https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä keskustelua Porschesta

dingdongpingpong sanoi:
Tossahan toi mun ottama kuvakin oli foorumilla...
https://aijaa.com/wgLmf7

On kyllä hieno ja vielä toistaiseksi harvinainen väri.  Octaviaan on myös hieman samansävyinen vihreä tarjolla joita näkyy enemmän liikenteessä.

Tänään ihastelin uudenkarheaa metallin keltaista Golfia Prisman parkkipaikalla.
 
Keväällä tuli hankittua MX-5:n tilalle Boxster. Olin päättänyt jo aiemmin että seuraava auto tulee olemaan Porsche, ja koeajettuani yhtä käytettyä 987.2 Caymania päädyin siihen lopputulokseen että jos auto on Boxster/Cayman, on sen pakko olla vähintään 981-korimallia. Vaikka tuokin oli erittäin hauska auto, oli erityisesti sisustan muotoilu mielestäni niin vanhanaikaista että tuo yhdistettynä potentiaalisiin moottoriongelmiin puhui vahvasti uudemman generaation puolesta. Olin myös päättänyt että auton täytyy olla PDK-automaatti.

Nettiautossa oli sitten myynnissä yksi valkoinen 981 Boxster 2.7 PDK, ja saatuani siitä hyvän rahoitustarjouksen päätin laittaa MX-5:n vaihtoon. Autosta löytyy PDLS, PASM, navi, ja nahkapenkit, mutta kummallista kyllä esimerkiksi automaatti-ilmastointi on jätetty ruksaamatta. Ajattelin ensin ettei tuon puute häiritse, mutta yllättävää kyllä sitä jää kaipaamaan kun lämpötilaa joutuu välillä säätelemään.

Auto on kyllä erittäin hauska ajaa ja äänimaailma bokserissa on mahtava vaikka sporttiputkistoa ei löydykään. Autosta nauttiminen jäi kesän työreissujen takia harmillisen vähälle, ja saattelin sen nyt pari päivää sitten lumihangesta talliin talviunille. Saattaa olla että jatko-opiskelujen ja työpaikan vaihdon takia joudun autosta jo ensi vuonna luopumaan, mutta pidetään nyt keväällä ainakin vähän aikaa hauskaa!
 
DDPP unohti avata lompakon...

Nuo Singer vehkeet ovat kyllä jotakin omasta mielestä käsittämättömän hienoa. Niissä on niin paljon yksityiskohtia jotka ei päällepäin näy ja asiaa tuntematon voi luulla autoa täysin vakioksi. Juuri sellainen tyylisuunta josta pidän. Asiayhteydestä irroitettuna esimerkiksi värivalinnat voivat olla "no go", mutta noissa on kyllä tosi onnistuineta kombinaatioita vaikka omia lempivärejä ei olekaan.

Kesällä 2018 nuohosin "London" autoa edestakaisin ja välillä DLS konseptia ympäriinsä. Useasta tuunatusta/näyttely autosta löydän sanottavaa, mutta noissa oli viimeistelyn taso jotakin jota en ole nähnyt. Jos sattuisi perjantaina osumaan eurojaskasta useampi kymmenen megaeuroa tilille olisi tälläinen aika korkealla hankintalistalla.

 
Kohde kunhan tilanne sallii.

PCE-5.jpg


https://porsche.fi/story/porsche-center-espoo-on-nyt-avattu/
 
Ja jos alkaa olemaan karanteenissa tylsää taikka muuten vaan puolitoista tuntia aikaa niin tuosta vähä 24h fiiliksiä Porschelta.


https://youtu.be/Lvbkr-nXpjE
 
Huhtikuun puolenvälin tuntumassa tuli otettua Possu talvisäilöstä ajoon ja alkuun tuli vielä ajeltua vanhoilla jarruilla ja renkailla vaikka tiesinkin jarrujen olevan edestä loppu kuin myös takarenkaat. Uusin jarrut tälle ajokaudelle. Uudet jarrulevyt, Porschen omat jarrupalat vaihdoin Endlessiltä vähän tiukempaa seokseen ja jarrunesteeksi Endless RF-650. Viime vuonna ehdin käymään kaksi rata-ajo kertaa ja tuolloin haukkumani autossa olleet Goodyear Eagle F1 Asymmetric renkaat vaihdoin Michelin Pilot Sport 4 S:ään. Jarruja asentaessa koin hämmästyksen, kun Porschessa oli jarrujen kuluneisuuden osoitinanturit jokaisessa kulmassa omansa ja suurin hämmästys oli, että takajarruissa oli vielä molemmille jarrupaloille omat. Osaako joku Porscheja paremmin tunteva kertoa miksi tälläinen ratkaisu? Itseäni tuo ei toki haittaa, otin jarrujen kuluneisuusanturit ”pois käytöstä”.

Jo aivan arkiajossa huomasin uudistusten jälkeen selkeän parannuksen jarruissa ja renkaissa. En tiedä mitä jarrunestettä käyttävät Porschella huollossa eikä siitä minulla valittamista ollutkaan, mutta vaihdoin 10 000 km ajetut, täysin käypäset ja kirkkaat nesteet Endlessin nesteeseen. Jarrupoljintuntuma ainakin muuttui selvästi tunnokkaammaksi ja herkemmäksi. Jarrupalat olisivat normaaliin liikenneajoon riittäneet vakiotkin, mutta ratakäyntejä varten vähän siihen paremmin soveltuvampaa seosta. Eikä tuo minua arkiajossakaan haittaa, että pala puree vähän paremmin. Haittapuolena ehkä voisi sanoa niiden aiheuttama kilpa-automainen vinkuminen keveissä jarrutuksissa. Porschen omat jarrupalat näyttivät kestävän kovempaa käyttöä selvästi paremmin kuin entisessä BMW M2:ssani. Etupalat olivat aivan tasaisesti loppuun kuluneet, kun M2:ssa jarrupalat murenivat pölyksi sieltä palan keskeltä. Viime vuoden ajot Eagle F1 Asymmetric -renkailla naurattaa hieman jälkikäteen, kun on päässyt ajamaan nyt noilla Pilot Sport 4 S -renkailla. Jo arkiajossa Michelit ovat mukavammat ja tunnokkaammat ja tieto tien pinnasta välittyy kuljettajalle tarkasti. Radalla todella hyvä pito ja tuntuma radan pinnasta, luiston ja pidon rajan tunnistaa erinomaisesti ja auton hallinta ohjauspyörällä ja kaasun käytöllä selkeää. Goodyeareilla se oli sellaista hakemista ja rimpuilua. Lisäksi aiempien kokemusten tukemana Pilot Sport 4 S näyttää kestävän hyvin rata-ajoa myös Porschen alla.

Eilen kävin ekan rata-ajo käynnin tälle ajokaudelle ja uudistukset tuntuivat kuin olisi ollut aivan toinen auto käsissä verrattuna viime kesään. Voimakkaampi ja tunnokkaampi jarrutus, pitävämmät renkaat kiihdytyksissä, kaarreajossa kuin jarrutuksissa. Hämminkiä aiheutti jarrutuskohtien löytäminen ja heti alusta alkaen huomasin jarruttavani aivan liian aikaisin, purevammat jarrut ja pitävämmät renkaat niin sai ajaa jonkin verran pidemmälle mutkaan. Itseasiassa en edes löytänyt itselleni oikeita jarrutuskohtia ja ajolinjoja näillä muutoksilla, mutta mukavaa oli. Sen verran oli muitakin autoja radalla, ettei montaa omaa kovaa kierrosta päässyt ajamaan. Harjoitellaan ensi kerralla lisää.
 
[noae]
Lebis sanoi:
Huhtikuun puolenvälin tuntumassa tuli otettua Possu talvisäilöstä ajoon ja alkuun tuli vielä ajeltua vanhoilla jarruilla ja renkailla vaikka tiesinkin jarrujen olevan edestä loppu kuin myös takarenkaat. Uusin jarrut tälle ajokaudelle. Uudet jarrulevyt, Porschen omat jarrupalat vaihdoin Endlessiltä vähän tiukempaa seokseen ja jarrunesteeksi Endless RF-650. Viime vuonna ehdin käymään kaksi rata-ajo kertaa ja tuolloin haukkumani autossa olleet Goodyear Eagle F1 Asymmetric renkaat vaihdoin Michelin Pilot Sport 4 S:ään. Jarruja asentaessa koin hämmästyksen, kun Porschessa oli jarrujen kuluneisuuden osoitinanturit jokaisessa kulmassa omansa ja suurin hämmästys oli, että takajarruissa oli vielä molemmille jarrupaloille omat. Osaako joku Porscheja paremmin tunteva kertoa miksi tälläinen ratkaisu? Itseäni tuo ei toki haittaa, otin jarrujen kuluneisuusanturit ”pois käytöstä”.

Jo aivan arkiajossa huomasin uudistusten jälkeen selkeän parannuksen jarruissa ja renkaissa. En tiedä mitä jarrunestettä käyttävät Porschella huollossa eikä siitä minulla valittamista ollutkaan, mutta vaihdoin 10 000 km ajetut, täysin käypäset ja kirkkaat nesteet Endlessin nesteeseen. Jarrupoljintuntuma ainakin muuttui selvästi tunnokkaammaksi ja herkemmäksi. Jarrupalat olisivat normaaliin liikenneajoon riittäneet vakiotkin, mutta ratakäyntejä varten vähän siihen paremmin soveltuvampaa seosta. Eikä tuo minua arkiajossakaan haittaa, että pala puree vähän paremmin. Haittapuolena ehkä voisi sanoa niiden aiheuttama kilpa-automainen vinkuminen keveissä jarrutuksissa. Porschen omat jarrupalat näyttivät kestävän kovempaa käyttöä selvästi paremmin kuin entisessä BMW M2:ssani. Etupalat olivat aivan tasaisesti loppuun kuluneet, kun M2:ssa jarrupalat murenivat pölyksi sieltä palan keskeltä. Viime vuoden ajot Eagle F1 Asymmetric -renkailla naurattaa hieman jälkikäteen, kun on päässyt ajamaan nyt noilla Pilot Sport 4 S -renkailla. Jo arkiajossa Michelit ovat mukavammat ja tunnokkaammat ja tieto tien pinnasta välittyy kuljettajalle tarkasti. Radalla todella hyvä pito ja tuntuma radan pinnasta, luiston ja pidon rajan tunnistaa erinomaisesti ja auton hallinta ohjauspyörällä ja kaasun käytöllä selkeää. Goodyeareilla se oli sellaista hakemista ja rimpuilua. Lisäksi aiempien kokemusten tukemana Pilot Sport 4 S näyttää kestävän hyvin rata-ajoa myös Porschen alla.

Eilen kävin ekan rata-ajo käynnin tälle ajokaudelle ja uudistukset tuntuivat kuin olisi ollut aivan toinen auto käsissä verrattuna viime kesään. Voimakkaampi ja tunnokkaampi jarrutus, pitävämmät renkaat kiihdytyksissä, kaarreajossa kuin jarrutuksissa. Hämminkiä aiheutti jarrutuskohtien löytäminen ja heti alusta alkaen huomasin jarruttavani aivan liian aikaisin, purevammat jarrut ja pitävämmät renkaat niin sai ajaa jonkin verran pidemmälle mutkaan. Itseasiassa en edes löytänyt itselleni oikeita jarrutuskohtia ja ajolinjoja näillä muutoksilla, mutta mukavaa oli. Sen verran oli muitakin autoja radalla, ettei montaa omaa kovaa kierrosta päässyt ajamaan. Harjoitellaan ensi kerralla lisää.
[/noae]
Kuulostaa hyviltä parannuksilta! :) Mistä hankit tuota Endlessin jarrunestettä? Onko tuo neste sellaista, että kestää sen pari vuotta vaihtamatta jos pitäytyy vaihtamaan joka toinen vuosi?
 
^ Muutamista paikoista sitä ainakin kotimaasta löytää, jos esim. Googlella tutkii. Omaa ostopaikkaa en viitsi mainostaa, koska eivät tee vähittäiskauppaa. Myyvät kyllä tuotteita, jos osaa kysyä. Ulkomaan verkkokaupoista löytää ehkä paremmin. En osaa jarrunesteen kestävyydestä kertoa, uusi tuttavuus vielä itsellekin tuo RF-650. Muutenkin nesteet vaihdan vähintään kerran vuodessa tai ainakin ilmaan joka kulmasta.

Noista kilpanesteistä joku mulle kertoi joskus, että sitovat kosteutta nopeammin kuin normaalit jarrunesteet ja ne tulisi vaihtaa tiheämmin tai ainakin ilmata useammin. En osaa sanoa tuosta ominaisuudesta, tietääkö joku asiasta enemmän?
 
clima sanoi:
Polttis vs sähkö kiihdyttelyä:
Mielenkiintoista. Luulin, että yli 1000Nm vääntävät sähköautot on kiihdytyksissä ylivoimaisia, mutta niin se vaan akkujen paino vie osan terästä.

Koosteena..
1/4 maili
Porsche 911 Turbo S: 10,2s
Porsche Taycan Turbo S: 10,3s
Tesla Model S: 10,4s

Lentävällä lähdöllä sähköauto veti ensin kaulaa ja 911 meni lopulta ohi.

Jarrutustestissä kevyempi 911 oli ylivoimainen.
 
Olisipas ollut pari mutkaa, niin ero olisi jo suuri.
Nyrrellä varmaan Tesla hajoaa parin kierroksen jälkeen.
 
clima sanoi:
Polttis vs sähkö kiihdyttelyä:


Hintaero aika maltillinen briteissä, Suomessa tuo 911 Turbo S maksaa melkein kahden Taycan Turbo S:n verran. Tuon 911 Turbon sijaan ostaisin Suomen hinnoilla Taycanin ja 911 Targan, olisi sopivasti autot eri tarpeisiin.


JuhaSS sanoi:
Nyrrellä varmaan Tesla hajoaa parin kierroksen jälkeen.

Pitäiskö bemari-Juhan löysätä sitä lippalakin tarranauhaa, ettei tarttis itkeä Teslasta ihan jokaisessa ketjussa?
 
Hyvä juttu. Toivottavasti lähtee homma rullaamaan laajemminkin. Onhan tuo polttomoottorin sinfonia hienoa, kuten aiemmassa videossa.
 
Täydellistä listaa tuskin löytyykään ja se muuttuu koko ajan kun auton saa ja on saanut tilata ihan missä värissä haluaa. Eli jos marssit vaikka vainon pikkuhousujen kanssa auto-ostoksille, niin saat lisähintaan sen auton niiden rakkaasi pikkuhousujen värisenä.