autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Osakekaupankäynti  (Luettu 127499 kertaa)

Poissa Markku J

Osakekaupankäynti
« : 09.09.2014 19:24 »
Minä olen harrastanut erittäin pienen mittakaavan osakekauppaa Evlin kanssa jo 17 vuotta. Nyt he ilmoittivat, että rahan express -siirto vastatililtä päättyy Aktian ja Säästöpankkien kanssa. Tästä tulee minulle nyt showstopperi jatkaa Evlin kanssa. Heillä on pankkitilin korko olematon 0,4%, ja rahan siirto kestää niin kauan, että tilanne ehtii mennä ohi.

Mikä yritys olisi järkevä kumppani tällaiseen pieneen, ajoittaiseen sijoitustoimintaan ? Express -siirto pitäisi olla ja kohtuulliset kustannukset säilytyspalkkion ja komission osalta.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2017 12:13 kirjoittanut Ironic32 »
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
Vs: Osakekaupankäynti - kokemuksia meklareista
« Vastaus #1 : 09.09.2014 19:35 »
Omaan pienimuotoiseen puuhasteluuni olen itse käyttänyt Nordnetin ja FIM:in palveluja. Mutta riittääkö näissäkään sitten nopeus.

https://www.nordnet.fi/asiakaspalvelu/alkaa.html

Mutta onhan täällä näitä raskaan sarjan ammattilaisiakin. Heiltä sitten isompia vinkkejä.
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury A/T 5P -15
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09
KTM 250 EXC TPI -18, Kawasaki KX 250 -90

Poissa Eskoop

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #2 : 09.09.2014 19:39 »
Kaipa se nordnet edelleen halvin olisi?

Mulla on Op:ssa kaikki, kai se maksaa mutta helppoa kun kaikki raha-asiat samassa. Jossain asioissa ehkä aikaansa jäljessä, esim osakeannit pitää hoitaa konttorissa paperilla.

Poissa Markku J

« Vastaus #3 : 09.09.2014 19:50 »
Nordnet on ainoa, joka minullakin tuli heti mieleen. Oma pankkini, Aktia, tekee tätä myös, mutta komissio on aivan liian korkea.

Himmeli

• Vieras
« Vastaus #4 : 09.09.2014 20:42 »
Nyt oon ehkä vähän uuno mutta mitä tarkoitat meklarilla?
Itse harrastan hyvin pienimuotoista osakesäästämistä ja ostan osakkeeni pankkini (danske) kautta.
Olen ollut hyvin tyytyväinen vaikka ottavatkin pienen kulun arvo-osuustilistä. Arvo-osuustilistä veloittavat 1.5 e/kk, kaupankäynnin minimiveloitus joka allekirjoittaneen nappikaupasta menee aina on 8 e/kauppa.
Kuukausittain lähettävät arvopaperitiliotteen ilman eri veloitusta.

NN on varmasti halvempi koska säilytys on ilmainen mutta haluan pitää nuo silti samassa pankissa kuin kaikki muutkin raha-asiani.
NN:n kautta ostan kuukausisopimuksella etf tuotteita, se on kulutonta.

Poissa Markku J

« Vastaus #5 : 09.09.2014 20:47 »
Meklari -termillä tarkoitan osakekauppojen välittäjää. Lieneekö vanhentunut termi ?

Poissa V

• Klassikkoainesta
« Vastaus #6 : 09.09.2014 20:51 »
Tämä osakekauppa kyllä kovasti kiinnostaisi, mutta ei ole ikinä vaan tullut perehdyttyä asiaan. Tuntuu äkkiseltään ajateltuna niin monimutkaiselta toiminnalta ja kaikki maksaa.

Nordnetistä löytyy kyllä tili, mutta ei ole uskaltanu alkaa isompiarahoja sijoittelemaan.

Ois ilmaista tuo osto ja myynti niin ois mukava viikoittain kikkailla ja ostaa ja myyä. Ilmeisesti sellaista tämä ei kuitenkaa ole :)

Himmeli

• Vieras
« Vastaus #7 : 09.09.2014 21:02 »
Meklari -termillä tarkoitan osakekauppojen välittäjää. Lieneekö vanhentunut termi ?

Jaa, en ole edes ajatellut. Itse vaan välillä painan sielä pankin sivuilla sitä osta potikkaa. Kai sillä tosiaan joku virallinen termikin on, todennäköisesti tiedät tuon paremmin kuin minä.
Mutta siis käytän danskea, kulu on mielestäni kohtuullinen.

Himmeli

• Vieras
« Vastaus #8 : 09.09.2014 21:04 »
Tämä osakekauppa kyllä kovasti kiinnostaisi, mutta ei ole ikinä vaan tullut perehdyttyä asiaan. Tuntuu äkkiseltään ajateltuna niin monimutkaiselta toiminnalta ja kaikki maksaa.

Nordnetistä löytyy kyllä tili, mutta ei ole uskaltanu alkaa isompiarahoja sijoittelemaan.

Ois ilmaista tuo osto ja myynti niin ois mukava viikoittain kikkailla ja ostaa ja myyä. Ilmeisesti sellaista tämä ei kuitenkaa ole :)
Ei niitä kannata myyä, ostelee vaan, keräilee ajan kuluessa.
Pikkuhiljaa lähes huomaamatta niitä sitten kertyy...

Poissa That 70s dude

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #9 : 09.09.2014 21:19 »
Minä olen harrastanut erittäin pienen mittakaavan osakekauppaa Evlin kanssa jo 17 vuotta. Nyt he ilmoittivat, että rahan express -siirto vastatililtä päättyy Aktian ja Säästöpankkien kanssa. Tästä tulee minulle nyt showstopperi jatkaa Evlin kanssa. Heillä on pankkitilin korko olematon 0,4%, ja rahan siirto kestää niin kauan, että tilanne ehtii mennä ohi.
Ei tuo 0,4% ihan umpisurkea korko ole. Mulla OP:ssa käyttelytilillä 0,1% ja kasvutuottotilillä 0,5%. En nyt muista tarkkaan mitä arvo-osuustili ja kaupat kustantavat, mutta tyytyväinen olen ollut. Luovutusvoittolaskelmat ym. raportit saa tulostettua nappia painamalla, jos verokarhu niitä kyselee. Graafiakin löytyy jos jonkinlaista ostopäätösten tekemiseen.

Jos oman pankkisi (Aktia tai Säästöpankki ilmeisesti) meklaripalvelut eivät tyydytä, niin laita pankki vaihtoon ja samalla vakuutuksetkin kilpailun alle (Joo-o, aikamoinen homma, helppohan se on täältä takavasemmalta huudella).

Poissa Markku J

« Vastaus #10 : 09.09.2014 21:24 »
Pankkini tarjoaa sentään 1% koron. Minun rahoilla tuo meneminen Evlin 0,4% korkoon ei ole iso asia, mutta kun olen halunnut vähäisten rahojeni olevan heti käytössä, niin siksi Evli putoaa pois. Nyt voin käyttää omaa pankkia reaaliajassa, mutta Evlin kanssa menee 2-3 päivää rahan siirtoon. Sitä en jaksa pyörittää.

Poissa Eskoop

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #11 : 09.09.2014 21:27 »
Aika pitkälle nuo Arvo-osuustilin kulut taitaa mulla kuittaantua nuilla "bonuksilla". Vakuutuspalveluja en Pohjolasta käytä, koska ei pärjännyt hinnoissa. Taitaa olla kauppaa kohden kulut jotain 8-12€ välillä riippuen miten paljon tekee kauppaa, ja tarpeeksi jos ostaa ja myy niin saa reaaliaikaset kurssit "kaupan päälle".

Mulle on kyllä ihan sama onko käyttötilillä 0.1 vai 0.4% korko.  :D

Poissa That 70s dude

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #12 : 09.09.2014 21:36 »
No niinhän se olikin joo että OP-bonuksista vähennetään arvo-osuustilin kulut. Ei mullakaan ole vielä vakuutuksia Pohjolassa, mutta nyt pitää ilmeisesti jotain ottaa, kun bonuksia ei enää voi muuten käyttää kuin OP-Pohjolan tuotteisiin. Ennen kai ei näin ollut, en muista tarkkaan, pitäisi kysyä vaimolta :) Mutta joo, käyttötilin korolla ei ole merkitystä kun siellä pitää vain sen rahan, mikä menee arjen pyörittämiseen. Muut vähät rahat sitten muualle.

Poissa Marty McFly

• Hallitusjäsen
  • Klassikkoainesta
  • I must confess, I was born at a very early age
« Vastaus #13 : 09.09.2014 21:40 »
Asioista perillä oleva kaverini vannoi ainakin jokin aika sitten tämän nimeen: http://www.seligson.fi/suomi/asiointi/merkinta/palkkiot.htm

Poissa Eskoop

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #14 : 09.09.2014 21:43 »
No niinhän se olikin joo että OP-bonuksista vähennetään arvo-osuustilin kulut. Ei mullakaan ole vielä vakuutuksia Pohjolassa, mutta nyt pitää ilmeisesti jotain ottaa, kun bonuksia ei enää voi muuten käyttää kuin OP-Pohjolan tuotteisiin. Ennen kai ei näin ollut, en muista tarkkaan, pitäisi kysyä vaimolta :) Mutta joo, käyttötilin korolla ei ole merkitystä kun siellä pitää vain sen rahan, mikä menee arjen pyörittämiseen. Muut vähät rahat sitten muualle.

Ennen pysty hoitelemaan tilille boonukset, tosin silloin verottaja ois vieny osansa.  >:(

Poissa pokkus

« Vastaus #15 : 07.01.2017 14:11 »
Mikä olisikaan tämän päivän järkevin tapa aloittaa osakesijoittaminen? Onko jollain joku ohjeistus olemassa aloittelevalle sijoittajalle? Jonkin verran on tilillä rahaa lojumassa, jonka varmaan voisi viisaamminkin sijoittaa.

Poissa njs

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #16 : 07.01.2017 14:21 »
Mikä olisikaan tämän päivän järkevin tapa aloittaa osakesijoittaminen? Onko jollain joku ohjeistus olemassa aloittelevalle sijoittajalle? Jonkin verran on tilillä rahaa lojumassa, jonka varmaan voisi viisaamminkin sijoittaa.

Tuossa jotain ohjetta: http://www.rikaserakko.com/2017/01/miten-aloittaa-sijoittaminen.html

Tällä pääsee jo pitkälle: "Hajauta sijoituksesi ajallisesti, maantieteellisesti, toimialoittain"
Octavia III 1.4 TSI DSG - ex: Octavia II 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Poissa pokkus

« Vastaus #17 : 07.01.2017 14:52 »
Tuossa jotain ohjetta: http://www.rikaserakko.com/2017/01/miten-aloittaa-sijoittaminen.html

Tällä pääsee jo pitkälle: "Hajauta sijoituksesi ajallisesti, maantieteellisesti, toimialoittain"

Kiitos. Tämänlainen fiilis itselläkin oli eli hajautus kannattaa. Noihin Nordnetin superrahastoihin ajattelin itsekin laittaa hiukan rahaa kiinni näin alkuun ja sitten myöhemmin johonkin maailmanlaajuisiin ETF:iin. Jenkkiläisiin osakkeisiin mulla jo onkin aika iso summa laitettuna kiinni. Tämä tuli melkein kuin ilmaiseksi siellä olleiden työvuosien aikana eli palkasta tuli laitettua sivuun eläkesäästämistä varten (~95% paikallisissa osakkeissa sijoitukset siellä).

Poissa pokkus

« Vastaus #18 : 08.01.2017 13:24 »
Nordnetin tili avattu ja ensimmäiset ostot tehty :) Ajattelin aloittaa kuukausittaisen säästämisen noihin superrahastoihin, mutta mikäs olisi hyvä maailmanlaajuinen ETF, johon voisi joka kuukausi laittaa pienehkön summan rahaa kiinni?

Poissa That 70s dude

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #19 : 08.01.2017 13:51 »
Mäkin ajattelin avata lapsille Nordnetiin tilit. Vanhempi poika on jostain syystä alkanut kiinnostumaan osakkeista ja Nordnetissa on nyt joku kampanja, että kaksi ekaa kuukautta voi käydä kauppaa ylimmän portaan (eli halvimpaan) hintaan. Lisäksi siellä on reaaliaikaiset tiedot kaupankäyntihinnoista!