autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Lisävalot  (Luettu 230937 kertaa)

Paikalla dingdongpingpong

• Legenda
Vs: Lisävalot
« Vastaus #2720 : 13.09.2018 19:16 »
Aamulla 0445 saavutin pikkutiellä edellä menneen auton, taisi olla vanhempi Carina luultavasti.
Ohitin tämän ja vierellä ollessa laitoin pitkät päälle, siirryin ehkä 20-25m tämän edelle. Tämän kuski sitten päätti että koska maisema on näin kirkas hänpä ohittaa minut, ja näinpä tekikin...puhalsin toki kohteliaasti omat kynttilät sammuksiin. Tämä sitten päätti että ajelemma kuitenkin pimeydessä 80kmh alueella minun äskeisen 85kmh sijasta 55kmh nopeutta....tuikkasin sitten ylävalot päälle ja kohta kirmasimme 80kmh nopeutta tämä edellä ja minä perässä valonluojana. Ilmeisesti näin oli hyvä koska tulimme 20km tällä järjestelmällä eikä mitään ”mutinoita” missään vaiheessa :)
lähetetty minun Hpy:n puhelinkioskista.

Paikalla VILLE66

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2721 : 13.09.2018 19:17 »
Valitettavasti hirvi ei aina seiso valmiiksi siinä tiellä, vaan tulee sieltä metsästä valojen vaihtamisen jälkeen.

Erittäin hyvillä valoilla tuo elukoiden havaitseminen on hyvin paljon helpompaa, suuri määrä valoa suurelle alueelle.
Hirvi voi tulla mistä hyvänsä ja miten nopeasti hyvänsä, mitä enemmän pääsee käyttämään kunnon valoja on aina todennäköisempää vättää törmääminen.

Paikalla JiiJii71

« Vastaus #2722 : 13.09.2018 19:19 »
Ajoin tuossa tiistai-illasta pääkaupunkiseudulle. Mikähän siinä on, että pitkät pitää vaihtaa ennen kohtaamista?

Pitäisi laittaa katolle joku led-bar osoittamaan taaksepäin antamaan kiitoksen loistavasta valojen vaihdosta. 8)
Kyll on lust ku tulitta.

Poissa jrinnes

« Vastaus #2723 : 13.09.2018 19:24 »
^Älä katso niihin vastaantulijan valoihin vaan omalle kaistalle niin ei haittaa yhtään vaikka vastaantulija vaihtaa pitkille ja aavistuksen ennen kohtaamista. ;)
Noinhan sitä pitäisikin tehdä, niin ei jäisi sellaista pimeää kohtaa vastaantulijan valojen taakse.
Passat B7 TDI 4Motion

Poissa Ascon

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2724 : 13.09.2018 19:26 »
kuski sitten päätti että koska maisema on näin kirkas hänpä ohittaa minut, ja näinpä tekikin...puhalsin toki kohteliaasti omat kynttilät sammuksiin. Tämä sitten päätti että ajelemma kuitenkin pimeydessä 80kmh alueella minun äskeisen 85kmh sijasta 55kmh nopeutta

Tuttu juttu. Minä kun köröttelen pimeällä max. 75 km/h, niin joudun ohitetuksi melko useinkin. No sitten kun se mun perässä jonossa ajellut joutuukin itse sinne jononvetäjäksi pimeyteen ja lumituiskuun, niin eipä sitäkään enää huvita ajella juurikaan minua lujempaa. Uudellamaalla kun on tuota liikennettäkin sen verran, että harvoin pystyy ajamaan 20 km putkeen pitkät päällä, niin sen vuoksi sovitan matkanopeuteni yleensä sellaiseksi mitä uskallan pelkillä lähivaloilla ajaa. Sen hetken kun voi pitkiä käyttää, niin se on sellaista "lisäluksusta", mutta en mä sen lyhyen hetken vuoksi useinkaan vaivaudu nopeuttani pumppaamaan. Mielummin cruisella tuo 75 km/h.

• Legenda
« Vastaus #2725 : 13.09.2018 19:27 »
Ajoin tuossa tiistai-illasta pääkaupunkiseudulle. Mikähän siinä on, että pitkät pitää vaihtaa ennen kohtaamista?

Pitäisi laittaa katolle joku led-bar osoittamaan taaksepäin antamaan kiitoksen loistavasta valojen vaihdosta. 8)

Eikös joku väittänyt täälläkin että autokoulussa opetettiin näin...minulle ei ainakaan opetettu ja kun olen lapsiltani kysynyt ei ole heillekkään....

Poissa Ascon

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2726 : 13.09.2018 19:29 »

Jos sulla oli ylimääräisiä sumuvaloja tms. keulalla, niin minä saatoin näyttää että löytyypä minultakin valoja. Kuulemma jotkut kaltaiseni eivät vaivaudu vaihtamaan ollenkaan pitkiltä lähivaloille, jos vastaantulijakaan ei vaivaudu sammuttamaan sumuvaloja kirkkaalla kelillä.  :P

Paikalla JiiJii71

« Vastaus #2727 : 13.09.2018 19:30 »
Jos sulla oli ylimääräisiä sumuvaloja tms. keulalla, niin minä saatoin näyttää että löytyypä minultakin valoja. Kuulemma jotkut kaltaiseni eivät vaivaudu vaihtamaan ollenkaan pitkiltä lähivaloille, jos vastaantulijakaan ei vaivaudu sammuttamaan sumuvaloja kirkkaalla kelillä.  :P

Ei ole tapana poltella sumareita ja ajovalotkin pitäisi olla suunnattu kohdilleen.
Kyll on lust ku tulitta.

Poissa Ascon

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2728 : 13.09.2018 19:38 »
ei haittaa yhtään vaikka vastaantulija vaihtaa pitkille ja aavistuksen ennen kohtaamista. ;)
Noinhan sitä pitäisikin tehdä, niin ei jäisi sellaista pimeää kohtaa vastaantulijan valojen taakse.

Kun koitat välttää tuota "pimeää kohtaa", niin se tarkoittaa että kytket kaukovalot päälle mun makuun ehkä 5-10 m liian aikaisin. Jos me kohdataan vaikka 2 x 70 km/h nopeudella, niin sekunneissa tuo tarkoittaa max. 0,3 sekuntia. Toki se hirvi voi hypätä tielle just tuon 0,3 sekunnin aikana, mutta mun mielestä se on niin epätodennäköistä, että mielummin olen kohtelias sille vastaantulijalle, ja tuikkaan pitkät päälle vasta kun hänen etuvalot ovat vilahtaneet sivuikkunastani.

Jos oikeasti haluaisi ajaa siten, että ajoneuvo olisi kaikissa tilanteissa "pysäytettävissä edellä näkyvällä tien osalla", niin vastaantulijoita ei voisi kohdata juurikaan juoksuvauhtia kovempaa. Päivänvalossakin peura voi olla sopivasti piilossa sen vastaantulevan rekan takana. Elämässä on siis otettava joskus pieniä riskejä ja tätäkin lakipykälää vähän sovellettava?

Poissa ExLappalainen

• Uudenkarhea
« Vastaus #2729 : 13.09.2018 19:43 »
Uusi jäsen täällä kyselee..
Onko kukaan löytänyt hyvää ratkaisua kolmen lisävalon (minulla NBB Alpha) ylätuentaan uudessa Golfissa?
VW:n merkkiin ei viitsisi ylätukea kiinnittää.

• Legenda
« Vastaus #2730 : 13.09.2018 19:44 »
^Älä katso niihin vastaantulijan valoihin vaan omalle kaistalle niin ei haittaa yhtään vaikka vastaantulija vaihtaa pitkille ja aavistuksen ennen kohtaamista. ;)

Kyllä mä vaan sanon että EI. Minulle on pari kertaa käynyt vahinko ja epähuomiossa olen tökännyt vivusta eteenpäin autonmitan ennen kohtaamista. Eikä varmasti ole ollut mukavaa vastaantulijasta, siellä kuski on kuin röntgenissä...luuranko loistaa.

Valot vaihdetaan lyhyille tarpeeksi ajoissa ennen hajavalon häikäisyä ja kaukovaloille kun autot on kohdanneet...

Poissa jrinnes

« Vastaus #2731 : 13.09.2018 19:52 »
Vaihtakaa toki valonne miten parhaaksi näette. Minä pysyn silti kannassani, että jos katsoo eteen eikä tuijota suoraan niihin vastaantulijan valoihin, niin ei siitä häikäisty vaikka vastaantulija vaihtaa takaisin pitkille jo aavistuksen ennen kohtaamista. Toki vain aavistuksen, ei mitään metritolkulla ennen kohtaamista.
Passat B7 TDI 4Motion

Poissa Penguin

• Grand Legend
« Vastaus #2732 : 13.09.2018 20:09 »
Kun ei laita mitään lisävaloja ja on riittävän huonot pitkät (lue: melkein mikä tahansa uusi auto), niin voi ajella vaan pitkät päällä, ei ne ketään häikäise.

Poissa amatyyr

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #2733 : 13.09.2018 20:23 »
Ehkä tuo etukäteen valojen kytkeminen oli ajankohtaista hehkujen aikaan, kun syttymisnopeus oli luokkaa 0,1-0,3 sekuntia eli 4,5-13,5 metriä 80 km/h nopeuksilla. Nyt kun ledit syttyvät mikrosekuntien murto-osissa eli millin tuhannesosien matkalla, ehtivät ne syttyä päin naamaa sivu- tai jopa tuulilasista.
Vaihtakaa toki valonne miten parhaaksi näette. Minä pysyn silti kannassani, että jos katsoo eteen eikä tuijota suoraan niihin vastaantulijan valoihin, niin ei siitä häikäisty vaikka vastaantulija vaihtaa takaisin pitkille jo aavistuksen ennen kohtaamista. Toki vain aavistuksen, ei mitään metritolkulla ennen kohtaamista.
Kokeilepa edes hämärässä väläyttää vaikka 50-sarjan salamaa etuviistosta, ja sen jälkeen yrittää nähdä siellä hämärässä johonkin. Tuo on kumminkin vain murto-osa lisäpitkien valomäärästä.

- amatyyr -

Poissa Hiltsu

• Uudenkarhea
« Vastaus #2734 : 14.09.2018 04:40 »
Itellä kytketty valot siten että...

Sammuu kaikki lisäpitlät kerralla, jolloin auton omat pitkät jää päälle.
Katolta saa genesiksen pimeäksi
Keulalta saa pistevalot pimeäksi.

Jos viiksestä vetää pitkät pois niin jää hetkeksi vielå bi xenon kantamaan kunnes laskee lähivaloille.

• Legenda
« Vastaus #2735 : 14.09.2018 06:22 »
Vastaantulijoita, en huomaa mitään pimeää vyöhykettä vaikka lähivaloille vaihdammakin. Kamera jopa huonontaa tilannetta paljon silmän näkemään.

Poissa Ascon

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2736 : 14.09.2018 17:46 »

Paljonko tuo "aavistus" on SI-yksiköissä? Kontekstista päätellen tarkoitat alle metriä? Sinä siis pystyt toimimaan 0,026 sekunnin tarkkuudella? Millaisen vaihteluvälin sallit itsellesi, väitätkö ettet ikinä lipsu tuosta periaatteestasi edes sadasosasekuntia?

Mun periaate on, että mielummin puoli sekuntia liian myöhään, kuin puoli sekuntia liian aikaisin. Kuten joku mainitsikin, myös sivuikkunasta "sivusilmään" läiskähtävä kirkas valo voi sokaista kuljettajan.

Poissa jrinnes

« Vastaus #2737 : 14.09.2018 18:31 »
Paljonko tuo "aavistus" on SI-yksiköissä? Kontekstista päätellen tarkoitat alle metriä? Sinä siis pystyt toimimaan 0,026 sekunnin tarkkuudella? Millaisen vaihteluvälin sallit itsellesi, väitätkö ettet ikinä lipsu tuosta periaatteestasi edes sadasosasekuntia?

Mun periaate on, että mielummin puoli sekuntia liian myöhään, kuin puoli sekuntia liian aikaisin. Kuten joku mainitsikin, myös sivuikkunasta "sivusilmään" läiskähtävä kirkas valo voi sokaista kuljettajan.

:-*
Passat B7 TDI 4Motion

Poissa Mrk

• Klassikkoainesta
  • S1000XR+S1000RR + A5 SB 1.4TFSI + A3TDI quattro
« Vastaus #2738 : 14.09.2018 19:59 »
Nyt ei kauneutta tavoitella...

Poissa tai

• Klassikko
« Vastaus #2739 : 14.09.2018 21:39 »
^ Kai nuo päällä ajetaan tavan mukaan päivälläkin  8)

https://www.efh.fi