https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä keskustelua Porschesta

Mikä bensakone on Cayennessa 2010 -> toiminnaltaan paras, V6 vai V8 padat, turbolla vai ilman?
 
Kannattaa vilkuilla 9xxfinn palstaa, siellä tuosta on jonkin verran keskusteltu.

Muistaakseni kuitenkin yleinen sävy oli sellainen, että V6 koneet on syytä unohtaa. V8 koneissakin taisi ainakin alkupäässä, turbolla tai ilman, olla jotain ongelmia mutta ei kuitenkaan mitään konkurssia aiheuttavaa.

Yleisesti ottaen suositus oli katsella uudempia mallisarjoja ja jättää gen 1 harrastajille.
 
ePa sanoi:
Toisaalta nuo tilastot pitäisi suhteuttaa ajettuihin kilometreihin. Yleensä minkä tahansa vuosimallin 911 on harvemman talouden ykkösauto. Harvoin edes kakkosautokaan.

Ja varsin suuri osa possukuskeista taitaa olla siinä määrin automiehiä, että teettävät autoihinsa vähintään autotehtaan suosittelemat huollot ja jopa ihan ajallaan.

Saksassa kun katseli käytettyjä autoja, niin perusmeset ja audit olivat usein huoltokirjan osalta aika karua luettavaa, jos autossa oli yli 100 000 mittarissa. Jos huoltokirjaa oli edes tallessa... Ja mitä halvempi merkki, niin sitä karumpi oli huoltokirja.
 
Joskus vielä... onneksi näiden tuotantomäärät eivät ole rajatut. Käytettyjä saattaa siis aikanaan olla paljonkin tarjolla.
 
Jätettiinköhän pelivaraa RS versiolle sitten turbojen kanssa?

Ja oliskohan GT4 liian nopea GT3 koneella kunnes uudesta 992 GT3 mallista tulee vieläkin nopeampi?
 
jlindstrom sanoi:
Joskus vielä... onneksi näiden tuotantomäärät eivät ole rajatut. Käytettyjä saattaa siis aikanaan olla paljonkin tarjolla.

Eipä 981 GT4 kai myöskään ollut rajoitettu? Mutta eipä ollut helppo ostaa vaikka olisi halunnut.

Mutta on kyllä karkki! 8)
 
Jäi kyllä vähän harmittamaan ettei tullut PDK:ta. Ei sillä että itsellä olisi auto mennyt vaihtoon mutta ainakin pari tuttua oli jo tilausnapin päällä mutta otti nyt takapakkia.

Ulkoisesti takapää on 981 GT4:ssa enemmän omaan makuun: uuden takaspoileri on liikaa Techart-tyyppinen ja diffuusori keskeltä vähän ”ontto”.
Mutta upea kärry joka tapauksessa.👍
 
Palataas ainakin jollakin tasolla foorumille takaisin jopa kirjoittelemaan. BMW M2 alkoi tuntua hieman tylsältä ja arkiselta autolta. M2:lla alkoi toinen vuosia täyttyä yhteistä eloa ja kokeilu mielessä tuli lähdettyä koeajolle Porchen 718 Caymanilla. 718 oli kaikin puolin hieno ajaa ja sen 2 -litraisesta nelipyttyisestä turbo boxer -moottorista irtoavat 300 hv liikuttivat autoa vikkelästi. Jotain tuosta vain puuttui eikä vähimpänä olleet ne puuttuvat 2 sylinteriä. 718 Cayman oli M2:eenkin verrattuna niin upea ajaa, että siitä jäi kipinä kytemään. Päivän selvää oli, että 6 -boxer sen tulee olla.

No meni aikaa ja selattiin Nettiautoa, Saksan ja Ruotsin tarjontaa. Ajeltiin M2:lla eikä ollut juuri varsinaista hinkua auton vaihtoon, kunnes Nettiautoon ilmestyi myyntiin 981 malliset punainen Cayman GTS ja valkoinen Cayman S ja kipinä muuttui jo liekiksi. Etsin nimenomaan 981 mallisia Caymaneita. Kyselin täältä vinkkejä foorumilaisilta climalta ja Epa:lta, kiitos heille tiedoista. Aloin sovittelemaan koeajoja ja tutustumista ko. autoihin ja pahaksi onnekseni tuo punainen GTS oli jo ehditty myydä :mad: . No pieni pettymys ja lähdettiin katsomaan ja ajamaan tuota valkoista S:ää. Auto oli hyvässä kunnossa niin ulkoisesti kuin sisältäkin ja koejon jälkeen kyllä M2:n vaihtaminen Caymaniin roihahti jo kunnolla liekkeihin. Alettiin hieromaan kauppaa, mutta kaupoille emme päässeet ja ajettiin hieman pettyneinä takaisin kotio. Olin jo täysin varma ettei kaupoille tulla enää pääsemäänkään.

Koeajosta seuraavalla viikolla myyjän kanssa oltiin yhteyksissä, neuvoteltiin ja hioskeltiin kauppaa aikansa ja lopulta pihaan ilmestyikin BMW M2:n tilalle valkoinen Porsche Cayman S. Myyjä tuli vastaan ja itsekin tingin kauppatavoitteistani Porsche -liekeistä hiostuneena.

Auto on siis Cayman S PDK -vaihteistolla ja autosta löytyy itselleni tärkeimmät varusteet eli Sport Chrono, Sport -pakoputkisto, Porsche Active Suspension Management (PASM). Vakiopenkit mietitytti aluksi, mutta onhan nuo okei. Alcantarassa ainakin pysyy paikalla vähän paremmin kuin nahkalla. Väriä ei tällä kertaa päässyt valitsemaan itse enkä koskaan ole ollut valkoisen ystävä, mutta tämän tyyppiseen autoon tuo sopii kyllä hienosti.

En ole tähän päivään mennessä katunut vaihtoa hetkeäkään. Vaikka M2 on hieno auto sekin niin onhan tämä Cayman S aivan eri luokkaa. Autot toki ovat aivan erilaisia muutenkin. Alusta ei Caymanissa ole avain niin jäykkä kuin M2:ssa oli, mutta ajamisen dynamiikka muuten on aivan toisella tasolla. Toisaalta Caymanin alusta on sopivasti myös pehmeämpi kuin M2:ssa oli. 3,4 litran boxer -moottori on upea varsinkin, kun ei ole turboja pilaamassa moottoria. Sport -putkisto tuottaa upeita soundeja ja tykkäänkin ajella ikkunat auki nautiskellen kiihdytyksistä ja ääni on myös paljon kovempi kuin M2:ssa. Monenlaista automaattisesti vaihdetta vaihtavalla vaihteistolla varustettua autoa on tullut ajettua enkä koskaan ole pitänyt yhdestäkään ja vaikka manuaalimies olenkin niin tämä PDK -vaihteisto on suorastaan upea. Se tekee kaiken niin kuin itsekin tekisin ja haluan. Manuaalivaihteisena ottaisin myös tämän tuostakin huolimatta.
 

Liitteet

  • Cayman S.jpg
    Cayman S.jpg
    66,7 KB · Katsottu: 319
On se nätti!👌

Em. punaisen GTS:n pauloissa oli parikin palstalaista.😉
Mutta kuten aiemmin tuli jo todettua niin tässä valkoisessa on myös palikat hyvin kohdallaan.
Onnittelut vielä toistamiseen!

Mikäli tulee tunne varustella autoa vielä esimerkiksi penkkien osalta niin tuolta löytyy apua:
https://teile.com/en/porsche-tequipment-shop/model-Cayman-981C/33/Interior-audio-and-communication/Sport-seats/228

Tosin nyt näyttää alcantara jakkarat olevan lopussa.

Autoa myydessä voi sitten vaihtaa alkuperäiset takaisin ja myydä nuo kupit: ovat kysyttyä tavaraa.
 
Pyörähdin Kemorassa ottamassa tuntumaa Caymanilla ensimmäistä kertaa rata-ajoon. Onhan tuo vaan makea auto ajaa sielläkin. Kun vertaa BMW M2:een, joka on selkärangassa vielä hyvin muistissa, niin ovat ajoltaan hyvin erilaisia autoja. Cayman menee mutkat paljon tasapainoisemmin ja muutenkin tasapainoisempi paketti. Tasauspyörästön lukon puuttumista en nyt äkkiseltään huomannut enkä sitä jäänyt kaipamaan, sen verran hyvin tuo menee. M2:ssa perä oli levoton lukosta huolimatta vs. Cayman. Saa nähdä miten on sitten, kun uskaltaa ajaa autoa kovemmin. Ottaa kyllä aikansa hankkia luotto ja selkärankatuntuma autoon. Autossa oli alla Goodyearin Asymmetric 2 renkaat, jotka eivät nyt alle sulaneet, mutta olivat liukkaan tuntuiset enkä anna kehuja niille. Ei herättänyt luottoa eli kulutetaan nämä pois, Micheliniä alle ja kovaa ajoa niin jospa se luotto sieltä alkaa löytymään radalla. Lisäksi jarrupalojen tilalle laitetaan Endlessin valikoimasta hieman kovempaa seosta. Nopeammin tällä ajeli kuin M2:lla vaikka uusi auto ja uudet kujeet. Cayman S oli niin hieno auto tuolla radalla, että heräsi kysymys kuinka helkkarin makeita autoja ne Porschen GT -mallit sitten ovatkaan.

Tuossa yhden nopean kierroksen verran liikkuvaa kuvaa:

 
Lebis sanoi:
Pyörähdin Kemorassa ottamassa tuntumaa Caymanilla ensimmäistä kertaa rata-ajoon. Onhan tuo vaan makea auto ajaa sielläkin. Kun vertaa BMW M2:een, joka on selkärangassa vielä hyvin muistissa, niin ovat ajoltaan hyvin erilaisia autoja. Cayman menee mutkat paljon tasapainoisemmin ja muutenkin tasapainoisempi paketti. Tasauspyörästön lukon puuttumista en nyt äkkiseltään huomannut enkä sitä jäänyt kaipamaan, sen verran hyvin tuo menee. M2:ssa perä oli levoton lukosta huolimatta vs. Cayman. Saa nähdä miten on sitten, kun uskaltaa ajaa autoa kovemmin. Ottaa kyllä aikansa hankkia luotto ja selkärankatuntuma autoon. Autossa oli alla Goodyearin Asymmetric 2 renkaat, jotka eivät nyt alle sulaneet, mutta olivat liukkaan tuntuiset enkä anna kehuja niille. Ei herättänyt luottoa eli kulutetaan nämä pois, Micheliniä alle ja kovaa ajoa niin jospa se luotto sieltä alkaa löytymään radalla. Lisäksi jarrupalojen tilalle laitetaan Endlessin valikoimasta hieman kovempaa seosta. Nopeammin tällä ajeli kuin M2:lla vaikka uusi auto ja uudet kujeet. Cayman S oli niin hieno auto tuolla radalla, että heräsi kysymys kuinka helkkarin makeita autoja ne Porschen GT -mallit sitten ovatkaan.

Tuossa yhden nopean kierroksen verran liikkuvaa kuvaa:


Ai että! Pitääkö tässä lähteä itekin käymään mutka Vetelissä. Ensi tiistaina olisi P autoja höntsäilemässä. Ja kuun lopussa sitten ihan oikeat kapinat.

Pari metriä jäi vielä rataa käyttämättä, niin eiköhän kierroajoista vielä lähde reilusti pois, kun luottoa alkaa löytymään.

Tarkistelitko rengaspaineita kuinka useasti?
 
ePa sanoi:
Ai että! Pitääkö tässä lähteä itekin käymään mutka Vetelissä. Ensi tiistaina olisi P autoja höntsäilemässä. Ja kuun lopussa sitten ihan oikeat kapinat.

Pari metriä jäi vielä rataa käyttämättä, niin eiköhän kierroajoista vielä lähde reilusti pois, kun luottoa alkaa löytymään.

Tarkistelitko rengaspaineita kuinka useasti?

Onko paljonkin tulossa P - autoja ensi tiistaina? Rengaspaineita mittailin ja pudotin useamman kerran. Saattoi jäädä painetta kuitenkin hieman liikaa, mikä voi tuota liukkauden tuntua hieman selittää. Tuostakaan, kun ei ole dataa vielä  kertynyt, että millä paineilla tällä autolla homma toimii.
 
Näytti tuolla videolla melko aliohjaavalta.
Onko alkuperäiset rengasleveydet? Tai mahdollisesti takana liian leveä suhteessa eteen/edessä liian kapea suhteessa taakse?
Tietysti käytös saattaa johtua renkaan liukkaudesta, mutta jos liukkaus johtuukin rengasleveyksien epätasapainosta.

Toki saattaa olla, että video näin kännykän näytöltä katsottuna valehtelee.
 
Lebiksen videota katsellut niin seuraavia huomioita takarivistä.

Ylimääräiset ohjausliikeet pois.
Luultavasti vielä mutkassa jarrulla?, jarrutus-kääntö-mutka.
Loivat linjat jos renkaat on liukkaat.
Mutka samalla vaihteella ja vaihtoja vasta kun auto suorassa.

 
dingdongpingpong sanoi:
Lebiksen videota katsellut niin seuraavia huomioita takarivistä.

Ylimääräiset ohjausliikeet pois.
Luultavasti vielä mutkassa jarrulla?, jarrutus-kääntö-mutka.
Loivat linjat jos renkaat on liukkaat.
Mutka samalla vaihteella ja vaihtoja vasta kun auto suorassa.

Lisätään sellaista että kannattaa ajaa 10 kierroksen settejä 1+8+1 ja keskittyä tasaisiin kierrosaikoihin, mieluummin suorahuipuista -10kmh ja mutkan ajaksi +10, aika tehdään mutkissa.
 
Moottori-lehti oli testannut Porsche Cayenne E-hybidiä ja kyllähän löytyi moitittavaa:
Tuulen suhina yli 250 nopeuksissa!
 
Nyt alkaa Cayman S:llä olla yhteisiä hetkiä takana ensimmäinen 10 tkm. Vaikka manuaalivaihteiston ystävä olen ollut ja olen edelleenkin, niin Porschen PDK -vaihteistosta täytyy sanoa vain, että se on upea. En voi muuta sanoa. Kaikki muut automaattisesti toimivat vaihteistot ovat tökkineet ja niistä löytyy aina jotain moitittavaa. Porschen vaihteistosta en tähän mennessä keksi mitään moitittavaa. 992 Carreran uusi 8 -vaihteinen versiokin toimi erittäin hyvin, tosin käyttökokemus siitä on hyvin minimaalinen. Uskon, että kaikki eri versiot toimivat yhtä laadukkaasti. Löytyykö parempaa vaihteistoa autolla ajamiseen kuin mitä Porsche tekee?
 
Tässä katselen Motorvicion-kanavaa, esittelyssä on Pansmera 4 S neljän litran dieselinsä (422 hv./ 850 nm.) kanssa, kyllä tuollaisella kelpaisi ajella .... mutta mahtaako tuo voimalinja tulla joskus myös johonkin urheilumalliin ?  :-*
 
TON-III sanoi:
Tässä katselen Motorvicion-kanavaa, esittelyssä on Pansmera 4 S neljän litran dieselinsä (422 hv./ 850 nm.) kanssa, kyllä tuollaisella kelpaisi ajella .... mutta mahtaako tuo voimalinja tulla joskus myös johonkin urheilumalliin ?  :-*
Ei kait Porschelta kohta saa vai joko kokonaan loppunut saanti mitään diesel-versiota. Ainakin aikoivat kuopata koko ajatuksen dieseleistä vuosi kaks takaperin. Hybridit ja sähköiset voimalinjat tulevat hallitsemaan mallistoa ja sitten jotkin GT3 ja RS versiot ovat ehkä korkealle kirkuvia vapareita.