autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Syke ja sykealueet  (Luettu 7782 kertaa)

Poissa Alltour

• Sisäänajettu
  • *
Vs: Syke ja sykealueet
« Vastaus #120 : 06.04.2018 11:52 »
Tällaista tämä on tämä perinteisen hiihto Kuopion Puijon maastoissa meikäläisellä tällaisella vesikelillä.
Melkoista sahausta tuo kuvaaja tuolla tavalla skaalattuna.
Nykyiset nelipyöräiset: BMW X3 20d xdrive A LCI -14, Volvo V40 D4 A -13

Poissa Alltour

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #121 : 15.11.2018 10:48 »
Hieman on erinäköinen tämä ensilumenladun (700m) syke- ja nopeuskäyrä, kun vertaa talven hiihtoihin Puijon maastossa. Olisiko hieman monotonisen puolella tuo tahti. Mutta mitä tapahtuu korkeuskäyrälle? Vajoaako maa alla? En moista ainakaan huomannut. Polarin V800 ilmeisesti sekoilee, ei tosin ole ennen aivan tuollaista tehnyt.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #122 : 15.11.2018 10:52 »
Mutta mitä tapahtuu korkeuskäyrälle? Vajoaako maa alla? En moista ainakaan huomannut. Polarin V800 ilmeisesti sekoilee, ei tosin ole ennen aivan tuollaista tehnyt.

Et ole varmaan kalibroinut barometriä ja nyt on kova matalapaine, joten silloin käy helposti noin.

EDIT: Eli treenisi aikana ilmanpaine on siis laskenut voimakkaasti.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2018 10:54 kirjoittanut Vempula »

Poissa Alltour

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #123 : 15.11.2018 11:02 »
Et ole varmaan kalibroinut barometriä ja nyt on kova matalapaine, joten silloin käy helposti noin.

EDIT: Eli treenisi aikana ilmanpaine on siis laskenut voimakkaasti.
Thanks, noin se varmasti onkin. Täytyy perehtyä. Oletin, että korkeustieto tulee GPS:ltä. Onko se siis tuossa Polar V800 kuitenkin barometrinen? Hyvin perillä omista leluista  :)

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #124 : 15.11.2018 11:06 »
Thanks, noin se varmasti onkin. Täytyy perehtyä. Oletin, että korkeustieto tulee GPS:ltä. Onko se siis tuossa Polar V800 kuitenkin barometrinen?

Kyllä V800:sessa on barometri ja sen karkea kalibrointi tehdään automaattisesti gepsin avulla. Mutta en tiedä tarkemmin, että kalibroiko Polarin barometri itseään kesken treenin, vai vain treenin alussa.

Tämä käppyrä kuitenkin vahvasti viittaisi siihen, että Polar kalibroi barometrin vain treenin alussa gepsin avulla.

EDIT: Esimerkiksi Suunnossa voi valita, että onko automaatinen (jatkuva) kalibrointi päällä. Tämä on hyvä juttu, koska kaikkiin tilanteisiin jatkuva kalibrointi ei ole hyvä juttu, koska se vääristää nousumetrien kumulatiivista määrää. Toisaalta esim vuorikiipeilyssä se on hyvä juttu, jotta korkeustieto olisi koko ajan mahdollisimman tarkka.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2018 11:09 kirjoittanut Vempula »

Poissa tuRboman

« Vastaus #125 : 15.11.2018 12:02 »
Juu, ei kalibroi treenin aikana. Tämä onkin hauska jos esim treenaa sisällä fillari-trainerilla. Korkeuskäyrä nousee  ;D
Äijä käy kuumana ja huoneen lämpötila nousee -> paine nousee -> mittari luulee sun ajavan loivaa ylämäkeä trainerilla :D

x x x x x x x

Mites Polar Vantage, kukaan vielä ostanut?? Mulla on sormi liipasimella tilaukseen. Suunto on ollut sen verran heikko esitys kokonaisuutena, että kohta vaihtuu. Paras tarjous tähän saakka Keskisen kellossa ( -20€ facessa arvontaan osallistuneille ). Onkohan kukaan löytänyt muista tarjouksia?
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #126 : 15.11.2018 12:11 »
Mites Polar Vantage, kukaan vielä ostanut??

Vantagessa pitää muistaa se, että siihen ei voi ladata gpx-tiedostoja. Eli reittejä ei seurata Vantagella. Jos joskus erehtyy pidempiin polkujuoksukisoihin osallistumaan, niin tämä on usein erittäin hyödyllinen ominaisuus.

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #127 : 15.11.2018 12:23 »
Vantagessa pitää muistaa se, että siihen ei voi ladata gpx-tiedostoja. Eli reittejä ei seurata Vantagella. Jos joskus erehtyy pidempiin polkujuoksukisoihin osallistumaan, niin tämä on usein erittäin hyödyllinen ominaisuus.
Tuon pitäisi tulla Vantageen alkuvuodesta 2019.

https://www.polar.com/en/vantage/updates

Poissa Ale

• Klassikkoainesta
« Vastaus #128 : 15.11.2018 12:26 »
Tohon korkeusmittarin kalibrointiin pitäisi perehtyä. En oo oikein koskaan ehtinyt tutustua siihen miten sitä kannattaisi käyttää.

Olisko Vempulalla jotkut best practicet suoraan heittää? Mulla Fenix 3 käytössä nyt.

Viimeksikin kun olin "vuorella" eli Kebnekaisella niin meni sekä korkeus että etäisyys ihan munille. Unohdin kellon laturin niin laitoin UltraTracin päälle (harvempi paikkatieto = pidempi akunkesto) niin se näytti noin 40% pitempää matkaa mulle kuin muille. Ei ollut reitti mulle tuttu niin luulin että olen jo kohta perillä vaikken ollut vielä ekalla harjanteellakaan ja siis puolet jäljellä. 

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #129 : 15.11.2018 12:37 »
Tuon pitäisi tulla Vantageen alkuvuodesta 2019.

Hyvä jos oikeasti tulee, koska aikaisemmin Polarin kanta oli, että myöhemmin ohjelmistopäivityksenä tulee vain Way back -toiminto.

Gpx-reitin puuttuminen tekee kellosta kuitenkin täysin turhan monille pidempien kisojen harrastajista.

Tohon korkeusmittarin kalibrointiin pitäisi perehtyä. En oo oikein koskaan ehtinyt tutustua siihen miten sitä kannattaisi käyttää.

Barometrin kalibrointi on ihan simppeliä. Jossain kellon valikoissa on vain kalibrointikohta ja syötät siihen nykyisen korkeutesi, mikä on siis sinulla tarkasti tiedossa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi vuorten huiput, vuoristosolat, järven rannat, mikä tahansa selkeä kiintopiste kartalla, mikä osuu just korkeuskäyrälle, jne.

Jos sää on melko stabiili ja korkeuserot ovat pieniä (alle 1000 metriä), niin yleensä yhdellä kalibroinnilla pärjää ihan hyvin noin 10 tuntia. Sitten korkeustiedon luotettavuus alkaa olemaan jo kyseenalainen. Jos taas tulee myräkkää päälle tai noustaan/laskeudutaan tonneja, niin barometri pitää kalbroida useammin. Itse teen sen vuorilla varsin usein, kun se tulee ihan rutiinilla. Ja jo reitille lähtiessä on tiedossa useampi referenssipiste, minkä korkeus on tarkasti tiedossa.

Normijuoksu/fillarihommissa kalibroinnilla ei ole oikeastaan  mitään väliä, kun harvoin todellinen korkeus näissä treeneissä kiinnostaa, lähinnä treenin nousumetrit.

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #130 : 15.11.2018 12:41 »
Viimeksikin kun olin "vuorella" eli Kebnekaisella niin meni sekä korkeus että etäisyys ihan munille.

Toivottavasti kävit molemmilla huipuilla, kun pohjoishuippu kiri tänä kesänä etelähuipun ohi korkeudessa :D

Poissa Ale

• Klassikkoainesta
« Vastaus #131 : 15.11.2018 12:43 »
Barometrin kalibrointi on ihan simppeliä. Jossain kellon valikoissa on vain kalibrointikohta ja syötät siihen nykyisen korkeutesi, mikä on siis sinulla tarkasti tiedossa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi vuorten huiput, vuoristosolat, järven rannat, mikä tahansa selkeä kiintopiste kartalla, mikä osuu just korkeuskäyrälle, jne.

Jos sää on melko stabiili ja korkeuserot ovat pieniä (alle 1000 metriä), niin yleensä yhdellä kalibroinnilla pärjää ihan hyvin noin 10 tuntia. Sitten korkeustiedon luotettavuus alkaa olemaan jo kyseenalainen. Jos taas tulee myräkkää päälle tai noustaan/laskeudutaan tonneja, niin barometri pitää kalbroida useammin. Itse teen sen vuorilla varsin usein, kun se tulee ihan rutiinilla. Ja jo reitille lähtiessä on tiedossa useampi referenssipiste, minkä korkeus on tarkasti tiedossa.

Normijuoksu/fillarihommissa kalibroinnilla ei ole oikeastaan  mitään väliä, kun harvoin todellinen korkeus näissä treeneissä kiinnostaa, lähinnä treenin nousumetrit.

Okei, eli siis ihan manuaalinen kalibrointi on tarkin jos korkeustietoa tarvitsee. Oon pari oikeaa vuorta kiivennyt ja niissä olisi ollut kiva saada tarkempaa tietoa. Molemmissa oli kello mukana mutten ollut etukäteen lainkaan perehtynyt aiheeseen eikä siellä sit enää pystynyt tai jaksanut keskittyä. Joku automaattikalibrointi oli päällä mutta tuntui näyttävän puutaheinää silti. Leiripaikkojen korkeudethan on tiedossa niin joka aamu voisi tökkiä ne kelloon ennen lähtöä.

Poissa Kale

• Klassikko
« Vastaus #132 : 15.11.2018 12:51 »
...
Mites Polar Vantage, kukaan vielä ostanut?? Mulla on sormi liipasimella tilaukseen. Suunto on ollut sen verran heikko esitys kokonaisuutena, että kohta vaihtuu. Paras tarjous tähän saakka Keskisen kellossa ( -20€ facessa arvontaan osallistuneille ). Onkohan kukaan löytänyt muista tarjouksia?

En tiedä toimiiko tuo Vantageen.
https://www.keskisenkello.fi/info/alennuskoodi/
Käyttämällä alennuskoodia SYYSALE18, saat 15% alennuksen lähes kaikista normaalihintaisista kello- ja korutilauksista. Huomioithan, että koodi ei ole yhdistettävissä muihin tarjouksiimme.

EDIT: ei ole koodi enää voimassa. Black Friday:hän on jo ensi viikolla niin veikkaisin, että jotain tarjouksia osuu sykemittareihinkin.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2018 12:53 kirjoittanut Kale »

Poissa Ale

• Klassikkoainesta
« Vastaus #133 : 15.11.2018 12:57 »
Toivottavasti kävit molemmilla huipuilla, kun pohjoishuippu kiri tänä kesänä etelähuipun ohi korkeudessa :D

Tässähän kävi niin että sää meni todella huonoksi reitillä. Alhaalla satoi kaatamalla vettä joka sitten ylhäällä tuiskusi lumena. Valtaosa porukasta kääntyi takaisin jo aiemmin mutta kolmisin jatkettiin matkaa. Reitti on Topstuganille viitoitettu ja sinne asti meni hyvin mutta sen jälkeen ei nähnyt mitään. Stuganilta kun lähdettiin niin ei tiedetty edes mihin ilmansuuntaan olisi pitänyt mennä. Siinä näkyi jotkut vanhat jäljet ja lähdettiin varovasti niitä pitkin. Sieltä löytyi pari reittimerkkiä ja mentiin niiden päähän. Huippu tuli puoleksi minuutiksi näkymiin ja lähdettiin sinne päin. Näkyvyys oli kuitenkin niin huono että kun tultiin sellaiselle töyräälle joka olisi pitänyt nousta nelinkontin ylös ja omatkin jäljet olivat häviämässä, päätin kääntyä turvallisuuden vuoksi takaisin. Viimeinen GPS-koordinaatti oli arviolta 8m päässä huipusta, lähellä kävi. Kaksi kaveria meni vielä pienen matkan eteenpäin ja kävivät huipulla, tosin eivät sitä itse tienneet ennenkuin jälkikäteen selvittämällä. Kertoo jotain näkyvyydestä. Takaisin eivät enää löytäneet kuin minulle huutelemalla. Onneksi jäin heitä odottamaan, eivät ole aiemmin käyneet vuorella niin eivät ehkä ihan hiffanneet riskejä.

Jos oikein ymmärsin, sinä päivänä huipulla kävi meidän porukasta mainitut kaksi sekä kaksi muuta miestä. Kukaan muu ei päässyt huipulle.

Me oltiin Kebnellä viikonloppuna niin seuraavana keskiviikkona siellä kuoli eteläkorealainen nainen vastaavassa tai vielä heikommassa säässä. Eksyi porukasta ja löydettiin vasta seuraavana päivänä, ikävä kyllä menehtyneenä.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2018 13:03 kirjoittanut Ale »

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #134 : 17.11.2018 11:08 »
Onneksi jäin heitä odottamaan, eivät ole aiemmin käyneet vuorella niin eivät ehkä ihan hiffanneet riskejä.

Jos oikein ymmärsin, sinä päivänä huipulla kävi meidän porukasta mainitut kaksi sekä kaksi muuta miestä. Kukaan muu ei päässyt huipulle.

Me oltiin Kebnellä viikonloppuna niin seuraavana keskiviikkona siellä kuoli eteläkorealainen nainen vastaavassa tai vielä heikommassa säässä. Eksyi porukasta ja löydettiin vasta seuraavana päivänä, ikävä kyllä menehtyneenä.

Ylävuoristo on karu paikka. Aika usein siellä käy huonosti niille jotka eivät ymmärrä mistä on kyse. Itse olen tässä asiassa aika nihilisti ja tunnen valitettavan vähän sympatiaa näitä tapauksia kohtaan. Vuoristo on yksi niistä paikoista, missä kovasta uhosta ja tyhmyydestä sakotetaan joskus todella rankalla kädellä.

Joskus tästä kärsii myös täysin syyttömät osapuolet. Yksi kesä oltiin taas vaihteeksi Mont Blancin rinteillä ja siellä oli myös isukki kahden muksunsa kanssa. Kenelläkään heistä ei selkeästi ollut yhtään mitään käsitystä vuorikiipeilystä. Isukki oli myös ainoa kenellä oli hakku mukana. Gouter-harjanne oli poikkeuksellisesti jäässä, kun yöllä oli satanut alijäähtynyttä vettä. No, isukki kompastui punttiinsa ja veti koko porukan alas vuorelta. Isukki ei osannut self arrestia ja kenellekään muulla ei ollut edes hakkua, joten kaikki kuolivat.

Että ihan järkipäätöksen teit. Hienoa, että maalaisjärki toimii vaikeissakin paikoissa. Läheskään kaikilla kun ei toimi. Muutaman kerran olen Kebnen huipuilla ollut ja nousut sinne eri suunnista ja se on karu mesta, jos näkyvyys putoaa nollaan ja keli menee huonoksi. Pienen pieni suunnistusvirhe ja virheaskel, niin henki lähtee. Huippuharjanne kun on joskus todella kapea.

Mä olin kerran päästä ainokaisestani, kun oltiin nuorina (ja tyhminä) kolleina Rochefort-harjanteella. Tiedettiin, että iltapäiväksi oli luvassa ukkosmyrskyä ja tiedettiin, että Dent du Geant ja sen vieressä oleva Rochefort-harjanne on ukkosmagneetteja. Lähdettiin silti, kun ajateltiin, että mennään nopeasti ;D No, menomatka meni hyvin, paluumatkalla iski myrsky. Ja mä astuin myrskyssä harjanteesta ohi. Ja lähdin putoamaan reippaasti kiihtyvää vauhtia kohti Italiaa. Onneksi mun kaveri oli yksi niistä (harvoista) ihmisistä, jotka osaavat toimia kylmäverisen loogisesti myös kakkelit tuulettimessa, joten hän onnistui osittain hyppäämään harjanteen toiselle puolelle, joten siihen me jäätiin sitten köyden varaan killumaan, harjanteen eri puolille. Tämä mesta:

Poissa Vaarivanhus

• Legenda
« Vastaus #135 : 17.11.2018 11:29 »
Aika hurjan kuuloista ja näköistä.
Omalla kohdalla on kiipeily ollut huomattavasti maltillisempaa. Kuvan mukaiseen paikkaan nousussakin pumppu otti jo aivan riittävästi kierroksia.  :)

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #136 : 17.11.2018 11:45 »
Aika hurjan kuuloista ja näköistä.

Hauskaa vaihtelua arkiseen aherrukseen :D Täällä kun ei kotipoliisit tai alinopeustoyot ressaa: