tämä ilman puhelinta jos sille on tarve? Esim tuo vaihto pieneen akkuun tai kylmäherättelymoodiin? Puhelinappi on kyllä plussaa, mutta aina parempi jos toimii tarvittaesssa myös ilman sitä  ;)
 
Jaran sanoi:
Ja tosiaan CTEK ainoa joka tiputti virran 0:aan siinä kohtaa kun akun jännite nousi riittävästi (14,4V).

Vanhaa tietoa. Mulla on Bilteman joku malli ja kyllä sekin lopettaa. Muista ei ole tietoa, mutta olisin hämmästynyt jos muut eivät osaisi lopettaa.
 
Varmasti kehitystä on tapahtunut vuosien saatossa. Toivottavaa ainakin olisi  ;)

Tuossa testissä oli mukana Biltema 5,4A, CTEK XS 3600, ProUser CBC 4, Bradex BX60, SJL006 4A, Bosch KL 1206 ja Deca MACH 114.

Esim tuon Decan ohjeissa luki testin mukaan: "varaajan voi huoletta jättää varaamaan akkua myös pidemmäksi aikaa ilman mitään vahingoittumisvaaraa." Ja kuitenkin jännite nousi sen kanssa 15,6V tasoon.
 
Jaran sanoi:
Toimiiko tämä ilman puhelinta jos sille on tarve? Esim tuo vaihto pieneen akkuun tai kylmäherättelymoodiin? Puhelinappi on kyllä plussaa, mutta aina parempi jos toimii tarvittaesssa myös ilman sitä  ;)
No tottahan toki tuossa on myös se Ctek kaltainen mode nappi, jolla homma hoituu. Ja kolleja varten tuohon appiin syötetään ekalla kertaa sun oma salasana, jotta ei muut pääse omilla apeillaan sun laturia käskyttämään. Sähkökatkojen varalta laturi myös muistaa tilansa ja sähköjen palauduttua jatkaa taas siitä mihin jäi :)

Jaran sanoi:
Esim tuon Decan ohjeissa luki testin mukaan: "varaajan voi huoletta jättää varaamaan akkua myös pidemmäksi aikaa ilman mitään vahingoittumisvaaraa."
No näin olen tuon Ctek kanssa toiminut tuota prätkän pikkuruista akkua ladatessani, syksyllä kiinni ja keväällä irti. Joka kevät on prätkä ollutkin sitten taas tulilla pupu & paukku ilman mitään ongelmia ja akutkin kestäneet vuodesta toiseen 8)
 
Faijalla joku halpisälylaturi vilkutti vikatilaa -30 asteessa. Kelin lämmettyä laturi alkoi toimimaan resetin jälkeen. No eipä sille kuin -20 luvattukaan. Uhosi ostavansa Ctekin, kun ei tuollainen pakkanen mikään harvinaisuus sielläpäin ole.
 
HiTec sanoi:
No tottahan toki tuossa on myös se Ctek kaltainen mode nappi, jolla homma hoituu. Ja kolleja varten tuohon appiin syötetään ekalla kertaa sun oma salasana, jotta ei muut pääse omilla apeillaan sun laturia käskyttämään. Sähkökatkojen varalta laturi myös muistaa tilansa ja sähköjen palauduttua jatkaa taas siitä mihin jäi :)
Kuulostaa hyvälle. Pidetään mielessä jos tuo Ctek ei tuosta tokene.  :)
HiTec sanoi:
No näin olen tuon Ctek kanssa toiminut tuota prätkän pikkuruista akkua ladatessani, syksyllä kiinni ja keväällä irti. Joka kevät on prätkä ollutkin sitten taas tulilla pupu & paukku ilman mitään ongelmia ja akutkin kestäneet vuodesta toiseen 8)
Kuten aiemmin kirjoitin, niin Ctek olikin ainoa tuossa vertailussa, josta voi käyttää nimeä ylläpitolaturi ja joka osasi rajoittaa virtaa aina 0:aan asti.
Decakin näin kaiketi mainosti mutta mittaukset paljastivat sen, että sillä ladaten prätkäsi akku olisi ollut parhaassa tapauksessa vain "melkoisen kuiva". Pahimmassa tapauksessa sitten jotain muuta.

Tuohonhan voisi laittaa kokeilumielessä Bentonin latailemaan prätkän akkua ja katsoa puhelimesta mikä on latausvirta kun akku on täynnä?  :rolleyes: 8)
 
Jaran sanoi:
Tuohonhan voisi laittaa kokeilumielessä Bentonin latailemaan prätkän akkua ja katsoa puhelimesta mikä on latausvirta kun akku on täynnä?  :rolleyes: 8)
No juu, periaatteessa kyllä. Taitaa tuolta kellarista BT vieläpä kantaa 1.krs olkkariin, niin pääsee tarkkailemaan akun latinkia vaikka töllöäkin tihrustaessa ;D

Kuulemma Bentonilla ja Ctekillä olisi ainakin joskus ollut jotain käden vääntöä patenteista, Benton kuulemma kopioinut jotain Ctekiltä => tätä tietoa vasten ei liene mikään ylläri että nuo muistuttaa jopa ulkoisesti toisiaan melko paljon :rolleyes:

MXS_5.0-web-big-1.jpg


bc54b6cc12d5f797cd9886369e6b3c51.jpg
 
Ja niinhän se sitten tosiaan toimii, BT:llä yhteys olkkarista kellarissa olevaan laturiin ;D
 

Liitteet

  • Lataus aloitus.jpg
    Lataus aloitus.jpg
    29,8 KB · Katsottu: 98
40589_0_m_719_1200.JPG


Tällainen CTEK MXS 5.0 Polar on ollut koko talven lämmittämättömässä tallissa tolppaan kiinnitettynä.

24157_1_pc_1.jpg


Traktorin kyljessä on tämä CTEK Comfort Indicator Panel. Siitä näkee akun varaustilan. Jos vilkuttaa vihreää, niin ok, jos keltaista niin tarvii latausta ja jos punaista, niin matka akkukauppaan on lähellä. Laturin johdon kytken suoraan tuohon ja siinä se on nytkin tuolla pakkasessa kiinni. Käyntiin on lähtenyt -25°C lämpötilassakin kuin palmun alta tällä kytkennällä.

Tuohon on tulossa vielä akunlämmitinkin, jahka ehdin mieleiseni ohjauselektroniikan rakentelemaan. Saa nähdä ehtiikö näille lumille.
 
Pakkasilla Seatin akku ei jaksanut, niin kymmeneen vuoteen ensimmäisen kerran piti käyttiksen akkua latailla. Kaapista vanha Ctek esiin ja virittelin pariks kolmeks yöks piuhoja akkuun. Kun homma tuntui jatkuvan niin kyllästyin tuohon irtonaisen asetteluun ja Ctekin MODE-napin vain sillointällöin toimintaan, asennutin Defan ylläpitolaturin. Nyt emäntäkin saa latauksen päälle kun illasta tulee töistä.
Suomessa kuulema akkupula tällä hetkellä.

edit: lisäilty ja vaihdeltu kirjaimia..
 
CTEK Comfort Indicator Panel näyttää hyvältä ja sopisi myös transun akuille, eikö ole kalliskaan. Vanhanaikainen tupakkisytytinpistoke onkin aika huono. Sisällä jo 230V pistoke, joten ctek siihen kiinni ja akkukotelon kylkeen tuo kiinni. Defa johdolla lataus suoraan sen jälkeen.
 
Hyvin tuo Benton taisi prätkän akun saada latinkiin, syksyllä olikin unohtunut akku paikalleen ja ilman latausta niin onpahan tuokin nyt sitten taas kondiksessa. Ihan nollille ei latausvirta yön aikana vielä painunut, mutta saa nähdä kuinka se tuosta vielä kenties pienenee, laturin päästyä tuonne ihan vimoseen vaiheeseen saakka 8)
 

Liitteet

  • Lataus käynnissä.jpg
    Lataus käynnissä.jpg
    30,1 KB · Katsottu: 48
  • Lataus valmis.jpg
    Lataus valmis.jpg
    30 KB · Katsottu: 48