autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Mazda MX-5 / Miata (2016-)  (Luettu 24903 kertaa)

Poissa RoccoScientist

Vs: Mazda MX-5 / Miata (2016-)
« Vastaus #100 : 09.10.2017 09:14 »
Eikös tuo moottori kierrä jotain 8000rpm tai niillämain?

Yhdeksään tonniin kiertää vakiona.

Mitä MX-5:een tulee, niin radalla se ei tosiaan (ymmärtääkseni) ole vahvimmillaan. Uusimman MX-5:n jousitus pohjaa mutkissa ja vanhemmatkin versiot ovat kuulemma aivan liian löysiä nopeaan ajoon. Kiihtyvyys on ollut hyvin tavanomaista, etenkin niillä pienemmillä ja kierrosherkemmillä koneilla, joten kiksit pitää tosiaan saada siitä, että ottaa vähäisestä suorituskyvystä kaiken irti keveyden ja ketteryyden kautta. Tuo uusin versio 1,5-litraisella koneella olisi alustasta huolimatta (tai siitä johtuen) kyllä kiva ratalelu ja kesäpäivien nautiskeluväline. Nollasta sataan 8,3 s on sellainen arvo, että auto on pirteä, mutta ei niin pirteä, että kiihdyttämisen hupi veisi saman tien laittomien nopeuksien puolelle. Lisäksi moottorin punaraja on 7500 rpm:ssä, joka on nykypäivänä harvinaista herkkua. Sitä en osaa sanoa, miten kivalta tuo 1,5-litrainen vakiolta kuulostaa, mutta eiköhän sitä saisi putkistolla paikattua...

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9121
Vs: Mazda MX-5 / Miata (2016-)
« Vastaus #101 : 09.10.2017 09:21 »
2.0:ssa ainakin oli kyllä mukava soundi noin neloskoneeksi eikä ollut millään pöristimellä tehtyä.

Niin en minäkään tätä rataleluna pidä vaan rauhallisten mutkateiden nautiskeluvälineenä eikä tartte edes pahasti nopeusrajoituksia rikkoa, että tulee fiilistä. Kyllä tuokin kiihtyy siten, että ei tarvitse pitkään pitää pedeaalia lattiassa niin ollaan kortin lähtöön oikeuttavissa lukemissa.

Poissa Urlaub

Vs: Mazda MX-5 / Miata (2016-)
« Vastaus #102 : 31.10.2018 08:13 »
WLTP-autoverotus tuottaa mukaviakin yllätyksiä. Ilmeisesti kyse siitä, että kaikkien autojen NEDC-lukuja ei oltu viilattu epärealistisen alas kikkailemalla petoksen rajamailla.

MX-5 verot putosivat 3 tonnia ja uusin hinnat alkaen malli kustantaa tasan 30.000 euroa. Suorastaan halpa, kun edeltäjänsä maksoi 35 tonnia.

Eikä hinnat alkaen malli ole mikään kuli vaan sisältää mm. nahkaverhoilun, LED-valot, vakkarin, automaatti-ilmastoinnin.

Näin NA ja NB mallit omistaneen alkaa kuumottamaan, josko olisi pakasta vedetyn ND:n vuoro?

edit: https://www.apu.fi/artikkelit/mazda-esittelee-suomessa-30-000-euron-mx-5-roadsterin
« Viimeksi muokattu: 31.10.2018 08:28 kirjoittanut Urlaub »