https://yliteippaus.fi/

Moottoriöljyt

dosetti sanoi:
Eli jos 507-öljyyn päätyy niin täytyy jotenkin huolehtia siitä, että saa v. 2020 speksien mukaan valmistettua öljyä? Jos näin on niin miten se onnistuu ilman merkkihuoltoa? Heittääkö merkkihuolto vanhat öljyt pois vai käyttää ne ensin ja millä hinnalla?

Öljypöniköiden etiketissä pitäisi alkaa näkymään päivittynyt luokitus jossain kohtaa. Eiköhän vanhaa myydä pois niin kauan kuin tavaraa riittää, luokituksissahan on aika pitkät siirtymäajat. Muistaakseni kolme vuotta VW:llä.
 
Keräsin Wekottimen kuvista Lubrizol-pisteet taulukkoon. Näyttäisi siltä, että vanhakin 504/507 on parempi kuin 508/509 jos polttoainetaloutta ei oteta huomioon.  Uusi paljonkin parempi. Itselleni bensankulutus ei ole kovin tärkeä kun ajan niin vähän. Jos näihin pisteisiin on luottaminen.
 

Liitteet

  • Lubrizol_504_508.JPG
    Lubrizol_504_508.JPG
    25,8 KB · Katsottu: 205
26.5. kyselin Seat-huollosta, mikä on oikea öljy, jos tarviin lisäysöljyä huoltojen (longlife) välillä. Vastaus oli, että viimeksi huollossa on käytetty Longlife 0W-20, VW 50800 standardin moottoriöljyä, suosittelen samaa lisäysöljyksi. Joka tapauksessa öljyn pitää olla Volkswagen öljystandardin VW 50800 tai VW 50400 mukaista.

Ajattelin että pysytään samassa, mutta eipä oikein ollut merkeissä valinnan varaa, kun Motonetissa ainoa 0W-20, VW 50800 öljy oli Comma Eco-LLP 0W-20.

Hyllyssä olisi ollut VAG LongLife III 5W-30 504.00/507.00, mutta enempiä arpomatta otin kuitenkin tuon Comman. Kai se kelpaa? Auto on vm 2018 Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG
 
Austa sanoi:
26.5. kyselin Seat-huollosta, mikä on oikea öljy, jos tarviin lisäysöljyä huoltojen (longlife) välillä. Vastaus oli, että viimeksi huollossa on käytetty Longlife 0W-20, VW 50800 standardin moottoriöljyä, suosittelen samaa lisäysöljyksi. Joka tapauksessa öljyn pitää olla Volkswagen öljystandardin VW 50800 tai VW 50400 mukaista.

Ajattelin että pysytään samassa, mutta eipä oikein ollut merkeissä valinnan varaa, kun Motonetissa ainoa 0W-20, VW 50800 öljy oli Comma Eco-LLP 0W-20.

Hyllyssä olisi ollut VAG LongLife III 5W-30 504.00/507.00, mutta enempiä arpomatta otin kuitenkin tuon Comman. Kai se kelpaa? Auto on vm 2018 Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG

Varmistappa ettei taas mielipide ole muuttunut tuosta öljystä huollossa. Toki jos tuota 0W-20 on nyt laitettu, niin lisää tuota MRK:n linkkaamaa vain tilalle. Seuraavassa huollossa voivat laittaa vähän jäykempiä öljyjä.
 
Austa sanoi:
Hyllyssä olisi ollut VAG LongLife III 5W-30 504.00/507.00, mutta enempiä arpomatta otin kuitenkin tuon Comman. Kai se kelpaa?

Commalla on pitkät perinteet laadukkaiden voiteluaineiden valmistajana. Kuului aikoinaan Essolle ja myöhemmin ExxonMobilille. Sitemmin myyneet eteenpäin joitakin vuosia sitten, mutta fasiliteetit ja know-how on ihan priimaa.
 
Kiitti vaan vastauksista, tein kuten neuvottiin eli kysyin taas huollosta.

Sielläkin ensin selviteltiin ja keskusteltiin kollegan kanssa, sitten auton huoltosuunnitelma sen kertoi: öljy on sittenkin 5W-30, ja pitää olla LL3, tätä hän tähdensi. (Tämä sama tieto olisi siellä huoltosuunnitelmassa varmaan ollut jo toukokuun lopussa, kun eka kerran sitä kyselin.)

Jotenka käyn vaihtamassa öljyn tähän, joka oli jo kädessäni eilen: VAG LongLife III 5W-30 504.00/507.00
Siinä lukeekin "Vaihtuu 0W30-öljyksi kevätkesästä 2020, uusi tuotenumero 59-0253"
 
Austa sanoi:
Kiitti vaan vastauksista, tein kuten neuvottiin eli kysyin taas huollosta.

Sielläkin ensin selviteltiin ja keskusteltiin kollegan kanssa, sitten auton huoltosuunnitelma sen kertoi: öljy on sittenkin 5W-30, ja pitää olla LL3, tätä hän tähdensi. (Tämä sama tieto olisi siellä huoltosuunnitelmassa varmaan ollut jo toukokuun lopussa, kun eka kerran sitä kyselin.)

Jotenka käyn vaihtamassa öljyn tähän, joka oli jo kädessäni eilen: VAG LongLife III 5W-30 504.00/507.00
Siinä lukeekin "Vaihtuu 0W30-öljyksi kevätkesästä 2020, uusi tuotenumero 59-0253"

-karppa- sanoi:
Varmistappa ettei taas mielipide ole muuttunut tuosta öljystä huollossa. Toki jos tuota 0W-20 on nyt laitettu, niin lisää tuota MRK:n linkkaamaa vain tilalle. Seuraavassa huollossa voivat laittaa vähän jäykempiä öljyjä.

Kuten totesin, niin tuo 0W-20 on vaihtunut lennosta 0W-30  ;D. Minua kiinnostaisi miksi?
 
Ihan selvyyden vuoksi 5W-30 504/507 LL3 öljy tulee muuttumaan 0W-30 504/507 LL3 öljyksi. Motonetissa on jo molempia tarjolla VAG:n purkissa. Molemmat saman hyväksynnän mukaisia.

OW-20 LL4 508/509 on sitten eri asia.
 
Mrk sanoi:
Ihan selvyyden vuoksi 5W-30 504/507 LL3 öljy tulee muuttumaan 0W-30 504/507 LL3 öljyksi. Motonetissa on jo molempia tarjolla VAG:n purkissa. Molemmat saman hyväksynnän mukaisia.

OW-20 LL4 508/509 on sitten eri asia.
Mitä etua tai haittaa muutoksella saadaan aikaiseksi? Mobil ESP 5W-30 olen käyttänyt kaikissa VAG:ssa.
 
Zasa sanoi:
Mitä etua tai haittaa muutoksella saadaan aikaiseksi? Mobil ESP 5W-30 olen käyttänyt kaikissa VAG:ssa.

Muutos liittyy VW504/507 - luokituksen päivittymiseen, mistä oli aiemmin ketjussa juttua. Tai no itse asiassa VW504/507 luokitus on aina sisältänyt viskositeettiluokan 0W-30, mutta sitä ei liiemmin ole käytetty. Postasin aiemmin Lubrizolin käppyrän, josta pystyy havainnollistamaan uuden ja vanhan suorituskykyeroja.
 
^Onkohan tuo 0W-30 nyt sitten se mitä ne merkkarilla vag:eihin käyttää? Auto menossa ekaan huoltoon, joten siellä selviää viimeistään. 0W pienissä lämpötilassa notkeampana ilmeisesti parempi talven kylmästarteissa.

Castrol kertoo näin:
Castrolin täyssynteettinen 0W-30-moottoriöljy on suunniteltu virtaamaan kuin 0-painoöljy talvilämpötiloissa, mutta sillä on 30-painoöljyn viskositeetti, kun saavutetaan täysi käyttölämpötila. Tällä varmistetaan korkeatasoinen moottorin suojaus heti, kun käynnistät moottorin.
 
^Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ne Audiin laittoi. 21,50€ / litra merkkihuollon hinta öljylle.
'Tarkastushuolto' + öljynvaihto = 306€ + muut 30 tkm huollon jutut päälle. Kun tuosta valohoidosta ja öljynvaihtotyöstä velotetaan noinkin paljon, niin voishan ne edes halpuuttaa öljylitran hinnan oikeammalle tasolle  :-\
 
fillari sanoi:
^Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ne Audiin laittoi. 21,50€ / litra merkkihuollon hinta öljylle.
'Tarkastushuolto' + öljynvaihto = 306€ + muut 30 tkm huollon jutut päälle. Kun tuosta valohoidosta ja öljynvaihtotyöstä velotetaan noinkin paljon, niin voishan ne edes halpuuttaa öljylitran hinnan oikeammalle tasolle  :-\

Mikä estää viemästä itse tuota mobil:n esp:tä sinne huoltoon (29.90€ 4L)?
 
-karppa- sanoi:
Mikä estää viemästä itse tuota mobil:n esp:tä sinne huoltoon (29.90€ 4L)?
Eipä kait mikään. Ei vaan ole ollut tapana  :)
Öljyä meni vajaa 5 litraa, joten n. 40€ olisi omakustannus. Huollon hinnoittelulla öljyt n. 105€, joten 65€ säästö. Toki rahaahan sekin on. Lähinnä tuumin sitä, että merkkihuollot voisi oma-aloitteisesti kohtuullistaa öljylitran hintaa, vaikka tasoon 15€ litra, josta jäisi vielä katetta. Niin kenenkään ei tarvitsisi edes harkita omien törppöjen viemistä huoltoon.
Teen väliöljynvaihdon vuoden päästä, jolloin tuo oma öljy / muu paja menee harkintaan.
Päähuollot teen nurinoistani huolimatta merkkarilla, niin pysyy paperit 'kunnossa'.
 
Zasa sanoi:
Onko Motonetin "Nissan" moottoriöljy asiallista Qashqaihin? Qashqai nielaisee 4,6l öljyä joten 5l pönikkä on soiva. En ole automerkin nimellä koskaan ostanut öljyä niin ei hajuakaan valmistajasta.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590106/Nissan-5W-40-Motor-Oil-5l

Taitaa olla Totalia samoin kuin esim Mazda öljykin:
https://www.lubricants.total.com/business/agriculture-business/partnerships/nissan-and-total-partners-innovation

Tuskin on huonompaa kuin yleisöljyt, ainakin Mazdalla vähän tiukemmat vaatimukset kuin mitä öljyn API/ACEA luokat vaatisi. Itsellä ollut Mazda/Total öljyt jo 5v.
 
Kaksi eri 2-tahtiöljyä, onko näistä jomman kumman speksit paremmat tai huonommat vai onko noilla eroilla mitään käytännön merkitystä kun ne sotketaan bensan sekaan? Molemmat rissapohjaisia synteettisellä lisukkeella.
Tiedän että tuo alempi on varmasti hyvää, nyt pohdinnassa voisiko tuo toinenkin olla.

%C3%96ljy%C3%A4.png
 
Erot on hyvin pienet, lähinnä ylempi on pikkuisen notkeampaa ja syttyy helpommin, eli kestää puristusta vähemmän.
Mutta suurin merkitys on että, käytätkö vesi vai ilmajäähdytteisessä koneessa ja pelkästään kesällä vai ympäri vuoden, että mitä öljyltä halutaan saada. Ja onko kyse 50e trimmeristä vai 2000e perämoottorista.
Mutta erot on sen verran pienet että, molempien pitäisi kesäkäytössä toimia hyvin, kunhan ei nyt ole mikään tuhottoman kuumana käyvä laite, että ylempi öljy pääsisi syttymään ennen aikojaan.
 
McScott sanoi:
Erot on hyvin pienet, lähinnä ylempi on pikkuisen notkeampaa ja syttyy helpommin, eli kestää puristusta vähemmän.
Mutta suurin merkitys on että, käytätkö vesi vai ilmajäähdytteisessä koneessa ja pelkästään kesällä vai ympäri vuoden, että mitä öljyltä halutaan saada. Ja onko kyse 50e trimmeristä vai 2000e perämoottorista.
Mutta erot on sen verran pienet että, molempien pitäisi kesäkäytössä toimia hyvin, kunhan ei nyt ole mikään tuhottoman kuumana käyvä laite, että ylempi öljy pääsisi syttymään ennen aikojaan.

Kartin 125cc nestekone, eli ajetaan vain kesällä mutta mosa kiertää 16000rpm, toki aika viileänä sitä ajetaan eli veden lämmöt siellä ~55c tietämissä :rolleyes:
Valmistaja tietysti kehuu aina omaansa ja lupailee tuolle ylemmälle että toimii vielä 25k kiertävässä myllyssä, toki moottorin kulumiset yms näkee vasta kun on muutaman purkin ajanut sitä mutta kiinnostaa onko noilla ominaisuuksien erolla mitään merkitystä.
Tuo alempi on varmasti hyvää ja sitä on poltettu tällekin kesälle toistakymmentä litraa, ei vaan ole enää FIA-hyväksyttyjen listalla joten sillä ei oikein sais ajaa kilpaa...
 
Käytännössä tuon pitäisi toimia kun on vain vähän notkeampaa öljyä. Kierroksia on kyllä koneessa todella paljon ja tuo lämmönkesto on ainoa kysymysmerkki kun 50c eroa, mutta se ei selviä kun kokeilemalla näillä annetuilla tiedoilla.
 
Mitäköhän öljyä kannattaa laittaa Hyundai Sonata autoon? Auto on vm. 2006 ja 2.4:n koneella. Edellisen omistajan mukaan auto ei syö yhtään öljyä ja se on rullannut 220000km. Hultokirjassa on  paljon leimoja, muttei merkintää käytetyistä öljyistä. Öljyt vaihdettu n. 10 000 km välein.

Manuaali antaa mielestäni aika sekavat öljyvaatimukset...API SJ, SL tai parempi, ILSAC GF-3 tai parempi. Viskositeettinä SAE 5W-20 tai 5W-30. Acea luokituksista, joiden perusteella öljyä olisi helpompi hakea, manuska ei sano mitään.

Eri moottoriöljymerkkien valintakoneet antavat suosituksiksi esim. Neste ja Comma jotain Fordin Ecoboost öljyjä tai sitten öljyjä, joiden viskositeetti ei ole haluttu...esim Mobil 0W-40 tai sitten Mobil ESP 5W-30, joka on minun mielestä profiloitunut Volkkarin LL-öljyksi.

Mikä teidän asioista tietävien mielestä olisi hyvä öljy ko. kinneriin?
 
^API-SJ, API-SL öljy vaatimuksena => esim. Mobil ESP 5W-30.
Sama merkintä löytyy toki monesta halvemmastakin öljystä. Jos huoltokirja suosittaa ensisijaisesti  5W-20 tai
5W-30, niin noilla kannattanee edetä.
Onko Mobil ESP 5W-30 erityisesti Volkkarin LL-öljyksi profiloitunut? Käy melkein kaikkiin autoihin ja tätä tai Castrollia lähes kaikkiin autoihin myös huolloissa tunkevat :)
Jos 5W-30 ei tunnu mieluisalta, niin laita Mobil 0W-40.. sekin on API-SL (ja paljon muutakin).
 
Basso74 sanoi:
Mitäköhän öljyä kannattaa laittaa Hyundai Sonata autoon? Auto on vm. 2006 ja 2.4:n koneella. Edellisen omistajan mukaan auto ei syö yhtään öljyä ja se on rullannut 220000km. Hultokirjassa on  paljon leimoja, muttei merkintää käytetyistä öljyistä. Öljyt vaihdettu n. 10 000 km välein.

Manuaali antaa mielestäni aika sekavat öljyvaatimukset...API SJ, SL tai parempi, ILSAC GF-3 tai parempi. Viskositeettinä SAE 5W-20 tai 5W-30. Acea luokituksista, joiden perusteella öljyä olisi helpompi hakea, manuska ei sano mitään.

Eri moottoriöljymerkkien valintakoneet antavat suosituksiksi esim. Neste ja Comma jotain Fordin Ecoboost öljyjä tai sitten öljyjä, joiden viskositeetti ei ole haluttu...esim Mobil 0W-40 tai sitten Mobil ESP 5W-30, joka on minun mielestä profiloitunut Volkkarin LL-öljyksi.

Mikä teidän asioista tietävien mielestä olisi hyvä öljy ko. kinneriin?

Laittaisin 5w30 acea A5 kuten Neste ja Comma suosittelee, oman kokemuksen mukaan nuo osaavat suositella parhaiten oikeaa öljyä. A5 on lisäksi polttoainetta säästävä vähän kuten ILSAC, yleensä täyttää myös ILSAC vaatimukset. 5w30 A5 ehkä yleisimpiä suosituksia tuonikäisissä aasialaisissa.