autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Qashqai 2007-2013  (Luettu 32965 kertaa)

Poissa monster

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 841
  • Audi 80, MB W212, BMW 1200GS
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #20 : 26.11.2015 08:58 »
Miten tuo 2007 QQ:n automaatti, kestääkö ja mitä pitää tsekata ostettaessa? Kaverilla tuollainen kiikarissa...
ex VAG:t: B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, VW Golf V 1.9TDI, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Poissa Sande

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1471
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #21 : 16.01.2016 15:52 »
Pientä päivitystä tähän ketjuun... Parin kuukauden päästä 4 vuotta ikää Datsunille tulossa ja mittarissa nyt (vasta) 60 000 km. Takuujuttuja ollut muutamia; 1. toinen puolisko takapenkistä ei suostunut alkuun kippaamaan. 2. sitten oli joku takaisinkutsu jossa vaihdettiin turbon letku ja 3. Viime talvena vaihdettiin uusi akku takuuna sekä letkulämmitin ja ylläpitolaturi jotka olivat nyykähtäneet. Muuten ei sitten ole vikoja (kop kop...) ilmaantunut.

Auto on kyllä täyttänyt ne toiveet jotka sille hankkiessa oli asetettu. Momentimuunnin automaatti yhdistettynä kohtuullisen kokoiseen dielseliin ja nelivetoon on kyllä miellyttävä voimalinja. Mutta onhan tuossa aika kova kulutus, johtunee osaltaan öljynvatkain automaattilaatikosta, ja lisäksi aika viileä talvella. Webaston (ja letkulämmittimen) kanssa on kyllä hyvin pärjännyt, mutta ilman Webastoa olisi aika ankeaa talviautoilua.

4-vetoa pidän vähintään Haldex 4:n veroisena konstruktiona. Lisänä tässä on että etu- ja taka-akselin välisen jakon saa halutessaan lukittua 50%/50%. Tuota on tullut käytettyä nostaessa 1700 kg venettä luonnon luiskalta.

Hankkisinko nyt samanlaisen tai uudemman mallin Qashqain? Nissan laadun puolesta ei estettä olisi, mutta en kuitenkaan. Nissanilla ei ole Qashqaissa tai X-Trailissa voimalijoja jotka tyydyttäisivät tehojen tai muiden ominaisuuksien puoleen. Seuraavassa autossa tulee olla laillista- ja käytännön vetokykyä ainakin 2000 kg verran. Nyt toteutuu vain käytännön vetokyky. Noh, vetämistä tulee harvoin, pari kertaa vuoteen. Kerran vuodessa ahvenanmaan reissu ja sitten veneen kuljetus mökille ja alkutalvesta ylös ja säilytykseen. Tänä keväänä ei edes Ahvenanmaalle tarvitse omalla lähteä kiskomaan kun mennään kaverin Outlanderilla.

Huolloissa ei siis juuri ole poikettu kuin kerran vuodessa suunnitellusti ja vuosi sitten vaihdatin jo hyvissä ajoin öljyt automaattilootaan.

Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17

Poissa JamoS

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 84
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #22 : 09.06.2017 15:49 »
Menee vähän vanhojen kaiveluksi, mutta vanhemmilla harkinnassa Qashqai 2010-2012 ja todennäköisesti 1.6 bensa Acenta-varusteisena ja 100-140tkm ajettuna.

Noita alkaa löytymään hintaluokassa 12-14k€ kohtuullisesti.

Onko jotain erityistä mitä kannattaisi katsoa noiden kohdalla? Vetokoukku peräkärryn takia ehdoton, mutta miten käytännön suorituskyvyn kanssa tolla moottorilla?

Vuosittaisen ajomäärä on jossain 10-15tkm paikkeilla, kun siirtyisivät kahdesta autosta yhteen.

Poissa HoXXma

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #23 : 09.06.2017 16:06 »
Menee vähän vanhojen kaiveluksi, mutta vanhemmilla harkinnassa Qashqai 2010-2012 ja todennäköisesti 1.6 bensa Acenta-varusteisena ja 100-140tkm ajettuna.

Noita alkaa löytymään hintaluokassa 12-14k€ kohtuullisesti.

Onko jotain erityistä mitä kannattaisi katsoa noiden kohdalla? Vetokoukku peräkärryn takia ehdoton, mutta miten käytännön suorituskyvyn kanssa tolla moottorilla?

Vuosittaisen ajomäärä on jossain 10-15tkm paikkeilla, kun siirtyisivät kahdesta autosta yhteen.
kymppi lisää ja alkaa saamaan jo uuden.

Poissa JamoS

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 84
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #24 : 12.06.2017 13:27 »
kymppi lisää ja alkaa saamaan jo uuden.

Sehän tässä olikin pointtina. Tarkoitus turhia kuluja pienentää, niin uutta ehdotellaan. Muita älynväläyksiä?  ::)

Poissa itarumaa

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #25 : 12.06.2017 13:38 »
Vanhemmillani on tuollainen Qashqai 1.6 bensamalli, sitä vanhempaa koppaa. Eipä ole mitään ihmeellisiä ongelmia ollut, ei tosin ole paljon ajettukaan. Epämukava alusta, penkit on liian korkealla ja ahdas se on + kylmä talvella, mutta muuten ihan ok. Onhan se näppärä pyöritellä ja hyvä näkyvyys. Suorituskyky on mielestäni aika lailla sitä luokkaa mitä 1.6 koneelta voi odottaa tuossa kopassa. Ei mitään ihmeellistä mutta ainakin kaupungissa ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2017 13:41 kirjoittanut itarumaa »

Poissa JamoS

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 84
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #26 : 12.06.2017 14:00 »
Kiitos vastauksesta. Suorituskyvyllä ei nyt suurta merkitystä ole, tuo peräkärryn veto toisinaan on suurin kuormitus autolle.

Sinänsä kauppareissuja kummempia pahemmin tehdä, ajosuorite suuntaansa noin 10 kilometriä.

Pomminvarmaa japsia osasinkin odottaa, katsotaan mihin päätyvät.

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1269
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #27 : 12.06.2017 15:24 »
Sehän tässä olikin pointtina. Tarkoitus turhia kuluja pienentää, niin uutta ehdotellaan. Muita älynväläyksiä?  ::)

No ei tuohon 12-14 haarukkaan kyllä kovin paljoa tarttisi lisätä, kun jo 17 alkaa saamaan uuskorista. Tosin vasta Visia-karvalakkina tai melko paljon ajettuna Acentana => wanhakoppasessa saannet enempi autoa pienemmällä rahalla tai ainakin mukavammin varusteltuna :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16 *** Myynnissä ***

Poissa JamoS

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 84
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #28 : 12.06.2017 15:44 »
Tiedostan kyllä tuon hintaongelman, mutta se vesittää vanhempien alkuperäisen idean. Ihan hyvin voi pitää nykyiset molemmat autot jos auton vaihdossa tarvii lykätä lähemmäs 10k€ lisää.

Tarkoitus siis saada kahden auton hinnalla yksi, ei intoa hankkia velalla väkisin uudempaa.

Poissa Sande

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1471
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #29 : 01.10.2017 09:15 »
Pientä päivitystä tähän ketjuun... Parin kuukauden päästä 4 vuotta ikää Datsunille tulossa ja mittarissa nyt (vasta) 60 000 km. Takuujuttuja ollut muutamia; 1. toinen puolisko takapenkistä ei suostunut alkuun kippaamaan. 2. sitten oli joku takaisinkutsu jossa vaihdettiin turbon letku ja 3. Viime talvena vaihdettiin uusi akku takuuna sekä letkulämmitin ja ylläpitolaturi jotka olivat nyykähtäneet. Muuten ei sitten ole vikoja (kop kop...) ilmaantunut.

Auto on kyllä täyttänyt ne toiveet jotka sille hankkiessa oli asetettu. Momentimuunnin automaatti yhdistettynä kohtuullisen kokoiseen dielseliin ja nelivetoon on kyllä miellyttävä voimalinja. Mutta onhan tuossa aika kova kulutus, johtunee osaltaan öljynvatkain automaattilaatikosta, ja lisäksi aika viileä talvella. Webaston (ja letkulämmittimen) kanssa on kyllä hyvin pärjännyt, mutta ilman Webastoa olisi aika ankeaa talviautoilua.

4-vetoa pidän vähintään Haldex 4:n veroisena konstruktiona. Lisänä tässä on että etu- ja taka-akselin välisen jakon saa halutessaan lukittua 50%/50%. Tuota on tullut käytettyä nostaessa 1700 kg venettä luonnon luiskalta.

Hankkisinko nyt samanlaisen tai uudemman mallin Qashqain? Nissan laadun puolesta ei estettä olisi, mutta en kuitenkaan. Nissanilla ei ole Qashqaissa tai X-Trailissa voimalijoja jotka tyydyttäisivät tehojen tai muiden ominaisuuksien puoleen. Seuraavassa autossa tulee olla laillista- ja käytännön vetokykyä ainakin 2000 kg verran. Nyt toteutuu vain käytännön vetokyky. Noh, vetämistä tulee harvoin, pari kertaa vuoteen. Kerran vuodessa ahvenanmaan reissu ja sitten veneen kuljetus mökille ja alkutalvesta ylös ja säilytykseen. Tänä keväänä ei edes Ahvenanmaalle tarvitse omalla lähteä kiskomaan kun mennään kaverin Outlanderilla.

Huolloissa ei siis juuri ole poikettu kuin kerran vuodessa suunnitellusti ja vuosi sitten vaihdatin jo hyvissä ajoin öljyt automaattilootaan.

Huomenna olisi SE PÄIVÄ kun pitää vaihtaa aasialainen toiseen... Tuossa lainauksessani on auton 5,5 vuotinen historia kiteytettynä ja eipä tuon jälkeen ole muuta tehty kuin ajettu ja hommattu uudet kesärenkaat. Nyt mittarissa on 85 000  km. Vieläkään ei ole oikein pahaa sanaa sanottavana Qashqaista. Olisi melkein tehnyt mieli jättää se vaimon käyttöön, mutta ehkä 2 kpl isokulutuksisia dieseleitä samassa talaoudessa on liikaa...

Pieni summaus:
+voimalinja
+toimintavarmuus
+rengasäänet
+nitinät ja natinat puuttuvat edelleen

-isohko kulutus
-nahkapenkit kylmät talvella Webastosta huolimatta
-hallintalaitteiden askeettisuus ja vanhanaikaisuus

Toivon että vanha ratsu löytää hyvään kotiin  :)
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum A/T 5P -17

Poissa Leimu

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #30 : 02.04.2018 17:10 »
Tuli talouteen toiseksi autoksi -11 Qashqai +2 2.0 bensa reilu 100tkm ajettuna puoli vuotta sitten. Kilometrejä ei tule kuin reilu 10tkm vuodessa, niin öljynkulutuksen seuranta on aika pitkissä kantimissa, mutta mitä tässä on seurannut niin näyttäisi vievän öljyä reilu 2dl/1000km. Tuo ei nyt itseä sinänsä haittaa lisäillä, mutta olisi mielenkiintoista tietää onko tuo ominaista tälle kahden litran koneelle, vai onkohan tässä odotettavissa että kulutus lisääntyy koko ajan?

Poissa juzzipussi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 37
Vs: Qashqai 2007-2013
« Vastaus #31 : 12.09.2018 23:58 »
Tytär hommasi 2009 mallisen qashqain  2.0l diisselin tuossa loppukesästä.Eilen tytär  soitteli ja kertoi että auto heittää hälyt päälle pihalla vähän väliä. Kova tuuli ja sade aikaan sai ilmeisesti?  Aikaisemmin ei ole mitään ongelmaa hälyn kanssa.Onkohan tuolle mitään tehtävissä vai sovinnolla huoltoon vietävä?

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla