autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Osakekaupankäynti  (Luettu 121039 kertaa)

Poissa rosso

• Sisäänajettu
  • *
  • BMW X1 xDrive 18d
Vs: Osakekaupankäynti
« Vastaus #1660 : 10.10.2018 16:45 »
Finnairin kurssikäyrä on tekemässä hallittua mahalaskua 😀😀

Poissa Classic

• Klassikko
  • V90CC D5
« Vastaus #1661 : 10.10.2018 17:05 »
Aika moni osake on halventunut tänä vuonna viidenneksen tai enemmän. Outo on tietenkin selvä tapaus eli tuuliviiri, mutta löytyyhän näitä syöksylaskijoita Finnairin ohella: Raisio, Uponor, Tikkurila, Outotec, Konecranes, Sanoma, Pihlajalinna, HKScan jne. Osakepoiminnan merkitys, nousijoita esim. Neste, Pöyry, Marimekko, Fortum, korostuu heilunnan kasvaessa. Ja etenkin nyt tarvitaan omistajalta pitkämielisyyttä seurailla suhdanteita...

Poissa Koivari

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1662 : 10.10.2018 17:13 »
Minulla on tili Evlissä ja mielestäni sen käyttöliittymä on ihan selkeä. Hiljattain uusivat sen. Olen käyttänyt Safarilla ja Chromella sitä muuttamatta mitään asetuksia.

Soittivat sieltä sentään ja kuuntelivat palautetta rakentavassa hengessä. Myönsivät, että uudessa on paljon skrollattavaa ja että aloitusnäyttö voisi olla selkeämpi. Ennen näkyi käytännössä Helsingin pörssin päälista kertalaakista näytössä, nyt on joku käppyrä siinä ylälaidassa ja alhaalla lukee, että "ei suosikkeja"  :D Siitä on hyvä lähteä ekaa kertaa setvimään  :P Ehdotin että laittavat käyttäjille asetusvalikon, josta voi käydä itse säätämässä asioita.
-2014 Dacia Duster 1.5dci 4x4

Poissa Classic

• Klassikko
  • V90CC D5
« Vastaus #1663 : 10.10.2018 18:44 »
VIX-volatiliteetti-indeksi on parhaillaan noin 20 %:n nousussa - ja Helsinki-nimisen periferian pörssi otti kunnolla lukua. Saapa nähdä mitä tuleman pitää ;D

Poissa rosso

• Sisäänajettu
  • *
  • BMW X1 xDrive 18d
« Vastaus #1664 : 10.10.2018 19:11 »
Itse olen varautunut ja cash positio on 100%. Antaa romahduksen tulla.

Poissa Markku J

« Vastaus #1665 : 10.10.2018 19:22 »
Surulliselta näyttävät minun uusimmat sijoitukset, kun laskettelua on jatkunut jo useita päiviä / viikkoja.
Nokian renkaat, Sanoma ja Nordea kyseessä. Olisi pitänyt seurata fiiliksiä pari viikkoa sitten ja myydä pois.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa IC1970

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1666 : 10.10.2018 23:44 »
Rajusti on tullut omaisuuden arvo alas parisen viikkoa, vähän esimakua tulevasta. Kauppasodilla uhkailu, Italia yms., heiluttavat venettä, isoimmat nousijat Fortum, UPM yms. ottavat hittiä ja pöhötystä puhallellaan pois. Useampi pitkään ulottumattomissa ollut yhtiö on tullut taas ulottuville. Näinä hetkinä pitää vain muistaa sanoa itselleen painokkaasti: Osta, älä myy  :)

Nordnetin puolella joutunee lähiaikona tankkaamaan Wärtsilää ja L&T:tä, Nordean puolella 60% Usan tarjontaa ja lopuilla sopivia Suomi-osakkeita tilanteen mukaan. Nordeaa itseään ja Sampoa toistaiseksi vuoroviikoin, kun omat osto-ohjelmat niiden osalta ovat vielä vaiheessa.

Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Lexus LS 430-02

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #1667 : 11.10.2018 10:24 »
Nordeaa itseään ja Sampoa toistaiseksi vuoroviikoin, kun omat osto-ohjelmat niiden osalta ovat vielä vaiheessa.
Katsotaan kuinka alas mennään, mutta näitä varmasti tulee tankattua.

Poissa Classic

• Klassikko
  • V90CC D5
« Vastaus #1668 : 11.10.2018 10:30 »
Markkinat iloitsevat mahdollisuudesta tuuletella kursseja, aiheuttaa paniikkia ja korjata talteen pikavoittoja. Markku J kertoi omistavansa Sanomaa - antoi positiivisen tulosvaroituksen...

Poissa rosso

• Sisäänajettu
  • *
  • BMW X1 xDrive 18d
« Vastaus #1669 : 11.10.2018 11:15 »
Nyt kun oma positio on osakkeissa 0% niin olo tuntuu siltä että joka laskupäivä tulee tienattua 😀😀 jossakin vaiheessa pitää tulla takaisin markkinoille.

Poissa antti

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1670 : 11.10.2018 11:39 »
Toissapäivänä tuli ihmeellinen fiilis että Amerikkaan sijoittavan rahaston osuudet pitää myydä pois. En kuitenkaan saanut asiaa hoidettua kun vasta äsken, pikkasen ehti jo arvo pudota. Mutta kolmisen vuotta olivat omistuksessa ja nousu tänä aikana oli jotain nelisenkymmentä pinnaa. Tällä välin olin omistuksen kanssa täydellisen passiivinen.
Ajoneuvoa pidemmät matkat liikutaan ajoneuvolla
Exiä Bemarista Seattiin ja Voortista Nissaniin.
Outlander PHEV, KTM 990Adv, KTM 660Rally

Poissa Classic

• Klassikko
  • V90CC D5
« Vastaus #1671 : 11.10.2018 11:55 »
Ei tästä vielä tiedä, kuinka kovan laskun tai nousun alussa ollaan. OMX Helsinki on laskenut vuoden alusta 5 promillea eli ei vielä mitään. Talous kasvaa edelleen ja osinkoja jaetaan - itse seuraan kaikessa rauhassa. Voi olla, etten edes myy osakkeita, vaan ostan ajoittain lisää. Sitäpaitsi voittojen verotus on ankaraa, olen maksanut koko tämän vuoden ennakkoon myyntivoittoveroja ja vielä tuli pari erää mätkyjä. Tappiolla on hyvä olla, ei huolet paina, ei rasitu polla ;D

Poissa Zoob

• Uudenkarhea
« Vastaus #1672 : 11.10.2018 12:25 »
Itse harrastanut piensijoittamista 2013 alkaen, eli aiemmista pörssiromahduksista ei omakohtaista kokemusta. Vaikka sijoittaminen pienimuotoista eikä oma ja perheen toimeentulo ole siitä riippuvaa, niin onhan tällainen pidempään jatkuva pörssilasku...mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää. Useimmat ns. asiantuntijat kehottaa pitämään pään kylmänä ja lisäämään ostoja kun aletaan olla (ehkä) pohjalla. Ostin noin viikko sitten pienen määrän finnairia 6,50 jännitystä tuomaan ja osinkolappuna vähän enemmän nordeaa 8,99, nyt pidän kyllä ostoissa taukoa kunhan lähdetään kunnon nousuun.  Rohkeammat toki voi tehdä tällaisissa laskuissa voittoa shorttaamalla, mutta itsellä ei oikein rohkeus ja näkemys tähän riitä ja muutenkaan tällaisessa nappikaupassa tuskin merkittäviin voittoihin pääsisi. 

Poissa Jaska

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1673 : 11.10.2018 14:19 »
Jos lasku on tullakseen kannattaa pilkkejä asetella vasta vuoden tai kahden päästä. Ostot vasta tilanteessa, jossa todella pelottaa laittaa euroakaan pörssiin... Kannattaa tsekata vuoden 2008 hintoja, jolloin esim. Metso meni puolessa vuodessa 40->8 euroon. Mrealia sai kymmenellä sentillä. Nordeaa ja Nokiaa alle kahden euron, Sampoa kympillä.

Itse olen hiljalleen tyhjentänyt salkkua jo vuoden verran, vaikka uskon viimeisen nousun olevan vielä edessä. Nyt paino 50/50.

Poissa IC1970

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #1674 : 11.10.2018 14:30 »
Vuoden alusta lähtien olen ostanut vain jos osake on ollut oman keskihinnan alapuolella. Sen verran pörhöllään on kaikki ollut, että Suomessa kyseiseen taktiikkaan osui vain pari yhtiötä, Usan markkinoilta bongailin kymmenkunta järkevissä hinnoissa ollutta, joita olen tankkaillut. Nyt ollaan muutamassa päivässä tultu alas puolet tämän vuoden plussista ja yhtäkkiä alkaa olla taas runsaasti firmoja ulottuvilla.

Itse jatkan ostamista päivittäin, en ala metsästää laskun pohjaa, ajallinen ja ostoerien mukainen hajautus toimii näin ihan hyvin. Tavallista tarkemmin toki katson mitä ostan, ei saa sokeutua laskevista markkinoista, nyt pitää ostaa laatua, joka kestää myös negatiiviset ajat. Toki uskon, että salkkujeni 30 yhtiöstä kaikki ovat sellaisia  ;D

Tänään varmistui Harvian voittovaroista maksettava osinko joka tulee maksuun 19.10, huomenna on arvopäivä, joten nappaan tänään Harviaa viidenneksen lisää kun vielä ehtii. Normitilanteessa osake olisi tänään noussut, nousikin aamusella +1.5%, mutta lähti markkinoiden alakuloon mukaan ja on nyt liki -2%.

Mielenkiintoista nähdä, onko tämä nyt oikeasti laskumarkkinan alku, vai tuleeko vielä korjausliike kun tästä toivutaan jos toivutaan, helmikuussa oli vähän vastaava tilanne, mutta ei ihan näin raju reaktio.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Lexus LS 430-02

Poissa sakke2013

« Vastaus #1675 : 11.10.2018 14:57 »
Kannattaa muistaa, että hyvät ja vakavaraat yhtiöt eivät huonone päivässä eikä kahdessa vaan niitä kannattaa ostaa, kun edullisemmin saa. Pitkään salkkuun. Esimerkiksi Metsä Board on timanttinen yhtiö, samoin Nordea osinkoineen. Joka haluaa ottaa riskiä, voi ostaa Outokumpua ja Nokiaa; kummallakin on valtava potentiaali.

Kohta alkavat olla ostohinnoissa myös Nokian Renkaat, Fiskars ja Kone.

Itse odotan vesi kielellä Musti ja Mirri -ketjun listautumista. Lama-aikoinakin lemmikkieläinbisnes kukoistaa ja brändi on todella hyvä.

Nämä eivät ole sijoitussuosituksia  :)
Das Auto #1

Poissa rka1

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #1676 : 11.10.2018 15:20 »

Mielenkiintoista nähdä, onko tämä nyt oikeasti laskumarkkinan alku, vai tuleeko vielä korjausliike kun tästä toivutaan jos toivutaan, helmikuussa oli vähän vastaava tilanne, mutta ei ihan näin raju reaktio.

Kyllähän tämä kauppasodan uhka ja korkojen kohtalo sanelee paljon mitä tuleman pitää.
En kyllä näe mikä tätä nuosua vielä jatkaisi, kestänytkin niin pitkään.

Poissa jlindstrom

• Klassikkoainesta
« Vastaus #1677 : 11.10.2018 15:54 »
Jenkkien välivaalit tulevat varmasti vaikuttamaan melkoisesti. Jos Republikaanit vie vaalit, niin Trump saa melkoisen mandaatin jatkaa kauppasodan lietsomista.

Poissa Classic

• Klassikko
  • V90CC D5
« Vastaus #1678 : 11.10.2018 16:04 »
Pörssi nousee, kun uhkat hälvenevät ja talouskasvu jatkuu - raha hakeutuu tuottamaan, ei makaamaan tileille. Tein tänään ratkaisun ja aloitan vakuutuspohjaisen sijoituksen purkamisen käteiseksi. Osakkeet jäävät nyt salkkuun ja niillä ei pelata...

Poissa Trollsten

• Legenda
« Vastaus #1679 : 12.10.2018 19:39 »
Katsotaan kuinka alas mennään, mutta näitä varmasti tulee tankattua.
Sammon tankkaukset piitkään salkkuun aloitin tänään. Osinkoa tuo maksaa varmasti keväällä ja ihan hyvä osinkotuotto alkaa tällä kurssilla olla.

Muuten tuli vähän tyhjenneltyä pelisalkusta papereita eli käytännössä pitkään salkkuun siirtyy varoja pelisalkun puolelta ja pelisalkku muuttuu enemmän käteispainotteiseksi.

En usko vielä laskun olevan kaikilta osin ohi.