https://tummennuskalvot.fi/

Fabia III

Talvikokemuksia. Etututka ja sen myötä nuo törmäysvaroittimet poistuneet talven aikana säännöllisen epäsäännöllisesti pois käytöstä kun tutkanäkymä estynyt. Ymmärrettäväähän tuo on kun tutka sijaitsee puskurin alaosassa ja lumituiskussa tms. (viimeksi tänä aamuna) tuo tukkeutuu, ei siinä mitään. Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin jossain Skodissa myös vakkari (ACC vakkari) tippuu tällöin pois jos tutkanäkymä estyy ja tällä talvikokemuksella totean, että olisihan tuo ihan p*rseestä jos näin kävisi! Sen verran usein tuota tapahtuu, mutta onneksi karvalakki Fabiossa on normaali vakkari ja näin ollen ei vaikutusta tuohon asiaan.

Jotain pikku nitinöitä talvella kuuluu ja vaihteiston synkrot ei aina kerkeä mukana jos kolmoselta vaihtaa vitoselle suoraan, muuten ei mitään ihmeitä. Täytyy tuosta vaihteistosta huollossa tämän vuoden aikana sanoa kun takuuta vielä riittää.
 
Oliko näiden Skodien 1.2 litraisten FSI koneiden ja DSG vaihteistojen kanssa jotakin ongelmia?
Ei lakkaa tuo autokuume nyt vaivaamasta ja olisi 26000km ajettu vm.2016 Fabia tyrkyllä.
Kannattaako pitää näppinsä erossa, vai jatkaa kuumeilua?  :)
 
Meillä oli 1.2 TSI reilu 3 vuotta ja kilometrejä tuli hieman vajaa 100 tkm. Mitään ongelmia ei ollut, ei syönyt öljyä eikä jäähdytysnestettä. Hyvä peli oli ja lämmin. Tosin oli manuaali ettei tuosta 1.2 TSI + DSG combosta ole kommentoitavaa.
 
Kokeillaas täällä Fabia ketjussakin. Eli kuten kuvasta näkyy, kattokaiteiden alusmuovit 2kk ja 3000km jälkeen halki molemmilta puolilta. Ja siis edellisestä Fabiasta meni samat kaikki neljä vaihtoon puolentoista vuoden ja 30000km kohdalla kun oli kaikki halki. Onko muilla havaintoja omissa lasikattoisissa Fabioissa?

 

Liitteet

  • E0F33251-3B7C-41A9-8B7F-2B4836F8F03D.jpeg
    E0F33251-3B7C-41A9-8B7F-2B4836F8F03D.jpeg
    31,2 KB · Katsottu: 220
Jännä... En kyllä muista että muut olisivat valitelleet.

Onko sulla katolla jotain kuormaa koko ajan telineillä vai miten kuvasta näyttäisi että kattokaide on vääntynyt hieman?
 
Itteäni tää vähän hämmentää, kun toinen samanlainen auto putkeen jossa sama ongelma.
Tässä pari kuvaa viime kesältä ennen osien vaihtoa. Kuvissa edellinen Fabia vuoden vanha ja takavalotkin niin hapertuneet että hyvä kun pysyivät vielä kasassa. Kaikki vaihdettiin kyllä takuuseen... En vaan oo yli 20v autoiluni aikana törmännyt moiseen muovin hapertumiseen.
Edit: ei oo katolla ollut mitään.
 

Liitteet

  • FFC2372A-F2BD-4E6A-81AB-B754583CBFDB.jpeg
    FFC2372A-F2BD-4E6A-81AB-B754583CBFDB.jpeg
    69,1 KB · Katsottu: 224
  • 514898E8-1946-4A6E-8C9D-0BC8C807CD11.jpeg
    514898E8-1946-4A6E-8C9D-0BC8C807CD11.jpeg
    25,6 KB · Katsottu: 232
Itsekin katselin fabiaa, mutta polo vei estetiikalla voiton. Fabian plussia on kyllä 5litraa isompi polttoainetankki sekä tuo tavaratila.

Olen nyt lukenut ja kokenut monesta paikasta tuosta haurastuvasta muovista ja kerron kokemuksia työpaikalta, jossa ajovaloumpioita on haurastunut liuotinpesuaineesta. Tai ainakin se on vahvin epäily pitkällisen tutkinnan jälkeen ja niinpä umpioita ei suositella pestävän liuottimella enää. Liekö samaa näissä..
 
Itsekin olen epäillyt jotain pesuainetta syylliseksi. Fabia pestään aina omalla pesukadulla, harjapesu kun on pakko ja harjaton useimmiten. Voi siis olla liuotin tai mikä tahansa muu kemikaali mitä noissa koneissa käytetään. Säädöt on ainakin kohdillaan laitteessa, kun siitä itse vastaan. ;D
Mutta kyllä noi muovit kauttaaltaan tuntuu olevan ihan paperia. Kai näitä nykyautoja ei kannattaisi pestä ollenkaan, kun ei edes sitä kestä.
 
Meillä oli Kroatian reissulla vuokra-autona Fabia 1.0 TSI 95 hv 999 ccm -koneella manuaalivaihtein. Hyvin tuo pikkukone sitä jaksoi viedä vuoristoisessakin ympäristössä. Liikkeellelähdössä väännön ohuuden huomaa ja kytkimellä joutuu avustamaan jyrkissä ylämäkilähdöissä aika reilusti. Nämä eivät tunnu mukavilta, kun voimapaketti myös heiluu kumiensa varassa hieman, ja vaihdossa kakkoselle tämän nytkähdyksen huomaa.

Pakoputki, ja itse moottorikin tässä pörisi aika voimakkaasti liikkeellelähdöissä, mutta kolmosvaihteesta alkaen äänimaailma ja meno oli miellyttävää. Lämpömittari näytti 35 astetta, mutta manuaali-ilmastointi jaksoi uskomattoman tehokkaasti viilentää kabiinin. Bensaa sain palamaan noin 7 litraa satasella, mutta sen ymmärrän, kun pääosa kilometreistä tuli 1-3 vaihteilla. Ajoltaanhan tämä on asiallinen ja miellyttävä pikkuauto.
 
^Tuommoinen auto tämä Fabia on, ihan "ok" auto varsinkin hinnan huomioiden. Käytiin tuolla rouvan ajokilla lomareissulla kun Ocu oli korjauksessa. Hyvin sovittiin kolme aikuista ja kaks muksua tavaroineen matkaan. Kulutus koko reissulla, noin 750 km, oli ajotieturin mukaan 5,2 l/100km. Täälläkin silloin tällöin heitellään, että nämä pikkuturbot vie motarilla sen "8l satkulla", mutta p#skat vie! Katajanokka Heinola välin kulutus oli 5,8 ja motarilla se 130 km/h mittarinopeutta vauhtina vakkarissa koko ajan.
 
Sen verran nihkeesti olisivat maksaneet vaihdossa Ocuun 2017 mallin Drive Fabiasta (tsi95), että päädyin optimoimaan moottorin. Ei harmita, enkä haikaile uutta autoa, kaikkea se ohjelmointi teettää !)
 
Vinkkejä tai apua tarvitaan. Fabia combi drive vuosimallia 2017 (avaimeton käynnistys, mutta ovet pitää avata kakella) . Takaluukku ei aukea enää kauko-ohjaimella samaan aikaan kuin muut ovet. Kauko-ohjaimen takaluukun avaamispainiketta pitää painaa pitkään ja hartaasti ennen kuin mitään tapahtuu. Ongelma alkoi toissapäivänä. Onko joku asetus mennyt vinoon? Onko neuvoja antaa, asetuksista kävin kurkkaamassa, että kaikki ovet pitäisi avautua samaan aikaan.
 
2020 Skoda Fabia combi kakkosautoksi. Lähes tärkein kriteeri oli auton leveys, sillä uuden asunnon mukana tuli 70-luvun autotalli. Avensis sopi talliin, mutta piti olla aika tarkkana ja työläs poistua vähän raollaan olevasta ovesta. On aika hankala löytää uudehkoja kapeita autoja, jotka eivät ole myös aika lyhyitä. Nykyiset pikkuautotkin on niin leveitä.