autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Syke ja sykealueet  (Luettu 7917 kertaa)

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5769
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #20 : 11.12.2016 16:04 »

Itse huomasin kesällä - kun siirryin vetämään sellaisia 3 tunnin matalasykkeisä treenejä - että kunto kohosikin yht'äkkiä verrattuna siihen, että veti koko ajan verenmaku suussa. Ja treenimielekkyyskin kasvoi siinä samassa.

Se limiitillä reenaaminen kasvattaa sitä ns. huippukuntoa mutta tosiaan pitkällä rauhallisella saa jotain ihan muuta aikaiseksi, reilu vuoskymmen sitten kun joulun alla menin merkillisen piikkikuumeen vuoksi tyks:in sain diagnoosiksi sydänlihastulehdus epäily ja ensin oli liikunta pannassa kokonaan, sitten sain luvan aloittaa maltillisten harjoitteiden kanssa, tuon ajanjakson jälkeen mittasin itseltäni kaikkien aikojen matalimman leposykkeen 34. Kovat harjoitteet ovat aina pientä riskiä terveyden kanssa ja täten eivät aina aikaansaa pelkkää hyvää.

Poissa Marko_K

Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #21 : 11.12.2016 21:41 »
Itse en hirveästi tuijottele keskisykkeitä, siihen kun vaikuttaa pitkällä lenkillä tauotkin. Ja toisaalta juuri muutoin rauhallisella lenkillä voi olla joku älytön repimispätkä, joka ei kuitenkaan keskisykettä nosta.

Sen sijaan ainakin Suunnon mittareista löytyvä "peak training effect" -lukema kertonee enemmän. Ylivoimaisesti suurin osuus vuoden treeneistä on PTE 2 tai matala 3 lenkkejä, kovia PTE lähes tai yli 4 treenejä varsin vähän. Varmaan itse asiassa palauttavia PTE 1 lenkkejä olisi varaa lisätäkin.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

mremonen

  • Vieras
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #22 : 16.12.2016 09:09 »
Itse en hirveästi tuijottele keskisykkeitä, siihen kun vaikuttaa pitkällä lenkillä tauotkin. Ja toisaalta juuri muutoin rauhallisella lenkillä voi olla joku älytön repimispätkä, joka ei kuitenkaan keskisykettä nosta.

Sen sijaan ainakin Suunnon mittareista löytyvä "peak training effect" -lukema kertonee enemmän. Ylivoimaisesti suurin osuus vuoden treeneistä on PTE 2 tai matala 3 lenkkejä, kovia PTE lähes tai yli 4 treenejä varsin vähän. Varmaan itse asiassa palauttavia PTE 1 lenkkejä olisi varaa lisätäkin.
Mulla on myös sama juttu. Itse asiassa nykyisessä Ambitissa mulla on näytössä syke-% ja PTE, jota tulee seurattua treenin ajan. Tosin liian usein tulee vedettyä liian kovaa, jolloin PTE on 4+.

Poissa Marko_K

Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #23 : 31.12.2016 10:29 »
Mulla on myös sama juttu. Itse asiassa nykyisessä Ambitissa mulla on näytössä syke-% ja PTE, jota tulee seurattua treenin ajan. Tosin liian usein tulee vedettyä liian kovaa, jolloin PTE on 4+.

Jäin vielä pohtimaan tuota juttua ja tein neljän viimeisen vuoden liikkumisista analyysin. Tänä vuonna pyörä on tuntunut kulkevan selkeästi paremmin kuin viime vuonna ja datasta näyttäisi löytyvän siihen todennäköinen syy -- paremmin jakautunut harjoittelu, kun katsoo harjoitusvaikutukseltaan (PTE) erilaisten treenien tuntijakaumaa.

2015 on selkeästi ollut vähemmän kehittävää treeniä (PTE 3 tai yli), kun taas 2016 sen osuus on selvästi suurin mihinkään aiempaan vuoteen verrattuna. Ja kuitenkin niin, ettei palauttava (PTE <2) treeni ole vähentynyt, vaan siirtymää on tapahtunut ylläpitävästä (PTE 2.0-2.9) kehittävään. Toki myös kokonaistuntimäärä on suurin koskaan, mutta ei ero siinä dramaattinen ole, reilut 50 tuntia viimevuotta enemmän.

Varmasti myös on hyvä asia, että treeni on monipuolistunut -- osa maastopyöräilystä on korvautunut maantiepyöräilyllä (erittäin intensiivistä treeniä verrattuna maastoon) ja toisaalta myös muun liikunnan osuus on kasvanut.

Tuosta on hyvä jatkaa. Vuodelle 2017 lisää crossfittiä ja maantiepyöräilyä. Ja varmaan olisi syytä yrittää saada noita erittäin kehittäviäkin (PTE 4 ja yli) treenejä vähäsen...

« Viimeksi muokattu: 31.12.2016 10:34 kirjoittanut Marko_K »
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa fourvalve

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 405
  • Wartburg 311
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #24 : 21.01.2017 00:19 »
[quote

Itse huomasin kesällä - kun siirryin vetämään sellaisia 3 tunnin matalasykkeisä treenejä - että kunto kohosikin yht'äkkiä verrattuna siihen, että veti koko ajan verenmaku suussa. Ja treenimielekkyyskin kasvoi siinä samassa.
[/quote]
Tästä tuli mieleen Kaisa Mäkäräinen, joulun taolla reenasi peruskuntoa 5 tunnin  matalasykkeisiä reenejä. Nyt kun maailman cup pyörähti käyntiin hiihto sujuu entistä paremmin. Luulisi ettei kesken kilpailukautta kunto enään parane huippuhiihtäjällä. Eiköhän tästäkin voi tavallinen kuntoilija ottaa mallia ja myös tehdä niitä pitkiä lenkkejä matalalla vauhdilla ja sykkeellä :)

mremonen

  • Vieras
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #25 : 21.01.2017 11:22 »
Mulla ei noita PTE 1-3 "treenejä" juurikaan Movescountissa ole, kun en jaksa ottaa sykemittaria kävelylenkeille.

Ongelmana mulla kyllä on se, että treeenaan liian kovaa. Joka aiheuttaa helposti myös sen, että treenattua tulee liian vähän.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12085
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #26 : 21.01.2017 14:07 »
Täytyy kommentoida sekaan, että kun emme ( ainakaan suurin osa meistä täällä kirjoittavista "urheilijoista" ) ole kuitenkaan enää todennäköisesti ole menossa arvokisoihin, ei harjoituksen hyötyvaikutuksen tarvitse aina olla maksimaalinen. Voi kyllä aivan hyvin tehdä niitä harjoituksia jotka on mielekkäimpiä, olkoon ne vaikka kaikki korkean intensiteetin treenejä.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #27 : 30.01.2017 19:24 »
Kävin Varalassa sykerajojen määrityksessä. Polkupyöräergolla laktaattimittauksin, ja satasen maksoi.

Testitilanteessa ei mitään ihmeempää. Pyörällä poljetaan vastusta 2min välein nostaen siihen asti kunnes ei enää jaksa. Sormenpäästä verinäyte 2min välein. Näytteistä analysoidaan veren laktaattipitoisuus ja niitä kirjallisuustietoon verraten määritettän sykerajat aerobiselle ja anaerobiselle alueelle. Maksimisyke on vähemmän tärkeä sivuseikka, mutta mielenkiintoinen tieto sekin.

Fiiliksistä sen verran, että alussa tuntui hieman tahmealta, sitten tuntui että alkaa sujumaan mukavasti, ja lopussa seinä nousi pystyyn yllättävän nopeasti. En olisi jaksanut sillä kertaa enää sitä 15s mikä jäi vajaaksi seuraavasta tehopykälästä, vaikka testaajan tsempistä oli selvästi hyötyä verrattuna joskus itse kokeilemiini ennätyskokeiluihin - sainpahan maksimisykkeekkeeseen melkein kympin lisää. Tuossakaan kohtaa ei ollut laatta tai tajuttomuus lähelläkään, reisistä vain loppui vääntö. Verinäytteet eivät juuri haitanneet suoritusta, reikä pysyi auki yhdellä tökkäyksellä eikä millin ohuen putkilon täyttämiseen kauaa mene.

Ohessa käppyrä testin etenemisestä ja joitakin laskennallisia arvoja. Sanallista selostusta tuloksesta vedettyine treeniohjelmineen jatkuu seitsemän sivun verran.

Kun vertaan näitä tällä tapaa määritettyjä rajoja, niin aiemmin nettitietojen varassa laskemani rajat ovat olleet liian korkeat. Toki uusi maksimisykearvokin vaikuttaa, mutta selkeä syy on tuossa liitteen viimeisessä kappaleessa mainituissa kertoimissa. En ole selvästikään "aktiivisten kuntoilijoiden" kastissa, joten kertoimet ovat paljon pienemmät! Tästä päästään kutakuinkin siihen, minkä tiesin jo alkujaankin, eli lyhytkestoinen maksimiteho on riittävä, mutta peruskestävyys ontuu pahasti :)

Rapsassa suositeltiin uusintatestiä 6-12kk kuluttua. Harjoitusohjelmissa on enimmäkseen pelkkää PK:ta ja tiheytenä noin joka toinen päivä. Suositellut kestot ovat kuitenkin inhimillisiä verrattuna tässä ketjussa aiemmin mainittuihin. Nuo 45-60min .. 60-90min viitsii vaikka hieman hammasta purren. Jos suoraan sanottaisiin että joka toinen päivä 2-3h, niin motivaatiota olisi minun kyllä melko vaikea löytää. Ei tuo tunti PK:n alarajalla ole minulle mitenkään puistokävelyä, vaan (sisätiloissa) ihan kunnolla hiottavaa ja jälkikäteen tuntee selvästi tehneensä jotain. Jatkan nyt näillä ohjeilla tämän kevään. En nyt vaan heti keksi, että millä mittarilla pystyisin omatoimisesti näkemään että tapahtuuko kuukausien myötä mitään kehitystä? Sen näkee sitten kesällä jollakin koko päivän lenkillä että pysynkö yhtään paremmin porukan mukana.

Poissa Marko_K

Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #28 : 30.01.2017 19:51 »
^ Sama homma edessä, kunhan saisi ajan varattua. Haluaisin juurikin nuo kynnyssykkeet selville.
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Paikalla Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2531
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #29 : 30.01.2017 20:04 »
Jos suoraan sanottaisiin että joka toinen päivä 2-3h, niin motivaatiota olisi minun kyllä melko vaikea löytää.

Ei noin pitkiä tartte montaa kertaa viikossa, yksikin riittää. Mutta valtaosan treenistä tulisi tapahtua PK-alueella kuten todettua.

Esimerkiksi itsellä on nyt juoksuohjelmassa vain yksi pitkä PK viikossa. Muut kolme treeniä ovat noin tunnin mittaisia joista kahdessa on loikkaharjoituksia, 10 sekunnin spurtteja tmv. mutta nekin menee PK-treeneiksi kun sykkeet pidetään lämmittelyn ja jäähdyttelyn ajan PK alueella. Vain yksi treeni viikossa on sitten kovempi, kuten VK-MK intervalleja, pidempi VK tmv.

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9022
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #30 : 31.01.2017 10:29 »
En nyt vaan heti keksi, että millä mittarilla pystyisin omatoimisesti näkemään että tapahtuuko kuukausien myötä mitään kehitystä?

Siis tällainen mittaaminenhan on itse asiassa hyvinkin helppoa. Tarvitset vain sykemittarin, joka kertoo keskisykkeen ja piirtää sykekäppyrän nettisivulle.

Juokset vain täsmälleen saman lenkin, mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa, vaikka joka kolmas tai neljäs viikko. Olosuhteet tarkoittavat tässä siis sitä, että reitti on kelin puolesta melko vastaava kuin muillakin kerroilla, olet palautunut edellisistä treeneistä suht samalla tavalla, juoksua edeltävä ruokailu aina suht sama ja mikä tärkeintä, yleinen ressi ja veetätys on suunnilleen samalla tasolla.

Näistä verrokkilenkeistä näkee hyvinkin helposti ja nopeasti juoksukunnon kehittymisen. Varsinkin juoksu-uran alkuvaiheissa kehitys on monesti hyvinkin nopeaa. Eli vertaat vain sykekäyrän muotoa, keskisykettä ja loppuaikaa eri lenkkien välillä. Ei ole rakettitiedettä :)

Ja tämä verrokkilenkki kannattaa valita siten, että siinä ei ole liikennevaloja tai muita pakottavia syitä pysähtyä.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3569
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #31 : 31.01.2017 11:07 »
Hm totta. Kuntopyörällä tuo ulkoisten olosuhteiden vakiointi on hyvin helppoa. Käytän siis tarkastuskerroilla vakiokuormaa (jarru, nopeus, aika), jolloin keskisykkeiden pitäisi pidemmällä tähtäimellä olla laskusuunnassa. Mutta pitäisikö testirasitustaso valita PK- vai VK-alueelta, vai sittenkin jopa kuormaa vaihteleva vakio-ohjelma?
« Viimeksi muokattu: 31.01.2017 11:11 kirjoittanut tai »

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9022
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #32 : 31.01.2017 11:15 »
Mutta pitäisikö testirasitustaso valita PK- vai VK-alueelta, vai sittenkin jopa kuormaa vaihteleva vakio-ohjelma?

Eipä sillä oikeastaan ole väliä, kunhan se reitti tai ohjelma on aina täsmälleen sama. Kovin intensiivinen intervallisetti ei varmaankaan ole otollinen tähän tarkoitukseen.

Ja jos sinun on tarkoitus kehittää juoksukuntoasi, niin tekisin tämän verrokkilenkin juosten. Jos taas olet fillarimiehiä, niin kuntopyöräkin on varmaan ihan hyvä vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2017 11:17 kirjoittanut Vempula »

Paikalla Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2531
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #33 : 31.01.2017 11:31 »
Tarkkaa dataa saa Vempulan tavalla mutta kyllä mä itse huomaan kehityksen sykkeitä ja nopeutta vertailemalla vaikkei reitti ja muut olosuhteet olisi vakioitujakaan. Jos seuranta-aika on viikkoja niin kyllä siinä jo huomaa jos esimerkiksi PK-alueella vauhti kasvaa tai syke vakionopeudella laskee.

mremonen

  • Vieras
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #34 : 31.01.2017 16:42 »
Tuo mittaushomma kyllä kiinnostaisi. Ei taida pk-seudulla onnistua satasella?

Miten tuolla Varalassa? Millainen ergo oli kyseessä? Saiko siihen klossit kiinni, vai remmipolkimet? Kun aikanaan kävin rasitus-ekg:ssä, niin se tehtiin normi kuntopyörällä ja tavallisilla kengillä. Hengästyihän siinäkin, kun yritti polkea täysin epäluonnollisessa asennossa ja sai koko ajan varoa ettei jalat irtoa. Mutta ei siinä kyllä mitään maksimitehoja päässyt puristamaan.

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9022
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #35 : 31.01.2017 16:48 »
Kun aikanaan kävin rasitus-ekg:ssä, niin se tehtiin normi kuntopyörällä ja tavallisilla kengillä. Hengästyihän siinäkin, kun yritti polkea täysin epäluonnollisessa asennossa ja sai koko ajan varoa ettei jalat irtoa. Mutta ei siinä kyllä mitään maksimitehoja päässyt puristamaan.

Mulle ei tällaisesta perinteisestä kuntopyörätestistä olisi mitään iloa. Ainakin mulla sykerajat on polkiessa ja juostessa aivan erilaiset.

Testi pitäisi siis tehdä juoksumatolla ja mielummin vielä kaasujen kanssa. Mutta näillä spekseillä testausmahdollisuudet käyvät jo vähiin ja hinnastakin tulee varmasti vähintään mielenkiintoinen :P

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12085
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #36 : 31.01.2017 16:49 »
Kannattaa tehdä. Laktaatit ja hengityskaasujen mittaus mukaan, eli suora testi. Juuri kaveri kävi Kuortaneella. Kehui kovasti testiä ja palautteen laatua.
Oli muuten äijällä ( 45v ) hapenotto Vo2 64,9! Aika kova lukema satunnaiselle kuntoilijalle. Kesät makaa ja talvet hiihtää.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Paikalla Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2531
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #37 : 31.01.2017 16:58 »
Kaasujen kanssa tosiaan harvemmassa paikassa. Matolla testejä tekee yksi jos toinenkin ja listahinnat on vähän toisella sadalla. Tätä suosittelen.

http://www.esclub.fi

Siellä käy maajoukkuehiihtäjätkin. Testit analysoi eSportwise / Teemu Pasanen, maastohiihdon A-maajoukkueen valmentaja.





Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12085
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #38 : 31.01.2017 17:03 »
Ja mahdollisimman liki omaa lajia. Hiihtäjille sauvajuoksua matolla. Pyöräilijälle ehdottomasti oikeat lukot. Remmeillä ei anna oikeaa tulosta. Ihan sama kuin juoksija joutuisi juoksemaan mattotestin ilman, että esim saa käsiä liikuttaa tjms.

Hengityskaasumittauksella saa tarkemman tuloksen eikä perustu arvioihin miltään osin.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

mremonen

  • Vieras
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #39 : 31.01.2017 18:31 »
Mikä tämä kaasujen kanssa testaaminen on? Vedetäänkö siinä ilokaasulla vai pitääkö ennen testiä tempaista kaksi purkkia Jalostajan hernaria, että saa kaasut balanssiin?

Ja fillari se pitää olla. Mulle juoksutesti on yhtä tyhjän kanssa.

Tämmöinen löytyi. Ei ihan mun ajatellussa hintatasossa... https://www.aava.fi/palvelu/fyysisen-suorituskyvyn-kartoitus-aerolution
« Viimeksi muokattu: 31.01.2017 18:34 kirjoittanut mremonen »