autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Autolla Saksaan  (Luettu 53821 kertaa)

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16043
  • Lakossa
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #20 : 03.08.2014 00:43 »
Ei niille pienemmille teille kannata mennä, jos jollain aikataululla olisi tarkoitus olla jossain kauempana perilläkin, mutta väljemmällä aikataulutuksella sitä oikeaa Saksaa näkee vain niissä kylissä, joiden läpi ne pikkutiet vievät tai kaupungeissa, joissa liikenne on vielä hitaampaa. Kylien välissä nopeusrajoitus on tosiaan yleensä tuo 100 km/h, mutta usein ei ainakaan itsellä kantti kestä ajaa sokkona sellaisella nopeudella. Paikalliset toki vetää täysin sokkona ohi, kun hitaammin ajaa, olkoon paikkana vaikka mutka.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8395
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #21 : 03.08.2014 08:45 »
Saksa on ollut meille lähes vain läpikulkumaa.
Lähes siksi, että toki olemme reissuissamme maata hiukan tutkineet, ja onhan siskoni mies saksalainen,
jonka luona heidän siellä asuessaan tuli käytyä. Se avarsi kummasti ajatuksia Saksammaasta.

Mutta edelleen pidän Saksaa maana, jossa liikennekulttuuri on vähintään yhtä huonolla tasolla, kuin Suomessa.

Ykkösenä on, että aavistus kielitaitaitoa ei ole pahasta.
Liikennemerkit ovat joskus kumallisia, niitä ei pelkistä symboleista ymmärrä.
Esim. mitä tarkoittaa liikennemerkin lisäkilpi bei nässe?
Katsot että rajoitus, ja alat ajamaan hiljempaa, ja paikalliset pyyhkivät miljuunaa ohi.

Toinen asia on, että vaikka yritän kutakuinkin noudattaa rajoituksia, niin minun tapani,
että hidastettaessa annetaan moottorin jarruttaa, onkin ilmeisesti Saksassa "väärin".
Siellä ajetaan sitä miljuunaa viime tippaan asti, että pääsee mahdollisimman monesta ohi ja sitten,
kuten vain idioottisakemanni voi, lyödään liinat kiinni. Ja mielellään ollaan vielä esteenä, jos joku yrittää tulla ohi.
Tai sitten, jos "on pakko" vielä ohittaa, näkyyhän tuolla toinen auto, niin ei sillä rajoituksella niivväliäoo.

Yksi ärsyttävä ilmiö on, että ohitetaan ohituskaistaa ajaen, ohitetaan, ohitetaan, ja kun tulet takaa kovempaa,
pysytään silti siellä vasemmalla kaistalla niin pitkään, että joudut hiljentämään sen "ohittavan" nopeuteen,
ja tämä ensimmäinen ohittaja siirtyy kyllä, viivästetysti, sinne oikealla.
Siitä sitten otetaankin kiihdytyskilpailu ja parhaassa tapauksessa tämä sama ensin hidas ohittaja tunkee eteesi ja
hidastaa jälleen siihen normaaliin hitaaseen ohitusnopeuteensa.
Ja sama kohta uudelleen.
Tämä on nähty, joka ikinen vuosi, kun läpi autolla menty, useamman kerran.
Onko niillä alemmuuskompleksi?
Moottoripyörällä nuo eivät onneksi pärjänneet, mutta autolla, noita piisaa.

Tässä vain pari juttua Saksassa moottoritiellä ajamisesta.
Lisääkin löytyy melkein 30 v. läpiajokokemuksen verran.

Muuten meno Saksan läpi ja Saksassa on helppoa ja joutuisaa, kunhan varaa matkaan hyvät hermot.
Kun tietää näitä temppuja etukäteen, niin ei enää turhia ihmettele, antaa niiden kikkailla.


« Viimeksi muokattu: 03.08.2014 08:48 kirjoittanut Kettu »
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8395
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #22 : 03.08.2014 10:09 »
Ja vielä vähän Saksaa.

Jos on aikaa ja tarkoitus nimenomaan Saksassa oleskella,
niin kyllähän sieltä mottoritieltä on pois hypättävä.
Ne pikkutiet ja kylät ovat pääasiassa erittäin viehättäviä.

Sitten se kummallinen juttu. Käytännössä Saksa "menee kiinni" klo 18:00.
Sen jälkeen on auki enää isompia tavarataloja ja syöttölöitä ja juottoloita.

Käsittääkseni sitä ympäristötarraa ei tarvitse, kuin suuremmissa kaupungeissa.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Olihan tuo jo otiskoissa, että Saksakin aikoo ottaa käyttöön moottoritiemaksut, turisteille.
Toki jo nousi kapina siitäkin, että se on syrjivää, jota ei EU:ssa saisi olla.
Ja Saksassa on vielä ns. turistivero, joka saatetaan lisätä hotelliyön hintaan yms.

Mielestäni, vaikkakin se hidastaa menoa, tyyli Italiassa ja Ranskassa on oikea.
Kaikki moottoritietä käyttävät maksavat.
Ja maksut ovatkin sitten siinä.
Kunta taas Itävallassa ensin aikoinaan oli maksu vain Brennerin ylityksestä ja joistan muista solista ja tunneleista.
Nyt siellä on lisäksi se Vignette.
Kuinka moneen kertaan pitää samasta tiestä maksaa? Ensin tiemaksu ja lisäksi solamaksu.
Mutta monet kuitenkin pitävät Itävallasta (minä en).
Jos matka vie niin kauas etelään, niin miksei sitten pyörähdys sielläkin.
On aivan eri maa, kuin Saksa.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa Eskoop

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7163
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #23 : 03.08.2014 10:30 »
Tuo on totta että saksa menee kiinni klo 18. Tuurilla päästiin vielä Yks ilta leirintäalueelle telttailee klo. 20 monessa käytiin 18 jälkeen ja kaikki pimeenä. :o

Kannattaa käydä Alpeilla, hienot maisemat jos säät suosii.

Poissa Urlaub

Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #24 : 03.08.2014 10:58 »
Käsittääkseni sitä ympäristötarraa ei tarvitse, kuin suuremmissa kaupungeissa.
Korjatkaa jos olen väärässä.


Osittain noin, osittain toisin.

Vanhan Länsi-Saksan alueella on paljon pieniäkin kaupunkeja, joissa on umweltzone. Toisaalta Harppi-Saksan alueella taasen ei ole.

http://www.umwelt-plakette.de/umweltplakette/Karten%20Umweltzonen%20D/Deutschlandkarte/2014-07/Neue%20Karte%20Hintergrund%20Staedte%20und%20Plakette_neu%2018.06.20143_%20deutsch.pdf?SID=050d2c51332291bcf202afc110331f92

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16043
  • Lakossa
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #25 : 03.08.2014 11:55 »
5 € maksoi tuo ympäristötarra Dekralla, eikä sen jälkeen tarvitse jännittää mihin sitä tarvitsee ja mihin ei. Eri asia sitten jos on nokea pöllyttävä tupaöljypoltin, johon ei sitä vihreää tarraa saa.

Sitten se kummallinen juttu. Käytännössä Saksa "menee kiinni" klo 18:00.
Sen jälkeen on auki enää isompia tavarataloja ja syöttölöitä ja juottoloita.

Eihän tuo poikkea mitenkään Suomesta. Täällä moni paikka menee kiinni jo klo 17 ja heinäkuussa moni liike on kokonaan kiinni. Toisaalta useat turistikohteet menevät Suomessa kiinni heinäkuun lopussa ja elokuussa lomailevalle Suomi on kiinni.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa Quality

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14154
  • Volvo XC60
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #26 : 08.08.2014 22:51 »
Tässä jo muutaman vuoden takainen matkakertomukseni, josko siitä jollekulle jotain iloa / hyötyä vielä irtoaisi.

Omalla Audilla Saksassa

14.7.2008 lähdimme matkaan. Saksan-kiertue oli haaste, johon oli helppo tarttua. Saksa maana ja matkailukohteena oli jäänyt käsittämättömän etäiseksi, itse en ollut siellä käynyt vielä kertaakaan aiemmin. Siksi päätös ottaa oma auto mukaan ja käyttää sen tuomia vapauksia hyväksi niin siirtymisissä kuin majapaikan valinnassakin osoittautui viisaaksi.
Saksan liikennekulttuuria arvostellaan paljon, suureksi osaksi täysin aiheetta. Tieverkko on käsittämättömän kattava, sitä voisi luonnehtia jopa täydelliseksi. Entisen Itä-Saksan alueella on vielä huonokuntoisia osuuksia, mutta sielläkin päätiet ovat vähintään nelikaistaisia moottoriteitä, ja esim. Münchenistä Berliiniin johtava 9-tie on koko matkan kuusikaistainen. Rajoittamattomat nopeudet ovat pian vain myytti, sillä niitä on enää pienellä osalla koko moottoritieverkosta. Sielläkin, missä rajoituksia ei ole, liikenne useimmiten estää vapaat nopeudet. Toki 120-130 km/h toleransseineen tarjoaa letkeää menoa Suomen rajoituksiin tottuneelle.

Tiestön kunto puolestaan oli osin pettymys. Voi olla, että Audin rengastuksella oli osansa, mutta hyvin vähän oli tieosuuksia, joilla meno olisi ollut äänetöntä vailla jytkähdyksiä tai ulinoita. Toki korkeammat nopeudet vaikuttivat asiaan, ja ilman muuta Saksan tiestön peruskunto on ratkaisevasti suomalaista parempi. Mutta siltä osin ei täydellisyyttä sentään ole saavutettu.

Saksalaisten liikennekäyttäytyminen ansaitsee mielestäni korkean arvosanan. Turvavälit pidetään yleensä riittävinä, ja vaikka edellä ajava ohitustilanteessa ei etenisikään lähestyjän nopeutta, vain harvoin varsinaista kiilausta tapahtui. Tietenkin oli erityisen tärkeää seurata jatkuvasti peileistä takaa lähestyvää liikennettä, ja erityisesti vapaan nopeuden osuuksilla piti erityistä huomiota kiinnittää ohituskaistalla ajavien nopeuteen. Jos piste horisontissa suureni nopeasti, ei ohitukseen kannattanut ryhtyä, ennen kuin Porsche, Lamborghini tai usein jopa aivan tavisbiilikin oli hurauttanut ohi 250:ä. Noissa tilanteissa on yleistä, että ohittaja vilkuttaa pitkiä valoja merkiksi, että hän haluaa ajaa muita selvästi kovempaa. Jonkin kerran sattui yllätyskin, kun olin joko ohittamassa pitkää hitaampaa letkaa tai lähdin hitaamman perästä. Onneksi ei mitään sattunut. Liikenteen rytmiin ja pelisääntöihin alkoi tottua jo runsaassa viikossa. Vakionopeudensäädin on Saksassa miltei tarpeeton, siksi vilkasta ja vaihtelevaa on liikenne.

Ruuhkiin kannattaa varautua, samoin tietöihin. Tällä matkalla suurimmat haitat kohtasimme länsireitillä Hampurin – Kölnin seudulla. En oikein usko tietöiden kiertämisen mahdollisuuteen, mutta sitäkin voi toki yrittää. Tietyöt toteutetaan moottoritieosuuksilla siten, että liikenne ohjataan toiselle ajorataosuudelle ja kaistat kavennetaan pariin metriin. Rekan ohittaminen tuossa kapeikossa tuntuu joka kerta yhtä uhkarohkealta, kun nopeus on yleensä 80 km/h. Ihmeen hyvin noissa kuitenkin mennään.

Taajama-ajo poikkeaa aika tavalla eri kaupungeissa. Moniin suurkaupunkeihin kuten Kölniin, Hampuriin, Lyypekkiin ja Müncheniin pääsee moottoritietä hyvin lähelle keskustaa, kun taas esim. Berliini on niin laaja ja moniulotteinen, ettei moottoritieverkon ulottaminen keskusta-alueelle olisi mitenkään mahdollista. Toki Berliiniinkin pääsee autolla kävelyetäisyydelle ydinkeskustasta, ja ainakin me saimme parkkipaikan puoleksi päiväksi kymmenellä eurolla.
Mitään paikoitusongelmia emme kokeneet missään kaupungissa. Parkkeerasimme Lyypekissä, Rostockissa, Kölnissä, Heidelbergissä, Bonnissa, Ingolstadtissa, Augsburgissa, Münchenissä, Dachaussa, Lutherstadt Wittenbergissä ja Berliinissä sekä Itävallan puolella Salzburgissa ynnä monessa pikkutaajamassa, ja aina löytyi parkkipaikka – useimmiten tosin maksullinen -, joko kadunvarresta, erityiseltä paikoitusalueelta tai parkkihallista. Eikä hinta missään ollut kohtuuton. Useimmissa kaupungeissa on tosin kävelykeskusta, mutta sen tuntumasta autopaikka löytyy uskomattoman kätevästi.
Ennakkotiedoista poiketen muutamien suurkaupunkien (Berliini, Köln) keskustan päästörajoituksista emme tienneet mitään. Tai niistä ei kaupungissa tiedotettu eikä siten mitään maksuvelvoitteita kohdattu. Nettitietojen mukaan nimittäin monet saksalaiset suurkaupungit ovat ottaneet käyttöön päästörajan, jonka perusteella suuripäästöisten autojen ei sallita ajaa kaupungin keskustaan. Epäilemättä vanhamoottorinen 1.8 T:kään ei noita rajoja ylitä, mutta siitä huolimatta asiasta tiedottaminen ontuu.

Suunnistamisessa ratkaisevan avun tarjosi Tomppa. Ilman sitä tuntuu näin jälkikäteen ajateltuna täysin mahdottomalta selviytyä. Keskimäärin vekotin täytti tehtävänsä hyvin. Kohdevalikoima on riittävä, kunhan sitä oppii tarpeeksi hyödyntämään. Ellei katuosoitetta tiedä, voi aivan hyvin laittaa kohteeksi kaupungin keskustan, jolloin useimmiten löytyy myös parkkipaikka.

Aivan viime metreillä Tomppa kuitenkin petti. Olimme palaamassa reissun päätteeksi lähtösataman, Travemünden Skandinavienkajenille, jonka tietysti ohjelmoimme Tomppaan. Tie oli selkeä, olimmehan sen jo kerran ajaneet toiseen suuntaan. Määränpään olleessa Tompan mukaan vielä muutaman kilometrin päässä vaimoni huomasi Skandinavienkajenille osoittavan viitoituksen moottoritieltä. Silloin oli myöhäistä enää reagoida. Ajoimme rauhallisesti Tompan osoittamaan kohteeseen, vaikka hieman epäilyttikin Skandinavienkajenin viitoituksen loppuminen. ”Päämäärään” saapuminen osoitti sitten karun totuuden: Yhteys Skandinavienkajenille oli suljettu, ja uusi yhteys oli avattu juuri tuon useita kilometrejä aiemman liittymän kautta. Eipä ollut apua Tompan vastikään päivitetystä Keski-Euroopan karttaversiostakaan. Jos päämäärä olisi ollut hankalammin tavoitettava, olisi saattanut tulla vaikeuksia, koska navi oletti nimenomaan tuon suljetun, vanhan reitin olevan se oikea.

Toinen ongelma oli mielestämme, että Tomppa määrätietoisesti ohjasi moottoriteille. Piti oikein varta vasten etsiä pienemmän tien varrelta paikkakunnat, joihin ei ollut helppoa ohjata suoraan moottoritieltä, jotta saatoimme ajaa pidemmän matkan pienempää tietä. Jos sattui, että ajoimme ohi risteyksen, Tomppa etsi yleensä nopeasti uuden reitin.
Ainoastaan kerran, kun sattui useita pitkähköjä tunneleita peräjälkeen, Tomppa kadotti signaalin. Laitteen pois päältä kytkeminen ei auttanut, ja signaalin palautuminen vei aikaa viitisen minuuttia. Onneksi ajoimme moottoritietä, eikä tuona aikana tarvinnut kääntyä. Muutoin olisimme kyllä olleet pulassa.

Matkaohjelmasta

Saksan matkaan omalla autolla on syytä varata riittävästi aikaa. Kaksi viikkoa on mielestäni minimi, jos aikoo ottaa haltuun koko maan pohjoisesta etelään ja lännestä itään, kuten me teimme. Laajempaan Euroopan kiertueeseen suosittelen ehdottomasti varaamaan ainakin kuukauden, muuten koko aika kuluu ryntäilyyn paikasta toiseen.

Menimme Finnlinesin rahtilaivoilla Travemündeen ja takaisin. Merimatka kestää vajaat 30 tuntia. Laivalla on niukasti ohjelmaa, mutta jos tyytyy syömiseen, nukkumiseen, pariin baariin ja meren tuijotteluun kannelta, täyttävät nuo erittäin vakaasti merta kyntävät alukset hyvin tehtävänsä.

Majoituimme enimmäkseen halvoissa (kahden hengen huoneessa 50 – 75 € per yö) kahden tähden hotelleissa. Osan varasimme booking.com:in kautta etukäteen, ja osan ”lennossa” paikan päällä. Aina löytyi sopiva huone. Saksassa tarjontaa riittää moneen makuun. Koulujen loma-aikana heinäkuun lopulta syyskuulle saattaa olla tiukempaa.
Maaseudun pikkukylissä voi tehdä todellisia löytöjä, mutta suurkaupunkien liepeillä saattaa joutua halpaa majoitusta etsiessään tyytymään hieman vaatimattomampaan, vaikkakin täysin toimivaan ratkaisuun. Muun muassa B&B Hotels on uusi ketju, joka tarjoaa halvalla peruspalvelut sisältävää majoitusta hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Parkkipaikka ja nettiyhteys sisältyvät huoneen hintaan.

Kiinnostuksen kohteista riippuen voi reitin suunnitella etukäteen siten, että vaihtaa joka yö majapaikkaa. Vaihtoehtoisesti voi ottaa majoituksen alueelta, jossa on runsaasti nähtävää ja tehdä ”pistohyökkäyksiä” ympäristöön. Me sovelsimme menestyksellä molempia taktiikoita.

Etukäteisinformaatio

Navigaattorin lisäksi kannattaa hankkia kunnon kartat niin kokonaiskuvan kuin alueellisten yksityiskohtienkin hahmottamiseksi. Kaupunkikarttoja saa toki paikan päältä, mutta ne ovat yleensä liian ylimalkaisia. Karttoja kannattaa hankkia yhtäkin matkaa varten. Esite- ja infomateriaalia saa Autoliitosta ja Saksan matkailutoimistosta, myös englanninkielisenä. Kaikki hyvä ja kiinnostava ei tietenkään niihin sisälly, joten paikallisille ahaa-elämyksille kannattaa varata aikaa ja tilaa matkaohjelmassa.

Autot

Saksalaismerkeillä on kotimaassaan itsestään selvä ylivalta. Näppituntumalta yhtä yleisiä ovat Audit, BMW:t ja Mersut, mutta runsaasti on myös Opeleita ja Fordeja. VW lienee merkeistä yleisin laajalla mallivalikoimallaan. Tehokkaimpia Porscheja näkyy niitäkin, etenkin vapaan nopeuden moottoritieosuuksilla niiden haltijoiden tekee mieli hyödyntää auton menohaluja. Yhden Lamborghinin näimme, ja myös muutaman Audi R8:n, tosin kaupungissa.

Ranskikset olivat edustettuina kohtuullisesti, samoin japanilaiset ja ruotsalaiset. Skoda oli huomattavasti meikäläistä harvinaisempi. Huomio kiinnittyi myös Fabian suhteellisen runsaaseen osuuteen Octaviaan verrattuna. Superb oli harvinainen.

VW:n mallikirjo on edustettuna koko leveydeltään. Myös meillä tuntematonta Lupoa ja harvinaista Phaetonia haitarin toisesta päästä esiintyy yleisesti. Borasta on myös farkkuversio. Huomiota kiinnitti Sharanin suhteellinen yleisyys – sitä näkyi yhtä paljon kuin Tourania. Syynä ovat Suomessa tuntemattomat faceliftatut Sharanin uudet versiot.
Saksan autokanta on luonnollisesti Suomea nuorempaa. Vanhat ruppanat olivat varsinkin moottoriteillä harvinaisia. Yhtään Trabanttia tai Ladaa emme nähneet.

Kiinnitin huomiota myös autojen väreihin. Jotenkin aika masentavan väritön on saksalainen katukuva siltä osin. Vaihtelu rajoittuu pääosin akselille valkoinen – harmaa – musta. Harmaan eri vivahteet ovat oikeastaan ainoa piristys. Punainen tuntui olleen jo laivalta lähtien harvinainen väri, varsinkin peruspunainen. Sinisiä sentään oli jonkin verran.

Palvelut

Moottoriteiden varrella on kohtuullisesti taukopaikkoja, joista tiedotetaan ennakkoon hyvissä ajoin. Ennakkotiedoissa mainitaan myös tarjolla olevat palvelut, mutta ellei paikka ylimalkaisen tarkastelun perusteella miellytä, on seuraava luvassa usein jo 20-30 km:n jälkeen. Jos taukopaikka on sijoitettu muuhunkin kohteeseen johtavan rampin yhteyteen, kannattaa olla tarkkana, milloin pitää kääntyä.

Miehitetyillä taukopaikoilla palveluiden kirjo vaihtelee. Bensaa saa 91- ja 95-oktaanisena, mutta ei aina 100-oktaanisena. Ensimmäinen tankkaukseni Saksassa oli tuota 95-”Superia”, ja mielestäni oktaanivajaus tuntui selvänä tehonmenetyksenä. Viimeinen tankkaus olikin sitten Aralin 100-oktaanista ”Ultimatea”. Hinnat ovat tällä hetkellä hyvin lähellä Suomen hintoja.

Taukopaikkojen ruoka- ja kahvilapalvelut vastaavat yleensä meikäläistä huoltamotasoa. Kafe normal vastaa tavallista suomalaista kahvia. Myös ruoka-annoksia on usein tarjolla. WC:n käytöstä pitää maksaa, mutta 50 centtiä kompensoidaan ostoksen yhteydessä.

Saksalaiset rakastavat meikäläisittäin epäterveellistä ruokaa. Rasvaiset makkarat. sianliha sekä makeat ja rasvaiset leivonnaiset ovat parasta herkkua. Niitä maistelimme hyvällä halulla itsekin. Valitettavasti vihannekset eivät edes kuulu normaaleihin ruoka-annoksiin, vaan ne pitää tilata erikseen.

Palvelu on asiallisen ystävällistä, ja muutaman kohteliaisuuden taitaminen saksaksi on eduksi myös turistille. Toki saksalaiset englantia osaavat, ja sen avulla palvelu pelaa useimmissa paikoissa.

Hotellien palvelutaso vaihtelee. Joissakin ketjuissa työvoima on supistettu minimiin eikä mitään lisäpalveluita ole odotettavissa.

Oma auto
Audi sopeutui hyvin ympäristöön. Väriä ja osin rengastusta lukuun ottamatta se oli Saksan teillä kuin kotonaan. Auto pelasi koko matkan moitteetta, jopa ilmastoinnista oli nyt normaalia vähemmän harmia eikä säätötarvetta juuri ollut.
Matkaa kertyi kutakuinkin ennalta arvioimani 3000 km. Bensaa tankkasin 232 litraa.

Etukäteen arvelin bensankulutuksen nousevan, mutta lisäys jäi odotettua pienemmäksi, noin 0,3 litraan satasella. Keskinopeuksia en valitettavasti tullut seuranneeksi ajotieturilta, mutta moottoriteillä ne olivat jossain 120:n paikkeilla. Lisäksi kaupunkiajoa oli aika paljon, joten kulutuslukemat jäivät yllättävän alhaisiksi. Meikäläistä sileämmillä pinnoitteilla ja tasaisemmilla maastoilla lienee osuutensa.

Saksassa tulivat vastaan myös normaalitehoisen Audin rajat. 130:n nopeudessa kiihtyvyys ei enää ole kummoinen, eikä sen ohjattavuus ole enää samaa kuin pienemmissä nopeuksissa. Toki niin suoraan- kuin kaarreajokin sujui aina mallikkaasti, mutta haastetta tarjosivat vaikka tien epätasaisuudet 140:n nopeudessa.

Audi-Forum, Ingolstadt

Käytimme yhden päivän tutustumalla Audi-Forumiin Ingolstadtissa. Paikka on tyylikäs, ja kaikki toimii. Konsepti on Audilta tuttu: Kaikki maksaa, mutta hinnoittelu on tehty siten, ettei vloi välttämättä tietää etukäteen, mitä pakettiin kuuluu. Tämä koski myös lounasta, jolle kertyi yllättäen hintaa Audi-tyyliin ;).

Kävimme Audi-museossa, jossa oli näytillä upeita klassikoita sekä myös konseptiautoja viime vuosilta. Mielenkiintoinen oli uusin autojen luovutushalli, jossa toinen toistaan hienommat ajokit siirtyivät onnellisille omistajilleen.

Ehdottomasti tärkein osuus oli tehdaskierto. Opas selosti englanniksi tärkeimmät vaiheet korin valmistuksessa ja auton loppukokoonpanossa. Varsinaisille tekniikkaosastoille emme päässeet. Myös kysymysten esittäminen oli lähinnä muodollisuus. Hyvin selväksi tuli, missä kulkee avoimuuden raja.

Tehdashalli oli erittäin siisti, samoin työntekijät tekivät positiivisen vaikutuksen. Turkkilaisista ei ollut tietoakaan. Työvaiheet olivat täsmällisiä, mutta mistään ei voinut saada varmistusta, etteikö virheitä olisi voinut sattua.

Tehdaskäynnistä jäi vaikutelma, että Audi-laatu on juuri sitä, mihin olemme tottuneet: hyvää ja laadukasta työtä, jossa tekniikka liittyy luotettavuuteen, mutta jossa inhimillisellä tekijällä on myös osuutensa. Laatujärjestelmän kokonaisuudesta emme kuulleet kattavaa selvitystä, useita viittauksia kylläkin.

Forum-Shop oli riistohintainen, sieltä ei juuri mitään tarttunut mukaan.

Forum-käynti vahvisti mielikuvaa Audista: Brändi tarjoaa mielikuvan korkeasta laadusta, ja siitä pidetään myös huolta. Mutta laadunhallinnan yksityiskohdat varjellaan visusti ulkopuolisilta, jolloin ainoaksi keinoksi jää ”suoravalvonta” tuotteiden kautta.

Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3280
  • S1000XR + S1000RR+ Q3 vajakki + A3 TDI quattro
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #27 : 08.08.2014 23:44 »
Esim. mitä tarkoittaa liikennemerkin lisäkilpi bei nässe?


No juu varmasti pyyhkivätkin ohitse jos kuivalla kelillä ajat rajoitus+tuo lisäkilpi osoittamaa vauhtia. Se kun nääs meinaa että märällä tarttee ajaa sitä, kuivalla ei. Ihan oikeasti, olet käynyt tuolla 30 vuotta etkä ole tuota ymmärtänyt tai vaikka kysynyt keltään???  ;D Suomessa sitä vasta onkin helvetillinen lisäkilpiviidakko, ovat varmaan täällä todella selkeitä ulkomaalaisille?

Muutenkin olen aika rajusti eri mieltä Saksan liikennekulttuurista. Isoin ongelma siellä on ruuhkat, sakkia kun on hieman runsaammin kuin täällä. Muuten touhu on valovuoden edellä Suomen vastaavaa. Harmi että taitaa vasta ensi vuoden puolella päästä seuraavan kerran tuonne ajamaan.

« Viimeksi muokattu: 09.08.2014 00:01 kirjoittanut Mrk »

Poissa Lebis

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 961
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #28 : 09.08.2014 01:14 »
Harmitus on suuri ja reissu jää ensi kesäksi :( Tulisi jo talvi, kevät ja seuraava kesä...  Ompahan ainakin aikaa suunnitella reissu viimesen päälle, jospa vaikka ulottaisi sen myös muualle Eurooppaan. "Ring" pitää käydä jokatapauksessa ainakin kerran kiertämässä, ehkä toisenkin kerran. Onko mitään hyvää nettilinkkiä liittyen noihin ympäristötarroihin ja päästörajoihin? Pääseekö tuolla vihreällä liikkumaan suht vapaasti? Ilmeisesti sen voi maksella helposti myös paikanpäällä?

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8395
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #29 : 09.08.2014 07:55 »
No juu varmasti pyyhkivätkin ohitse jos kuivalla kelillä ajat rajoitus+tuo lisäkilpi osoittamaa vauhtia...

Juu, minä tiedän.
Mutta tietävätkö kaikki.
Ja se nyt oli vain esimerkki.
Tarkoitus oli lähinnä sanoa, että kannattaa tutustua liikennemerkistöön etukäteen, sekä jos mahdollista,
yrittää ymmärtää paikallista kieltä.
Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Paikalla Kettu

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8395
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #30 : 09.08.2014 08:10 »
^^ Mielipiteitä Saksan liikenteen sujuvuudesta ja toiminnasta, sekä mentaliteetista on monta.
Omani ilmaisin, toisille totuus voi olla toinen.

Yksi mielestäni kuvaava esimerkki jostain 80-90 luvun taitteesta,
moottoriteillä oli näitä infotauluja, joissa luki:
Reisen, nicht rasen.
Miksiköhän?

Toki kaikki ovat yksilöitä liikenteessä, niin täälläkin.
Ei kaikki saksalaiset ole ..späitä, mutta niitä löytyy vähintään Suomen mittakaavassa.

Jos on aikaa, ajaa ns. leppoisasti, eikä yritä pitää hyvää marssinopeutta,
menee Saksan moottoriteillä ihan mukavasti.
Se vaan tahtoo ainakin meikäläisellä olla niin, että on tavoite (joka saattaa yhden Staun tullessa olla pilalla),
ja se on yleensä "etupainotteinen".
Hyvä marssinopeus ei ole "kaahaamista", vaan tasaista menoa.
Sitten se ärsyttää, kun joku käy kikkailemaan.
Ja kuten sanottua, näin aina silloin tällöin käy.
Tosin nyt tänä vuonna tultiin Saksan läpi tosi sujuvasti, jalka suorana, kylki palaen, läpi yön.

Mutta, Itävalta ei varsinaisesti ole aihe, suokaa anteeksi suistio.
Itävalta on Saksaan verrattuna vielä paljon huonompi liikennekulttuuriltaan.
Ekalla reissulla ihmettelin, kun yrittivät järestään estää ohittamisen.
Nopeudella ei ollut väliä.
Luulin ensin, että tekevät turistille kiusaa, mutta sitten huomasin niiden tekevän samaa kaikille, omilleenkin.
Siis Saksassa satunnaisesti, Itävallassa lähes säännöllisesti. Siinä ero.


Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Poissa ePa

Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #31 : 16.10.2014 19:29 »
Olipa tuossa kesälomalla aikaa käydä (taas) Saksassa autoilemassa ja tällä kertaa tuli mahdollisuus vierailla VAG konsernin pääkallopaikalla Autostadtissa. Navigaattori opasti helposti perille kun näppäili näytölle: "Stadtbrücke, 38440 Wolfsburg". Sen kummempia en alkanut arpomaan parkkipaikkaa vaan ajoin ensimmäiseen halliin joka eteen sattui (phaeno Wolfsburg). Lähemmäksikin olisi ilmeisesti saanut auton parkkiin, mutta eipä tuo kävelysillan yli kävely ollut paha rasti. Sillalta aukesi näkymä internetistä tuttuun näkymään, jos yhtään on seurannut VW konsernia ja sen tuotoksia.



Siitä sitten huuli pyöreänä kohti Autostadtia ja poukkasin sisään vastaantulleeseen rakennukseen (Groupforum) joka ilmeisesti olijonkin sortin päärakennus ko. keskuksessa. Katselin ympärilleni ja painelin rakennuksen toiselta puolelta ulos jolloin tunsin olevani "pääkallopaikalla". Koska reissu oli aavistuksen painottunut konsernin urheilullisempaan kategoriaan niin suuntasin merkin paviljonkiin ja ihmettelin eikö täällä ole mitään pääsylippuja tms joita kontrolloidaan... (Tästä myöhemmin). Pelko oli turha ja ovella ystävällinen henkilökunta toivotti minut tervetulleeksi tähän arkkitehtuurin taidonnäytteeseen. Muut rakennukset olivat enemmän tai vähemmän tylsiä kuutioita.


Porschen paviljonki

En oikein osannut odottaa mitään, mutta ehkä näistä merkkikohtaisista rakennuksista jäi ehkä vähän valju kuva.


Porsche

Niissä oli vain muutama uusin malli esillä ja jokainen merkki vaan yritti kehua itseään. Audiovisuaalisena kokemuksena Audi ja Porsche olivat hienoimmat, kun taas Lamborghinin boxissa oli vain "ääninäyte" tarjolla vanhasta mallista PA systeemin kautta. Tämä ei paljoa lohduttanut, kun pari päivää aikasemmin sama oli koettu livenä uusimmasta mallista aivan auton vieressä "nauttien".


Audin entrance

Näissä ei juuri mitään uutta ollut nähtävillä. Ehkä VW osastolla ollut R400 versio oli erikoisin näytillä ollut "uusi" auto.

VW Golf R400

Alueella on ripoteltuna sinne tänne lasivitriinejä joissa on ilmeisesti konsernin merkkipaaluja kuten 1983 GTI Golf

Golf GTI 1983

Mielestäni koko Autostadtin mielenkiintoisin paikka oli ehkä "Zeitheist Museum", jossa oli esillä myös konsernin ulkopuolisia merkkejä jotka ovat joko tekniikaltaan tai muotoilultaan merkittäviä/kiinnostavia. Kaikkiin sisällä oleviin kohteisiin pääsee "nenä kiinni" etäisyydelle ja katossa on peilit jolloin niitä pääsee tutkimaan melekein joka suunnasta.

Toinen mielenkiintoinen kohde oli päärakennuksessa, jossa oli 1:1 savimalli uusimmasta Golffista ja lasivitriinissä työstökone teki pienempää versiota.





Vaikutuksen teki myös ilmeisesti oikean auton "halkileikkaus". Monesta autosta oli tehty "slice" eri kohdista jolloin pääsi tutustumaan autoihin pintaa syvemmältä. Leikkurin alle oli joutunut ainakin Lamborghini, Bentley, Porsche ja VW Golf.


Porsche Panamera Hybrid halki

Paviljongit ja muut alkoi olla kierrettynä ja aloin ihmettelemään joskos sitä pääsisi tutustumaan tehtaaseen tavalla tai toisella. Nokka kohti päärakennuksen infopistettä ja siellähän tuumattiin, että kuuluu hintaan. Siis mihin hintaan... En ollut tähän mennessä maksanut koko päivästä mitään. Tokasin vaan että jos tehtaalle pääsee niin maksan kyllä sisäänpääsy maksun. Kokonaiset 15€ kustansi biljetti johon sisältyi tehdaskierros. Vierailupäivälle ei ollut kuin saksankielisiä kierroksia jäljellä, mutta tulipa aimo annos autenttisuutta siinä mukana. Tehtaalla ei saanut kuvata ja siitä syystä ei kuvia löydy. Aika hienoksi ovat systeemit hioneet ja täytyy sanoa, että tehdas on ISO. :D

Matkamuistoiksi tarttui VW makaroonia ja VW ketsuppia. OEM varaosanumerolla olleet makkarat jäi kaupanhyllylle. kotimatkan aikana olisi saattanut tulla liikaa aromia ennen kuin ne olisi olleet omassa keittiössä.


Saksalaisesta liikennekulttuurista tuli tehtyä sellainen havainto, että keltaisella autolla saa baanalla melko hyvin tilaa vasemmanpuoleisella kaistalla.  8) Matkanteko oli joutuisaa ja sulavaa tietöistä huolimatta. Matkan aikana ei tarvinnut pysähtyä tietöistä johtuen ja etenemisnopeus oli aina yli 60km/h. Liikennettä on reilun puoleisesti, jos on tottunut vaan härmässä pyörimään.
Samassa pihassa: A6C7, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Paikalla Markku J

Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #32 : 16.10.2014 19:38 »
Kiitos erittäin mielenkiintoisesta raportista ja hyvistä kuvista, ePa. Tuo reissu pitää laittaa tulevaisuuden kalenteriin.
Autostadium ry:n puheenjohtaja.

Poissa That 70s dude

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5274
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #33 : 16.10.2014 19:54 »
Käytiin rouvan kanssa Autostadtissa v. 2001. Silloinkin Lamborghinin paviljonki oli pettymys. Hämärässä valossa näki välähdyksiä uusimmasta Lambo-mallista korviahuumaavan moottorin pörinän pauhatessa taustalla. Onneksi museossa oli näytillä kaunis punainen Countach. Savimallina oli tuolloin 1. Sukupolven Audi TT muistaakseni. Mutta hieno paikka, rouvakin tykkäsi vaikka ei autoista mitään kiksejä saakaan.

Poissa hessut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 563
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #34 : 03.02.2015 11:42 »
En nyt autolla ole matkaan lähdössä mutta Saksaan kuitenkin. Pieni kaupunkiloma olisi mielessä ja katselin että Kölnissä voisi käväistä. Onko kokemuksia paikasta? Eli kannattaako mennä, vai onko jotain muita vaihtoehtoja? Länsi-Saksaan tod.näk suuntautuu tällä kertaa reissu.

Poissa MJ

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5024
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #35 : 03.02.2015 12:09 »
En nyt autolla ole matkaan lähdössä mutta Saksaan kuitenkin. Pieni kaupunkiloma olisi mielessä ja katselin että Kölnissä voisi käväistä. Onko kokemuksia paikasta? Eli kannattaako mennä, vai onko jotain muita vaihtoehtoja? Länsi-Saksaan tod.näk suuntautuu tällä kertaa reissu.

Köln on paikkana ihan jees, tuli autoiltua siellä viime keväänä :) Vanhaa kaupunkia siellä ei kauhean paljon osunut eteen, mutta tuomikirkko on kieltämättä melkoisen vaikuttava rakennus - vaikka kirkoista en nyt erityisesti ole innostunut.

Myös paikallinen olut, Kölsch, on tutustumisen arvoinen oluen ystäville.  :) Kaupungista löytyy hyvä valikoima majoitusliikkeittä ja ruokapaikkoja, viimemainituista löytyy tutustumisen arvoinen korealainen ravintola.
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club One Mile

Poissa Ale

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2884
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #36 : 12.02.2015 17:19 »
En nyt autolla ole matkaan lähdössä mutta Saksaan kuitenkin. Pieni kaupunkiloma olisi mielessä ja katselin että Kölnissä voisi käväistä. Onko kokemuksia paikasta? Eli kannattaako mennä, vai onko jotain muita vaihtoehtoja? Länsi-Saksaan tod.näk suuntautuu tällä kertaa reissu.

Messureissulla käväissyt. Sen verran mitä ehti kaupunkia nähdä niin ihan kiva paikka. Joen varrella kivoja ravintoloita. Oltiin lokakuussa ja syötiin t-paidoissa illallista terassilla vielä kymmenen aikaan illalla. Se oli mukavaa. Kirkko on upea!

Poissa nokonzok

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2062
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #37 : 12.02.2015 20:03 »
Kirkko on hieno! Ja Nyrre 80 kilsan päässä, siellä melkeinpä kannattaa käydä kääntymässä.

Poissa Lebis

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 961
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #38 : 15.03.2015 02:21 »
Mistäs ton päästötarran kätevimmin sais? Tässä tulee ihan reilusti matkailtua, kun ensin Sloveniaan, sitten Viroon ja Saksaan. Mitähän vielä keksisi seuraavaksi :) Matkailuhan on mukavaa...

Poissa hessut

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 563
Vs: Autolla Saksaan
« Vastaus #39 : 15.03.2015 02:26 »
Mistäs ton päästötarran kätevimmin sais? Tässä tulee ihan reilusti matkailtua, kun ensin Sloveniaan, sitten Viroon ja Saksaan. Mitähän vielä keksisi seuraavaksi :) Matkailuhan on mukavaa...

Eikös noita ihan huoltoasemilla myydä?