autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Akkulaturit  (Luettu 65110 kertaa)

Paikalla Karvis

Vs: Akkulaturit
« Vastaus #380 : 10.02.2021 16:32 »
Kukaan ei ole kyennyt perustelemaan miksi toinen on agm akuille ja toinen ei?

Ja kyllä tuollaisen ostin tuolta mutanetistä.

Olisiko tehossa eroa? Valmistajan tuotekuvaus kertoo että nesteakulle tarkoitettua voi käyttää 3-4A laturilla ja AGM versiota min 6A laturilla.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa justindr

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 164
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #381 : 12.02.2021 09:51 »
Tuommosessa Ctekin laturissa kun tulee mukana tuo rengasliittimin varustettu pääty, voikohan syntyä mitään probleemaa jos ruuvaisi ne rengasliittimet akkuun kiinni ja jättäisi sinne? Toisessa päässähän on liitin, joten laturin voi ottaa moottoritilasta pois kun sitä ei tarvitse. Ei tarvitsisi niiden hauenleukojen kanssa aina taiteilla. Toki sen liittimen voisi suojata jotenkin.

Vähän hölmö kysymys, mutta parempi kysyä etupeltoon.

Poissa ConD

Vs: Akkulaturit
« Vastaus #382 : 12.02.2021 10:02 »
Tuommosessa Ctekin laturissa kun tulee mukana tuo rengasliittimin varustettu pääty, voikohan syntyä mitään probleemaa jos ruuvaisi ne rengasliittimet akkuun kiinni ja jättäisi sinne? Toisessa päässähän on liitin, joten laturin voi ottaa moottoritilasta pois kun sitä ei tarvitse. Ei tarvitsisi niiden hauenleukojen kanssa aina taiteilla. Toki sen liittimen voisi suojata jotenkin.

Vähän hölmö kysymys, mutta parempi kysyä etupeltoon.
Just tälleen mulla on kiinni Ctekin pikaliitin konehuoneessa nytkin.

Pelti auki -> laturi kiinni -> alkaa lataamaan

No problem. Sulakehan siellä on välissä.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa justindr

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 164
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #383 : 12.02.2021 10:09 »
Just tälleen mulla on kiinni Ctekin pikaliitin konehuoneessa nytkin.

Pelti auki -> laturi kiinni -> alkaa lataamaan

No problem. Sulakehan siellä on välissä.

Noniin, pitääpä ruuvailla kiinni nyt kun pakkasetkin vähän hellitti.

Poissa jkvi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1897
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #384 : 18.02.2021 15:29 »
Kiitoksia vinkistä! Noita on tullut katseltua jo tovin, mutta tähän asti noilla jo olemassa olevilla välineillä autot on käynnistyneet tuumasta toimeen ja kahvikupin juonnin vaatiman hetken jälkeen.
Tänään ei ihan heti käynnistynyt. Pojan bemari seisoi pari vuorokautta pakkasessa (-35 kovimmillaan) ja aamulla oli -24 asteen kelit kun laitettiin lämpiämään. Huono akku autossa ja hehkut tai niiden ohjainlaite temppuilee niin eipä lähtenyt 3h lämmityksen jälkeen käyntiin. Tallista vara-akku ja sillä lupasi, mutta ei aivan riittänyt. Tökättiin sitten autoa hiukan pihakadulle ja Cruiserin akulla, mutta ei silläkään alkanut oitis käymään parista lupauksesta huolimatta.

Siinä vaiheessa oli jo sen verran kiire saada bemari huoltoon jäähdytysnestevuodon korjausta varten, että bemari Cruiserin perään ja kohti naapurikylää. Puolessa välissä 4 vaihde silmään ja sulalta raiteelta sai takarenkaisiin sen verran pitoa, että auto käynnistyi.

Huollossa tuli sitten uusi akkukin. Hehkuremonttia vielä huutaa jos meinaa pakkasella ajella.
Sitimaasturi

Poissa Jaran

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #385 : 23.02.2021 13:52 »
~10v ikäinen CTEK multi xs 3600 alkoi temppuilemaan. Kun kytkee akkuun kiinni niin oranssi valo vaan palaa mutta napista ei tapahdu mitään. Sitten saattaa jonkun ajan päästä alkaa lataamaan. Viimeksi alkoi lataamaan auton akkua mopo -asetuksella eikä napista suostunut vaihtamaan "täydelle" latausvirralle.

Mietinnässä on josko jotain tilalle. Tarve on satunnainen latailu silloin tällöin mukaan lukien mönkijän pikkuakun lataus. Ja jatkuvaa läsnäoloa vaativaa laturia en kelpuuta. Pitää olla huoleton ja "yön yli autotallissa, joskus unohtaen" -lataukseen sopiva.

CTEK / Defa -osastoa katellut kun muistissa on useamman vuoden takaa joku testi missä muut ylläpitolaturit ei oikein osannut tuota ylläpitoa. Onkohan tilanne muuttunut?

Poissa Mika_M

Vs: Akkulaturit
« Vastaus #386 : 23.02.2021 13:55 »
Muutaman korjannut noita CTEKin nappeja, se on aika helppo homma. Laturi auki ja jotain kontaktisprayta sinne piirilevyllä olevalle kalvokytkimelle.

Toki jos haluaa ostaa ennemmin uuden laturin niin sitten ostaa sellaisen, mutta luultavasti tuo on nopea ja helppo elvyttää jos siltä tuntuu.

https://www.jk-forum.com/forums/jk-write-ups-39/ctek-charger-mode-button-fix-344993/
VCDS @ Kotka

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3604
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #387 : 23.02.2021 13:58 »
Itsellä on samanlainen Ctek 3600, jonka hommasin jo lähes 20v sitten kun prätkä tuli taloon, talvisia prätkäakun ylläpitoja varten ja hyvin pelittää tuo laturi vielä tänäkin päivänä :)

Vaan tuon kaveriksi hommasin tässä hiljan Benton Iceman 5.0 BLE, koska siinä on tuo bluetooth ja sitä myöten myös appi jolla laturia pääsee sekä seuraamaan että käskyttämään. No näin talvisin tuo laturi on satunnaisesti käytössä latailemassa autoa webaston käytön vs. vähäisten ajojen johdosta, mutta kesällä se menee sitten asuntovaunuun. Siinä kun se akku on hiukka hankalammin piilossa, niin nyt saa laturinkin sinne kaveriksi ja apilla chekkaa akun kunnon, napsauttaa laturin päälle jos on tarvista :)


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Jaran

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #388 : 23.02.2021 14:14 »
kun muistissa on useamman vuoden takaa joku testi missä muut ylläpitolaturit ei oikein osannut tuota ylläpitoa.
Löysin tuon testin netin syövereistä. TM 19/2006. Ja tosiaan CTEK ainoa joka tiputti virran 0:aan siinä kohtaa kun akun jännite nousi riittävästi (14,4V).

Muutaman korjannut noita CTEKin nappeja, se on aika helppo homma. Laturi auki ja jotain kontaktisprayta sinne piirilevyllä olevalle kalvokytkimelle.
Kiitos. Pitääkin kokeilla josko tuosta elpyisi.

Vaan tuon kaveriksi hommasin tässä hiljan Benton Iceman 5.0 BLE, koska siinä on tuo bluetooth ja sitä myöten myös appi jolla laturia pääsee sekä seuraamaan että käskyttämään.
Toimiiko tämä ilman puhelinta jos sille on tarve? Esim tuo vaihto pieneen akkuun tai kylmäherättelymoodiin? Puhelinappi on kyllä plussaa, mutta aina parempi jos toimii tarvittaesssa myös ilman sitä  ;)

Paikalla antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3291
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #389 : 23.02.2021 14:20 »
Ja tosiaan CTEK ainoa joka tiputti virran 0:aan siinä kohtaa kun akun jännite nousi riittävästi (14,4V).


Vanhaa tietoa. Mulla on Bilteman joku malli ja kyllä sekin lopettaa. Muista ei ole tietoa, mutta olisin hämmästynyt jos muut eivät osaisi lopettaa.

Poissa Jaran

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #390 : 23.02.2021 14:42 »
Varmasti kehitystä on tapahtunut vuosien saatossa. Toivottavaa ainakin olisi  ;)

Tuossa testissä oli mukana Biltema 5,4A, CTEK XS 3600, ProUser CBC 4, Bradex BX60, SJL006 4A, Bosch KL 1206 ja Deca MACH 114.

Esim tuon Decan ohjeissa luki testin mukaan: "varaajan voi huoletta jättää varaamaan akkua myös pidemmäksi aikaa ilman mitään vahingoittumisvaaraa." Ja kuitenkin jännite nousi sen kanssa 15,6V tasoon.

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3604
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #391 : 23.02.2021 14:48 »
Toimiiko tämä ilman puhelinta jos sille on tarve? Esim tuo vaihto pieneen akkuun tai kylmäherättelymoodiin? Puhelinappi on kyllä plussaa, mutta aina parempi jos toimii tarvittaesssa myös ilman sitä  ;)
No tottahan toki tuossa on myös se Ctek kaltainen mode nappi, jolla homma hoituu. Ja kolleja varten tuohon appiin syötetään ekalla kertaa sun oma salasana, jotta ei muut pääse omilla apeillaan sun laturia käskyttämään. Sähkökatkojen varalta laturi myös muistaa tilansa ja sähköjen palauduttua jatkaa taas siitä mihin jäi :)

Esim tuon Decan ohjeissa luki testin mukaan: "varaajan voi huoletta jättää varaamaan akkua myös pidemmäksi aikaa ilman mitään vahingoittumisvaaraa."
No näin olen tuon Ctek kanssa toiminut tuota prätkän pikkuruista akkua ladatessani, syksyllä kiinni ja keväällä irti. Joka kevät on prätkä ollutkin sitten taas tulilla pupu & paukku ilman mitään ongelmia ja akutkin kestäneet vuodesta toiseen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4433
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #392 : 23.02.2021 15:34 »
Faijalla joku halpisälylaturi vilkutti vikatilaa -30 asteessa. Kelin lämmettyä laturi alkoi toimimaan resetin jälkeen. No eipä sille kuin -20 luvattukaan. Uhosi ostavansa Ctekin, kun ei tuollainen pakkanen mikään harvinaisuus sielläpäin ole.

Poissa Jaran

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 200
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #393 : 23.02.2021 16:13 »
No tottahan toki tuossa on myös se Ctek kaltainen mode nappi, jolla homma hoituu. Ja kolleja varten tuohon appiin syötetään ekalla kertaa sun oma salasana, jotta ei muut pääse omilla apeillaan sun laturia käskyttämään. Sähkökatkojen varalta laturi myös muistaa tilansa ja sähköjen palauduttua jatkaa taas siitä mihin jäi :)
Kuulostaa hyvälle. Pidetään mielessä jos tuo Ctek ei tuosta tokene.  :)
No näin olen tuon Ctek kanssa toiminut tuota prätkän pikkuruista akkua ladatessani, syksyllä kiinni ja keväällä irti. Joka kevät on prätkä ollutkin sitten taas tulilla pupu & paukku ilman mitään ongelmia ja akutkin kestäneet vuodesta toiseen 8)
Kuten aiemmin kirjoitin, niin Ctek olikin ainoa tuossa vertailussa, josta voi käyttää nimeä ylläpitolaturi ja joka osasi rajoittaa virtaa aina 0:aan asti.
Decakin näin kaiketi mainosti mutta mittaukset paljastivat sen, että sillä ladaten prätkäsi akku olisi ollut parhaassa tapauksessa vain "melkoisen kuiva". Pahimmassa tapauksessa sitten jotain muuta.

Tuohonhan voisi laittaa kokeilumielessä Bentonin latailemaan prätkän akkua ja katsoa puhelimesta mikä on latausvirta kun akku on täynnä?   ::) 8)

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3604
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #394 : 23.02.2021 19:06 »
Tuohonhan voisi laittaa kokeilumielessä Bentonin latailemaan prätkän akkua ja katsoa puhelimesta mikä on latausvirta kun akku on täynnä?   ::) 8)

No juu, periaatteessa kyllä. Taitaa tuolta kellarista BT vieläpä kantaa 1.krs olkkariin, niin pääsee tarkkailemaan akun latinkia vaikka töllöäkin tihrustaessa ;D

Kuulemma Bentonilla ja Ctekillä olisi ainakin joskus ollut jotain käden vääntöä patenteista, Benton kuulemma kopioinut jotain Ctekiltä => tätä tietoa vasten ei liene mikään ylläri että nuo muistuttaa jopa ulkoisesti toisiaan melko paljon ::)




Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3604
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #395 : 23.02.2021 19:48 »
Ja niinhän se sitten tosiaan toimii, BT:llä yhteys olkkarista kellarissa olevaan laturiin ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 18898
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #396 : 23.02.2021 22:44 »


Tällainen CTEK MXS 5.0 Polar on ollut koko talven lämmittämättömässä tallissa tolppaan kiinnitettynä.



Traktorin kyljessä on tämä CTEK Comfort Indicator Panel. Siitä näkee akun varaustilan. Jos vilkuttaa vihreää, niin ok, jos keltaista niin tarvii latausta ja jos punaista, niin matka akkukauppaan on lähellä. Laturin johdon kytken suoraan tuohon ja siinä se on nytkin tuolla pakkasessa kiinni. Käyntiin on lähtenyt -25°C lämpötilassakin kuin palmun alta tällä kytkennällä.

Tuohon on tulossa vielä akunlämmitinkin, jahka ehdin mieleiseni ohjauselektroniikan rakentelemaan. Saa nähdä ehtiikö näille lumille.

Paikalla Jysky

Vs: Akkulaturit
« Vastaus #397 : 24.02.2021 08:10 »
Pakkasilla Seatin akku ei jaksanut, niin kymmeneen vuoteen ensimmäisen kerran piti käyttiksen akkua latailla. Kaapista vanha Ctek esiin ja virittelin pariks kolmeks yöks piuhoja akkuun. Kun homma tuntui jatkuvan niin kyllästyin tuohon irtonaisen asetteluun ja Ctekin MODE-napin vain sillointällöin toimintaan, asennutin Defan ylläpitolaturin. Nyt emäntäkin saa latauksen päälle kun illasta tulee töistä.
Suomessa kuulema akkupula tällä hetkellä.

edit: lisäilty ja vaihdeltu kirjaimia..
« Viimeksi muokattu: 24.02.2021 08:22 kirjoittanut Jysky »
Tarraco TDI 4drive . Omistettu Opeleita Fordeja Saab Volkkareita Toyota Volvoja Renault Seateja

Poissa kahe

Vs: Akkulaturit
« Vastaus #398 : 24.02.2021 08:20 »
CTEK Comfort Indicator Panel näyttää hyvältä ja sopisi myös transun akuille, eikö ole kalliskaan. Vanhanaikainen tupakkisytytinpistoke onkin aika huono. Sisällä jo 230V pistoke, joten ctek siihen kiinni ja akkukotelon kylkeen tuo kiinni. Defa johdolla lataus suoraan sen jälkeen.

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3604
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akkulaturit
« Vastaus #399 : 24.02.2021 09:07 »
Hyvin tuo Benton taisi prätkän akun saada latinkiin, syksyllä olikin unohtunut akku paikalleen ja ilman latausta niin onpahan tuokin nyt sitten taas kondiksessa. Ihan nollille ei latausvirta yön aikana vielä painunut, mutta saa nähdä kuinka se tuosta vielä kenties pienenee, laturin päästyä tuonne ihan vimoseen vaiheeseen saakka 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16