autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Prius  (Luettu 46164 kertaa)

Paikalla Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 611
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #240 : 27.05.2018 08:40 »
Ja kestää!
<a href="https://youtu.be/dBeR5pf-eDI" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/dBeR5pf-eDI</a>


Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa MMV

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6090
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #241 : 27.05.2018 09:04 »
Yksittäisten autojen kilsamäärät eivät kerro yhtään mitään. Tässä Golf jolla tähtäimessä miljoona mailia:

https://highmileclub.wordpress.com/tag/vw/
BMW 325 Coupe V8 Super rock ja Toyota Starlet B230 2.5L Evo Super rock

Paikalla Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 611
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #242 : 27.05.2018 09:27 »
Yksittäisten autojen kilsamäärät eivät kerro yhtään mitään. Tässä Golf jolla tähtäimessä miljoona mailia:

https://highmileclub.wordpress.com/tag/vw/

Kertovat kai ne jotakin siitä yhdestä autosta ja sen omistajasta. Ja kun autoilu ja autot ovat tälläkin foorumilla yhtenä aiheena, saattavat tuollaiset tarinat kuitenkin kiinnostaa joitakin. Jos ei kiinnosta, ei kai tarvitse sitten lukeakaan? Mutta hyvä että tuo Golfin tarina tuli esille, tasapuolisuuden nimissä.
Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa Umlaut

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #243 : 27.05.2018 11:19 »
Kertovat kai ne jotakin siitä yhdestä autosta ja sen omistajasta. Ja kun autoilu ja autot ovat tälläkin foorumilla yhtenä aiheena, saattavat tuollaiset tarinat kuitenkin kiinnostaa joitakin. Jos ei kiinnosta, ei kai tarvitse sitten lukeakaan? Mutta hyvä että tuo Golfin tarina tuli esille, tasapuolisuuden nimissä.
Uti

Yksittäiset tapaukset ovat lähinnä suuntaa-antavia ja kertovat todellakin myös auton käyttäjästä paljon.
Oleellisempaa on se, mitä korjauksia ja kuinka paljon noiden huippukilometrimäärien aikana on tehty. Ainakin Priukset ovat olleet kestäviä korkeillakin kilometrimäärillä.
Itse olen ostanut yli 40 v autoiltuani yhden uuden auton senkin siksi kun vakuutusyhtiö lunasti hyvään hintaan rekan ruhjoman entisen autoni ja suoralla kaupalla sai hyvät alennukset uudesta.
Muuten olen ostanut aina 50-150 tkm ajettuja käytettyjä, joilla sitten ajanut aina 100-150tkm lisää. Tällöin on oppinut arvostamaan luotettavuutta.
Eri automerkkejä n. 10 kpl, Toyotia useita.
Yli 40 vuoden aikana totaalisia katastrofeja useine vikoineen on ollut oikeastaan vain Opel Ascona.
Suurin yksittäinen vika muuten hyvin pelanneen Mitsubishi Galantin koneen hajoaminen huohottimen jäädyttyä umpeen kovalla pakkasella.
Toyotissa ei ole  ollut mitään mainittavia ongelmia, nykyisessäkään ei ainakaan toistaiseksi, kilometrejä tosin vasta niukasti alle 100 tkm.

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 614
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #244 : 27.05.2018 17:09 »
Luovuin viikolla -07 Priuksesta kun tarvitsin lisää tilaa, mittarissa oli vajaat 361000 km. Kaikki pelasi kuten pitää, yksi tyyppivika tässäkin oli, eli öljynkulutus. Ei mitään maata kaatavaa, mutta omien laskujeni perusteella luokkaa 2dl/1000 km. Gen3 ja 1.8 kone ei ole perso öljylle, mutta tuo gen2:n 1.5-litrainen syö hyvin yleisesti enemmän ajettuna öljyä jonkin verran. Kun tarpeeksi syö, hajottaa joskus katalysaattorin, mutta se vaatii sitten kulutusta tyyliin litra per tonni, joka on näissäkin hyvin harvinaista. PCV-venttiilin vaihdosta kannattaa huolehtia ja viskositeetin vaihtaminen 5w-30 -> 10w-40 auttaa, tosin Suomessa se ei talvipakkasten takia ole kovin suositeltavaa, kesäkäyttöön toki.

Mitä maailmalta tietoa on kantautunut, niin useimmiten nämä gen2 Priukset antautuvat nimenomaan polttomoottorin osalta, joka hyytyy ennen akustoa. Tämä tosin tapahtuu useimmiten vasta välillä 4-700000 km, joten erittäin kestäviä vekottimia ovat, kyllä.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Lexus LS 430-02

Poissa nordman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #245 : 08.06.2018 20:45 »
Prius kävi ekassa öljynvaihdossa. Mitään vikaa ei autossa ole ollut, ainoastaan kojelauta hiukan nitisee ajoittain karkealla tiellä. Rengasmekkalaa lukuun ottamatta olen autoon tyytyväinen.

Kaupunkipyörityksessä bensankulutus on painunut ilmojen lämmetessä hämmästyttävän pieneksi, jopa alle neljään litraan.

Äsken ajettiin landelle, ja tarkkailin kulutuslukemia vähän nopeammassa ajossa. Matkaa oli 171 km, josta aika tarkkaan puolet moottoritietä 120:n rajoituksella. ACC oli säädettynä 130:een. Jonkin verran oli jonoa menoliikenteessä, mutta aika hyvää vauhtia pystyi pitämään. Motariosuuden jälkeen ajotietokone näytti kulutusta 4,6. Loppumatkan kulutus olikin sitten sen verran pientä, että loppulukemaksi tuli 4,2. Keskinopeus 87, ja sähköajon osuus 14 %.


Toyota Prius Business 2017

Poissa ihaa

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 593
  • Subaru Levorg
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #246 : 08.06.2018 20:51 »
Tuota olenkin ihmetellyt että miksei Toyota ole aiemmin ilmoittanut sähköajon osuutta (ei ainakaan Auris hybrideissä) mutta hyvä että nyt on Priuksessa.

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 614
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #247 : 08.06.2018 21:22 »
^^Nuo sinun lukemasi vahvistavat kyllä käsitystä siitä, että tässä uusimmassa sukupolvessa on tehty harppaus aivan eri luvuille. Omat kokemukset gen 2 olivat seka-ajossa luokkaa 5.2L, gen 3 luokkaa 4.9L, ero ei ollut suurensuuri, mitä nyt gen3 oli vahvemman koneensa puolesta huomattavasti käyttökelpoisempi pitkällä matkalla.

Sinun postaamiesi kulutusten valossa tämä uusin sukupolvi näyttää nyt petranneen litran verran, eli pommittaa tuota nelosen rajaa ja jopa alle suotuisalla ajoprofiililla ja moottoritielläkin jää alle vitoseen, kun nuo aikaisemmat sukupolvet veivät järjestään kesärajoituksilla sen 6-6.5 litraa. Poikkeuksena näihin, niin gen3 PHEV oli aika etevä ja meni pitkässä juoksussa jonnekin nykyisen ja perus-gen3 välimaastoon, mutta lyhyellä pätkällä ja kaupungissa latauksen loputtuakin lähenteli nelosta ja jopa alle, sähköajotilan käyttö oli PHEVissä huomattavasti hanakampaa myös ajo-akku tyhjänä, johtuen tietenkin siitä, että regenerointi oli selvästi aggressiivisempaa kuin perusmallissa. Harmittaa, etten ehtinyt kokea kesää sen kanssa, niin olisi saanut hieman enemmän kokemusdataa, mutta jo keväinen suoritus PHEVissä oli yllättävän hyvä. Yhtä kaikki, tämä uusin vaikuttaa kyllä erittäin onnistuneelta kulutuksen suhteen ja on selkeä harppaus eteenpäin. Hyvä niin, olisihan se outoa, jos ei kehitystä tapahtuisi.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Lexus LS 430-02

Paikalla Urlaub

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #248 : 08.06.2018 21:24 »
Tuleeko uuteen Aurikseen tuo Prius IV:n tekniikka? Kori ei toki ole yhtä sulava.

Poissa Hekse

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 18
  • Toyota C-HR -17 Premium
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #249 : 08.06.2018 21:30 »
En muista enkä jaksakkaan tarkistaa, että laittoinko tuosta edelisestä Priuksesta kulutus seurantaa tänne joten tuossa ois linkkiä http://www.fuelly.com/car/toyota/prius/2016/hekse/537712 Parhaimmillaan tuon tankillisen EV% tais pyöriä 43%.

Poissa Hekse

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 18
  • Toyota C-HR -17 Premium
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #250 : 08.06.2018 21:32 »
Tuleeko uuteen Aurikseen tuo Prius IV:n tekniikka? Kori ei toki ole yhtä sulava.

Eiköhän se tule, kun se C-HR:säkin on.

Poissa Hesusnis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 182
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #251 : 08.06.2018 21:36 »
Käsittääkseni tulee myös uusi 2.0 atkinson + sähkömotti, yhteisteho 180hv. Jossian väitetään, että tuo 2.0 on jopa taloudellisempi kuin nykyinen 1.8 tekniikka.

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3295
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #252 : 20.06.2018 21:02 »
Tänään bongasin että uudesta Prius PHEV:stä on tiputettu pois se kaikkein epäonnistunein muotoiluelementti eli ne reunassa pystyssä olevat takavalot. Hetken hölmistyneenä katselin että mikä tässä aiemmin olikaan niin pielessä. Ja onhan siinä oikeastaan hauskakin "tuplakupla"-takalasi.


Poissa Hesusnis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 182
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #253 : 20.06.2018 21:21 »
On myös edestä paljon onnistuneemman näköinen.

Poissa nordman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #254 : 20.06.2018 23:29 »
Tänään bongasin että uudesta Prius PHEV:stä on tiputettu pois se kaikkein epäonnistunein muotoiluelementti eli ne reunassa pystyssä olevat takavalot. Hetken hölmistyneenä katselin että mikä tässä aiemmin olikaan niin pielessä. Ja onhan siinä oikeastaan hauskakin "tuplakupla"-takalasi.



Kauneus (kauheus?) on katsojan silmässä.  ;D
Minusta taas juuri takavalojen muoto on se persoonallisin ulkonäköjuttu, joka erottaa Priuksen kaikista muista. Pimeässä ei voi erehtyä luulemaan miksikään toiseksi malliksi.

Mutta plugin on kyllä kieltämättä linjakas auto. Harmi vain että monikäyttöisyys ei ole yhtä hyvällä tolalla. Jos saisivat siihen viidelle istumapaikat ja tavaratilaan vähän lisää litroja, niin voisi seuraavaksi autoksi jopa harkita.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2018 23:40 kirjoittanut nordman »
Toyota Prius Business 2017

Poissa enkero

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 472
  • The best or nothing.
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #255 : 10.08.2018 19:40 »
Kävin tänään ihan akateemisesta mielenkiinnosta koeponnistamassa Prius plugarin. Koeajomatkaa kertyi kenties 35km, koko lenkki (pätkäajoakin) mentiin 30°C helteestä huolimatta ihan viileällä autolla.

Automyyjän asiantuntemus ei hirmuisesti vakuuttanut. Latauspiuhaa ei osannut irrottaa autosta (itse löysin napin joka vapauttaa töpselin), tiesi auton olevan 5-paikkaisen (Matti matkustanee kukkarossa?) ja ilmastointi piti väkisin vemputtaa ole-asentoon. Mahdollista avaimetonta järjestelmää ei tullut kokeiltua.

Ajoasento ja istuimen istuinosa oli taattua Toyota, eli ei järin hyvä ellei ole Italian Standard Apen kauko-idän muunnos. Ratin etäisyyssäätö on esiasennettu tehtaalla todennäköisesti kaikille yhtä huonoksi ja pykälät selkänojan säädössä ei varsinaisesti edusta tätä vuosituhatta. Jo taajamanopeuksissa rengasmelu oli huomattava, mutta ei ihan sietämättömäksi äitynyt maantiellä. Mutta mikä myös ensimetreillä tuli huomattua oli mielestäni hyvä näkyvyys eteen/sivuille ja peileistä. Tämä on Priuksessa erityisen miellyttävää!

Kaupungissa auto oli suorastaan mukava. Maantielläkään ei pelätyn huono, 2. gen Priuksen nykivyys loisti poissaolollaan, mikä oletettavasti liittyy sähköajoon. Tämä on ajamistani PHEVeistä ehkä lussuin, penarin 225xe oli suorastaan ripeä ja Outlander meni kun poletti, tosin jälkimmäinen ei mikä raketti ollut mutta lähti sähköjunamaisesti valoista sähkövedolla.

Maantiellä posin puolelle osui HUD, adaptiivinen vakkari ja nopeusrajoitusten tunnistus. Ilmeisesti navi myös varoitti tolpista.

Infotainmentti toimi paremmin kuin ooppelissa (mikä ei ole ainakaan positiivinen referenssi) ja audiokin oli parempi kuin bemarin vakiostereot (tämäkään ei kerro Toyotan sterkkojen laadusta vielä juuri mitään). Peruutuskamera toimi hienosti ainakin puhtaana - tykkäsin!

Tavaratila oli melkoisen kompakti, kyllä siellä terveisiä vie, mutta manuaalikäyttöinen takaovi on kyllä aika no-go kun vaimo on minuakin vielä huomattavasti lyhyempi. Sinänsä hieno detsku oli takaoven sisäverhous hiilikuitua. Tyttären poimin kesken koeajon kyytiin, takaovi rämähti yhtä kauniisti kuin 80-luvun Corollassa :)

Kaikkiaan positiivinen yllätys. Ihan patalaiska vehje, mutta kaipa tuolla sakot saa,jos ei muuta niin kaupungissa.

C250 CDI 4matic t -12

Poissa tai

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3295
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #256 : 11.08.2018 16:13 »
Sinänsä hieno detsku oli takaoven sisäverhous hiilikuitua.


Näköjään koko luukun runko. http://www.greencarcongress.com/2017/04/20170424-mrc.html