Huhtikuun puolenvälin tuntumassa tuli otettua Possu talvisäilöstä ajoon ja alkuun tuli vielä ajeltua vanhoilla jarruilla ja renkailla vaikka tiesinkin jarrujen olevan edestä loppu kuin myös takarenkaat. Uusin jarrut tälle ajokaudelle. Uudet jarrulevyt, Porschen omat jarrupalat vaihdoin Endlessiltä vähän tiukempaa seokseen ja jarrunesteeksi Endless RF-650. Viime vuonna ehdin käymään kaksi rata-ajo kertaa ja tuolloin haukkumani autossa olleet Goodyear Eagle F1 Asymmetric renkaat vaihdoin Michelin Pilot Sport 4 S:ään. Jarruja asentaessa koin hämmästyksen, kun Porschessa oli jarrujen kuluneisuuden osoitinanturit jokaisessa kulmassa omansa ja suurin hämmästys oli, että takajarruissa oli vielä molemmille jarrupaloille omat. Osaako joku Porscheja paremmin tunteva kertoa miksi tälläinen ratkaisu? Itseäni tuo ei toki haittaa, otin jarrujen kuluneisuusanturit ”pois käytöstä”.
Jo aivan arkiajossa huomasin uudistusten jälkeen selkeän parannuksen jarruissa ja renkaissa. En tiedä mitä jarrunestettä käyttävät Porschella huollossa eikä siitä minulla valittamista ollutkaan, mutta vaihdoin 10 000 km ajetut, täysin käypäset ja kirkkaat nesteet Endlessin nesteeseen. Jarrupoljintuntuma ainakin muuttui selvästi tunnokkaammaksi ja herkemmäksi. Jarrupalat olisivat normaaliin liikenneajoon riittäneet vakiotkin, mutta ratakäyntejä varten vähän siihen paremmin soveltuvampaa seosta. Eikä tuo minua arkiajossakaan haittaa, että pala puree vähän paremmin. Haittapuolena ehkä voisi sanoa niiden aiheuttama kilpa-automainen vinkuminen keveissä jarrutuksissa. Porschen omat jarrupalat näyttivät kestävän kovempaa käyttöä selvästi paremmin kuin entisessä BMW M2:ssani. Etupalat olivat aivan tasaisesti loppuun kuluneet, kun M2:ssa jarrupalat murenivat pölyksi sieltä palan keskeltä. Viime vuoden ajot Eagle F1 Asymmetric -renkailla naurattaa hieman jälkikäteen, kun on päässyt ajamaan nyt noilla Pilot Sport 4 S -renkailla. Jo arkiajossa Michelit ovat mukavammat ja tunnokkaammat ja tieto tien pinnasta välittyy kuljettajalle tarkasti. Radalla todella hyvä pito ja tuntuma radan pinnasta, luiston ja pidon rajan tunnistaa erinomaisesti ja auton hallinta ohjauspyörällä ja kaasun käytöllä selkeää. Goodyeareilla se oli sellaista hakemista ja rimpuilua. Lisäksi aiempien kokemusten tukemana Pilot Sport 4 S näyttää kestävän hyvin rata-ajoa myös Porschen alla.
Eilen kävin ekan rata-ajo käynnin tälle ajokaudelle ja uudistukset tuntuivat kuin olisi ollut aivan toinen auto käsissä verrattuna viime kesään. Voimakkaampi ja tunnokkaampi jarrutus, pitävämmät renkaat kiihdytyksissä, kaarreajossa kuin jarrutuksissa. Hämminkiä aiheutti jarrutuskohtien löytäminen ja heti alusta alkaen huomasin jarruttavani aivan liian aikaisin, purevammat jarrut ja pitävämmät renkaat niin sai ajaa jonkin verran pidemmälle mutkaan. Itseasiassa en edes löytänyt itselleni oikeita jarrutuskohtia ja ajolinjoja näillä muutoksilla, mutta mukavaa oli. Sen verran oli muitakin autoja radalla, ettei montaa omaa kovaa kierrosta päässyt ajamaan. Harjoitellaan ensi kerralla lisää.