autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Syke ja sykealueet  (Luettu 8450 kertaa)

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12459
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #40 : 31.01.2017 19:04 »
Mitataan hengityskaausut. Eli erittäin tarkka tieto miten happea kuluu jne. Maski kasvoilla kuten huippu-urheilijat yleensä mitataan.

Ja laktaattimittaus kertoo mm onko PK treenissä ollut puutetta jne.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3580
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #41 : 31.01.2017 20:38 »
Miten tuolla Varalassa? Millainen ergo oli kyseessä? Saiko siihen klossit kiinni, vai remmipolkimet?


Perinteisen näköinen Monark-kuntopyörä ja vieläpä kellastumaan päässyt sellainen. Yhdestä pyörästä löytyi kuitenkin lukkopolkimet (minulla tietenkin pyöräilypopot mukana) ja jostakin nurkasta kaivettiin mummoistuimen tilalle oikeamman mallinen satula. Kun vielä ajoasentokin oli yllätyksekseni selvästi parempi kuin omassa markettipelissä, niin eipä siinä välineessä pientä polkiessa tuntuvaa värinää lukuunottamatta valittamista ollut. Ajo-ohjelma vastuksen nostoineen toimi automaattisesti testaajan tietokoneelta käsin.

Kuljin juoksumattolabran läpit, mutta en millään muista oliko siellä letkut ja maski. Hinnastosta kuitenkin löytyy Suora maksimaalisen hapenoton testi 150 €, joten ehkä onnistuu? Palvelutarjonta- ja hinnastosivut ovat mielestäni epäselvät joten kyselin suoraan sähköpostilla.


mremonen

  • Vieras
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #42 : 01.02.2017 07:48 »
Tais olla sama peli, kun kävin siellä rasitus-ekg:ssä. Mutta ei vaihdettu satuloita eikä polkimia. Ja polkimen remmejä ei saanut edes tiukalle siten, että poljinakseli olisi ollut päkiän kohdalla. Varmaan tuohon rasitustestiin ok, kun jo pelkkä vitutus nosti sykettä 20%, mutta en kyllä tuolla setupilla mitään muuta lähtisi mittaamaan.

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2820
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #43 : 01.02.2017 09:13 »
...Ja polkimen remmejä ei saanut edes tiukalle siten, että poljinakseli olisi ollut päkiän kohdalla...

Duunin salilla ihmetellyt tätä asiaa, että miten ihmiset noilla kuntopyörillä ajaa kun ne polkimien remmit (reiälliset kumit tms) on säädetty niin löysiksi, että tappi tulee melko lähelle kantapäätä ja aina joutuu säätämään useamman pykälän pienemmälle jotta tappi olisi suurinpiirtein päkiän kohdalla. Itellä kengän koko 44 ja käyhän siellä salilla isompiakin jermuja mutta myös paljon naisia. Siltikään remmejä ei ole koskaan tarvinut löysentää.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12459
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #44 : 01.02.2017 13:16 »
Tais olla sama peli, kun kävin siellä rasitus-ekg:ssä. Mutta ei vaihdettu satuloita eikä polkimia. Ja polkimen remmejä ei saanut edes tiukalle siten, että poljinakseli olisi ollut päkiän kohdalla. Varmaan tuohon rasitustestiin ok, kun jo pelkkä vitutus nosti sykettä 20%, mutta en kyllä tuolla setupilla mitään muuta lähtisi mittaamaan.
Mulla oli paikallisen aluesairaalan rasitusergossa mukana sellaista tarrasidontanauhaa, kun tiesin miten se homma menee. Hoitajat katselivat hieman ihmeissään. Ei liene ihan normaalia toimintaa tällaisessa testissä. Mutta kerroin toki heille, että kun rasitusrytmihäiriö on hakusessa niin täytyy saada kaikki irti. Jotain 350w paikkeille pääsin tuolloin. Meinas hoitsut, ettei ihan tavanomainen tuloskaan ollut. Kun yleisin testattava on seniori-ikäinen ja reilusti ylipainoinen henkilö. Mutta pääasia, että häiriö saatiin nauhalle ja jatkossa todennettua & diagnosoitua.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Paikalla TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5897
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #45 : 01.02.2017 16:11 »
Mulla oli paikallisen aluesairaalan rasitusergossa mukana sellaista tarrasidontanauhaa, kun tiesin miten se homma menee.

Sitähän voisi mennä moiseen parit kiintoavaimet ja polkimet/kengät mukana ja vaihtaa set up:in kokonaan  8)

Poissa Marko_K

Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #46 : 01.02.2017 16:16 »
^ Ei pidä unohtaa satulaa!
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa Tikka

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2183
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #47 : 01.02.2017 18:08 »
Itse kun en hirveästi tiedä, että voiko näistä sykkeistä jotain johtopäätöksiä tehdä, niin laitetaas tänne, kun täällä urheilullista porukkaa on paljon. Alla kaksi eri hiihtolenkkiä, joista molemmat ovat eri paikoissa tehtyjä lenkkejä, joten keskenään noita ei voine verrata. Pystyykö noista jotain lukemaan? Mikä esimerkiksi tuo PTE tarkoittaa ja mitä sen tulisi olla?



Yllä kyseessä n. 20km lenkki. Tuo kuvaajan puolessa välissä oleva sykkeiden tippuminen on todennäköisesti juomatauko.



Tämä alempi kuva puolestaan on n. 18km lenkki, jossa ei ole juomataukoja tai muitakaan taukoja pidetty.

Edit: Höh, tulipas noista kuvia pieniä, saaneeko noista edes selvää.
SLK

Paikalla Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2732
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #48 : 01.02.2017 18:58 »
PTE on "harjoitusvaikutus". Se ei ole mikään eksakti arvo vaan kertoo arvion harjoituksen vaikutuksesta aerobiseen suorituskykyyn. Jos tossa on asteikko sama kuin Garminilla (0-5), ovat harjoitukset olleet varsin kehittäviä, tosin kehityksen varaakin ilmeisesti on, tuosta VO2max arvosta päätellen.

Hyvää treeniä! Lisäät mukaan vaan kevyempiä lenkkejä myös niin hyvä tulee. Itsellä ne ei hiihtäen oikein tunnu onnistuvan kun tekniikka on huono eikä hiihto kovin rentoa koskaan.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3580
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #49 : 02.02.2017 10:19 »
Ja ilmeisesti ne kevyet lenkit voivat olla mitä tahansa liikuntaa millä vaan saa rasituksen (syketason) sopivaksi.

Poissa Timppe

Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #50 : 17.03.2018 21:05 »
Jaahas, täytyy vastata tähän, kun leposyke on nyt Fitbitin mukaan 45. Pari päivää sitten kävi yöllä 38:ssa. Just oli ilmeisesti influenssa tms. ja sen jälkeen sykkeet tipahti ihan luonnottoman alas. Aiemmin leposyke oli n. 52-53. Tosin yöllä ollut min. 46.

Ja hapenottokyky  "kunto-indeksi" on nyt 41-45 (Excellent for men of your age). Sekin parani flunssan jälkeen ihmeellisesti.

Onkos muilla vastaavia kokemuksia? Niin ja ikää on 62 vuotta.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12459
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #51 : 17.03.2018 21:35 »
Samoja havaintoja. Tuntuu joskus elävän omaa elämäänsä. Tiedä aina mikä vaikuttaa. Kovasti rasitusta päällä, fyysistä tai henkistä, niin nousussa leposyke.
Saattaa olla 40 tai 48. Tai jotain muuta. Polarin mittarilla vuosia takaperin tein usein aamulla rasitustila testin, eli heti herättyä mittari päälle ja makoilemaan hetkeksi aikaa. Sitten mittari piippas merkiksi ja noustiin ylös. Antoi leposykkeen & rasitusta kuvaavan indeksin. Flunssa saattoi aiheuttaa vaikka sykkeen laskua pl kuume, joka aina nosti selkeästi sykettä. Vaikka vain ihan pari kymmenystä korkeampi lämpö. Ja stressi & väsymys ( vuorotyöt ) tekee samaa kuin ois sairaana.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3580
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #52 : 17.03.2018 21:41 »
Minullakin juuri laski leposyke normaalille 64-66 tasolleni tällä viikolla. Alkoi tuossa muutama viikko sitten stressi painaa, ja itselleni yllätyksenä se näkyi rannekkeen päättelemässä leposykkeessä nousuna 70-72 tasolle. Se toi vielä hieman lisähuolta, eikä mikään tuntunut auttavan. Nytkään en tiedä mitään muuttuneen mutta laskussa selvästi on.

Saattaahan tuo tietenkin näyttää omiaankin.

Poissa Riisikippo

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 651
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #53 : 17.03.2018 22:03 »
Nuorempana tuli käytyä noissa testeissä kilpaurheilun vuoksi monia kertoja, lisäksi harjoitellessa oli lähes aina sykemittari mukana. Nyt senioriurheilijana ja kuntoliikkujana ei ole enää sykemittaria ihan siitä yksinkertaisesta syystä että en katso tarvitsevani sitä. Sydän lyö kyllä jos jalka nousee, ja olotila, vauhti ja tuntemus kertoo että lyökö se paljon vai vähän vähemmän. Voipi olla että monilla pitkillä lenkeillä mennään yli pk-vauhdin, mutta so what? Harjoittelun määrä ei kuitenkaan ole sillä tasolla että asialla olisi merkitystä. Kilpaurheilijalla joka harjoittelee jatkuvasti kaksi kertaa päivässä, tilanne saattaa olla hieman eri. Keniassa kuulemma nauravat noille, valkoisen miehen mittareille.
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 GL+ -15 ja Honda ST 1100 -01

Poissa Timppe

Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #54 : 17.03.2018 22:26 »
Niin, minullahan ei ole kyse mistään harjoittelusta tms. vaan aktiivisuusranneke mittaa sykettä ranteesta yötä päivää ja näin saan muun muassa yöunen laadun ja univaiheet selville näppärästi. Myös kuntoindeksi eli hapenottokyky on jatkuvassa seurannassa. Ainoa liikunta on kävelylenkit. Usein tulee työmatkatkin käveltyä edes takaisin yhteensä ehkä 10km päivässä.

Jatkuva seuranta tietysti näytttää sitten sairauden aikaiset kummajaiset sykkeessä. Esim. influenssan ollessa vielä ihan oireeton, huomasin istuessa työpäikalla, että syke oli luonnottoman korkea (yli 60), josta päättelin ihan oikein, että kaikki ei ole ihan ok. Ja illalla olikin kuume jo päällä.

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Poissa Kale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2820
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #55 : 17.03.2018 23:33 »
Itse palasin 12/2016 takaisin sykkeiden mittausten pariin kun kehitystä ei fiilispohjaisesta harjoittelusta syntynyt eli liian kovaa mentiin. Sykemittauskaan ei parannusta tuohon tuonut vaikka vauhteja tiputtelin mutta en tarpeeksi. Nyt menneenä talvena tuli vieläkin tiputeltua vauhteja ja käveltyä varsinkin alkutalvesta todella paljon. Hiihdossa, pyöräilyssä ja kävelyssä sykkeet pysyy varsin matalana mutta juoksussa syke nousee vieläkin liiaksi vaikka sitä nyt on jonkin verran tullut harjoiteltua. Mielessä on käynytkin koko juoksun lopettaminen tai ainakin jättäminen taustalajiksi. Palloilupelitkin olen jättänyt lähes kokonaan pois koska en vain osaa pelata rauhallisesti kenties johtuen vuosien pelien aiheuttamasta voiton tahdosta eli 110% laitetaan peliin oman joukkueen puolesta. Tämä vuosi saa nyt olla viimeinen vuosi saada juoksu kulkemaan. Jos ei lähde niin sitten rupean harrastamaan päälajina yleisurheilua. Sitäkin on tullut mietittyä kun tuota vartta on jonkun verran ja sen myötä painoakin yli 90kg (ei ylipainoa), että voiko tuo painokin tehdä juoksusta raskasta ja nostaa sykettä kun noissa muissa lajeissa pystysuuntaista liikettä ei tule ja sykkeet pysyy alhaalla? Viimeisin hiihtolenkki siis 120 keskisykkeellä on mielestäni matala ainakin kun vertaa tuossa ylempänä noihin Tikan lukemiin. Toki sykkeet on yksilöllisiä ja Tikka vielä nuori mies. Juoksun taloudellisuus on varmaankin myös yksi osa-alue mitä voisi kehittää.

Tovi sitten luin Jari Hemmilän Lentävä lähtö kirjan ja sen myötä olen aloittanut harjoitussuunnitelman tekemisen kun aiemmin olen mennyt ilman tarkkaa suunnitelmaa. Kirjasta löytyy mielestäni kattavasti tietoa juoksuharjoittelun suunnitteluun ja ihan valmiitakin suunnitelmia eri tasoisille juoksijoille. Täytyy nyt piakkoin saada suunnitelma valmiiksi ja maltillisesti noudattaa sitä ja toivoa, että tulosta syntyisi. Vaikka tuo kehitys juoksussa on ollut heikkoa niin jostain ihmeen syystä en sitä pysty lopettamaan vaan löydän itseni juoksemasta yhä uudestaan. Voiko perimällä olla asiaan mitään vaikutusta? Itsekin nuorena vihasin juoksua kun siitä ei vaan tullut mitään ja omien lasten kohdalla näyttää olevan sama tilanne etteivät omaa yhtään synnynnäistä lahjakkuutta kestävyysjuoksua kohtaan ja pitkät juoksut ovat heille aivan tuskaa.

Ilmeisesti jotkut vaan ovat syntyneet juoksemaan kun suoraan sohvan pohjalta juoksevat maratonin vajaan vuoden harjoittelulla. Itse olen lähes aina liikkunut tavalla tai toisella melko aktiivisesti mutta silti juoksu on ollut lajeista kaikkein haasteellisin. Toki yksi haaste juoksuharjoittelulle on ollut talon rakentaminen. Vielä viime vuonnakin tuli juoksuun lähes 3 kuukauden tauko kun pihatöitä tuli tehtyä uupumiseen saakka.

nokivasara

  • Vieras
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #56 : 18.03.2018 00:30 »
Noista Tikan sykekäppyröistä. Kuvien mukaan lähes kokoajan 80-90% maksimisykkeestä (anaerobista). Mikäli siis Max syke on oikein mitattu / määritetty Movescountiin, niin tuossahan mennään aika kovilla tasoilla ja jos samankaltaisia treenejä vetää vaikkapa 4-5 x viikossa, niin saattaa alkaa jo homma tökkimään? .. siis ihan kropan jaksamisen puolesta.

Onko Max sykettä kokeiltu joskus? Hyvin yksilöllistä.. eli tämmösen kaavat, kuten Maksimisyke = 205 - 1/2 x ikä on vain suuntaa antavia. Esim. itellä em. kaavalla tulee 20 iskua liian pieni arvo.

Onko nuo hiihdot suht tasaisella vetästy, kun kuvissa lenkkien maksimi sykkeet on niin lähellä keskisykettä? Kokeile tuo oma max sykkeesi vaikkapa hiihtämällä mäkisessä maastossa joku pidempi mäki (about 4-5 min suoritus) täysillä ylös / tai sama juoksemalla.. tuollakin saa jo suht hyvät suunnat mikä on oma perskohtainen todellinen max syke => Movescountin käyrien tutkailu vastaa enempi totuutta.
Maksimisyke on osin lajikohtainen. Vaikkapa luisteluhiihdossa, jossa käytetään kaikkia lihasryhmiä, saattaa saada paukuteltua kovemmat lukemat, kuin juoksemalla.. tapauskohtaista myös se, miten missäkin läjissa saa itseään kuritettua maksimiin :)

Poissa Tikka

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2183
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #57 : 18.03.2018 08:29 »
Noita Kalen  hiihtolenkin keskisykkeitä hämmästelinkin. Tuollaiseen 120 keskisykkeeseen ei minulla ole mitään mahdollisuuksia. Tai toki mahdollista varmaan on, mutta en yksinkertaisesti osaa mennä niin hiljaa. Nyt en enää millään muista millaisia lenkkejä nuo ylempänä olevat ovat olleet. Ovat näköjään viime vuodelta. Johonkin toiseen ketjuun laitoin tältä talvelta vastaavat tiedot.

Maksimisykettä en ole virallisesti mitannut, joten se on arvio, johon en ole juurikaan tainnut lenkeillä päästä, vaikka vedättäisin kovaa ylämäkeen. Todellisen maksimin selville saadakseen tosin pitäisi vedättää varmasti enemmän. Tänä vuonna olen mittaillut sykkeitä lähes kaikilla hiihtolenkeillä ja maksimisykkeet on siellä 180 paikkeilla, jota pidän ihmeellisen alhaisena omaan ikään nähden. Kerran seurailin tasaisella kovaa hiihtäessäni, että sykkeet pysyivät yli 170, tyylinä on luisteluhiihto. Lenkkien keskisykkeet pyörivät lähes aina siellä 154-165 välillä

Uuden sykemittarigpskello mikä lie -laitteen myötä on nyt tullut pitkästä aikaa intoa seurata hiihtoja myös esimerkiksi sykkeiden osalta. Laitetaan nyt vaikka tähän huvikseen yhden hiihtolenkin datat, jotka Suunto Ambit 3 Peak on antanut. Nuo kaikenlaiset EPOC lukemat on minulle ihan huuhaata, mutta muuten ihan mielenkiintoista dataa tuolta saa irti.




Tuosta löytyikin tuo tämän vuoden lenkki tammikuun alusta. Maastoltaan sellaista vaihtelevaa, tasaista ei juurikaan löydy.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2018 08:32 kirjoittanut Tikka »
SLK

E92

  • Vieras
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #58 : 18.03.2018 08:51 »
Noita Kalen  hiihtolenkin keskisykkeitä hämmästelinkin. Tuollaiseen 120 keskisykkeeseen ei minulla ole mitään mahdollisuuksia. Tai toki mahdollista varmaan on, mutta en yksinkertaisesti osaa mennä niin hiljaa. Nyt en enää millään muista millaisia lenkkejä nuo ylempänä olevat ovat olleet. Ovat näköjään viime vuodelta. Johonkin toiseen ketjuun laitoin tältä talvelta vastaavat tiedot.

Maksimisykettä en ole virallisesti mitannut, joten se on arvio, johon en ole juurikaan tainnut lenkeillä päästä, vaikka vedättäisin kovaa ylämäkeen. Todellisen maksimin selville saadakseen tosin pitäisi vedättää varmasti enemmän. Tänä vuonna olen mittaillut sykkeitä lähes kaikilla hiihtolenkeillä ja maksimisykkeet on siellä 180 paikkeilla, jota pidän ihmeellisen alhaisena omaan ikään nähden. Kerran seurailin tasaisella kovaa hiihtäessäni, että sykkeet pysyivät yli 170, tyylinä on luisteluhiihto. Lenkkien keskisykkeet pyörivät lähes aina siellä 154-165 välillä

Tuosta löytyikin tuo tämän vuoden lenkki tammikuun alusta. Maastoltaan sellaista vaihtelevaa, tasaista ei juurikaan löydy.

Tuohon sykkeeseen ja sen korkeuteen vaikuttaa vahvasti henkilön oma paino. Iso nainen/mies kun alkaa hommiin, niin syke on heti katossa.

Poissa Tikka

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2183
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #59 : 18.03.2018 08:55 »
No painon vuoksi ei pitäisi sykkeet korkealla olla, kun kiloja on alle 70 kasassa.
SLK