autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Adbluen kulutus ja kustannukset?  (Luettu 41924 kertaa)

Poissa juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11158
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #160 : 24.06.2018 09:23 »
Aikaisemmin tuota mittarista tankkaamista hehkutin, mutta ainakin bemaria tankatessa katkoo niin usein että menee hermot. Muutaman kerran Nesteellä kävin, mutta aina jäi n. 5 litraa vajaaksi. Voi toki olla autokohtainen juttu.

Ok, hyvä tietää että voi vastustaa. AdBluen täyttämisessä taitaa olla apuna se että auto näyttää minkä verran sinne pitäisi mahtua.
Wanha Jäärä arvonimen ylpeä haltija  😳

Poissa Jysky

Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #161 : 24.06.2018 09:42 »
En ole koskaan tankannut pistoolista. Olen käyttänyt 10 l kanistereita, mutta tuota ei saa kerralla Atecaan lorotettua- parhaimmillaan jäänyt pohjalle vain n 1,5 litraa. Oon ajatellut siirtyä Bilteman 4,7 l astiaan kun tuohon jämäkannuun tuppaa muodostua kiteitä- ei itse aineeseen vaan kannun päälle mihin ainetta loiskunut. Ei todellakaan tee mieli tuota ainetta valutella auton kylkiin.
Ateca TDI 4drive

Poissa Kuutiotuuma

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 126
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #162 : 03.07.2018 21:44 »
Kun AdBlue-diseleistä tulee valtavirtaa, voisi ostaa koko naapuruston yhteisen IBC-kontin. Litrahinta jää aika pieneksi :D

Poissa Pekka P

Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #163 : 02.09.2018 16:30 »
Biltemasta saa nykyisin 10 litraa 8,90 eur. Taitaa olla halvin normaalihinta?
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Poissa Marko_K

Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #164 : 02.09.2018 16:55 »
^ Eipä ole hinnan kiroissa...
Autot: Peugeot 3008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18 | Peugeot 5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatti -18

Pyörät: Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One series 1.5 C H2 -15 | Ragley BigWig 29er -14 | 2 x Scott Peak Adventure -90

Poissa -TimoS-

Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #165 : 02.09.2018 18:01 »
Huonosti mulla kuluu.
5 litraa tankannut 20tkm aikana, jäljellä olisi vielä 8tkm ajoon.

Viitsi edes laskimen desimaaleja kuluttaa.

Poissa ///M

Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #166 : 02.09.2018 19:05 »
Hitaasti kuluu mullakin. Edellisessä huollossa tankattu ja yli 10tkm ajettu. Ainetta jäljellä vielä 14tkm ajoon.

Poissa -sami-

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1941
  • 520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #167 : 02.09.2018 20:02 »
Adbluen kulutus pienentynyt. Ennen piti lisätä kerran huoltovälillä. Nyt ajettu 28tkm ja vienyt 11.5 litraa. 4500km vielä pääsee tankkaamatta.

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2858
  • X3 3.0 -15 ///M-Sport Ajamisen iloa
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #168 : 02.09.2018 20:04 »
Viikolla lisäsin 10 litraa ja jos oikein muistan, niin edellisestä kerrasta n. 13000 km. Pyytää aina herjatessaan 13,5 litraa, mutta ei jaksa säätää kun pönikässä on kymppi.

Aikoinaan ajattelin että tankkailen Nesteen mittarista, mutta nuukuus iski. Eikä tuossa nyt iso homma ole, kun saa aina koko pöntön kaataa kerralla.
EN GÅNG IFK - ALLTID IFK

Poissa Jysky

Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #169 : 02.09.2018 20:28 »
Huonosti mulla kuluu.
5 litraa tankannut 20tkm aikana, jäljellä olisi vielä 8tkm ajoon.

Viekö tuo mun matka-ajo reippaammin kun mä pääsin 2lla kympin kannulla (siis tehtaan aineiden päälle) 46 tkm. Tankkaus vaiheessa ennusti että ilman lisäysta ois päässy viel n 1700 km.
Ateca TDI 4drive

Poissa audioman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 182
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #170 : 02.09.2018 20:53 »
Mersussa tuntuu AdBlue riittävän 25 tkm huoltovälin. 75 tkm ajettu, ei ole tarvinnut lisätä.
Tulossa MB C300d 4matic, Nyt MB C220d 4matic, Exiä MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa Taky

Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #171 : 03.09.2018 19:41 »
Mersussa tuntuu AdBlue riittävän 25 tkm huoltovälin. 75 tkm ajettu, ei ole tarvinnut lisätä.

Juu C:ssä, suomesta ostetuissa piisaa, tuontipeleissä voi olla pieni tai isompi AB- ja polttoainesäiliökin ja sen mukaan tankkausväli.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa -sami-

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1941
  • 520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #172 : 08.10.2018 15:35 »
Tulipa lisättyä 10 litraa. Taas päässee reilut 30tkm tuolla määrällä. Biltemasta hain pönikän hintaan 8,90€. Kaatonokka oli huono. Kusi alle kokoajan.

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2858
  • X3 3.0 -15 ///M-Sport Ajamisen iloa
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #173 : 08.10.2018 19:03 »
Tulipa lisättyä 10 litraa. Taas päässee reilut 30tkm tuolla määrällä. Biltemasta hain pönikän hintaan 8,90€. Kaatonokka oli huono. Kusi alle kokoajan.

Millä koneella toi on? Kun omani B47:lla vie suurin piirtein 3 x enemmän
EN GÅNG IFK - ALLTID IFK

Poissa -sami-

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1941
  • 520dA xDrive - 325iA - PappaTunturi
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #174 : 08.10.2018 19:14 »
Millä koneella toi on? Kun omani B47:lla vie suurin piirtein 3 x enemmän

N47. Liekö sit vaikutusta kun tuossa on tehtaan m-performance kitti ja näin ollen isommat päästöt ni ei tartte olla niin eco.

Poissa jantsa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2858
  • X3 3.0 -15 ///M-Sport Ajamisen iloa
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #175 : 08.10.2018 20:18 »
N47. Liekö sit vaikutusta kun tuossa on tehtaan m-performance kitti ja näin ollen isommat päästöt ni ei tartte olla niin eco.

Voipi olla tosin mulla on aj techin softa ja egr ohjelmoitu pois.
EN GÅNG IFK - ALLTID IFK

Poissa euroshopperi

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 964
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #176 : 04.03.2019 13:04 »
Piti oikeen tutustua tuohon addblue lisäykseen Land cruiseriin. Korkki löytyi keskeltä moottoritilaa, eikä sinne pysty mistään 10 L tonkasta lorottelemaan yhtään mitään. Hain sitten tiskiltä sen 1,89 L täyttöpullon, jonka saa ruuvata jengoilla kiinni ja painetaan alaspäin, niin tyhjenee mukavalla vauhdilla. Korkki lähtee helposti irti ja tankkasin taas 10 L tonkasta. 5000 km ja litkua mahtui vaivaiset 3 L. Täyttö tuli ns putki piripintaan ja pisaraakaan ei tippunut litkua mihinkään. Eli tuo pullo kustantaa n. 13 €, mutta esim Land cruiserin kanssa pakollinen sijoitus, jos itse täyttää, eikä halua sotkea moottoritilaa. Pullon venttiili on kyllä näppärä ja sillä saa aivan täyteen, eikä pisaraakaan jää tippumaan, tai tule yli.

Poissa völvöxc60

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5219
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #177 : 04.03.2019 19:58 »
Sais kyllä kestää huoltovälin.. Itsellä nyt 10 tkm V60:n mittarissa ja puolet menny. Ja ajo on ihan pelkkää köröttelyä...
Jos oikeasti ”pykälien” mukaan tuota ureaa ruiskuttaa, niin pitäisi olla tuollainen 30-40 litrainen ureasäilö Volvossakin, että 30tkm huoltovälin pääsisi;)

Poissa ePa

Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #178 : 04.03.2019 20:13 »
Jos oikeasti ”pykälien” mukaan tuota ureaa ruiskuttaa, niin pitäisi olla tuollainen 30-40 litrainen ureasäilö Volvossakin, että 30tkm huoltovälin pääsisi;)

Mitäs ne ”pykälät” sanoo?

Urea ruiskutus ei ole km pohjainen määre.

Saman mittainen köröttely ja moottoritieajo vie erimäärän ureaa.
Samassa pihassa: A6C7, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa völvöxc60

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5219
Vs: Adbluen kulutus ja kustannukset?
« Vastaus #179 : 04.03.2019 20:24 »
Mitäs ne ”pykälät” sanoo?

Urea ruiskutus ei ole km pohjainen määre.

Saman mittainen köröttely ja moottoritieajo vie erimäärän ureaa.


AdBluen käyttö yleistyy kasvavaa vauhtia myös henkilö- ja pakettiautokalustossa. Syyskuun alussa voimaan tulleen uuden pakokaasupäästöjen mittausjärjestelmän (RDE) myötä AdBluen kulutus esimerkiksi keskisuurissa ja suurissa henkilöautoissa tulee suurinpiirtein kaksinkertaistumaan nykyisestä tasosta (noin 1 litra / 1000 km). Raskaassa kalustossa kulutus on noin viisi prosenttia käytetyn polttoaineen määrästä.

https://www.neste.fi/artikkeli/seitseman-kysymysta-adbluesta


AdBluen kulutus on 3–5 % dieselin kulutuksesta. SCR-järjestelmä mahdollistaa dieselmoottorien täyttää Euro IV ja Euro V –standardit typen oksidien osalta. Euro IV tuli voimaan 1. lokakuuta 2006. Euro V tuli voimaan lokakuussa 2008.[2]