autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV  (Luettu 4201 kertaa)

Poissa pokkus

Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« : 22.10.2014 05:31 »
Onhan tämä malli ollut jo kauan markkinoilla, mutta tänään pisti silmään uutinen mallin hinnanpudotuksessa täällä Jenkeissä. OVH-hinta on tällä hetkellä karvan vajaa 24000 dollaria. Valtio sponssaa täällä täyssähköautojen hankintaa 7500 dollarilla. Perusalennusten jälkeen uuden iMiEV:n saisi pihaan noin 14000 dollarilla. Minusta tuo on pirun halpa hinta uudelle sähköautolle, vaikka kyseessä onkin aikamoinen koirankoppi :)



Tuli sitten nopeasti tiirattua, mitä nämä Suomessa maksavat ja siellä hinnasto näyttäisi 32000 euron pyyntiä. Sponssaako muuten Suomen hallitus näiden sähköautojen hankintaa jotenkin?

Nopeasti tuli lueskeltua muutamia arvosteluja autosta eikä sitä suoraan haukuttu lyttyyn misään vaan kyseessä olisi ilmeisesti varsin pätevä peli kaupunkipyöritykseen. Reilusti yli 100km toimintasäde riittäisi omassa käytössä vallan mainiosti päivittäiseen työmatkailuun. Eikä Suomen pk-seudun ruuhkissa juuri ole väliä kuinka kireällä pelillä olisi liikenteessä. Jonossa madellen se työmatka kuitenkin taittuu osan matkasta.

Täytyy myöntää, että hiukan heräsi mielenkiinto tätä vaihtoehtoa kohtaan :) Halpa hankintahinta täällä ja Suomessa auton varmaan saisi myytyä niin, että omat saisi ainakin pois. Kysymykseksi lähinnä nousee, että toimiiko täällä hankittu sähköauto myös Suomessa (eri sähköverkko) ja millaiset verot tuosta joutuisi Suomeen tuodessa sitten maksamaan? Melkein tuota voisi lähteä koeajamaan. Harmi vaan, että täällä itsellä ei oikein ole kunnon mahdollisuutta auton lataamiseksi.

Onkos kenelläkään kokemuksia tästä sähköisestä pienokaisesta?
           

Paikalla Urlaub

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #1 : 22.10.2014 07:28 »
Tuli sitten nopeasti tiirattua, mitä nämä Suomessa maksavat ja siellä hinnasto näyttäisi 32000 euron pyyntiä. Sponssaako muuten Suomen hallitus näiden sähköautojen hankintaa jotenkin?


Yksityisten kohdalla ei mitenkään. Yritykset voivat saada 7000 euroa energiatukea.

Täytyy myöntää, että hiukan heräsi mielenkiinto tätä vaihtoehtoa kohtaan :) Halpa hankintahinta täällä ja Suomessa auton varmaan saisi myytyä niin, että omat saisi ainakin pois. Kysymykseksi lähinnä nousee, että toimiiko täällä hankittu sähköauto myös Suomessa (eri sähköverkko) ja millaiset verot tuosta joutuisi Suomeen tuodessa sitten maksamaan?


Sähköauton CO2-päästöt ovat 0 g/km eli autoveroprosenttina on minimi 5 %. Se on vähän se. Jos tulli arpoisi verotusarvoksi 20.000 euroa, niin autovero olisi 1.000 euroa.

Onkos kenelläkään kokemuksia tästä sähköisestä pienokaisesta?


Lyhyen koeajon verran, kun työasioissa olen päässyt (ruinannut) sähköyhtiön i-Mievin rattiin. Kaupunkiautoksi voisi ajatella.

Näkyy poistuneen Mitsun Suomi-hinnastosta. Olisihan 32 tonnia huima hinta, kun Vw e-Upin saa 28 tonnilla ja Up on sentään auto tähän Mitsuun verrattuna.

Mitsu i-Mievin badge engineerattuja ranskalaismalleja on vielä tarjolla Härmässäkin. Citroën C-Zero 32 tonnia ja Peugeot iOn samat 32 tonnia.


http://www.citroen.fi/autot/citroen-c-zero/
http://www.peugeot.fi/showroom/ion/5-ovinen/
« Viimeksi muokattu: 22.10.2014 07:32 kirjoittanut Urlaub »

Poissa Karvis

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #2 : 22.10.2014 07:37 »
Täällä Rovaniemellä on Kemijoki yhtiöllä tuollainen Pösö iOn, hyvin se näyttää pakkaskelissäkin liikkuvan tuossa kaupungilla. Käyttäjäkokemuksista ei minulla ole tietoa.

e: Saako siellä jenkeissä uutta sähkö Golfia millaiseen hintaan?
« Viimeksi muokattu: 22.10.2014 07:39 kirjoittanut Karvis »
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Taky

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #3 : 22.10.2014 07:48 »
... ja Suomessa auton varmaan saisi myytyä niin, että omat saisi ainakin pois.
Onkos kenelläkään kokemuksia tästä sähköisestä pienokaisesta?

Kysymys kuuluukin että kuka sellaisen ostaa talviseen suomeen?

Onhan niistä ollut juttua TM / Tuulilasi akselilla ja eipä niitä oikein näihin olosuhteisiin pakkasella varsinkaan ole.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Paikalla Urlaub

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #4 : 22.10.2014 09:15 »
Kysymys kuuluukin että kuka sellaisen ostaa talviseen suomeen?

Onhan niistä ollut juttua TM / Tuulilasi akselilla ja eipä niitä oikein näihin olosuhteisiin pakkasella varsinkaan ole.

Kyllähän tuollaisen aika moni ostaisi kakkos tai kolmosautoksi, jos vaan olisi kohtuulliseen hintaan tarjolla.

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2989
  • 520d xDrive G31///M-Sport Ajamisen iloa
Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #5 : 22.10.2014 11:04 »
Nettiautossa myynnissä 8400 ja siihen sitten verot päälle. Saakohan suoraan Suomessa rekisteriin?

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/i-miev/5767891
EN GÅNG IFK - ALLTID IFK

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3803
Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #6 : 22.10.2014 11:12 »
Nettiautossa myynnissä 8400 ja siihen sitten verot päälle. Saakohan suoraan Suomessa rekisteriin?
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/i-miev/5767891


Tuo taitaa olla mainoskilvestä päätellen jenkkituonti. Jos jenkkiversiosta ei löydy eu-tyyppihyväksyntänumeroa, vaatii rekisteröinti enempivähempi jumppaa.

Paikalla Urlaub

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #7 : 22.10.2014 11:16 »
Tuo taitaa olla mainoskilvestä päätellen jenkkituonti. Jos jenkkiversiosta ei löydy eu-tyyppihyväksyntänumeroa, vaatii rekisteröinti enempivähempi jumppaa.

Tuo Kotka Cars myy erilaisia USA:sta uitettuja pelejä etupäässä venäläisille. Eivät edes yritä rekisteröidä tai verottaa Suomeen. Kyllähän sielät suomalainenkin auton varmaan saa ostaa, mutta vastuu kaikesta byrokratiasta jää sitten omille harteille.

Tullaaminen ja verottaminen ei ole ongelma, mutta kilvittämisessä voi palaa tupakkaa.. Ainakin jos aivan ensikertalaisena siihen ryhtyy.

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2989
  • 520d xDrive G31///M-Sport Ajamisen iloa
Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #8 : 22.10.2014 11:18 »
Näin vähän ajattelinkin :(
EN GÅNG IFK - ALLTID IFK

Poissa pokkus

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #9 : 22.10.2014 16:27 »
e: Saako siellä jenkeissä uutta sähkö Golfia millaiseen hintaan?

Kohta taitaa olla saatavilla reiluun 36000 dollarin hintaan toimituskuluilla.

http://www.vw.com/models/e-golf/

Tuosta saisi saman 7500 dollaria valtiolta takaisin eli noin 30000 dollaria tulisi maksamaan, jos uutena hommaisi. Samalla rahalla saa melkein täysvarustellun GTI:n...
           

Poissa pokkus

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #10 : 22.10.2014 16:31 »
Yksityisten kohdalla ei mitenkään. Yritykset voivat saada 7000 euroa energiatukea.

Jotenkin näin muistelinkin asian olevan. Kiitos.

Sähköauton CO2-päästöt ovat 0 g/km eli autoveroprosenttina on minimi 5 %. Se on vähän se. Jos tulli arpoisi verotusarvoksi 20.000 euroa, niin autovero olisi 1.000 euroa.

Jenkkiversiolla noiden päästöpapereiden löytäminen voi olla hankalampaa ja kalliiksi tulisi sähköauto, jos painon mukaan menisi verolle. Mutta päästöperusteisesti tuon saisi tosiaan todella edullisesti verotettua.

Näkyy poistuneen Mitsun Suomi-hinnastosta. Olisihan 32 tonnia huima hinta, kun Vw e-Upin saa 28 tonnilla ja Up on sentään auto tähän Mitsuun verrattuna.

Mitsu i-Mievin badge engineerattuja ranskalaismalleja on vielä tarjolla Härmässäkin. Citroën C-Zero 32 tonnia ja Peugeot iOn samat 32 tonnia.

Ranskiksia täällä ei myydä ollenkaan ja VW e-Up ei myöskään ole tulossa valikoimaan mukaan.
           

jf

  • Vieras
Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #11 : 22.10.2014 16:56 »
Nisukan Leaf vaan kehiin. Reilu parikymppiä taisi olla sikäläisessä valuutassa tukien jälkeen?

Paikalla Urlaub

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #12 : 22.10.2014 17:50 »
Jenkkiversiolla noiden päästöpapereiden löytäminen voi olla hankalampaa ja kalliiksi tulisi sähköauto, jos painon mukaan menisi verolle. Mutta päästöperusteisesti tuon saisi tosiaan todella edullisesti verotettua.

Mielenkiintoinen kysymys tuo sähköautojen verottaminen ilman eu-tyyppihyväksyntää. En niin tarkkaan osaa autoverolakia, että löytyykö sieltä jokin viittaus sähköautojen veroprosenttiin vai meneekö se tosiaankin kokonaismassan mukaan. Tesloja on taatusti tulossa Suomeen muuttoautoina, joten tähän kysymykseen saataneen vastaus viimeistään valitustien kautta.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16043
  • Lakossa
Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #13 : 22.10.2014 19:07 »
Täyssähköauton päästöt on 0 g/km ja se tajutaan tullissakin.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Paikalla Urlaub

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #14 : 22.10.2014 19:13 »
Täyssähköauton päästöt on 0 g/km ja se tajutaan tullissakin.

Tajutaan, mutta taipuuko autoverolaki siihen? Ei tullimies voi oman tajuntansa mukaan verollepanoa suorittaa.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16043
  • Lakossa
Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #15 : 22.10.2014 19:40 »
Taulukon mukaan 0 g/km = 5 %.

Autoverolaki 6. pykälä:
Jos 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon käyttövoima on yksinomaan sähkö, veron osuus on liitteen verotaulukon 1 alin veron osuus. (16.12.2011/1316)

1 momentin mukaiset autot ovat henkilöauto ja pakettiauto.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2014 19:45 kirjoittanut Penguin »
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa pokkus

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #16 : 22.10.2014 19:46 »
Taulukon mukaan 0 g/km = 5 %.

Autoverolaki 6. pykälä:
Jos 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon käyttövoima on yksinomaan sähkö, veron osuus on liitteen verotaulukon 1 alin veron osuus. (16.12.2011/1316)

Tämän perusteellahan asian pitäisi sitten olla selvä. Kiitos :)
           

Paikalla Urlaub

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #17 : 22.10.2014 19:51 »
Taulukon mukaan 0 g/km = 5 %.

Autoverolaki 6. pykälä:
Jos 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon käyttövoima on yksinomaan sähkö, veron osuus on liitteen verotaulukon 1 alin veron osuus. (16.12.2011/1316)

Asia selgeä.

Poissa pokkus

Vs: Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV
« Vastaus #18 : 23.10.2014 04:18 »
Tuo "nollaverotus" kyllä nosti omaa mielenkiintoa sähköautoa kohtaan. Pitää sekin kortti vielä kääntää ja tutkia :)