https://tummennuskalvot.fi/

Metsästys

Classic sanoi:
Marjat, sienet, kalat, riista ym. luomu luonnosta on Suomessa hieno ja terveellinen lisä ruokapöytään.

Marjoista, sienistä ja monista kaloista olen samaa mieltä, mutta riista on minusta kehnon makuista. Se on vähän kuin hauki, josta ikään kuin olisi pakko pitää, vaikka ei pitäisikään.

Sitä pidän hämmästyttävänä, että ahvenkannat ovat paikoin jo aivan liian tiheitä, mutta kalaa ei saada hyötykäyttöön, vaikka lähes kaikille se maistuu. Toki nuo jättisuuret kannat ovat kooltaan pieniä, mutta nylkemällä niistä saa pika-aterian ja jauhamalla monenlaista hyvää.

Sienistä pidän erityisesti kantarelleista. Muutkin menevät sopivasti valmistettuna, mutta kantarellit kermakastikkeessa ovat herkkua.

Marjojen poiminnasta pidän kovasti, enkä tiedä juuri mitään nautinnollisempaa kuin syödä viinimarjoja pensaista tai kahmia täysistä mustikkaämpäreistä marjoja suuhun.

Metsästys vastuullisesti toteutettuna on eläimelle helppo kuolema verrattuna useimpiin luonnollisiin kuolemiin. Valitettavasti metsästäjien joukossa on porukkaa, jolle homman eettinen puoli on sivuseikka.

Muokkaus: Tuossa vielä video, jonka avulla olen opetellut ahvenen nylkemistä.

 
Trollsten sanoi:
Onhan tuo metsästyskortti taskussa. Ei ole tullut vaan pariin syksyyn käytyä ollenkaan, kun ei ole ollut aikaa tai muut harrasteet on kiinnostaneet enemmän.

Mitä tuohon nykyiseen hirvikokeeseen tulee niin se on naurettavan helppo. Silti siellä koepaikalla näkee, että vasta kolmannella tai neljännellä yrityksellä saadaan tärisevin käsin koe läpi, vaikka ase kohdallaan. Myönnän ampuneeni viimeksi seisaaltaan ihan huvikseen, vaikka kokeenpitäjä meinasi aluksi että ei käy  :rolleyes:

Trollsten sanoi:
Ei ole jeesustelua vaan fakta ja kyllä kaikista eläimistä.

Ehkäpä. Ei se määrättömiin kasvaisi. Kannan kasvuahan paikoitellen tuetaan että tosimiehet saa kivääreineen toteuttaa itseään  :rolleyes:

Eli tosimies kyseessä...  :rolleyes:
 
MJ sanoi:
Eli tosimies kyseessä...  :rolleyes:
Juu on mulla on metsästyskortti enkä sitä kiellä. Tosin se menee kohta vanhaksi, kun ei kiinnosta. En siltikään väitä etteikö asiassa olisi tiettyjä ongelmia.

Tosin edellisen laukauksen riistaa kohti olen ampunut jotain 6-7v sitten.
 
Sopeutuja sanoi:
Marjoista, sienistä ja monista kaloista olen samaa mieltä, mutta riista on minusta kehnon makuista. Se on vähän kuin hauki, josta ikään kuin olisi pakko pitää...
Riista on yleensä "kuivaa", siis vähärasvaista. Tarvitaan siis voita ja kermaa etenkin linnuille, isommat riistaeläimet voi valmistaa tavanomaisemmin, mutta makuasioista ei kiistellä. Marjastus ja sienestys on antoisa harrastus, pidän myös kotitarvekalastuksesta. Ja kyllä kaloista ahven on todellinen herkku!
 
Peeveli sanoi:
On se urheaa kun voitit kyyhkyset aseen avulla. Rohkea mies.

Voi kyyhkysparkoja. :(
Kannattaa kaupasta hakea lihaa. Sitä ei ole ammuttu vai miten se meni....


Meillä ei juuri muuta syödä kuin luonnon antimia. Marjat, kalat ja liha. Potut omasta pellosta muiden vihannesten kera. Joskus - tai melko usein - joutuu olemaan urhea. Mutta ei olla sillä lailla luonnosta vieraantuneita. Mustikan varvut on ruokapöydässä koristeena ja luontoon ja sen eläimiin on luonnollinen suhtautuminen.

Nykymenoa ja uutisointia tulee seurattua ja ihmeteltyä Etelä-Suomen ihmisten luontokäsitystä. Maalaisjärkeä saisi ilmeisesti alkaa viemään ja kauppaamaan.
 
Peeveli sanoi:
On se urheaa kun voitit kyyhkyset aseen avulla. Rohkea mies.

Voi kyyhkysparkoja. :(

Pitäisi pysyä kommentoimasta, jos ei ymmärrä. Minä syön nuo kaikki ampumani elukat. On todella ekologista ja eettistä ravintoa.
 
Söin tänään meetwurstia, toivottavasti oli raviradalla juostessa kuollut janoon eikä naulapyssyllä ottaan posautettu....;)

 
Mistähän Peeveli tuon urheuden ja rohkeuden tuohon täysin asiattomaan kommenttinsa kaivoi? Ei esiinnyt ketjussa.
Jotain katkeruutta ilmassa? Vai onkohan RAVin luukku jumissa....
 
Vein hetki sitten nuoremman pojan (17v) parinkymmenen kilometrin päähän kaverinsa luokse. Aamulla kolmen- neljän maissa aikoivat mennä kyyhkypassiin.


Minä en viitsi noiden perään lähteä. Ovat tällä korkeudella vielä sen verran marginaalinen laji ja kun laajempia peltoja ei ole joka talossa niin aika harvassa paikassa on lintuja siten, että metsästys olisi mielekästä.


Aiemmin tuli metsäkanalintuja pyydettyä enemmän, mutta tätä nykyä pyynti painottuu karhuun ja hirveen. Viime kaudella tuli oltua jollakin tapaa osallisena kahdeksaan eri hirveen. Koko seuran saalis oli yhtä enemmän eli 9.


Karhun pyynti meni vähän *ersiilleen ja yhden kaatoon olin jollakin tapaa osallisena.


Tälle syksyä hirvilupia on vähemmän. Kait niitä sitten säästellään kuten Trollsten taisi aiemmin epäillä.
 
Sopeutuja sanoi:
Marjoista, sienistä ja monista kaloista olen samaa mieltä, mutta riista on minusta kehnon makuista. Se on vähän kuin hauki, josta ikään kuin olisi pakko pitää, vaikka ei pitäisikään.

Sitä pidän hämmästyttävänä, että ahvenkannat ovat paikoin jo aivan liian tiheitä, mutta kalaa ei saada hyötykäyttöön, vaikka lähes kaikille se maistuu. Toki nuo jättisuuret kannat ovat kooltaan pieniä, mutta nylkemällä niistä saa pika-aterian ja jauhamalla monenlaista hyvää.

Sienistä pidän erityisesti kantarelleista. Muutkin menevät sopivasti valmistettuna, mutta kantarellit kermakastikkeessa ovat herkkua.

Marjojen poiminnasta pidän kovasti, enkä tiedä juuri mitään nautinnollisempaa kuin syödä viinimarjoja pensaista tai kahmia täysistä mustikkaämpäreistä marjoja suuhun.

Metsästys vastuullisesti toteutettuna on eläimelle helppo kuolema verrattuna useimpiin luonnollisiin kuolemiin. Valitettavasti metsästäjien joukossa on porukkaa, jolle homman eettinen puoli on sivuseikka.

Muokkaus: Tuossa vielä video, jonka avulla olen opetellut ahvenen nylkemistä.


Marjukalla omalla tapaa hyvä video ja näyttää tuolleenkin saavan ahvenesta ihan mukavasti turhat pois.

Mutta kalan eri osien nimet sun muut ovat kyllä vähän hakusessa. Mutta mitäpä siitä kun lopputulos on omalla lailla hyvä.
 
jkvi sanoi:
Marjukalla omalla tapaa hyvä video ja näyttää tuolleenkin saavan ahvenesta ihan mukavasti turhat pois.

Mutta kalan eri osien nimet sun muut ovat kyllä vähän hakusessa. Mutta mitäpä siitä kun lopputulos on omalla lailla hyvä.

Eikä lopputuloskaan ollut mitään filettä, mutta kai se noinkin tulee syötyä.

Ja hauesta taasen, joka väittää että se on huonoa evästä ei osaa laittaa ruokaa.
 
Ja tuo "osallisena oleminen" tuolla edellisessä postauksessa ihmetyttää kuitenkin jotakuta niin jämtlanninpystykorvien omistajana eniten iloa tuottaa se kun saa koirien kanssa tarjoilla muille jonkinlaisia tilanteita tai elämyksiä. Kuvassa ampujan kasvot spreijattu, me koiran kanssa ihmetellään muuten vain;
 

Liitteet

  • kaato.jpg
    kaato.jpg
    88 KB · Katsottu: 199
jni sanoi:
Sovitaanko niin, että jatkossa käsitellään otsikon mukaisesti varsinaista aihetta.

Naulan kantaan.

Topicin otsikkona on "Metsästys", joka sinällään kertoo mistä tässä harrastuksessa on kyse. Mielipiteensä saa kertoa, mutta ilman provosointia ja toiseen kirjoittajaan kohdistuvaa piikittelyä.

Jatkakaa.
 
Vähissä on metsäkanalinnut kuusamon yhteismetsienalueella.
Pari teeri havaintoa ja yksi pyy.
 
Vice sanoi:
Vähissä on metsäkanalinnut kuusamon yhteismetsienalueella.
Pari teeri havaintoa ja yksi pyy.
Näinpä se on ollut jo muutaman vuoden  :-\

Meidän seura kielsi viime ja taisi olla toissa vuonnakin koko homman kokonaan. Tälle vuodelle on hyvin pienet kiintiöt jäsenille.

Itseäni ei vesilinnustus kiinnosta yhtään ja noita vähäisiä metsäkanalintukantoja en halua verottaa, joten pyssy pysyy kaapissa.
 
Trollsten sanoi:
Itseäni ei vesilinnustus kiinnosta yhtään ja noita vähäisiä metsäkanalintukantoja en halua verottaa, joten pyssy pysyy kaapissa.
Meillä tuossa ”mökillä” ollut vähän sama vika kuin kuusamossakin, jo vuosia. Onkin haulikot ja luodikot vaihtunu metsässä järkkäriin ja rihlaamattomiin putkiin. Niillä saa linnuista iloa myös syömisen jälkeenkin. Harmi sikäli...

Näitä luonnossa aktiivisesti liikkuvia ”vaihtajia” on lähipiirissä useampia. :p
 
Täällä kymenlaaksossa ja Etelä-Savossa on lintuja pitkästä aikaa hyvin. Teeri-, pyy- ja metsopoikueita on näkynyt runsaasti. Me rauhoitimme koppelom ja naarasteeren. Etenkin metsokanta on poikkeuksellisen runsas jostain syystä.
 
No mutta pitkästä aikaa sitä pääsi metsälle. Elikkoa oli aika kovasti liikenteessä, peuroja ei näkynyt mutta useita kauriita. Pari vasaa sekä isohko pukki sai jatkaa taivaltaan, mutta tämän lehmän kohtalo oli päätyä mun pakastimeeni. Nyt jo roikkumassa, aamulla syödään perinteisesti sydän ja munuaiset. Maksakin olisi, mutta kun en siitä pidä niin se menköön maanomistajalle eli appiukolle. Tehokkaasti ajattelin huomenna jo pakata vakuumiin ja sitten muutama päivä jääkaapissa ennen pakastusta.

 

Liitteet

  • 2019_11_30_lehma.jpg
    2019_11_30_lehma.jpg
    91,9 KB · Katsottu: 170
Talvipyynti on sallittu Suomussalmella urosteeren osalta nyt tammikuun lopulla 12 päivän ajan. Neljänä päivänä on oleiltu suksien päällä 3-5,5 tuntia/päivä tällä viikolla ja ensimmäinen onnistuminen tuli tänään. Joten ihan helpolla noita ei välttämättä saa pataan.
 
Onnittelut. Muistan edellisen kerran, oliko tammikuussa 1981? Kun talvipyynnissä olin. Silloin näkyi isoja parvia ukkometsoja kaakonkulmalla ja saalis jäi saamatta, kun teeriä vain sai pyytää.

On muuten hieno kivääri, Sakolainen?
 
^-56 vuonna käyttöön otettu Sako:n pilkkuseiska. Isä osti sen minulle rippilahjaksi n. 40 vuotta sitten.