https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lisävalot

JiiJii71 sanoi:
Ajoin tuossa tiistai-illasta pääkaupunkiseudulle. Mikähän siinä on, että pitkät pitää vaihtaa ennen kohtaamista?

Pitäisi laittaa katolle joku led-bar osoittamaan taaksepäin antamaan kiitoksen loistavasta valojen vaihdosta. 8)

Eikös joku väittänyt täälläkin että autokoulussa opetettiin näin...minulle ei ainakaan opetettu ja kun olen lapsiltani kysynyt ei ole heillekkään....
 
JiiJii71 sanoi:
Ajoin tuossa tiistai-illasta pääkaupunkiseudulle. Mikähän siinä on, että pitkät pitää vaihtaa ennen kohtaamista?

Jos sulla oli ylimääräisiä sumuvaloja tms. keulalla, niin minä saatoin näyttää että löytyypä minultakin valoja. Kuulemma jotkut kaltaiseni eivät vaivaudu vaihtamaan ollenkaan pitkiltä lähivaloille, jos vastaantulijakaan ei vaivaudu sammuttamaan sumuvaloja kirkkaalla kelillä.  :p
 
Ascon sanoi:
Jos sulla oli ylimääräisiä sumuvaloja tms. keulalla, niin minä saatoin näyttää että löytyypä minultakin valoja. Kuulemma jotkut kaltaiseni eivät vaivaudu vaihtamaan ollenkaan pitkiltä lähivaloille, jos vastaantulijakaan ei vaivaudu sammuttamaan sumuvaloja kirkkaalla kelillä.  :p

Ei ole tapana poltella sumareita ja ajovalotkin pitäisi olla suunnattu kohdilleen.
 
jrinnes sanoi:
ei haittaa yhtään vaikka vastaantulija vaihtaa pitkille ja aavistuksen ennen kohtaamista. ;)
Noinhan sitä pitäisikin tehdä, niin ei jäisi sellaista pimeää kohtaa vastaantulijan valojen taakse.

Kun koitat välttää tuota "pimeää kohtaa", niin se tarkoittaa että kytket kaukovalot päälle mun makuun ehkä 5-10 m liian aikaisin. Jos me kohdataan vaikka 2 x 70 km/h nopeudella, niin sekunneissa tuo tarkoittaa max. 0,3 sekuntia. Toki se hirvi voi hypätä tielle just tuon 0,3 sekunnin aikana, mutta mun mielestä se on niin epätodennäköistä, että mielummin olen kohtelias sille vastaantulijalle, ja tuikkaan pitkät päälle vasta kun hänen etuvalot ovat vilahtaneet sivuikkunastani.

Jos oikeasti haluaisi ajaa siten, että ajoneuvo olisi kaikissa tilanteissa "pysäytettävissä edellä näkyvällä tien osalla", niin vastaantulijoita ei voisi kohdata juurikaan juoksuvauhtia kovempaa. Päivänvalossakin peura voi olla sopivasti piilossa sen vastaantulevan rekan takana. Elämässä on siis otettava joskus pieniä riskejä ja tätäkin lakipykälää vähän sovellettava?
 
Uusi jäsen täällä kyselee..
Onko kukaan löytänyt hyvää ratkaisua kolmen lisävalon (minulla NBB Alpha) ylätuentaan uudessa Golfissa?
VW:n merkkiin ei viitsisi ylätukea kiinnittää.
 
jrinnes sanoi:
^Älä katso niihin vastaantulijan valoihin vaan omalle kaistalle niin ei haittaa yhtään vaikka vastaantulija vaihtaa pitkille ja aavistuksen ennen kohtaamista. ;)
Noinhan sitä pitäisikin tehdä, niin ei jäisi sellaista pimeää kohtaa vastaantulijan valojen taakse.

Kyllä mä vaan sanon että EI. Minulle on pari kertaa käynyt vahinko ja epähuomiossa olen tökännyt vivusta eteenpäin autonmitan ennen kohtaamista. Eikä varmasti ole ollut mukavaa vastaantulijasta, siellä kuski on kuin röntgenissä...luuranko loistaa.

Valot vaihdetaan lyhyille tarpeeksi ajoissa ennen hajavalon häikäisyä ja kaukovaloille kun autot on kohdanneet...
 
Vaihtakaa toki valonne miten parhaaksi näette. Minä pysyn silti kannassani, että jos katsoo eteen eikä tuijota suoraan niihin vastaantulijan valoihin, niin ei siitä häikäisty vaikka vastaantulija vaihtaa takaisin pitkille jo aavistuksen ennen kohtaamista. Toki vain aavistuksen, ei mitään metritolkulla ennen kohtaamista.
 
Kun ei laita mitään lisävaloja ja on riittävän huonot pitkät (lue: melkein mikä tahansa uusi auto), niin voi ajella vaan pitkät päällä, ei ne ketään häikäise.
 
jrinnes sanoi:
^Älä katso niihin vastaantulijan valoihin vaan omalle kaistalle niin ei haittaa yhtään vaikka vastaantulija vaihtaa pitkille ja aavistuksen ennen kohtaamista. ;)
Noinhan sitä pitäisikin tehdä, niin ei jäisi sellaista pimeää kohtaa vastaantulijan valojen taakse.
Ehkä tuo etukäteen valojen kytkeminen oli ajankohtaista hehkujen aikaan, kun syttymisnopeus oli luokkaa 0,1-0,3 sekuntia eli 4,5-13,5 metriä 80 km/h nopeuksilla. Nyt kun ledit syttyvät mikrosekuntien murto-osissa eli millin tuhannesosien matkalla, ehtivät ne syttyä päin naamaa sivu- tai jopa tuulilasista.
jrinnes sanoi:
Vaihtakaa toki valonne miten parhaaksi näette. Minä pysyn silti kannassani, että jos katsoo eteen eikä tuijota suoraan niihin vastaantulijan valoihin, niin ei siitä häikäisty vaikka vastaantulija vaihtaa takaisin pitkille jo aavistuksen ennen kohtaamista. Toki vain aavistuksen, ei mitään metritolkulla ennen kohtaamista.
Kokeilepa edes hämärässä väläyttää vaikka 50-sarjan salamaa etuviistosta, ja sen jälkeen yrittää nähdä siellä hämärässä johonkin. Tuo on kumminkin vain murto-osa lisäpitkien valomäärästä.


- amatyyr -
 
Itellä kytketty valot siten että...

Sammuu kaikki lisäpitlät kerralla, jolloin auton omat pitkät jää päälle.
Katolta saa genesiksen pimeäksi
Keulalta saa pistevalot pimeäksi.

Jos viiksestä vetää pitkät pois niin jää hetkeksi vielå bi xenon kantamaan kunnes laskee lähivaloille.

 
Vastaantulijoita, en huomaa mitään pimeää vyöhykettä vaikka lähivaloille vaihdammakin. Kamera jopa huonontaa tilannetta paljon silmän näkemään.



 
jrinnes sanoi:
Vaihtakaa toki valonne miten parhaaksi näette. Minä pysyn silti kannassani, että jos katsoo eteen eikä tuijota suoraan niihin vastaantulijan valoihin, niin ei siitä häikäisty vaikka vastaantulija vaihtaa takaisin pitkille jo aavistuksen ennen kohtaamista. Toki vain aavistuksen, ei mitään metritolkulla ennen kohtaamista.

Paljonko tuo "aavistus" on SI-yksiköissä? Kontekstista päätellen tarkoitat alle metriä? Sinä siis pystyt toimimaan 0,026 sekunnin tarkkuudella? Millaisen vaihteluvälin sallit itsellesi, väitätkö ettet ikinä lipsu tuosta periaatteestasi edes sadasosasekuntia?

Mun periaate on, että mielummin puoli sekuntia liian myöhään, kuin puoli sekuntia liian aikaisin. Kuten joku mainitsikin, myös sivuikkunasta "sivusilmään" läiskähtävä kirkas valo voi sokaista kuljettajan.
 
Ascon sanoi:
Paljonko tuo "aavistus" on SI-yksiköissä? Kontekstista päätellen tarkoitat alle metriä? Sinä siis pystyt toimimaan 0,026 sekunnin tarkkuudella? Millaisen vaihteluvälin sallit itsellesi, väitätkö ettet ikinä lipsu tuosta periaatteestasi edes sadasosasekuntia?

Mun periaate on, että mielummin puoli sekuntia liian myöhään, kuin puoli sekuntia liian aikaisin. Kuten joku mainitsikin, myös sivuikkunasta "sivusilmään" läiskähtävä kirkas valo voi sokaista kuljettajan.

:-*
 
dingdongpingpong sanoi:
Eikös joku väittänyt täälläkin että autokoulussa opetettiin näin...minulle ei ainakaan opetettu ja kun olen lapsiltani kysynyt ei ole heillekkään....
Täällä bingo. Kaksi vuotta sitten autokoulussa opetettiin, että lyhyet pitää vaihtaa pitkiksi hieman ennen kohtaamista. Toki itse en tuota ohjetta noudata, sen verran kuitenkin kunnioitan vastaantulijoita etten niitä enää lähietäisyydeltä grillaa noilla Seekereillä :D
 
amatyyr sanoi:
Ehkä tuo etukäteen valojen kytkeminen oli ajankohtaista hehkujen aikaan, kun syttymisnopeus oli luokkaa 0,1-0,3 sekuntia eli 4,5-13,5 metriä 80 km/h nopeuksilla. Nyt kun ledit syttyvät mikrosekuntien murto-osissa eli millin tuhannesosien matkalla, ehtivät ne syttyä päin naamaa sivu- tai jopa tuulilasista.Kokeilepa edes hämärässä väläyttää vaikka 50-sarjan salamaa etuviistosta, ja sen jälkeen yrittää nähdä siellä hämärässä johonkin. Tuo on kumminkin vain murto-osa lisäpitkien valomäärästä.


- amatyyr -


Juuri noin. Pitkien kytkeminen etukäteen nykyvaloilla on turhaa ja heikentää turvallisuutta. .Vaikka valoihin ei tuijotetakaan, vie se auttamatta hämäränäköä. Jos joku toisin väittää tekee tuon salamatestin.  Jos jollain on silmissä niin kapea putkinäkö että ei lainkaan menetä hämäränäköä, on syytä harkita kortin poistoa.
 
Onkos näistä w-lightin kahdesta uudesta paneelista, wavesta ja comberista, kunnon kokemuksia kenelläkään? Jokunen sivu takaperin oli waven valokuviosta jonkinlainen kuva mutta varsinaisia valaisukuvia ja rinnakkain jonkin jo tunnetun valon kanssa kaipailisin.
 
Tuossapa on Comber seinää vasten, verrokkina Horizon, joka on kuvassa hiukan liian alas 'suunnattuna', koska auton perse oli korkeammalla kuin keula, mutta idea käy ilmi. Valoa Comberissa riittää leveälle ja korkealle, keskellä kirkas spotti.
Kolmannessa kuvassa on Horizon maantiellä auton pitkien kanssa, ja neljännessä 2 x Comber hiluksin lavaraudassa. Etualaa on reilusti varjostettu katolla, koska keulalla on myös Horizon ja Pursuit, joista tulee myös valoa lähelle keulaa. Ei paljoa, mutta sen verran kumminkin, että neljän paneelin hajavalot omien kaukovalojen lisäksi olivat jo liikaa. Omat kaukovalot tässäkin edelleen mukana.


- amatyyr -
 

Liitteet

  • 20180913_213221crop.jpg
    20180913_213221crop.jpg
    10,4 KB · Katsottu: 406
  • 20180913_214333crop.jpg
    20180913_214333crop.jpg
    8,9 KB · Katsottu: 351
  • 20180913_220924crop.jpg
    20180913_220924crop.jpg
    13,2 KB · Katsottu: 385
  • 20180913_220935crop.jpg
    20180913_220935crop.jpg
    16,8 KB · Katsottu: 405
Tässä vielä Horizon ja Comber kutakuinkin samalle korkeudelle asennettuna, muistaakseni näissä kuvissa on auton omat valot pimeänä (tai sitten ei).


- amatyyr -
 

Liitteet

  • 20180906_215040crop.jpg
    20180906_215040crop.jpg
    19,8 KB · Katsottu: 478
  • 20180906_220730crop.jpg
    20180906_220730crop.jpg
    20,7 KB · Katsottu: 437
Ascon sanoi:
Juu, en minäkään jaksa ymmärtää mihin tarvii jotain 500 m kantamaa kaukovaloille. Enemmänkin kaipaisin 180 asteen valaisualuetta, että näkisi mutkiin ja metsiin yhtä kivasti kuin päivällä.
Mulla on Typhoon 590 josta tulee hyvin hajavaloa ympärille sekä 2 x Lazer ST-6 jotka käännetty vähän ojiin päin, ei tuu mieleen että pitäisi saada enemmän valoa myös sivuille :)
 
Olen häikäistynyt jo ennen ledejä liian aikaisin kytketyistä kaukovaloista, vastaantulija siis laittaa just ennen kohtaamista ja näkö menee aina. Joskus opetettiin noin, mutta ilmeisesti ihmiset kytkee niitä ihan liian aikaisin ja luulee ettei ne ehdi häikäistä.

Melkein muuten harmittaa kun täällä eteläsuomessa ei tarvitse lisäpitkiä. Olisi nyt niin tehokkaita ledivaloja tarjolla..  ???