autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Autolla Saksaan  (Luettu 58048 kertaa)

Poissa McScott

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 348
  • Audi TTRq
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #360 : 12.01.2020 16:57 »
Kyllä siellä autobaanalla saa varoa elukoita siinä missä täälläkin.
Edellisellä reissulla joku hirveä pienempi sarvipää oli pällistelemässä siinä autobaanan reunalla menoa. Varmaan 2s ohituksen jälkeen loikki tien yli. Mitään aitaa ei A7:lla ollut ainakaan siinä kohtaa.

Poissa Sopeutuja

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 809
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #361 : 22.03.2021 22:39 »
Tuollainen osui eteen. Aika tiukkoja osaltaan nuo rajat. Pienestä ylityksestä sakotetaan, valvontakamerat ovat piilossa ja kortti lähtee yllättävän herkästi. Kuvittelin, että Saksassa rajat eivät olisi niin tiukkoja.

https://morgenbird.com/german-traffic-violations-and-fines-guide/

Poissa icemii

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 327
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #362 : 23.03.2021 04:04 »
Juu Saksassakin on 120 aluetta motarilla hurumykket ja siellä kannattaa mennä merkin mukaan. Vapaan nop. alueella sitten kiireisenä jos haluaa. Siellä nopeuskamerasta ei sakkoja tule

Paikalla Taky

Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #363 : 23.03.2021 06:33 »
Vapaan nop. alueella sitten kiireisenä jos haluaa. Siellä nopeuskamerasta ei sakkoja tule

Onko sillä sitten kameroita valvomassa nopeuksia?
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa kaius

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1522
  • Tesla Model 3
  • Tesla Model 3 Long Range AWD
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #364 : 23.03.2021 07:43 »
Onko sillä sitten kameroita valvomassa nopeuksia?
Tuskin mutta mistä niistä edes tietäisi kun sakkoja ei tule. Rajoitetuilla osuuksilla ja erityisesti maanteillä kameroita on ja sakot löytävät tiensä myös naapurimaihin. Summat tosin ovat pieniä. Itse olen maksanut muutaman €15 ylinopeussakon.

Paikalla Taky

Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #365 : 23.03.2021 07:47 »
Rajoitetuilla osuuksilla ja erityisesti maanteillä kameroita on ja sakot löytävät tiensä myös naapurimaihin. Summat tosin ovat pieniä. Itse olen maksanut muutaman €15 ylinopeussakon.


Juu löytää ja on kotimaahan verrattuna kohtuullisia - pari kymppiä, olisiko 17€ taannoin tuli perässä kotiin vuokra-autolla ajosta etelä saksassa 50km/h alueella 60km/h.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa kaius

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1522
  • Tesla Model 3
  • Tesla Model 3 Long Range AWD
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #366 : 23.03.2021 08:06 »

Juu löytää ja on kotimaahan verrattuna kohtuullisia - pari kymppiä, olisiko 17€ taannoin tuli perässä kotiin vuokra-autolla ajosta etelä saksassa 50km/h alueella 60km/h.
Tuossa tapauksessa autovuokraamo todennäköisesti löysi sinut. En usko että Suomen rekisterissä olevaa autoa löytävät.

Paikalla Taky

Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #367 : 23.03.2021 08:29 »
Tuossa tapauksessa autovuokraamo todennäköisesti löysi sinut.

Varmaan.

En usko että Suomen rekisterissä olevaa autoa löytävät.
'

Virosta/Pärnusta sekä Tukholmasta löysi.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Salaneuvos

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1079
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #368 : 23.03.2021 09:09 »
Omalla 36 Saksan autoiluloman kokemuksella sanoisin että kameroita on kyllä aika vähän.
Moottoritiellä ajelee suunnilleen rajoitusten mukaan, ja jos tulee kova vesisade ja rajotetaan esim. 80kmh, tai tietyöalueilla kun on 80km.. ei ole yhtään sakkoa ikinä tullut.

Kun on viivat yli merkistä eli rajoittamaton, sitten voi kyllä ajaa tasan miten kovaa haluaa.
Hyvä yleisohje on että ajelee samaa tahtia mitä paikalliset, ne kyllä tietää kamerat jos semmoisia on.
Esimerkiksi kun baanalta ajelee pienempiin kyliin, niin ajelee samaa tahtia mitä letkassa mennään jos useampi on pienellä tiellä.
Olen suhtautunut Saksassa muuteskin siihen, että vaikka sakot saisi ne on olemattoman hintasia vs. Suomeen.
En ole siis juurikaan stressannut, mutta ajanut yleensä hyvin rajoitusten mukaisesti.

Suosittelen kaikille ottamaan esim. Munchenista auton vuokralle ja käykää ajelemassa Etelä-Saksaa edestakaisin, siitä on helppo käydä vaikka Gardajärvellä syömässä. Mahtavat maisemat ja tiet.

Varoitus: Ahdistus iskee välittömästi kun joutuu taas Suomessa ajamaan reissun jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2021 09:13 kirjoittanut Salaneuvos »

Paikalla Taky

Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #369 : 23.03.2021 10:06 »
Varoitus: Ahdistus iskee välittömästi kun joutuu taas Suomessa ajamaan reissun jälkeen.

ja sitä on jo podettu melkoisen pitkään!
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa VW:t

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 189
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #370 : 23.03.2021 10:30 »

Virosta/Pärnusta sekä Tukholmasta löysi.

Parkkipirkotkin löytää Ruotsissa ja Virossa. Nim. Kokemusta on.

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11601
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #371 : 23.03.2021 10:37 »
Hyvä yleisohje on että ajelee samaa tahtia mitä paikalliset, ne kyllä tietää kamerat jos semmoisia on.
Esimerkiksi kun baanalta ajelee pienempiin kyliin, niin ajelee samaa tahtia mitä letkassa mennään jos useampi on pienellä tiellä.

Tämä ohje pätee hienosti kaikkiin Euroopan maihin. Varsinkin etelässä ja idässä kannattaa ajaa samaa vauhtia kuin paikalliset noin keskimäärin ja unohtaa se kotipoliisin oppikirja Helsinki-Vantaalle. Muuten aiheuttaa vain turhia vaaratilanteita.

Poissa Ratkaisumies

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 250
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #372 : 23.03.2021 10:39 »
Mietteissä oli alun perin toiveikkaana lähteä kesällä Saksaan, Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan taas omalla autolla. Taitaa tulevanakin kesänä homma olla aika vaikeaa. Onko joku/jotkut täällä jo hommanneet kesäksi tuolta hotelli-tms.varauksia?

Poissa Eskoop

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7813
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #373 : 23.03.2021 10:40 »
Eipä nuo tullu kovin kalliiksi kun ei peltipoliiseja saksassa huomannu. Sakot oli 10 ja 15€. Nuohan suorastaan nauratti maksaa kun katsoo mitä sama ylitys täällä meillä maksaa.

Niin ja autot oli omissa nimissä punasilla kilvillä, sakot tuli kirjattuna kirjeenä postiin.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2021 10:42 kirjoittanut Eskoop »

Poissa Igor

Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #374 : 23.03.2021 14:02 »
Mietteissä oli alun perin toiveikkaana lähteä kesällä Saksaan, Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan taas omalla autolla. Taitaa tulevanakin kesänä homma olla aika vaikeaa. Onko joku/jotkut täällä jo hommanneet kesäksi tuolta hotelli-tms.varauksia?

Tommonen vastaava reissu oli viime kesänä aikomus tehdä, lauttalippurahat on edelleen Finnlinesillä sisässä. Jos vaikka tulevana kesänä pääsisi. Eilen just kattelin hotelleja Nürburgista booking.comin kautta, ja kyllä ne varauksia tuntuu ottavan, mutta ilmaiset peruutukset saapumispäivään asti loisti poissaolollaan. Kahdesta neljään viikkoa ennen saisi perua ilman kuluja.
 

Paikalla eGe

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1492
  • Audi A4 Avant
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #375 : 23.03.2021 14:10 »
Itse väistin luodin olemalla laiska viime keväänä ja jättämällä reissun suunnittelun viime tinkaan ;D Ajatuksena oli lähteä Via Balticaa ajamaan mutta taitaa mennä ensi vuoteen ellei peräti sitä seuraavaan riippuen yleisöryntäyksestä pandemian jälkimainingeissa. Riittävän pitkälle vetkuttamalla voi tehdä reissun käänteisenä, ja hakea Saksasta "uuden" auton jolla ajaa tuo Itä-Eurooppa halki paluumatkalla.

Poissa Sopeutuja

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 809
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #376 : 23.03.2021 14:48 »
Omalla 36 Saksan autoiluloman kokemuksella sanoisin että kameroita on kyllä aika vähän.


Tekstissä sanotaan, että kamerat ovat piilossa, eikä niistä ilmoiteta niin kuin monissa muissa Euroopan maissa. Lisäksi sakko voidaan antaa hyvin pienestä ylinopeudesta. Sitä en tiedä, lähetetäänkö kaikki pienet sakot Suomeen.

Sakot ovat kohtuullisia vai pitäisikö kirjoittaa järkeviä eli enemmän ohjaavia ja muistuttavia kuin rankaisevia, mutta kortista pääsee mielestäni eroon varsin helposti määräajaksi.

Liikennekeskusteluissa tuppaa tapahtumaan sama kuin muissakin keskusteluissa. Toisin sanoen ulkomailla kaikki on parempaa. Todennäköisesti se johtuu vain siitä, että ulkomailla ollaan erilaisessa mielentilassa kuin Suomen arjessa. Se, mikä lomalla koetaan Italiassa joustavuudeksi ja huomioinniksi, rupeaisi suomalaiseen toimivuuteen tottunutta pitemmän päälle vain ärsyttämään. Monet kuitenkin viime kädessä valitsevat mieluummin sääntöjen noudattamisen ja ennakoitavuuden kuin aggressiivista aktiivisuutta vaativan ajotyylin.

Jos lukee suomalaisten tai muista maista Saksaan muuttaneiden blogipostauksia saksalaisesta liikennekulttuurista, niin eipä niistä mitenkään auvoista kuvaa saa. Monet kokevat liikenteen aggressiiviseksi ja kohtuuttoman ruuhkaiseksi.

Toistuvasti ruuhkassa seisovan berliiniläisen työläisen kokemus saksalaisesta liikenteestä on erilainen kuin lomailevan suomalaisen, joka ei todennäköisesti kohtaa ruuhkahuippuja tai ruuhkaseutuja likikään yhtä usein kuin muiden kanssa samaan aikaan liikkuva saksalainen.

Google mapsillakin pääsee jonkinlaiseen käsitykseen todellisuudesta. Matka-aika samalla matkalla voi monikaistaisella baanalla olla pitempi kuin suomalaisella huonoon kuntoon päässyllä 8-kympin tiellä.

https://puolivalissa.wordpress.com/2017/05/08/autolla-saksassa/

Lainaus
"Saksalla on maine maana, jossa nopeusrajoituksia ei ole. Se pätee kuitenkin vain joihinkin pätkiin moottoritiellä. Sakkorysät ovatkin usein juuri niissä kohdissa, joissa 120:n tai 130:n kilometrin nopeusrajoitus astuu taas voimaan. Jos sellaiseen ajaa lujaa, on luvassa kova sakko. Sakkoa saa ylipäänsä heti, jos ylinopeutta on edes hitusen. Esimerkiksi minulle on joskus tullut sakkolappu siitä, että nopeuteni oli 53 km/h viidenkympin alueella. Sakon suuruus ei kylläkään ollut tässä tapauksessa kuin viitisentoista euroa. Pieniä sakkoja ei vaivauduta lähettämään ulkomaille asti, mutta jos kamera välähtää kun ajat reilua ylinopeutta, niin voit olla varma, että sakko löytää tiensä kotiovelle Suomeen."

Poissa TTO

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1688
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #377 : 23.03.2021 14:57 »
Tekstissä sanotaan, että kamerat ovat piilossa, eikä niistä ilmoiteta niin kuin monissa muissa Euroopan maissa. Lisäksi sakko voidaan antaa hyvin pienestä ylinopeudesta. Sitä en tiedä, lähetetäänkö kaikki pienet sakot Suomeen.

Sakot ovat kohtuullisia vai pitäisikö kirjoittaa järkeviä eli enemmän ohjaavia ja muistuttavia kuin rankaisevia, mutta kortista pääsee mielestäni eroon varsin helposti määräajaksi.

Liikennekeskusteluissa tuppaa tapahtumaan sama kuin muissakin keskusteluissa. Toisin sanoen ulkomailla kaikki on parempaa. Todennäköisesti se johtuu vain siitä, että ulkomailla ollaan erilaisessa mielentilassa kuin Suomen arjessa. Se, mikä lomalla koetaan Italiassa joustavuudeksi ja huomioinniksi, rupeaisi suomalaiseen toimivuuteen tottunutta pitemmän päälle vain ärsyttämään. Monet kuitenkin viime kädessä valitsevat mieluummin sääntöjen noudattamisen ja ennakoitavuuden kuin aggressiivista aktiivisuutta vaativan ajotyylin.

Jos lukee suomalaisten tai muista maista Saksaan muuttaneiden blogipostauksia saksalaisesta liikennekulttuurista, niin eipä niistä mitenkään auvoista kuvaa saa. Monet kokevat liikenteen aggressiiviseksi ja kohtuuttoman ruuhkaiseksi.

Toistuvasti ruuhkassa seisovan berliiniläisen työläisen kokemus saksalaisesta liikenteestä on erilainen kuin lomailevan suomalaisen, joka ei todennäköisesti kohtaa ruuhkahuippuja tai ruuhkaseutuja likikään yhtä usein kuin muiden kanssa samaan aikaan liikkuva saksalainen.

Google mapsillakin pääsee jonkinlaiseen käsitykseen todellisuudesta. Matka-aika samalla matkalla voi monikaistaisella baanalla olla pitempi kuin suomalaisella huonoon kuntoon päässyllä 8-kympin tiellä.

https://puolivalissa.wordpress.com/2017/05/08/autolla-saksassa/

Ruuhkat eivät mielestäni liity liikennekulttuuriin. On tullut ihan "työaikoina" Saksassa liikuttua ja itse ainakin tykkään paikallisesta autoilusta ja liikennekulttuurista. Toki aina aluksi muualla kaikki tuntuu mukavammalta, mutta silti on siellä Saksassa järkevämmät nopeusrajoitukset, kameravalvonta ja liikenteessä keskimäärin osataan käyttää auton kaasupoljintakin - ehkä se on sitä "agressiivisuutta".

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11601
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #378 : 23.03.2021 17:40 »
Onko joku/jotkut täällä jo hommanneet kesäksi tuolta hotelli-tms.varauksia?

Minä en kyllä uskaltaisi varata vielä mitään majapaikkoja Euroopan turneelle. Muutenkin monen maan läpi menevä autoloma voi olla vaikeuksien hakemista. Jos siis sellaista alkaa nyt suunnittelemaan ja jotain varauksia maksamaan. On kuitenkin varsin todennäköistä, että jos ei kaikissa, niin ainakin jossain Euroopan maissa on kesälläkin kovia rajoituksia.

Itse ainakin odottelen ihan rauhassa kesään asti ja jos jonnekin voi lähteä, niin sitten ihan loppumetreillä Ex tempore -suunnitelmat käyttöön. Maahantulo- ja liikkumisrajoitukset voivat kuitenkin muuttua viikonkin varoitusajalla. Viikkoa pidemmälle en siis varaisi yhtään mitään Suomen ulkopuolella.

Paikalla eGe

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1492
  • Audi A4 Avant
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #379 : 23.03.2021 18:14 »
ja liikenteessä keskimäärin osataan käyttää auton kaasupoljintakin - ehkä se on sitä "agressiivisuutta".
Sen kaksi viikkoa mitä siellä tuli myös ruuhkissa ajettua niin tämähän se. Saattaahan se saksalainen liikenne tuntua aggressiiviselta, kun siellä autot saadaan ruoskittua 0-100 saman päivän aikana toisin kuin täällä lintukodossa. Ruuhkatkin ovat ihan todellisia ruuhkia, kun maassa sattuu olemaan aika merkittävästi paljon enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Saa sille Traffic Jam Assistillekin ihan todellista käyttöä.