autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Osakekaupankäynti  (Luettu 127685 kertaa)

Poissa JTK

• Uudenkarhea
Vs: Osakekaupankäynti - kokemuksia meklareista
« Vastaus #20 : 08.01.2017 17:18 »
Nordnetin tili avattu ja ensimmäiset ostot tehty :) Ajattelin aloittaa kuukausittaisen säästämisen noihin superrahastoihin, mutta mikäs olisi hyvä maailmanlaajuinen ETF, johon voisi joka kuukausi laittaa pienehkön summan rahaa kiinni?

Varmaan kannattaa valita joku Nordnetin kuukausisäästösopimuksessa olevista ETF:stä esim.
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUNL). Kuukausisäästösopimuksessa ETF:ien ostopalkkio 0e.

Poissa pokkus

« Vastaus #21 : 08.01.2017 17:19 »
Varmaan kannattaa valita joku Nordnetin kuukausisäästösopimuksessa olevista ETF:stä esim.
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUNL). Kuukausisäästösopimuksessa ETF:ien ostopalkkio 0e.
Jep. Tuosta itse asiassa jo tein kuukausisäästösopimuksen. Nyt varmaan pitää ottaa vielä yksi tai kaksi muuta lisäksi.

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #22 : 08.01.2017 17:29 »
Varmaan ihan hyvä olis tämä Nordnet, mutta iteselle kun rahoitus termitkin on hepreaa...
Koska koen jotenkin vaikeaksi tämän sijoittamisen, niin aikanaan kun lopetin eläkevakuutuksen (suuri huijaus...) maksamisen, niin otin jonkun Nordea Premium rahaston medium riskillä, johon laitan kuukausittain saman summan.

En ole tyyppiä joka jaksaa noita kytätä kokoajan niin parempi, että joku tekee sen puolestani.

kuukausimaksuja ei siinä ole, mutta nostettaesa meni joku provikka. olisko ollut 1% en edes muista....
voi olla rahastusta ja pidätte tyhmänä...

mutta plussan puolelle jää kuitenkin pankkitiliin verrattuna... jos siis kurssit nousee, mutt riskihän se on muuallakin.
ja olen valmis maksamaan palvelusta & etenkin siitä, että ei tarvitse itse stressata tämän kanssa.
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #23 : 08.01.2017 18:00 »
Varmaan ihan hyvä olis tämä Nordnet, mutta iteselle kun rahoitus termitkin on hepreaa...
Koska koen jotenkin vaikeaksi tämän sijoittamisen, niin aikanaan kun lopetin eläkevakuutuksen (suuri huijaus...) maksamisen, niin otin jonkun Nordea Premium rahaston medium riskillä, johon laitan kuukausittain saman summan.

kuukausimaksuja ei siinä ole, mutta nostettaesa meni joku provikka. olisko ollut 1% en edes muista....
voi olla rahastusta ja pidätte tyhmänä...

Kuukkeli löysi esimerkiksi Nordea Premium Maltti -rahaston, joka on siis juurikin melko pienellä riskillä sijoittava rahasto. Periaatteessa voi sanoa, että ei siinä ole kuukausimaksua, mutta muita kuluja toki löytyy:

Merkintäpalkkio 1%
Lunastuspalkkio 1%
Juoksevat kulut 1,14%

Eli aina kun laitat kuukausittain rahaa rahastoon, Nordea ottaa prossan välistä, aina kun nostat rahaa rahastosta, Nordea ottaa prossan välistä ja joka vuosi Nordea ottaa kokonaispotista 1,14 prossaa. Näin siis tässä Premium Maltissa, sinullahan ei välttämättä ole juuri tätä.

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #24 : 08.01.2017 18:06 »
^ voi olla juri noin.
jotain sain tingattua ainakin silloin kun isompi potti meni alkuun tilille, niin ei mennyt merkintäpalkkiota siitä...

ja jos nousee vaikka 6% niin jäähän siitä 5 itelle.. parempi kuin 0...
mikään ei ole ilmaista  ;)

edit:
ja Nordea ei todella ole suosikkipankki. olen vaan jumissa asuntolainojen vuoksi ja homma kuitenkin kivuttomasti toimii. on meinannut ovi käydä jo aiemmin näiden kohujen vuoksi, mutta saamattomuutta taas...
« Viimeksi muokattu: 08.01.2017 18:10 kirjoittanut Kaapo »

Poissa Vempula

• Legenda
« Vastaus #25 : 08.01.2017 18:11 »
ja jos nousee vaikka 6% niin jäähän siitä 5 itelle.. parempi kuin 0...

No sen verran ikävä realisti olen, että ei todellakaan jää :P Jo pelkkä vuosittainen hallinnointipalkkio syö joka vuosi 1,14% nettopääomasta ja tähän päälle merkintä- ja lunastuspalkkio sekä tietysti pääomavero, niin 6% tuotolla saa varmaan nettona jonkun reilun pari prossaa omaan taskuun.

Poissa vincent

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #26 : 08.01.2017 18:15 »
^ Näyttäisi vielä tuon Nordea Premium Maltti-rahaston sijoitukset suurimmilta osilta olevan Nordean omissa muissa rahastoissa, tuota kautta käsittääkseni syntyy vielä lisäkuluja noiden rahastojen perimistä palkkioista - tiedä häntä.

Mutta toki jos tuon rahaston arvo nousee vaikka 5% niin on se paljon enemmän kuin mitä se tilillä oleva raha tuottaisi, huolimatta siitä vaikka pankki olisi itselleenkin tuosta toisen mokoman tienannut.

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #27 : 08.01.2017 18:16 »
No sen verran ikävä realisti olen, että ei todellakaan jää :P Jo pelkkä vuosittainen hallinnointipalkkio syö joka vuosi 1,14% nettopääomasta ja tähän päälle merkintä- ja lunastuspalkkio sekä tietysti pääomavero, niin 6% tuotolla saa varmaan nettona jonkun reilun pari prossaa omaan taskuun.
no olet ikävä juu.... :(

mutta olen vielä plussan puolella kai.  ;)
Pitää ryhdistäytyä ja tutustua näihin Nordnet vaihtoehtoihin ym. ehkä sieltäkin joku helppo vaihtoehto löytyy.
ilman tätäkin keskustelua ei olisi tullut edes mieleen. kiitos!

tosin ei mun säästöillä kukaan hirveesti voita. ei pankki enkä minä..

Poissa dingdongpingpong

• Legenda
« Vastaus #28 : 08.01.2017 18:20 »
no olet ikävä juu.... :(

ilman tätäkin keskustelua ei olisi tullut edes mieleen. kiitos!

tosin ei mun säästöillä kukaan hirveesti voita. ei pankki enkä minä..

Ei, kyllä Vempula on vaan realisti.
Ei, ole tullut monelle tai sanotaanko suurimmalle osalle piensijoittajia tämä mieleen.
Ei, sinä et mutta pankki tahkoo rahaa.

Kyllä, näin se vaan pienissä sijoituksissa menee.

E: itse siirsin kaikki rahaliikenteet Nordeaan edellisen kohun jälkeen.
Hyvä pankki kun pyrkii asiakkaan varat piilottamaan...
« Viimeksi muokattu: 08.01.2017 18:35 kirjoittanut dingdongpingpong »

Poissa Eskoop

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #29 : 08.01.2017 18:25 »
Vieläkös se 1000€ vuodessa on raja minkä saa verotta voittoja osakekaupoista kotiuttaa? Paitsi Osingot joista automaattisesti menee verot. Persaukisen nappikaupalla ei isompaa tarviikkaan. ;D

Poissa vincent

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #30 : 08.01.2017 18:31 »
Vieläkös se 1000€ vuodessa on raja minkä saa verotta voittoja osakekaupoista kotiuttaa? Paitsi Osingot joista automaattisesti menee verot. Persaukisen nappikaupalla ei isompaa tarviikkaan. ;D

Se taisi olla niin, että yhteenlasketut luovutushinnat eivät saa ylittää tuhatta euroa, silloin mahdollinen voitto on verotonta tuloa riippumatta voiton määrästä.
Eli jos olet myynyt osakkeita alle 1000 eurolla kalenterivuodessa niin homman pitäisi toimia noin, ainakin ennen oli näin.

Paikalla Ale

• Klassikkoainesta
« Vastaus #31 : 08.01.2017 18:37 »
Pitää ryhdistäytyä ja tutustua näihin Nordnet vaihtoehtoihin ym. ehkä sieltäkin joku helppo vaihtoehto löytyy.

No löytyy toki.

https://www.nordnet.fi/super

Tili auki ja kuukausisopimus tollaseen superrahastoon. Sitten omasta pankista automaattisiirto Nordnetin tilille kuukausittain. Muutama klikkaus ja olet sijoittaja.

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #32 : 08.01.2017 18:57 »
No löytyy toki.

https://www.nordnet.fi/super

Tili auki ja kuukausisopimus tollaseen superrahastoon. Sitten omasta pankista automaattisiirto Nordnetin tilille kuukausittain. Muutama klikkaus ja olet sijoittaja.

Tuotahan pitää vakavasti harkita.
Hieman aina epävarma olen ollut tällaisten suhteen kun ollut näitä "pyramidijuttuja" ym ja kuten sanoin ei mikään ekonomitausta...
pienellä summalla/kk kun tutustuu niin eihän se pahasti metsään voi mennä.

Poissa kuupo

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #33 : 08.01.2017 19:03 »
Ei helvetti ehdottomasti ennemmin Nordnetin kulutonta Superrahastoa kun näitä Danske-Nordea-Op:n rahastoja joissa todellinen voittaja on tosiaan vaan pankki. Superrahastossa maltilliset liikkeet suuntaan ja toiseen, seuraa indeksiä. Hajautusta jos haluaa niin onhan siellä Norja-Ruotsi-Tanska, vaikka näihin aina sama potti kuukauden "kierrolla".

Poissa JTK

• Uudenkarhea
« Vastaus #34 : 08.01.2017 19:04 »
Jep. Tuosta itse asiassa jo tein kuukausisäästösopimuksen. Nyt varmaan pitää ottaa vielä yksi tai kaksi muuta lisäksi.

Jotain kehittyviltä markkinoilta?

Poissa JTK

• Uudenkarhea
« Vastaus #35 : 08.01.2017 19:06 »
Ei helvetti ehdottomasti ennemmin Nordnetin kulutonta Superrahastoa kun näitä Danske-Nordea-Op:n rahastoja joissa todellinen voittaja on tosiaan vaan pankki. Superrahastossa maltilliset liikkeet suuntaan ja toiseen, seuraa indeksiä. Hajautusta jos haluaa niin onhan siellä Norja-Ruotsi-Tanska, vaikka näihin aina sama potti kuukauden "kierrolla".

+1

Poissa kuupo

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #36 : 08.01.2017 19:10 »
Itse kun en rahastosijoita niin hyvä antaa vinkkejä... Kävin tsekkaamassa suomen Superrahaston portfolion ja eihän tolla kattauksella kovin pahasti voi mennä metsään. Niihin sitoisin rahani jos rahastoja olisin ostamassa. Ota kuitenkin huomioon jo 8 vuotta jatkunut kurssinousu, Superikin kerännyt vuodessa 20% nousua. Päihittää kirkkaasti markkinoiden vuosittaisen keskiarvotuoton.

pyllerö

• Vieras
« Vastaus #37 : 08.01.2017 19:16 »
Kaltaiseni vanhanajan osakesäästäjä alkaa olemaan harvinaisuus nykyisin. Joskus tulee indeksiltä turpaan mutta voitonpuolelle jää vieläkin perinteisellä osakepoiminnalla. Toko jos asia ei kiinnosta niin helpoin reitti vaurastumiseen on ETF:t. Minulle piensijoittaminen on myös harrastus niin tykkään itse ostaa aina jotain tiettyä firmaa, etenkin kun kulut on pienet ja eikä ole osake-eriä ym. sotkemassa harrastuksia. Kannustan kaikkia kansankapitalismiin.

Poissa pokkus

« Vastaus #38 : 08.01.2017 20:12 »

Ihan verrokkina Nordnetin Suomi superrahasto on täysin maksuton. Siinä ei siis ole mitään kuluja milloinkaan.

ETF-sijoituksia löytyy myös jopa alle 0,1%:n kuluin.

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #39 : 08.01.2017 20:34 »
Ihan verrokkina Nordnetin Suomi superrahasto on täysin maksuton. Siinä ei siis ole mitään kuluja milloinkaan.

ETF-sijoituksia löytyy myös jopa alle 0,1%:n kuluin.

kiitos vinkeistä kaikille!

olen "valaistunut" ja pitänee sopia möötte tämän avainhenkilön kanssa Nordeaan pikapuoliin...(siis Nordea jotta voin lopetaa noi aiemmat. aika lähellä on nimet, niin siksi täsmennys)
tottunut vain siihen että "Ilmaisia lounaita ei ole" ja koira kuitenkin on siellä kuopassa jossain...