autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Prius  (Luettu 56201 kertaa)

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2301
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #40 : 11.08.2015 20:56 »
En huristellut vaan myyjän ohjeistuksesta käytin rampeista poistuessa jne. mukava systeemi moottorijarru on mutta tuossa tapauksessa ei. Senhän kuuluisi palautua minusta automaattisesti D:lle jos oletuksena valittu D.

Koeajolenkki oli ~100km maantietä cruisella noin 70km ja loput kaupunkiajoa, molemmat hissunkissun vaapula vissun tyyliin.

Pitää vielä pistokemalli käydä kokeilemassa, kuulosti järkevämmältä...kuulemma 20km pitäisi päästä 80kmh nopeutta pelkällä sähköllä.

Tuo b moodi on kyllä toteutuksensa vuoksi vähän turha. Eiköhän tuo normaali D tila ole 98% tapauksista toimivin tila. En minä ainakaan jaksaisi tuota keppiä vemputtaa ehkä promillen hyödyn takia.

Ja uskon että olet hipsutellut menemään. Sanonpa vain kokemuksesta kun kohta pari vuotta hybridillä ajaneena, että ajotavan muutos mikä vaaditaan on merkittävä. Minulla meni pari kuukautta että aloin päästä sinuiksi tuon systeemin kanssa.

Joten jos koeajolenkillä ei saa parasta mahdollista polttoainetaloutta, ei taloudellisuutta tai sen puutetta, kannata heti tyrmätä. Toki jotain osviittaa saa.

Muutenkin hybridin ominta aluetta on kaupunkiajo missä se pääsee parhaiten käyttämään sähkö&polttomoottori-yhdistelmää. Maantiellä mennään sitten lähes kokonaan polttomoottorilla.

Ja sellainen huomautus myös että normi-hybridillä (lue EI plug-in) ajaessa ei ole tarkoituskaan maksimoida sähköllä ajettua yhtämittaista matkaa, vaan tarkoitus on käyttää sähkömoottorin tuomaa apua mahdollisimman tehokkaasti. Kiihdytyksiä ei yritetä sähköllä vaan ei haittaa vaikka polttomoottori käynnistyy, tärkeintä on saavuttaa tavoitenopeus mahdollisimman ripeästi ja tiputtaa auto "coastaamaan" sähköllä.
Esim. Pakotus EV moodiin tekee kivan kulutuspiikin kun akkujen loppuessa ajellaan sitten puhtaasti polttomoottorilla ja auton liikuttamisen lisäksi polttomoottori lataa myös akkuja.

Poissa Jones

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #41 : 11.08.2015 21:02 »
Niin no, jos koeajo on tehty 70% maantiellä ei se olekaan hybridin parasta osaamista. Ajapa jollain muulla 7hlö rekisteröidyllä autolla 100% keskustaa ja sano sitten oliko taloudellinen?

Toisekseen sillä ei kuulu ajaa hissukseen vaan liikkeelle lähdöt esim.lappu lattiassa ja sitten liuutaan sähköllä muutama kilsa 0ltr/100km.

No penkki ja sisustan muovit tossa on melko karseet ulkonäöltään johtuen kierrätysmateriaalien käytöstä.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16043
  • Lakossa
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #42 : 11.08.2015 21:14 »
Kierrätysmateriaalin käyttö ei ole mikään syy sille, että muovit näyttävät karseilta.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa Jones

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #43 : 11.08.2015 21:16 »
On se priuksen tapauksessa. Prius nimittäin valmistetetaan maailman autoista pienimmillä co2 päästöillä. Siinä ei paljoa muovien sulattelua kestä tehdä ja uutta lisätä joukkoon  ;D

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1412
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #44 : 11.08.2015 23:29 »
Tuo b moodi on kyllä toteutuksensa vuoksi vähän turha. Eiköhän tuo normaali D tila ole 98% tapauksista toimivin tila. En minä ainakaan jaksaisi tuota keppiä vemputtaa ehkä promillen hyödyn takia.



Eikös B-moodi ole tarkoitettu polttomoottorilla jarrutukseen? Ei siis käytetä kuin siinä tapauksessa, että akku on täynnä ja pitää moottorijarruttaa, esim vuoristossa. Generaattori ei jarruta, kun akku on täysi ja B-moodilla saadaan polttomoottorijarrutus. Normaalimoodilla generaattori jarruttaa ensin ja vasta sitten itse jarrut.

Priuksista kiinnostavin on PHEV-malli. Uusi on liian kallis, kun huomioi mitä samaan rahaan (yli 40k€) saa kilpailijoilta (Golf GTE), mutta vähän käytettynä noita on alle 30k€ tarjolla. Akku on isompi ja siten sähköllä saadaan enemmän tehoa, sillä vakiossa akun antokyky rajoittaa, eikä sähkökoneen teho. PHEV kulkee aina 85km/h asti sähköllä. VTT:n testiajo on aika mielenkiintoinen:
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=zloIb_LvIBQ" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=zloIb_LvIBQ</a>

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 749
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #45 : 13.08.2015 12:07 »
Ja sellainen huomautus myös että normi-hybridillä (lue EI plug-in) ajaessa ei ole tarkoituskaan maksimoida sähköllä ajettua yhtämittaista matkaa, vaan tarkoitus on käyttää sähkömoottorin tuomaa apua mahdollisimman tehokkaasti. Kiihdytyksiä ei yritetä sähköllä vaan ei haittaa vaikka polttomoottori käynnistyy, tärkeintä on saavuttaa tavoitenopeus mahdollisimman ripeästi ja tiputtaa auto "coastaamaan" sähköllä.

Juuri näin, avaintermi on pulse&glide. Siinähän on aina omat häviönsäkin, kun akkua puretaan tai ladataan.

MMV

  • Vieras
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #46 : 13.08.2015 12:16 »
Tässä herää kysymys, kuinka paljon eri tavalla Priusilla/Auriksella pitää ajaa kuin tavallisella autolla? Minulla on kokemusta sekä kakkos- että kolmoskoppiasesta Priusista ja noilla kummallakaan ei normaalilla ajoprofiilillani päässyt mitenkään ihmeellisiin kulutuksiin. Toki kaupungissa hybridi on parhaimmillaan, mutta kun minulle sitä kaupunkiajoa tulee varsin vähän.

Kaiken kaikkaan minun on todella vaikea käsittää miksi joku hybridin ostaja valitsee Priusin, kun muutaman tuhatlappusen lisäinvestoinnilla saa Audi A3 e-Tronin, joka autona on ihan toiselta planeetalta (positiivisessa mielessä).

EDIT: Toki minä allekirjoitan Toyotan ylivoimaisen kokemuksen hybrideistä.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2015 12:21 kirjoittanut MMV »

Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 749
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #47 : 13.08.2015 12:53 »
Eipä sillä sen erikoisemmin tarvitse ajaa, ei vaan kannata yrittää turhaan hissutella sähköllä vaan ajella normaalisti ja antaa tietokoneen päättää koska polttomoottori käy. Nämä erikoisemmat kikat ovat sitten haamukulutuksen tavoittelua varten.

Luotettavuus ja kestävyys voi olla yksi syy valita Toyotan tuote ;)

Poissa dingdongpingpong

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 11869
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #48 : 13.08.2015 13:02 »
Niin no, jos koeajo on tehty 70% maantiellä ei se olekaan hybridin parasta osaamista. Ajapa jollain muulla 7hlö rekisteröidyllä autolla 100% keskustaa ja sano sitten oliko taloudellinen?

Toisekseen sillä ei kuulu ajaa hissukseen vaan liikkeelle lähdöt esim.lappu lattiassa ja sitten liuutaan sähköllä muutama kilsa 0ltr/100km.

No penkki ja sisustan muovit tossa on melko karseet ulkonäöltään johtuen kierrätysmateriaalien käytöstä.

Melko inhottavaa ajelua tämmöinen rynkytys, varsinkin kun se polttomoottori tuntui (taisi ollakin) todella puhditon ja huusi hoosiannaa kun kiihdytti kovempaa. Ei kiitos, juurikin sähkömoottorin toivoisi tuovan sitä liikkeellelähdön "herraskaisuutta" ja huomaamattomuutta...
Yritä muistaa mitä olit eilen tekemässä ja jätit huomiselle, jos muistat siirrä se huomiselle ettei jää tekemättä...

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2301
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #49 : 13.08.2015 20:14 »
Ei kiitos, juurikin sähkömoottorin toivoisi tuovan sitä liikkeellelähdön "herraskaisuutta" ja huomaamattomuutta...

Suosittelen siinä tapauksessa Teslaa.

Poissa K70

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 361
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #50 : 31.08.2015 13:56 »

Poissa Antero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 708
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #51 : 31.08.2015 13:57 »

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 16043
  • Lakossa
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #52 : 31.08.2015 14:00 »
Suosittelen siinä tapauksessa Teslaa.

Siinä ei kyllä liikkeellelähtö ole huomaaton, ei ainakaan ennenkuin tottuu niihin hulvattomiin reserveihin.
Olen lakossa, kunnes Autostadium alkaa noudattaa Kuluttajansuojalakia mainonnan tunnistettavuudesta.

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1412
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #53 : 02.09.2015 18:42 »
Käytetty Prius koeajettu, oli PHEV-malli, mutta ei oltu ladattu. Mukavuudessa, kun iisisti ajaa, voimalinja on todella hyvä. Taajamassa kun pyörii, niin ei noita täyskaasun huudatustilanteita oikein tullut eteen. Tykkään voimalinjasta, pesee manuaali VAG 1.6TDI:n mennen tullen. Äänimaailma on erilainen kuin Leonissa. Maantienopeudella iPhone näyttää dB-ohjelmalla 1-2dB alempia arvoja kuin Leon, korvakuulolta voisi arvata toisinkin päin.

Latausta ehdin tunnin koeajolla tehdä vain 10min, joten EV-ajon kokemus jäi liian vajaaksi. Tuolla latauksella EV-range meni melkein kokonaan yhteen ylämäkeen. Näyttöjen perusteella kulutusluvut olivat alhaisia. Minuutin jaksoissa olevista tolpista vain yksi oli korkea 10l/100km ja muut 0-5l/100km. En keksinyt mistä olisin koeajon keskikulutuksen nähnyt.

Ergonomia ei ole Leonin tasolla, mutta menettelee. Ratin säätövaraa saisi olla enemmän, mutta hieman erilaiseen ajoasentoon ainakin koeajon ajan tottui hyvin. Keskellä oleva näyttö ei haittaa niin paljoa kuin oletin. Ja HUD näyttö parantaa tilannetta lisää. Sisustassa jossain takana rämisi, kun oli karkeaa asfalttia. Jopa enemmän kuin oman Leonin ovet. Yllätys sinänsä, molemmat autot saman verran ajettuja.

Ajettavuuteen en kiinnittänyt huomiota, mikä on oikein hyvä merkki. Maantienopeudessa kulki hyvin suoraan ja leppoisasti.

Saatu tarjous välirahasta oli senverran kehno, ettei kauppaa tarvinnut jäädä tekemään. Parempi tarjous, niin ehkä....
« Viimeksi muokattu: 02.09.2015 18:47 kirjoittanut tmr97 »

Poissa Jones

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 534
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #54 : 02.09.2015 19:01 »
Joo samaan rahaan todellakin saa Audi A3 e-tronin, joka on paljon paremman näköinen ulkoa ja sisältä ja kulkupuoli jotain muuta kuin priuksessa. Toisaalta samalla saa erittäin nykivän voimalinjan ja ko.konsernin osaamisen tuntien todella vakavia ongelmia muutaman vuoden sisään.

Kumpiko sitten on ensimmäiselle omistajalle tärkeämpää? Varmaankin tuo alku?

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1412
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #55 : 09.09.2015 07:34 »
Uusi prius on sitten esitelty. Katsoin livenä tänään klo 7 aamulla tilaisuuden Las Vegasista. En ole koskaan nähnyt yhtä huonoa tilaisuutta. Ajan tuhlausta. Mitään, ei siis yhtään mitään, tietoa autosta annettu. Ei edes sisäkuvaa autosta. Ulkonäön näki , ei mitään muuta.

Ihan ihme touhua. Tulin vihaiseksi, ehkei tälläisen firman tuotteita edes kannata ostaa.

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2343
  • MB GLC 350e
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #56 : 09.09.2015 08:12 »
Katsoin tuon itsekin. Tommosia nuo 'julkistukset' aina ovat. Tylsääkin tylsempiä ja Las Vegasissa vielä tylsempiä, kuin muualla. Nytkin savut, laserit, Sibeliuksen Finlandia sekä pamaukset puuttuivat. ;) Tämä olikin tavallista vaatimattomampi kun japsit eivät todennäköisesti perusta näistä paljoakaan.

Tämä on kuitenkin virallinen uuden mallin julkistuspäivä. Jatkossa odotellaan, mikä taho saa auton ensimmäisenä  koeajettavaksi.

Toyotan sivuilla on virallinen lehdistötiedote. Siinä on kaikki fakta mitä uudesta Priuksesta tällä hetkellä tiedetään; päämitat ja muutama kuva. Olihan siellä sisäkuvakin.

http://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/9273390

Poissa Sgigge

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #57 : 09.09.2015 08:24 »
Hieno sisus. On palattu lähemmäs onnistuneen persoonallista mutta selkeää 2 geniä. Kolmonen oli sinänsä ok mutta liian tavallinen ja samalla kuitenkin sekava.

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1412
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #58 : 09.09.2015 08:47 »

Toyotan sivuilla on virallinen lehdistötiedote. Siinä on kaikki fakta mitä uudesta Priuksesta tällä hetkellä tiedetään; päämitat ja muutama kuva. Olihan siellä sisäkuvakin.

http://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/9273390


Minulla on auris hybridi farkusta kohtalainen tarjous ja auriksen plus-paketti tarjous päättyy tänään. Romutusrahakokeilu todennäköisesti päättyy vuoden loppuun. Halusin katsoa, onko uusi prius odottamisen väärti vai kokeilisiko aurista. Nyt ei voi päättää, koska ei tiedä tuosta priuksesta oikein mitään. Nimenomaan hybriditekniikan kehitys kiinnostaa, onko tuo melkein sama kuin ennen vai oleellisesti parempi. En ota riskiä siitä, että kohta auriksen tilaus harmittaisi, jos uuden priuksen tekniiikka osoittautuu paljon entistä paremmaksi. Jää siis auris kauppaan. Inhoan tälläista tipoittain markkinointia. Kerrotaan yksi pieni yksityiskohta kerrallaan tuotteesta, jotta "pidetään mielenkiintoa yllä". Jos prius ei ole oleellisesti kehittyneempi kuin ennen, niin sitten se taas saa varmasti jäädä. Nykytilannehan on sellainen, ettei minusta ole mitään perustetta maksaa priuksesta yli 6000€ enemmän kuin auris ts:stä.

Keskeisin kiinnostuksen kohde on sähkökäytön osuus. Nykyinen prius ja auris pystyvät pelkällä akkuvirralla käyttämään sähkökoneen 60kW tehosta vain pienen murto-osan, koska akun virrananto rajoittaa. Jos uutuudessa on esim 2x akkukapasiteetti ja akun 2x virranantokyky, niin pitäisi tulla oleellinen parannus suorituskykyyn ja samalla kulutus ei ainakaan kasva.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2015 09:01 kirjoittanut tmr97 »

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #59 : 09.09.2015 09:05 »
^ Tuosta kaikesta olen täysin samaa mieltä.

Toisaalta Auriksesta tuskin loppuu tänään maailmanhistorian viimeinen kampanja. Viimeistään kuukauden päästä on taas uutta kamppista päällä, kun halutaan loppuvuodeksi hiljentyvä autokauppa pitää vauhdissa.

Sitäpaitsi autoverokin putoaa hybrideiltä 1.1.2016, ja vaikka Toyota kertoo jo nyt siirtäneensä sen hintoihinsa niin sopii epäillä.