autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä Porsche keskustelua, kuvia, videoita, vertailuja yms.  (Luettu 99615 kertaa)

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14867
Macan Turbon vaihteistosta en pikaisesti löytänyt tietoa, mutta muissa Macaneissa on Porschen muokkaama versio VAG:n DL501:stä.

Tarkoitat varmaan näitä uusia 2.0 koneisia ?
Ei varmaan noissa vanhemmissa ole vag laatikoita ?
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2967
  • Volvo XC60 T8 Inscription
Myös 3,0-litraisissa Macaneissa on tuo Audin ja VW:n käyttämä laatikko, josta minulla sinänsä ei ole 6 vuoden omistuksen perusteella mitään pahaa sanottavaa. Huvittaa vain se, kun laatikko muuttuu kultakimpaleeksi, kun se nimetään PDK:ksi. Samoin kuin Audi A3:ssa oleva S tronic on paljon parempi kuin DSG.

Paikalla ePa

Macan Turbon vaihteistosta en pikaisesti löytänyt tietoa, mutta muissa Macaneissa on Porschen muokkaama versio VAG:n DL501:stä.


Mitäköhän tässä on muokattu/muutettu?

Macanhan on muokattu Q5 ja ilmeisesti muutokset/muokkaukset ovat onnistuneita.
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa clima

Myös 3,0-litraisissa Macaneissa on tuo Audin ja VW:n käyttämä laatikko, josta minulla sinänsä ei ole 6 vuoden omistuksen perusteella mitään pahaa sanottavaa. Huvittaa vain se, kun laatikko muuttuu kultakimpaleeksi, kun se nimetään PDK:ksi. Samoin kuin Audi A3:ssa oleva S tronic on paljon parempi kuin DSG.

Tuo ”kultakimpale” termi ei nyt oikein avaudu toistosta huolimatta.
Vaikka toiminnan perusperiaate laatikossa on sama niin ajatteletko ettei VAG konsernin merkit kehitä/säädä laatikkoa omiin merkkeihin ja tarpeisiin sopivaksi?

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14867
Macanhan on muokattu Q5 ja ilmeisesti muutokset/muokkaukset ovat onnistuneita.

Niin hyvin on muokattu että en edes tiennyt tämän olevan audin tekele, Q5 on minusta aika ruma eikä muutenkaan iske, toki autona ihan hyvä mutta jotenkin aika harmaa....vastoin kuin tämä Macan jonka myös bongasin tampereella vihreänä ja onpa upean näköinen peli...sisältäkin ihan toista luokkaa kuin q5....että on ne muutokset onnistuneet :)
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Paikalla JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5671
Kenenkäs valmistetta on tämä 8-vaihteinen tiptronic ?
Rellu ja Voortti. Pari volkkaria ja vanha possu.

Poissa Urlaub

...vastoin kuin tämä Macan jonka myös bongasin tampereella vihreänä ja onpa upean näköinen peli...

Naapurustoon täällä Tampereella tuli kesällä vihreä Macan ja hyvä ihme, että on hieno väri siihen autoon! Luultavasti sama auto jonka bongasit, siksi vähän vihreitä Macaneita näkee.

Macan ei ole autona koskaan aiheuttanut juuri mitään fiilistä ja 90 % niistä on mustia tai valkoisia, niin vielä alleviivaavat sitä mitäänsanomattomuutta.

Joskus kesällä katselin, kun Tampereen Porsche Centeriin purettiin rekasta kuormaa. Siinä oli yksi räikeän sininen Macan, joka jäi Tampereelle ja ajettiin suoraan halliin. Väri oli melko lähellä Volvon rebel blueta.

Poissa ///M

Naapurustoon täällä Tampereella tuli kesällä vihreä Macan ja hyvä ihme, että on hieno väri siihen autoon! Luultavasti sama auto jonka bongasit, siksi vähän vihreitä Macaneita näkee.

Joskus kesällä katselin, kun Tampereen Porsche Centeriin purettiin rekasta kuormaa. Siinä oli yksi räikeän sininen Macan, joka jäi Tampereelle ja ajettiin suoraan halliin. Väri oli melko lähellä Volvon rebel blueta.

Green mamba väri tuli tarjolle vasta Macanin faceliftiin ja on siksi harvinainen. Sapphire blue on ollut pitempään tarjolla muttei ihan alusta asti sekään.

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14867
Naapurustoon täällä Tampereella tuli kesällä vihreä Macan ja hyvä ihme, että on hieno väri siihen autoon! Luultavasti sama auto jonka bongasit, siksi vähän vihreitä Macaneita näkee.

Macan ei ole autona koskaan aiheuttanut juuri mitään fiilistä ja 90 % niistä on mustia tai valkoisia, niin vielä alleviivaavat sitä mitäänsanomattomuutta.

Joskus kesällä katselin, kun Tampereen Porsche Centeriin purettiin rekasta kuormaa. Siinä oli yksi räikeän sininen Macan, joka jäi Tampereelle ja ajettiin suoraan halliin. Väri oli melko lähellä Volvon rebel blueta.


Tossahan toi mun ottama kuvakin oli foorumilla...
https://aijaa.com/wgLmf7
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Paikalla JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5671
Toi on kyllä hieno .
Rellu ja Voortti. Pari volkkaria ja vanha possu.

Poissa ///M

Tossahan toi mun ottama kuvakin oli foorumilla...
https://aijaa.com/wgLmf7


On kyllä hieno ja vielä toistaiseksi harvinainen väri.  Octaviaan on myös hieman samansävyinen vihreä tarjolla joita näkyy enemmän liikenteessä.

Tänään ihastelin uudenkarheaa metallin keltaista Golfia Prisman parkkipaikalla.

Poissa Phoenix

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 8
Keväällä tuli hankittua MX-5:n tilalle Boxster. Olin päättänyt jo aiemmin että seuraava auto tulee olemaan Porsche, ja koeajettuani yhtä käytettyä 987.2 Caymania päädyin siihen lopputulokseen että jos auto on Boxster/Cayman, on sen pakko olla vähintään 981-korimallia. Vaikka tuokin oli erittäin hauska auto, oli erityisesti sisustan muotoilu mielestäni niin vanhanaikaista että tuo yhdistettynä potentiaalisiin moottoriongelmiin puhui vahvasti uudemman generaation puolesta. Olin myös päättänyt että auton täytyy olla PDK-automaatti.

Nettiautossa oli sitten myynnissä yksi valkoinen 981 Boxster 2.7 PDK, ja saatuani siitä hyvän rahoitustarjouksen päätin laittaa MX-5:n vaihtoon. Autosta löytyy PDLS, PASM, navi, ja nahkapenkit, mutta kummallista kyllä esimerkiksi automaatti-ilmastointi on jätetty ruksaamatta. Ajattelin ensin ettei tuon puute häiritse, mutta yllättävää kyllä sitä jää kaipaamaan kun lämpötilaa joutuu välillä säätelemään.

Auto on kyllä erittäin hauska ajaa ja äänimaailma bokserissa on mahtava vaikka sporttiputkistoa ei löydykään. Autosta nauttiminen jäi kesän työreissujen takia harmillisen vähälle, ja saattelin sen nyt pari päivää sitten lumihangesta talliin talviunille. Saattaa olla että jatko-opiskelujen ja työpaikan vaihdon takia joudun autosta jo ensi vuonna luopumaan, mutta pidetään nyt keväällä ainakin vähän aikaa hauskaa!

Paikalla ePa

Lompakko auki ja huutamaan.

Fiona @ RM Sotheby
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14867
Lompakko auki ja huutamaan.

Fiona @ RM Sotheby


Avasin ja aloin huutamaan....mitään ei tapahdu mutta kurkkuun sattuu jo...ja kaikki tuijottaa minua 🙈
Väyrysestä presidentti #1#

https://aijaa.com/IRQTar

Poissa K70

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 611
Onpa hienoja 911-kuvia tuolla Singerin sivuilla. Ei taida olla Suomessa näitä yhtään, Norjassa ilmeisesti ainakin yksi.

http://singervehicledesign.com/works/
Jatoba

Paikalla ePa

DDPP unohti avata lompakon...

Nuo Singer vehkeet ovat kyllä jotakin omasta mielestä käsittämättömän hienoa. Niissä on niin paljon yksityiskohtia jotka ei päällepäin näy ja asiaa tuntematon voi luulla autoa täysin vakioksi. Juuri sellainen tyylisuunta josta pidän. Asiayhteydestä irroitettuna esimerkiksi värivalinnat voivat olla "no go", mutta noissa on kyllä tosi onnistuineta kombinaatioita vaikka omia lempivärejä ei olekaan.

Kesällä 2018 nuohosin "London" autoa edestakaisin ja välillä DLS konseptia ympäriinsä. Useasta tuunatusta/näyttely autosta löydän sanottavaa, mutta noissa oli viimeistelyn taso jotakin jota en ole nähnyt. Jos sattuisi perjantaina osumaan eurojaskasta useampi kymmenen megaeuroa tilille olisi tälläinen aika korkealla hankintalistalla.

Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Paikalla ePa

Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Paikalla ePa

Ja jos alkaa olemaan karanteenissa tylsää taikka muuten vaan puolitoista tuntia aikaa niin tuosta vähä 24h fiiliksiä Porschelta.


<a href="https://youtu.be/Lvbkr-nXpjE" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/Lvbkr-nXpjE</a>
Samassa pihassa: VW Touareg, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Paikalla Lebis

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 974
Huhtikuun puolenvälin tuntumassa tuli otettua Possu talvisäilöstä ajoon ja alkuun tuli vielä ajeltua vanhoilla jarruilla ja renkailla vaikka tiesinkin jarrujen olevan edestä loppu kuin myös takarenkaat. Uusin jarrut tälle ajokaudelle. Uudet jarrulevyt, Porschen omat jarrupalat vaihdoin Endlessiltä vähän tiukempaa seokseen ja jarrunesteeksi Endless RF-650. Viime vuonna ehdin käymään kaksi rata-ajo kertaa ja tuolloin haukkumani autossa olleet Goodyear Eagle F1 Asymmetric renkaat vaihdoin Michelin Pilot Sport 4 S:ään. Jarruja asentaessa koin hämmästyksen, kun Porschessa oli jarrujen kuluneisuuden osoitinanturit jokaisessa kulmassa omansa ja suurin hämmästys oli, että takajarruissa oli vielä molemmille jarrupaloille omat. Osaako joku Porscheja paremmin tunteva kertoa miksi tälläinen ratkaisu? Itseäni tuo ei toki haittaa, otin jarrujen kuluneisuusanturit ”pois käytöstä”.

Jo aivan arkiajossa huomasin uudistusten jälkeen selkeän parannuksen jarruissa ja renkaissa. En tiedä mitä jarrunestettä käyttävät Porschella huollossa eikä siitä minulla valittamista ollutkaan, mutta vaihdoin 10 000 km ajetut, täysin käypäset ja kirkkaat nesteet Endlessin nesteeseen. Jarrupoljintuntuma ainakin muuttui selvästi tunnokkaammaksi ja herkemmäksi. Jarrupalat olisivat normaaliin liikenneajoon riittäneet vakiotkin, mutta ratakäyntejä varten vähän siihen paremmin soveltuvampaa seosta. Eikä tuo minua arkiajossakaan haittaa, että pala puree vähän paremmin. Haittapuolena ehkä voisi sanoa niiden aiheuttama kilpa-automainen vinkuminen keveissä jarrutuksissa. Porschen omat jarrupalat näyttivät kestävän kovempaa käyttöä selvästi paremmin kuin entisessä BMW M2:ssani. Etupalat olivat aivan tasaisesti loppuun kuluneet, kun M2:ssa jarrupalat murenivat pölyksi sieltä palan keskeltä. Viime vuoden ajot Eagle F1 Asymmetric -renkailla naurattaa hieman jälkikäteen, kun on päässyt ajamaan nyt noilla Pilot Sport 4 S -renkailla. Jo arkiajossa Michelit ovat mukavammat ja tunnokkaammat ja tieto tien pinnasta välittyy kuljettajalle tarkasti. Radalla todella hyvä pito ja tuntuma radan pinnasta, luiston ja pidon rajan tunnistaa erinomaisesti ja auton hallinta ohjauspyörällä ja kaasun käytöllä selkeää. Goodyeareilla se oli sellaista hakemista ja rimpuilua. Lisäksi aiempien kokemusten tukemana Pilot Sport 4 S näyttää kestävän hyvin rata-ajoa myös Porschen alla.

Eilen kävin ekan rata-ajo käynnin tälle ajokaudelle ja uudistukset tuntuivat kuin olisi ollut aivan toinen auto käsissä verrattuna viime kesään. Voimakkaampi ja tunnokkaampi jarrutus, pitävämmät renkaat kiihdytyksissä, kaarreajossa kuin jarrutuksissa. Hämminkiä aiheutti jarrutuskohtien löytäminen ja heti alusta alkaen huomasin jarruttavani aivan liian aikaisin, purevammat jarrut ja pitävämmät renkaat niin sai ajaa jonkin verran pidemmälle mutkaan. Itseasiassa en edes löytänyt itselleni oikeita jarrutuskohtia ja ajolinjoja näillä muutoksilla, mutta mukavaa oli. Sen verran oli muitakin autoja radalla, ettei montaa omaa kovaa kierrosta päässyt ajamaan. Harjoitellaan ensi kerralla lisää.

Poissa Leo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 478
Huhtikuun puolenvälin tuntumassa tuli otettua Possu talvisäilöstä ajoon ja alkuun tuli vielä ajeltua vanhoilla jarruilla ja renkailla vaikka tiesinkin jarrujen olevan edestä loppu kuin myös takarenkaat. Uusin jarrut tälle ajokaudelle. Uudet jarrulevyt, Porschen omat jarrupalat vaihdoin Endlessiltä vähän tiukempaa seokseen ja jarrunesteeksi Endless RF-650. Viime vuonna ehdin käymään kaksi rata-ajo kertaa ja tuolloin haukkumani autossa olleet Goodyear Eagle F1 Asymmetric renkaat vaihdoin Michelin Pilot Sport 4 S:ään. Jarruja asentaessa koin hämmästyksen, kun Porschessa oli jarrujen kuluneisuuden osoitinanturit jokaisessa kulmassa omansa ja suurin hämmästys oli, että takajarruissa oli vielä molemmille jarrupaloille omat. Osaako joku Porscheja paremmin tunteva kertoa miksi tälläinen ratkaisu? Itseäni tuo ei toki haittaa, otin jarrujen kuluneisuusanturit ”pois käytöstä”.

Jo aivan arkiajossa huomasin uudistusten jälkeen selkeän parannuksen jarruissa ja renkaissa. En tiedä mitä jarrunestettä käyttävät Porschella huollossa eikä siitä minulla valittamista ollutkaan, mutta vaihdoin 10 000 km ajetut, täysin käypäset ja kirkkaat nesteet Endlessin nesteeseen. Jarrupoljintuntuma ainakin muuttui selvästi tunnokkaammaksi ja herkemmäksi. Jarrupalat olisivat normaaliin liikenneajoon riittäneet vakiotkin, mutta ratakäyntejä varten vähän siihen paremmin soveltuvampaa seosta. Eikä tuo minua arkiajossakaan haittaa, että pala puree vähän paremmin. Haittapuolena ehkä voisi sanoa niiden aiheuttama kilpa-automainen vinkuminen keveissä jarrutuksissa. Porschen omat jarrupalat näyttivät kestävän kovempaa käyttöä selvästi paremmin kuin entisessä BMW M2:ssani. Etupalat olivat aivan tasaisesti loppuun kuluneet, kun M2:ssa jarrupalat murenivat pölyksi sieltä palan keskeltä. Viime vuoden ajot Eagle F1 Asymmetric -renkailla naurattaa hieman jälkikäteen, kun on päässyt ajamaan nyt noilla Pilot Sport 4 S -renkailla. Jo arkiajossa Michelit ovat mukavammat ja tunnokkaammat ja tieto tien pinnasta välittyy kuljettajalle tarkasti. Radalla todella hyvä pito ja tuntuma radan pinnasta, luiston ja pidon rajan tunnistaa erinomaisesti ja auton hallinta ohjauspyörällä ja kaasun käytöllä selkeää. Goodyeareilla se oli sellaista hakemista ja rimpuilua. Lisäksi aiempien kokemusten tukemana Pilot Sport 4 S näyttää kestävän hyvin rata-ajoa myös Porschen alla.

Eilen kävin ekan rata-ajo käynnin tälle ajokaudelle ja uudistukset tuntuivat kuin olisi ollut aivan toinen auto käsissä verrattuna viime kesään. Voimakkaampi ja tunnokkaampi jarrutus, pitävämmät renkaat kiihdytyksissä, kaarreajossa kuin jarrutuksissa. Hämminkiä aiheutti jarrutuskohtien löytäminen ja heti alusta alkaen huomasin jarruttavani aivan liian aikaisin, purevammat jarrut ja pitävämmät renkaat niin sai ajaa jonkin verran pidemmälle mutkaan. Itseasiassa en edes löytänyt itselleni oikeita jarrutuskohtia ja ajolinjoja näillä muutoksilla, mutta mukavaa oli. Sen verran oli muitakin autoja radalla, ettei montaa omaa kovaa kierrosta päässyt ajamaan. Harjoitellaan ensi kerralla lisää.

Kuulostaa hyviltä parannuksilta! :) Mistä hankit tuota Endlessin jarrunestettä? Onko tuo neste sellaista, että kestää sen pari vuotta vaihtamatta jos pitäytyy vaihtamaan joka toinen vuosi?