autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Julkinen liikenne  (Luettu 11027 kertaa)

Poissa Jysky

Julkinen liikenne
« : 06.08.2014 11:50 »
Käytätkö paljon julkista liikennettä? Vaikuttaako tämä auton valintaan- iän, koon tai muun suhteen.

Olen omaa käyttäytymistä viime aikoina pohtinut,  kun täällä mansessa meni bussilinjat uusiksi ja meiltäkin vajaan kahden kilometrin kävelyllä pääsisi cityyn 2,60 eurolla. Itse asiassa tuolla bussilla ja hinnalla pääsee paljon keskustaa pidemmällekin, toisen naapurikunnan puolelle- mm suureen elektroniikka kauppaan.
Lähempää (n 500 m)  kulkevassa bussilla keskustaan joutuu maksamaan 5,-, kuten ennenkin. Ajattelin kesän aluksi että voisin tuota "halpis" linjaa käyttääkin, mutta en ole näillä helteillä ryhtynyt. Hieman tuo hintaerokin tuntuu tekaistulle. Lähtöpaikat on kumminkin saman kunnan alueella.

Pitkillä matkoilla yleensä tavaraa mukana ettei linja-autot kiinnosta ja ne junien kanssa on hinnoiteltu niin ettei kaksin matkaten ole edes kannattavaa. Ellei sit kuukausia aikasemmin tilaa OnniBussilta euron lippua, mutta kun senkin saa vaan eka- vaimo joutus matkustaan kalliilla ;) . Jos matkustan pitkää matkaa menen mieluummin junalla, ihan matka-aikaisen mukavuuden vuoksi.

Minä luulen, että jos asuisin kehäI sisäpuolella, musta tulisi hermoraunio auton omistajana. tähän tulokseen tullut tätä pojan eloa sivusta seuraamalla. Taitaa olla ainoita alueita joilla julkiset toimii niinkuin pitää. Jos olisi mökki niin joku säilytyspaikka sit pakolliselle autolle olis oltava, mutta auto olis joku "polonen".
Tarraco TDI 4drive . Ford C-max 1.8.

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8395
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #1 : 06.08.2014 12:00 »
Piintynyt oman kulkineen käyttäjä.
Tosin tällä hetkellä työmatka ei olsi helppo minulla, eikä vaimollakaan.
Vaihtoja pitäisi tehdä, käydä toisen kunnan puolella ym.
Ei siis tulisi halvaksikaan.
Kun mennään molemmat samalla kulkineella, työpaikat ovat melko lähekkäin,
niin ihan ajankäytön ja kukkaronkin puolesta auto on hyvä ratkaisu.
Tai siis kun auto on, ei ole mitään järkeä julkisilla tohottaa.

Mutta, olipa aika, jolloin asuin Lauttasaaressa ja työpaikka oli Vallilassa.
Yhdellä bussilla olisi päässyn ovelta ovelle, kävelyä yhteensä ehkä 100 m.
Ja sitä reittiä kulkevia oli vielä monta eri bussia.
Millä kuljin? Autolla tai moottoripyörällä.

On se muuten kumma, miten väsyneenä moottoripyörällä aina eksyy.
Aamulla virkeänä mopolla töihin, matka luokkaa 10 km.
Illalla töistä väsyneenä lähtiessä eksyy kummasti. Matka hyvinkin 110 km...
« Viimeksi muokattu: 06.08.2014 12:07 kirjoittanut Kettu »
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2429
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #2 : 06.08.2014 12:02 »
Käytätkö paljon julkista liikennettä? Vaikuttaako tämä auton valintaan- iän, koon tai muun suhteen.

Olen omaa käyttäytymistä viime aikoina pohtinut,  kun täällä mansessa meni bussilinjat uusiksi ja meiltäkin vajaan kahden kilometrin kävelyllä pääsisi cityyn 2,60 eurolla. Itse asiassa tuolla bussilla ja hinnalla pääsee paljon keskustaa pidemmällekin, toisen naapurikunnan puolelle- mm suureen elektroniikka kauppaan.
Lähempää (n 500 m)  kulkevassa bussilla keskustaan joutuu maksamaan 5,-, kuten ennenkin. Ajattelin kesän aluksi että voisin tuota "halpis" linjaa käyttääkin, mutta en ole näillä helteillä ryhtynyt. Hieman tuo hintaerokin tuntuu tekaistulle. Lähtöpaikat on kumminkin saman kunnan alueella.

Pitkillä matkoilla yleensä tavaraa mukana ettei linja-autot kiinnosta ja ne junien kanssa on hinnoiteltu niin ettei kaksin matkaten ole edes kannattavaa. Ellei sit kuukausia aikasemmin tilaa OnniBussilta euron lippua, mutta kun senkin saa vaan eka- vaimo joutus matkustaan kalliilla ;) . Jos matkustan pitkää matkaa menen mieluummin junalla, ihan matka-aikaisen mukavuuden vuoksi.

Minä luulen, että jos asuisin kehäI sisäpuolella, musta tulisi hermoraunio auton omistajana. tähän tulokseen tullut tätä pojan eloa sivusta seuraamalla. Taitaa olla ainoita alueita joilla julkiset toimii niinkuin pitää. Jos olisi mökki niin joku säilytyspaikka sit pakolliselle autolle olis oltava, mutta auto olis joku "polonen".
Jyskyn kanssa samoilla seuduilla asuvana jatketaan tästä. Itsellä bussipysäkille matkaa n. 50 m ja tuosta suoralinja keskustaan bussilla. Silloin tällöin bussilla tulee mentyä, mutta pääsääntöisesti autolla (työssä joutuu autoa käyttämään jonkun verran). Itse bussimatka on ihan ok, kun kulkee kouluaikojen ulkopuolella, eli aamuisin puoli seitsämän bussilla. Iltapäivällä sitten bussi on todella ruuhkainen ja tuo vähäntää tuon houkuttelevuutta vs. oma auto.

Itse odottelen tuota toivottavasti rakennettavaa pikaratikkaa, vaikken nyt ensimmäisen vaiheen linjojen läheisyydessä asukaan. Uskon tuon kuitenkin muuttavan myös linja-autoliikennettä positiiviseen suuntaan.
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa Karvis

Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #3 : 06.08.2014 12:11 »
Ellei sit kuukausia aikasemmin tilaa OnniBussilta euron lippua, mutta kun senkin saa vaan eka- vaimo joutus matkustaan kalliilla ;) .

Ja Onnibussi saattaa jättää laiturille vaikka olisi lippukin ostettu, siinä sitä sitten ollaan ja aletaan katselemaan lippua toiselta firmalta ::)

En käytä julkisia PK-seudun ulkopuolella ellei ole aivan pakko(paitsi lentokonetta), etenkään pitkille matkoille en lähtisi mistään hinnasta junalla enkä varsinkaan bussilla. Jo ajatus puistattaa :o Täällä pohjoisessa myös paikallisliikenne on lähinnä vitsi, joskus olen pitkin hampain ajanut bussilla kaupungille kapakkareissulle mutta silloinkin joutuu molemmissa päissä kävelemään pysäkille/pysäkiltä.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Paikalla Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14154
  • Volvo XC60
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #4 : 06.08.2014 12:20 »
Käytätkö paljon julkista liikennettä? Vaikuttaako tämä auton valintaan- iän, koon tai muun suhteen.

Pitkillä matkoilla yleensä tavaraa mukana ettei linja-autot kiinnosta ja ne junien kanssa on hinnoiteltu niin ettei kaksin matkaten ole edes kannattavaa. Ellei sit kuukausia aikasemmin tilaa OnniBussilta euron lippua, mutta kun senkin saa vaan eka- vaimo joutus matkustaan kalliilla ;) . Jos matkustan pitkää matkaa menen mieluummin junalla, ihan matka-aikaisen mukavuuden vuoksi.

Minä luulen, että jos asuisin kehäI sisäpuolella, musta tulisi hermoraunio auton omistajana. tähän tulokseen tullut tätä pojan eloa sivusta seuraamalla. Taitaa olla ainoita alueita joilla julkiset toimii niinkuin pitää. Jos olisi mökki niin joku säilytyspaikka sit pakolliselle autolle olis oltava, mutta auto olis joku "polonen".

Meillä auto on lähes yksinomaan maalla käyntiä plus kauppareissuja varten. Jyskyn kanssa olen sikäli eri linjoilla, että juuri tuohon pitempään matkaan tarvitsee ehdottomasti riittävän tehokkaan, tilavan ja mukavan auton. Kaupunkipyöritykseen en kyllä olisi XC60tä hankkinut :). Tavaraa kulkee mukana käytännössä aine sen, minkä kontti vetää sekä jotain myös takapenkeillä ja varsinkin niiden jalkatilassa.

Emme asu Kehä I:n sisällä, vaan I:n ja III:n välissä, mutta julkinen liikenne pelaa niin hyvin kuin vain voi odottaa. Muulloin kuin hiljaisimpana kesäaikana ei tarvitse aikatauluja vahdata, vaan bussipysäkille voi mennä silloin, kun itselle sopii (siis erityisesti ruuhka-aikoina), ja aina jonkun minuutin sisällä tulee seuraava. Pysäkeillä on myös näytöt, joista odotusajan voi tarkistaa reaaliaikaisesti.

Itse kuljen kuntoilun vuoksi kävellen tai pyörällä 3 km:n matkan lähimmälle juna-asemalle, josta taas lähijunat kulkevat muutaman minuutin välein, eli niidenkään lähtöaikaa ei tarvitse ajatella.

Lippupolitiikka on sellainen, että kortille voi ladata joko aikaa tai arvoa sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii. Itse lataan, samoin vaimo, aina aikaa siten, että viimeinen voimassaolopäivä on juuri ennen vapaata, useimmiten perjantai. Viikonloppuna en julkisia käytä, vaan asiointimatkat tehdään omalla autolla, ellei mennä maalle. Aikaveloitus on ~ 1,50 e/vrk. Kalliiksi en väittäisi, koska tuolla voi matkustaa rajoituksetta Helsingin alueella.

Ehkä olemme etuoikeutettuja, mutta halvan ja toimivan joukkoliikenteen vastapainoksi saamme maksaa monesta muusta lisähintaa. Varsinkin asuminen on kallista.

E: Jäi vielä sanomatta, että Hgin sisäisessä liikennesuunnittelussa on periaateena, että lähin bussipysäkki ei saa olla asunnoista 300 metriä kauempana ;).
« Viimeksi muokattu: 06.08.2014 12:22 kirjoittanut Quality »
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa -P-

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10887
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #5 : 06.08.2014 12:27 »
...Ehkä olemme etuoikeutettuja, mutta halvan ja toimivan joukkoliikenteen vastapainoksi saamme maksaa monesta muusta lisähintaa. Varsinkin asuminen on kallista.
No niinno, ei tuo "halpa ja toimiva joukkoliikenne" itsestäänselvyys PK-seudullakaan ole. Itse en huonon julkisen liikenteen toimivuuden takia viitsi sitä PK-seudulla käyttää varsinkaan työmatkoihin, kaksi vaihtoa ja +30-45min/suunta omaan autoon verrattuna vaan on liikaa. En pidä sitä erityisen halpanakaan.

Poissa Topias

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 668
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #6 : 06.08.2014 12:29 »
Kaksi kertaa kevään aikana kuljettiin onnibussilla helsinkiin. Tämä olosuhteiden pakosta, kun ei ollut autoa. Hintaa 15-18 euroa kahdelta/sivu, halpaa kun matkaa on 250km.
Paikallisbussia ei tule käytettyä, koska taksi vie ovelta ovelle, eikä hintaero ole kummoinen parilla matkustajalla.

Poissa Jysky

Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #7 : 06.08.2014 12:59 »
...Jyskyn kanssa olen sikäli eri linjoilla, että juuri tuohon pitempään matkaan tarvitsee ehdottomasti riittävän tehokkaan, tilavan ja mukavan auton. Kaupunkipyöritykseen en kyllä olisi XC60tä hankkinut :). Tavaraa kulkee mukana käytännössä aine sen, minkä kontti vetää sekä jotain myös takapenkeillä ja varsinkin niiden jalkatilassa.

Joo, minun käsitys täysin hypoteettinen ajatusleikki- jos elämä soljuu niinkuin on mieli, ei noista mikään toteudukaan. Ei mökki, asuminen PKseudulla- no vannomatta paras ettei joku "juustonpala" olis joskus kulkimena.
Joskus kyllä pohdin, että jos en tarvitsis autoa, niin mihin mun mielenkiinto sitten kohdistuis. Autot ollu mun juttu ihan pienestä pitäen.

Oman työmatkan kohdalla en joudu kuljinta pohtimaan- työmatka ovelta ovelle 20 m. Vaimo kulkee autolla  10 km suoraa moottoriliikennetietä. Aiemmin mainittu halpis linja kulkisi hänen työpaikan ohi, mutta joutuisi lähtemään kotoa liki tuntia aiemmin.
Tarraco TDI 4drive . Ford C-max 1.8.

Poissa Pepeto

Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #8 : 06.08.2014 17:15 »
Muutaman kerran vuodessa tulee keskustaan julkisilla mentyä. Asun kehä kolmosen kupeessa Helsingissä ja päätepysäkki on aivan kotiportilla. Siitä pääsee Rautatientorille yhdellä bussilla noin puolessa tunnissa. Yleensä kuitenkin tulee omalla ajettua. Työmatka on tasan 20 km ja julkisilla siihen tuhrautuu 1 tunti 10 minuuttia suuntaansa ja sisältää vähintään yhden vaihdon. Autolla ajan 20 - 25 minuutissa. Ja vaikka matka olisi lyhyempikin, kulkisin omalla autolla. Junalla kuljen mieluummin kuin bussilla, sillä siinä pääsee vaihtamaan vaunua, jos samaan vaunuun änkeää somaliäitejä huutavine lapsineen tai suomalaisia narkkeja. Bussissa olet loukussa. Kun istut virtsanhajuisella istuimella ja ulkona on 25 astetta lämmintä ja aurinkoista ja bussissa on lämpöhanat jumissa ja ilma ei kierrä ollenkaan ja matkustajana uunsille löyhkääviä somaleja ja huutavia pikkulapsia, on päänsärky taattu. Kerran jouduin nousemaan bussista muutaman kilometrin matkan jälkeen ja jäämään odottamaan seuraavaa, kun melu, haju ja kuumuus kävivät sietämättömäksi.
VW Passat Variant 1.4 TSI 125 hv DSG Comfortline -17
Opel Corsa Enjoy 1.4 Ecotec ECT5 -15

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16043
  • Lakossa
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #9 : 06.08.2014 18:21 »
Kun asuin stadissa, en edes omistanut autoa. Spåra kulki oven edestä ja dösälle oli 10 m pidempi matka. Aikatauluilla ei ollut mitään väliä, koska jompi kumpi noista tuli aina alle minuutissa, jos vaan vuorokauden aika oli sellainen että joukkoliikenne toimi. Vuosilippu oli se perinteinen pahvinen ja kun sen osti kerran vuodessa, niin ei tarvinnut loppuvuonna kulkemisesta stressata. Öisin baarista kävelin kotiin, auttoi mukavasti selvittämään päätäkin pieni reippailu, vaikka muistan että kerran pikkukengissä meinasin jäätyä talvipakkasessa.

Kun kyllästyin asumisen hintaan stadissa, muutin kauemmaksi ensin kehä III:n varteen, josta toki edelleen pääsi stadiin vaivattomasti, mutta aikatauluihin alkoi olla pakko kiinnittää huomiota, ettei tarvinnut puolta tuntia jossain pysäkillä odotella ja jotta tiesi mihin suuntaan kotiovelta lähtee eli meneekö lähijunalla vai dösällä. Mihinkään muualle ei sitten ilman autoa päässytkään, joten sellainen oli välttämättömyys.

Siitä on sitten perheen muodostamisen jälkeen muutettu vain kauemmaksi ytimestä ja vaikka nytkin ikkunasta näkyy linja-autovarikko (täällähän ne ovat linja-autoja, eivätkä dösiä), niin ei täältä mihinkään pääse muuten kuin omalla autolla, ellei sitten ole aivan rajattomasti aikaa käytettävissä matkustamiseen. Ainoa mihin olen viimeisten vuosien aikana julkista liikennettä käyttänyt, niin stadikan viereisellä kentällä on tullut pysäköityä ja urheilutalon nurkalta on tullut jatkettua spåralla keskustaan. Nyt kateelliset viherhipit muuttivat senkin paikan maksulliseksi, joten vähemmällä vaivalla ajaa sitten ytimeen asti Kamppiin tai Elieliin parkkiin ja samalla rahalla pysäköi siellä mitä stadikan vieressä. Sellainen vaan ero, että noissa parkkihalleissa ei tarvitse etukäteen tietää kuinka kauan aikoo pysäköidä. Eipä tosin tule käytyä keskimäärin edes joka toinen kuukausi stadissa enää nykyisin, kun ei siellä ole oikein mitään mitä tarvitsisi. Muutama kaveri asuu siellä, mutta niitäkin tulee tavattua enemmän ja useammin muualla.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa pokkus

Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #10 : 06.08.2014 18:28 »
Täällä tullut lähinnä käytettyä isoimmissa kaupungeissa julkista (New York, Chicago jne.) joissa julkinen liikenne oikeasti toimii. Omassa opiskelijakaupungissa julkinen bussiliikenne toimii yllättävän hyvin verrattuna muihin paikkoihin täällä, mutta reitit on niin kummallisia, ettei niitä tule käytettyä kuin aivan pakosta. Opiskelijoille tuo on ilmaista kyytiä, mutta muille se maksaa helposti enemmän kuin autolla ajaminen ja aikaa kuluu tolkuttoman paljon enemmän. Näistä syistä bussia tulee käytettyä lähinnä pakosta eli max kerran vuoteen jos joutuu jonnekin lähteä kuppia ottamaan ;) Silloinkin mieluummin maksaa 10 kertaisen hinnan ja ottaa taxin :D
           

Paikalla Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14154
  • Volvo XC60
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #11 : 22.11.2015 08:55 »
Jokaisessa itseään kunnioittavassa suurkaupungissa on vähintäänkin kohtuullisesti toimiva julkinen liikenne. Ja jos liikkuminen rajoittuu lähinnä toimivan julkisen liikenteen alueelle eikä tavarankuljetukseen ole tarvetta kuin satunnaisesti, pärjää ilman omaa autoa erinomaisesti.

Ajatelkaapa vaikkapa Pariisia, Lontoota tai Moskovaa ilman toimivaa metroverkostoa. Millainen ryysis kaduilla olisikaan! Tokihan jalankulkijat nousevat maan pinnalle, mutta ne kuljetussuoritteet, joihin metro kykenee, ovat massiiviset.

Kyllähän meilläkin pääkaupunkiseudun julkiseen liikenteeseen on panostettu huikeasti. Ongelmana on kuitenkin edelleen asumisen hajanaisuus, varsinkin reuna-alueilla. Mitä vähemmän väkeä, sitä kalliimpi ja heikommin toimiva joukkoliikenne, ja samalla sitä suurempi tarve yksityisautoiluun. Mutta kyllähän tosiasia on, että kenenkään Helsingissä asuvan ei tarvitse valittaa joukkoliikenteen tavoittavuudesta, ellei sitten esim. työmatka suuntaudu sieltä ympäryskuntiin tai edemmäksi.
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa -P-

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 10887
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #12 : 22.11.2015 10:09 »
Itseäni ei ole tuo länsimetrohomma juuri kiinnostanut. Joku päivä kuitenkin luin siitä jotain kun tuli oikein joku erillinen julkaisu siitä kotiin. En olllut tullut ajatelleeksikaan että metron avauduttua ei Espooseen kulje enää busseja Kampista. Eli sekin ainoa hyvin toimiva yhteys loppuu, parhaimmillaan nykyään on 20min bussilla kotoa Helsingin keskustaan. Jatkossa pitää mennä bussilla jonnekin ja vaihtaa metroon. Liian hankalaa ja matka-aika pitenee, mennään sitten omalla autolla.

Paikalla juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11672
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #13 : 22.11.2015 10:45 »
Itseäni ei ole tuo länsimetrohomma juuri kiinnostanut. Joku päivä kuitenkin luin siitä jotain kun tuli oikein joku erillinen julkaisu siitä kotiin. En olllut tullut ajatelleeksikaan että metron avauduttua ei Espooseen kulje enää busseja Kampista.

Juu, suunnitelmat on laskelmien pohjalta laadittu. Käytäntö sitten osoittaa miten homma toimii ja joudutaanko jotain suunniteltuja juttuja muuttamaan toimivammiksi. Esim miten lyhyemmät metrojunat ja vuorovälit toteutuvat.
Wanha Jäärä arvonimen ylpeä haltija  😳

Paikalla Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14154
  • Volvo XC60
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #14 : 22.11.2015 10:48 »
Oletkos juupeli päässyt missä mitassa testailemaan noita suurten metropolien maanalaisia?
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Mikko

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2355
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #15 : 22.11.2015 10:51 »
Totuus on kuitenkin, että länsimetron tultua häviää minulta jokaiselta arkipäivältä vapaa-ajasta vähintään puoli tuntia. Noin vartin nopeammin on päässyt bussilla töihin kuin optimitilanteessa bussilla + metrolla. Sitä alkaa jo miettimään, että uhraisiko 300 euroa kuussa parkkipaikkaan sen reilun satasen kuukausilipun sijaan.

Paikalla juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11672
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #16 : 22.11.2015 10:56 »
Oletkos juupeli päässyt missä mitassa testailemaan noita suurten metropolien maanalaisia?

70-luvulta asti on Undergroundin kokemukset ja vähän tuoreempia Tunnelbanasta  ;D  Työnantaja on kyllä järjestänyt / tukenut tutustumiskäyntejä liki ympäri maailmaa, mutta jonkun on täytynyt hoitaa hommat sillä aikaa  ;D
Wanha Jäärä arvonimen ylpeä haltija  😳

Poissa X ARI

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1184
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #17 : 22.11.2015 10:58 »
Juu,saman ilmiön teki toi kenttärata...ennen pääsin kenttäbussilla kotiin tosi helposti---25 min helsingin keskustasta- nyt vuoroja on harvennettu ja ne harvat bussit ovat ruuhka-aikoina niin täynnä että ne ohittaa pysäkit-kun ei mahdu yhtään enää.
Ne jotka menevät bussilla töihin ovat olleet tosi ongelmissa---mutta eihän hv.n järkeä ole mennä ensin bussilla jonnekin vantaalaaksoon pokittain 5km ja sitten junalla...
Ensiapuna vuoroja on lisätty...ovat saaneet runsaasti palautetta.

Trollsten

  • Vieras
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #18 : 22.11.2015 11:09 »
Näin ei pk-seutulaisen näkökulmasta tuo junayhteys lentokentältä HKI:n keskustaan on kyllä tervetullut uudistus. Noinhan se toimii monessa muussakin pääkaupungissa, että lentokentältä keskustaan junalla suoraan terminaalin alta. Tuolla joutuu kuitenkin ramppaamaan niin toimivaa junayhteyttä käyttää mieluummin kuin taksia aamuruuhkassa.

Poissa Kennedy

Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #19 : 22.11.2015 12:38 »
Näin ei pk-seutulaisen näkökulmasta tuo junayhteys lentokentältä HKI:n keskustaan on kyllä tervetullut uudistus.

Positiivisena asiana vielä se, että junalipun hinta ei noussut vaikka jatkaisi tiksistä kentälle.

Tosin itse ajan autolla koska polttoainekulut ovat puolet julkisen hinnoista.

300ZX kesäleluna