autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Porsche Boxster 986 (1996-2004)  (Luettu 16829 kertaa)

gearhead

  • Vieras
Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #20 : 24.09.2017 20:08 »
Eipä ole vielä tullut Porschea hankittua  :) Harkinnan jälkeen tähtäin on siirtynyt 986:sta 996:een, mikä tarkoittaa budjetin nostamista. Hauska saada kuitenkin lapsetkin kyytiin sunnuntaiajelulle. Ei se auta kuin koittaa säästellä taas tulevaa kevättä varten  ;D

Poissa 986porsche

Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #21 : 04.01.2020 11:05 »
Jatketaan tätä vanhempaa viestiketjua kun en varsinaisesti muita 986 ketjuja löytänyt.

Kiitos Skulalle hyvästä jutusta ja muille kommenteista. Itselläni kanssa Boxsterin hankinta työn alla :). Autoja on tullut harrastettua pienen ikäni verran mutta Porsche ja Boxster jääneet jostain syystä sivuun. Kunnes kävin koeajamassa 996:n ja innostuin sen ajo-ominaisuuksista ;D. Boxsterista innostuin kun huomasin, että sehän jakaa perus 996:n osista lähes puolet ja on kevyempi, leveämpi ja keskimoottorisena painonjakaumaltaan optimaalisempi. Lähdin siis selvittämään 986 Boxsterin taustatietoja, mutten löytänyt suomenkielisiä sivustoja, joissa olisi kattavasti tietoa eri malliversioista, väreistä tai värikoodeista :(. Kun sittemmin tuota tietoa on tullut kerättyä, ajattelin jakaa sen myös muille 986 faneille ja tein sille oman bloginkin 986porsche.com.

Auton etsiminen on edennyt samalla, mutta oikeata on ollut varsin vaikea löytää. Nyt alan päätymään punaiseen väriin ja 2.7 moottoriin kun on vähän edukkaampi kuin 3.2. Katselin, että sen ohituskiihtyvyys on aika sama Tiptroniccina ja manuaalina eikä juurikaan jää jälkeen Boxster S 3.2:sesta. Facelift vai Pre-facelift ja manuaali vai Tiptronicci, on vielä vähän mietinnän alla... Ainoa probleema on enää käytännön kokemuksen puuttuminen 986:sta :-\. Kestääkö punainen väri? Riittääkö 2.7? ja ennen kaikkea mitä ongelmia on odotettavissa ja miten huomata ne jo ostotilanteessa..?
Boxster -03

Poissa rob-s

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 112
    • rob-s:n narikka:
Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #22 : 04.01.2020 11:17 »
Itsellä on ollut aikoinaan 986 Boxster 2.7 1998 joka tuntui silloin todella hyvin tehdyltä ja ajettavuus hyvältä. Sen jälkeen on ollut 987 (Cayman S 2009) ja 981 (Boxster 2.7 PDK 2013).

Itse satsaisin vähintään 987:aan ja mieluiten S-versioon manuaalilaatikolla (6-vaihteinen) tai FL versioon PDK laatikolla.
Jos nyt kuitenkin 986 hankit, niin ehdottomasti manuaalilaatikolla ja FL versiona. Tuon ikäisissä se on se IMS laakeri joka pitää olla vaihdettu siihen päivitettyyn versioon.
Audi A4 2.0TFSI quattro B8.5 / Porsche 981 Boxster
ex. Audi RS4 4.2 V8 / ex. Porsche Cayman S

Poissa 986porsche

Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #23 : 04.01.2020 11:35 »
Kiitos kommenteista rob-s. Ja Wau, sinulla onkin hyvä kokemus koko mallin joka sarjasta :D!

987 oli kanssa mietinnässä, mutta hintaero varsinkin 986 2.7:aan on vielä aika iso... :(. Hyvä kuulla, että myös 986 on toimiva kokonaisuus. Faceliftiä ja manuaalia olen vähän painottanut ja kiitos, mielipiteesi vahvistaa tätä hyvin.

Tuo IMS tosiaan vähän hermostuttaa :-\. Yhtä katselin, jossa sitä ei ole tehty, mutta myyjä sanoi, ettei Porsche itse edes tee IMS:n vaihtoja... Ja sen verran luin, ettei laakerin rikkoutumista pysty ennakoimaan kun ehkä jollain anturilla, joka tutkii öljyssä olevia metallihiukkasia...
Boxster -03

Paikalla jlindstrom

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3505
Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #24 : 04.01.2020 17:15 »
Muuten noista niin tiedä, mutta joskus satuin hieman lueskelemaan...

IMS-ongelmaan kannattaa vahvasti miettiä ratkaisuksi:

https://www.europeanpartssolution.com/ims-oil-feed-modification

Poissa 986porsche

Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #25 : 05.01.2020 10:28 »
Kiitos jlindstrom, tosi hyvä vinkki :)!

Muutenkin heillä oli mielenkiintoisia tuotteita. Suosittelivat IMS rullalaakeria alkuperäisen kuulalaakerin sijaan. Onkohan kellään pidempiaikaisia kokemuksia rullalaakerin käytöstä tai tuosta IMS laakerin voitelusta uritetun akselin avulla?
Boxster -03

Poissa akir0

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 191
Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #26 : 05.01.2020 15:16 »
9 vuotta 996:lla takana, lähipiirissä sitten Boxstereita ja kaikkia muitakin Porscheja. IMS on vähän sellainen arpapeli, mutta vaihtaisin sen heti, jos ei ole todistetta, että se on vaihdettu. 987 sarjassa (ainakin 3,2 ja 3,4) omat vore scoring -ongelmansa.

986:n osalta kannattaa olla hereillä kuluvien osien kanssa, kun alkaa olemaan jo se 15+v ikää. Niihin saa pistää äkkiä ison kasan rahaa, jos ne joutuu nopeaan tahtiin tekemään:
- renkaat (huonoilla renkailla kaikki Porschet menettävät ajo-ominaisuuksiaan)
- alusta, eli iskarit ja jouset
- kytkin
- etupään lauhduttimet, jotka keräävät linnut ja roskat
- jarrut (levyt ja palat)

Osat ja työ eivät itsessään ole pahan hintaisia, mutta jos noita joutuu tekemään vaikka vuoden aikana niin useampi tonni humahtaa sinne.

Poissa 986porsche

Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #27 : 06.01.2020 16:36 »
Tänks :), hyvä koonti akir0 ja hyvä varautua noihin!

Iskarit ovat kanssa niin yksilölliset kulumiseltaan. Mun yli 300t ajetussa Secci-mersussa on vielä alkuperäiset iskarit ja täysin kunnossa, mutta uudemmissa on pitänyt vaihtaa jo ennen kuin eka satanen tulee täyteen :(. Täytyy luottaa, että Boxsteri on tuon vanhemman Mesen kanssa samaa laatua :D.

Onko muuten 996:ssa IMS kestänyt ihan hyvin kaikki nämä vuodet?
Boxster -03

Poissa akir0

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 191
Vs: Porsche Boxster 986 (1996-2004)
« Vastaus #28 : 06.01.2020 20:19 »
Tänks :), hyvä koonti akir0 ja hyvä varautua noihin!

Iskarit ovat kanssa niin yksilölliset kulumiseltaan. Mun yli 300t ajetussa Secci-mersussa on vielä alkuperäiset iskarit ja täysin kunnossa, mutta uudemmissa on pitänyt vaihtaa jo ennen kuin eka satanen tulee täyteen :(. Täytyy luottaa, että Boxsteri on tuon vanhemman Mesen kanssa samaa laatua :D.

Onko muuten 996:ssa IMS kestänyt ihan hyvin kaikki nämä vuodet?
Vaihdoin IMS:n ja tiivisteet ns. ikuiseen aikoinaan, eikä kilsoja ole sen jälkeen kauheasti tullut.

Alusta näissä on vaihtokunnossa alta 200tkm, jos siis haluaa että se on edelleen tarkka. Omat vaihdoin 150tkm paikkeilla, toki osasyynä se että halusin sporttisemman.