autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)  (Luettu 20312 kertaa)

Poissa Matle

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 381
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #140 : 11.04.2019 08:07 »
Nyt nopealle ostajalle SEAT tarjoaa vuoden biokaasut veloituksetta.
https://www.seat.fi/carworlds/kaasuhybridit/kaasuhybridit.html

Lainaus
Tarjoamme nyt uuden SEAT-kaasuhybridiauton ostajalle vuoden biokaasut veloituksetta. Lisäksi rahoituskorko 1 % (+kulut) ja takuu 5 vuotta (tai 100 000 km). Tarjous voimassa 30.4.2019 saakka.

Gasum-kampanja kattaa kaasun tankkauksen 12 kuukauden aikana 1 200 kg:n tankkausmäärään saakka, joka vastaa 12 kuukauden sopimusjaksolla. SEAT Aronan tapauksessa n. 30 000 km:n ajoa (laskettuna 4 kg/100 km kulutuksen mukaan). Jos asiakas ylittää kampanjan maksimimäärän jo kampanja-aikana, ylikulutuksen laskutus asiakkaalta aloitetaan automaattisesti heti maksimikilomäärän ylityttyä. Gasum-tarjous voimassa 30.4.2019 saakka.
Opel Astra Innovation+ 1.4TA

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5535
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #141 : 11.08.2019 11:12 »
En nyt ehkä löytänyt ihan oikeaa säiettä tälle kysymykselle mutta kuten autonvaihdon pohdinnoissa mainitsin ostaneeni VW Polon joka on siis euro-5 päästöillä ja ei siis rekisteröitävissä eu:n alueelle. Maanantaina autoon laitetaan kaasulaitteet jolloin alkaa toimimaan biokaasulla (niin minä metaanin googlauksen jälkeen tulkitsin) jolloin päästöt tippuvat huomattavasti alemmaksi. Auto myös katsastetaan kaasukäyttöiseksi.
Ilmeisesti edelleenkään ei ole mahdollista rekisteröidä vastaavaa autoa Suomeen koska alunperin euro-5 eikä.mitään wltp-lukemaa ole olemassa ?
Rellu ja Voortti. Pari volkkaria ja vanha possu.

Poissa Velmanteri

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #142 : 11.08.2019 11:18 »
Muuttoautona, vai onko systeemit muuttuneet myös tältä osalta?

Poissa Urlaub

Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #143 : 11.08.2019 12:40 »
Muuttoautona pitäisi onnistua.

Euro-päästötasot ei mittaa CO2-päästöjä.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5535
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #144 : 11.08.2019 13:47 »
No en nyt muuttoautona edes harkitse kyseisen polon Suomeen tuomista. Jos niitä nyt läjä kertyy seuraavien kuukausien aikana, niin teoreettisesti asiaa mietin mitä niiden kanssa voisi tehdä. Käytettyjen tuomisesta on kokemusta raskaalla puolella ja niissäkin euro-luokitus on ratkaiseva asia saako niitä rekisteröityä Suomeen.
Aika vaikea yhtälö jos valmistusvuosi ja ensirekisteröinti 2019 eikä ole euro-6.
Rellu ja Voortti. Pari volkkaria ja vanha possu.

Poissa P.Alikka

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2429
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #145 : 29.08.2019 11:45 »
Nyt näyttää hyvälle että kaasunjakeluasema saadaan myös tänne pohjois-savoon. Näin ollen alkoi kovasti kiinnostamaan esim. Seat Arona (vaikka vähän typerän näköinen kippo onkin) 1,0 TGI koneella. Pitäisiköhän varata koeajoon... Fabialla on 95 hp TSI:llä pärjännyt, kaipa tuolla 90 hp:llakin selviäisi. Onko tuosta koneesta jollain omistajatason kokemusta?
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3066
  • Volvo XC60
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #146 : 29.08.2019 13:03 »
Virossa näyttävät saaneen kaasun infran kuntoon. Hyvin monella huoltoasemalla näkyy olevan tarjolla, mutta Virosta puuttuneekin kaasuautoilta dieselvero...
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa _miata

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #147 : 29.08.2019 14:01 »
Virossa myös kaasun hinta on reilusti bensaa halvempi, siis ihan kg vs litra verrattuna. Täällä on lähes 1:1, ainakin biokaasussa. Maakaasu parikyt senttiä halvempaa.
Octavia G-Tec DSG / Leaf 40kWh / mx-5 / Suzuki x-90

Poissa Urlaub

Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #148 : 02.09.2019 08:22 »
Virossa näyttävät saaneen kaasun infran kuntoon. Hyvin monella huoltoasemalla näkyy olevan tarjolla, mutta Virosta puuttuneekin kaasuautoilta dieselvero...


Virossa on tarjolla sekä maakaasua (CNG) että nestekaasua (LPG).

En tiedä miten kaasuautojen valloituksen kanssa käy, kun käy kovin kapeaksi niiden tarjonta. PSA ilmoitti juuri, että Opelin kaasuautojen tuotanto loppuu ja konserni keskittyy sähköautoihin.

https://www.is.fi/autot/art-2000006221901.html

Poissa Dezent

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 33
  • Octavia -18
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #149 : 17.09.2019 09:16 »
Suht onnellisesti skoda octavia g tekillä ajellut, mutta vaimoke kertoi että aamulla +5 kelissä ei käyttänyt 25km työmatkalla kaasua juuri ollenkaan.

Osaatteko sanoa mitkä on ne olosuhteet jolloin auto valitsee bensiinin polttoaineeksi? Luulin että pakkanen saa kunnolla kiristyä että käynnistyksen jälkeen pitää vielä bensalla ajella.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Entiset: Samara -96, Focus -00, Rapid -14, Focus - 17
Nykyinen: Octavia - 18

Poissa _miata

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #150 : 17.09.2019 09:36 »
Katsoiko rouva että mitä näytti kulutusta? Noissa on joku satunnaisesti ilmenevä ohjelmabugi että kaasun vihreä cng-valo ei pala mutta kun katsoo atk:lta kulutusta niin näyttää bensankulutukseksi nollaa. Menee siis kaasulla mutta näytöt sekoilee. Miulle on 45tkm aikana kaynyt pari-kolme kertaa ja korjaantuu käynnistämällä auto uudelleen. Vielä ei 1,5vuoden aikana niin kylmää ollut että sen takia menisi bensalla, aina kaasulla alusta asti.
Octavia G-Tec DSG / Leaf 40kWh / mx-5 / Suzuki x-90

Poissa Dezent

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 33
  • Octavia -18
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #151 : 17.09.2019 11:30 »
Katsoiko rouva että mitä näytti kulutusta? Noissa on joku satunnaisesti ilmenevä ohjelmabugi että kaasun vihreä cng-valo ei pala mutta kun katsoo atk:lta kulutusta niin näyttää bensankulutukseksi nollaa. Menee siis kaasulla mutta näytöt sekoilee. Miulle on 45tkm aikana kaynyt pari-kolme kertaa ja korjaantuu käynnistämällä auto uudelleen. Vielä ei 1,5vuoden aikana niin kylmää ollut että sen takia menisi bensalla, aina kaasulla alusta asti.
Sanoikohan se että joku kulutus oli 0,3 tai jotain muuta mahdotonta. Varmistan vielä kotona, mutta bugi voisi selittää

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Entiset: Samara -96, Focus -00, Rapid -14, Focus - 17
Nykyinen: Octavia - 18

Poissa JiiJii71

Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #152 : 19.12.2019 06:50 »
Olisikohan mahdollista konvertoida tuo teini-ikäinen A4 kaasukäyttöön? Onko mitään kokemuksia vanhojen kaasukonvertoinneista? Miten käyttömaksut yms menevät noissa konvertoiduissa?
Tulepas Kalle, Kustaan ikkunan alle!

Poissa Urlaub

Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #153 : 19.12.2019 06:55 »
Olisikohan mahdollista konvertoida tuo teini-ikäinen A4 kaasukäyttöön? Onko mitään kokemuksia vanhojen kaasukonvertoinneista? Miten käyttömaksut yms menevät noissa konvertoiduissa?

Jos Audi on bensakoneella niin pitäisi onnistua.

Käyttövoimavero on 3,1 senttiä / päivä / kokonaismassan alkava 100 kg. Eikä takakäteen konvertoidulla ja tehdastekoisella ole verojen osalta eroa. Auto muutoskatsastetaan ja samalla vaihtuu käyttövoima.

Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 196
  • BMW G21 330d xDrive
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #154 : 19.12.2019 07:18 »
Kaasukonvertoinneissa eniten mietityttää se, että kaasusäiliö pitää sijoittaa kait pääsääntöisesti tavaratilaan.

Poissa JiiJii71

Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #155 : 19.12.2019 07:40 »
Bensatankki jää noissa entiselleen, -ko, -kö?
Tulepas Kalle, Kustaan ikkunan alle!

Poissa V60

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 196
  • BMW G21 330d xDrive
Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #156 : 19.12.2019 08:32 »
Asiasta enempää tietämättä, voisi kuvitella, että bensatankki ja kaasusäiliö ovat jo muotoilultaan sen verran erilaisia ettei 1:1 korvaaminen onnistu. Ja eikös idea ole se, että kun kaasu loppuu, niin jatketaan bensalla. Joten sen vuoksikin bensatankki jää paikalleen.

Poissa Taky

Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #157 : 19.12.2019 08:39 »
Olisikohan mahdollista konvertoida tuo teini-ikäinen A4 kaasukäyttöön?


Varmaan voi, mutta noko järkeä?

Konversion hinta on noin 2 000-4 000 euroa.

https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuauton-hankinta/bensa-auton-muuntaminen-kaasukayttoiseksi/
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Poissa Urlaub

Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #158 : 19.12.2019 08:57 »
Bensatankki jää noissa entiselleen, -ko, -kö?

Juu, kaasupullo tulee takakonttiin.

Aika tarkkaan saa kyllä laskea, jos aikoo rippikouluiän ylittänyttä autoa konvertoida kaasuautoksi. Keskimäärin kun autot paalataan Suomessakin 18-vuotiaina.

Poissa JiiJii71

Vs: Maakaasuautot tulossa(ko) (jälleen)
« Vastaus #159 : 19.12.2019 09:26 »
No ajatuksena on ollut jättää tuo A4 tytölle ekaksi autoksi. Nyt hää on 14, kesällä 15. 16-vuotiaana saa aloittaa opetusluvalla opettamisen. Lisäksi käy (ainakin toistaiseksi) tallilla 12km:n päässä töissä min kerta viikko, jos vaikka tuolla syyllä saisi poikkeusluvan 17 vuoden ajokorttiin. Eli suunnitelmissa olisi Audille lähipiirissä vielä reilut puolenkymmentä ajovuotta jäljellä. Taloudellisesti ei varmaan isoa merkitystä ole suuntaan tai toiseen tuollaisella projektilla, harrastamisen kannalle konversio menisi.
Tulepas Kalle, Kustaan ikkunan alle!