autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Prius  (Luettu 52796 kertaa)

Poissa lao

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 899
  • Volvo V90
  • T8 R Design
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #260 : 29.11.2018 12:32 »
Tuo Priuksen AWD kuullostaa kylllä juuri siltä mitä 90% autoilijoista tarvii nelivedolta eli pääsee liikkeelle parkkipaikalta tai mökin pihasta. Priustahan ei ole tehty muutenkaan kärryn vetohommiin. Parempaa nelivetoa tarvitsevat eivät muutenkaan todennäköisesti tyytyisi Priukseen.

Poissa tuRboman

  • Moderaattori
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12425
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #261 : 29.11.2018 12:37 »
Ajattelin ihan tasan samaa. Jotenka mielestäni oikea ( ja ehkä hieman yllättävä ) veto Toyotalta tuoda pelkkää AWD versiota Suomeen. Yleensä näistä paremmista saa vain lukea huokaillen jenkkifoorumeilta yms.
Subaru kuulemma tuomassa XV PHEV mallia Suomeen. Toivottavasti pitää paikkansa.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Poissa Juhosson

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 458
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #262 : 29.11.2018 16:44 »
Kyllä tuo kevytneliveto varmaan ajaa asiansa. Huonoille teille Priuksesta ei ole, koska maavara on vain 123 mm. Eikä se ihan optimaalinen ole vetohommiinkaan, kun suurin sallittu vetopaino on 725 kg. Tuosta (oletettavasti) pienestä sähkömoottorista taka-akselilla on liukkaalla jäätiköllä tai lumipöperössä kuitenkin hyötyä. Tuon järeämpää systeemiä ei monikaan tarvitse ja ne jotka tarvitsevat ostavat sitten ihan toisentyyppisen auton.

Uusi Prius voisi olla harkitsemisen arvoinen auto, kun vaihto tulee seuraavan kerran eteen. Eniten siinä arveluttaa onneton maavara. Jo normaali 140 mm on aika vähän keväisellä mökkitiellä ja tuossa sitä on vielä puolitoista senttiä vähemmän. Jos nyt sitten eivät ole nostaneet AWD-mallin maavaraa normaalilukemiin, mitä kuitenkin epäilen. Priuksen edellisessä mallissa taisi olla "normaali" 140 mm maavara mutta tähän nykyiseen se laskettiin 123 mm:iin.
Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium -18
      
     

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1303
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #263 : 29.11.2018 17:08 »
Priuschatissä luki, että PHV:n v2019 versioon tulisi 3 hengen takapenkki! Nelivetoa tuskin tulee, ei ainakaan mainittu.

Poissa nordman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 139
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #264 : 29.11.2018 18:35 »
Priuschatissä luki, että PHV:n v2019 versioon tulisi 3 hengen takapenkki! Nelivetoa tuskin tulee, ei ainakaan mainittu.
Tuo olisi mahtava juttu. Toivottavasti pitää paikkansa. Asiasta on spekuloitu pitemmän aikaa.
Nelivedolle en itse näe minkäänlaista tarvetta, eikä maavarankaan kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia, vaihteistohan on talvikelillä vertaansa vailla. V50 juuttui mahastaan kiinni yhtenään, mutta Prius ei vielä kertaakaan.
Joten jos meidän Prius vaihtuu uudempaan (näillä näkymin 2020), seuraava tulee sitten varmaankin olemaan ladattava. Ja firman autopolitiikka kannustaa myös siihen suuntaan, kun pluginien hankintaa tuetaan vahvasti.
Toyota Prius Business 2017

Poissa Tietäjä

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #265 : 29.11.2018 22:10 »
Kyllä tuo kevytneliveto varmaan ajaa asiansa ... Tuon järeämpää systeemiä ei monikaan tarvitse ja ne jotka tarvitsevat ostavat sitten ihan toisentyyppisen auton.

Ihan aikuisten oikeasti, onko n. 8hp neliveto mistään kotoisin? Tuon sanotaan auttavan 70km/h vauhtiin asti. Ei kovin suuresta momentista enimmillään voi olla kyse. Tokihan voi aina sanoa että takapyörät eivät ainakaan jarruta mutta ei tuolla mitään tee.
Eihän Lexuksen RX450H rutkasti isompikaan taka-akselin moottori saa autoa ilman etuvetoa edes liikkeelle.
Tuo 8hp neliveto on vain rasti varustelistassa samaan tapaan kuin ratin etäisyyssäätö. Silläkään ei Toyotien tapauksessa tee mitään.

Harmi kun pilaavat typeryydellä muuten hyviä tuotteita.

Paikalla Hesusnis

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 514
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #266 : 29.11.2018 23:44 »
^Omasta mielestäni tuo on taas nerokas keksintö. Kuvitellaan vaikka liukas valoristeys ylämäessä, johon on jouduttu pysähtymään punaisten ajaksi. Kyllä siinä eturenkaiden nastat huutaa ja hermot menee, kun ruvetaan kiihdyttelemään pelkällä etuvedolla. Ei tuo 8hv takaveto paljoa auta, mutta varmasti eron pelkkään etuvetoon huomaa. Kun lähdetään paikaltaan, ei niinkään tarvita hevosvoimia, vaan vääntöä ja sitähän tuo sähkömoottori tarjoaa rutkasti.

Omalla kohdalla kun asun täällä metsässä, niin pihalta lähtiessä on 90-asteen mutka, ylämäki, toinen 90-asteen mutka joka jatkuu ylämäkenä. Pari kertaa viimetalvena, joutui pakittelemaan sen 200m, että pääsi isommalle tielle. Tuommoinen avustava ”neliveto” auttaisi varmaan tässäkin tapauksessa.

Taas vähän vaikuttaa siltä, että haukutaan tekniikka, jo ennekuin kukaan on päässyt sen testaamaan käytännössä.

Ennenvanhaan Fiat 600 autossa tuskin oli tallella kuin joku 20hv ja silläkin justjust pysyi rekkojen vauhdissa, toki auto oli kevyempi, mutta eipä siinä ollut etuakselilla noin 100 hevosvoimaa apuna.
S212 220 Bluetec -15, 944S -88

Poissa chr

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 426
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #267 : 30.11.2018 16:47 »
Minusta tuo on kiinnostava konsepti ja täytyy ehdottomasti testata käytännössä sitten kun noita pääsee koeajamaan. Itselle neliveto nimenomaan on mukavauusvaruste siinä missä automaatti tai vaikka tutkavakkari.

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 861
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #268 : 30.11.2018 20:45 »
^^^Meinaatko, että Toyotan insinöörit ovat esim. heitelleet räkäpalloja paperille ja niiden asettuessa tiettyyn kuvioon, ovat keksineet tämmöisen kevytnelivedon, josta voi laskuttaa, mutta jolla ei oikeasti tee mitään. Hohhoijaa. Jos kaikki keksinnöt tuomittaisiin tuohon tyyliin eli kokeilematta paskaa, asuisimme vielä luolissa. Pimeässä.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-08
Volvo S80 2.4 Autom-02

Poissa Tietäjä

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 242
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #269 : 01.12.2018 09:18 »
Aivan varmasti Toyotan tuotehallinta (huom R&D ei päätä näitä asioita) on laskenut mikä on tämän "avustimen" tuoma tuotto. Ei se vahingossa ole syntynyt. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa että verrattuna muihin nelivetoihin tuo on hyvin vaillinainen ratkaisu. Uudessa Lexan UX:ssä on saatavilla sama "avustin".

Jos tuo oikeasti tuottaisi voimakkaan momentin liikkeelle lähtöön, moottorissa pitäisi olla aika moinen välityssuhde, se taas tarkoittaisi sitä että sähkömoottori pyörisi 180kkm/H huippunopeudessa järjettömän kovaa. Tällainen olisi taas hyvin kallis toteuttaa ja itseasiassa jarruttaisi vapasti pyöriessäänkin. Minkäänlainen vapaakytkin ei toimi koska tällöin avustin ei toimisi peruutettaessa. Mekaanin kytkin elementti taas nostaisi kustannuksia toisi kuluvan ja vioittuvan elementin muuten liki täydelliseen voimansiirtoratkaisuun.

Tuo maksaa muistaakseni  UX:ssä 4ke lisähintaa. Sillä hinnalla muilla merkeillä saa kyllä nelivetoratkaisuja mitkä tarjoilee jo puoletkin kokonaiskonetehosta.
Tällainen ratkaisuhan ei myöskään vakauta autoa maantienopeuksissa vaikkapa ohituksessa loskavallia ylitettäessä.

Jos avustin siis oikeasti auttaa liikkeelllähdössä eikä vain sinne päin, se on kuitenkin ominaisuuksiin nähden tolkuttoman kallis, ainakin Lexassa.

Paikalla Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 896
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #270 : 01.12.2018 09:38 »
Käsittääkseni Priuksen hinta vm.2019 awd nousee vain muutaman satasen.
Uti
Mercedes-Benz C200 4Matic A Edition Avantgarde MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1303
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #271 : 01.12.2018 10:22 »
Jos avustin siis oikeasti auttaa liikkeelllähdössä eikä vain sinne päin, se on kuitenkin ominaisuuksiin nähden tolkuttoman kallis, ainakin Lexassa.

Tuo priuksen neliveto tuskin lisää paljoa suomeen myytävän hintaa, koska suomeen tulee nykyäänkin vain NiMH versiota. Eli tuo tuo lisää vain pienen moottorin taka-akselille, ei muuta. Lisähinta on suurempi jos verrataan Li-Ion akkuiseen malliin. Jatkossa kai kaikki etuvedot ovat Li-Ion malleja ja nelivedot NiMH malleja. NiMH toimii kylmässä paremmin, siksi näin.

Paikalla Hesusnis

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 514
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #272 : 01.12.2018 18:33 »
Aivan varmasti Toyotan tuotehallinta (huom R&D ei päätä näitä asioita) on laskenut mikä on tämän "avustimen" tuoma tuotto. Ei se vahingossa ole syntynyt. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa että verrattuna muihin nelivetoihin tuo on hyvin vaillinainen ratkaisu. Uudessa Lexan UX:ssä on saatavilla sama "avustin".

Minusta Priuksen ”nelivetoa”, ei pitäisi verrata oikeisiin nelivetoihin tai vaikka katumaastureihin. Ne jotka oikeasti tarvitsevat nelivedon tai maastoauton, päätyvät varmasti johonkin toiseen vaihtoehtoon.

Oikeampi tapa olisi verrata vaikka 2wd priukseen, tai muihin 2wd autoihin, joihin verrattuna olisi vaikea uskoa, että tästä ”avustavasta” nelivedosta olisi jotain haittaa.

Suurin osa Priuksen, normaalin henkilöauton tai vaikka katumaasturien omistajista, harvemmin autoillaan eksyvät maastoon tms, missä oikeasti tarvitaan nelivetoa. Minusta tänä ”avustin” on jopa nerokas Priuksessa. Suurin osa autoilioista tarvii nelivetoa juuri liikkeillelähdössä liukkaalla kelillä tai ylämäissä tms. Voi olla että liukkaan ylämäen joutuu ajamaan hitaammin ylös, kuin oikealla nelivedolla, mutta parempi sekin, kun että jää 2wd autolla mäen alle.

Mikäli Toyota on vielä suunnitellut tuon järjestelmän kestäväksi ja luotettavaksi, niinkuin yleensä muunkin tekniikkansa, niin ei tuohon ole myöskään luvassa suuria remontteja, joita joihinkin ”oikeisiin” nelivetoihin saattaa tulla. Kannattaa myös muistaa, että ”oikea neliveto”, lisää myös polttoaineen kulutusta, joka ei ole nykyään kovin muodikasta.

Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että jos tämä järjestelmä olisi jossain oikeassa maastoautossa toteutettu tällä tavalla, olisi se vähän typerä. Kuitenkin Priuksessa ja missä tahansa muussa 2wd henkilöautossa tämä on mielestäni lähes nerokas.
S212 220 Bluetec -15, 944S -88

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1303
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #273 : 13.12.2018 23:02 »

Poissa antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1186
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #274 : 13.12.2018 23:05 »
Kyllä se taitaa lisätä vähän enemmän, mutta veron alennus kompensoi ;)

Poissa AdvForester

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 51
    • Adventure Forester Youtube-kanava
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #275 : 07.02.2019 16:38 »
Täysin samaa mieltä! Ei ole suomalaiselle karkealle asfaltille tätä autoa suunniteltu. Kitkat oli viimein pakko vaihtaa kesärenkaisiin, ja kyllä lähtee Bridgestoneista armoton jyrinä.  :(

Onko Prius omistajilla tähän vinkkejä mitkä olisi hiljaisemmat vaihtoehdot kesärenkaiksi? Rengasmelu yksi ikävimmistä piirteistä tässä autossa. Koeajokin tuli aikoinaan suoritettua kitkoilla, niin ei osannut asiaan kiinnittää huomiota.

Poissa JuhaSS

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 129
  • BMW 530e
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #276 : 08.02.2019 20:45 »
Onko Prius omistajilla tähän vinkkejä mitkä olisi hiljaisemmat vaihtoehdot kesärenkaiksi? Rengasmelu yksi ikävimmistä piirteistä tässä autossa. Koeajokin tuli aikoinaan suoritettua kitkoilla, niin ei osannut asiaan kiinnittää huomiota.

Ei ole Priusta, mutta ehkä jotkut euroopan kitkat voisi mennä?
Eihän Priuksella kuitenkaan hurjastella.

Joo, kaikki lehdet väittää kesällä vaaralliseksi, mutta ei pidä paikkaansa.

Poissa AdvForester

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 51
    • Adventure Forester Youtube-kanava
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #277 : 10.02.2019 16:16 »
Ei ole Priusta, mutta ehkä jotkut euroopan kitkat voisi mennä?
Eihän Priuksella kuitenkaan hurjastella.

Joo, kaikki lehdet väittää kesällä vaaralliseksi, mutta ei pidä paikkaansa.

Saattaspa olla pehmeämmät ja siten hiljaisemmat. Jotenkin silti tuntuu, että enemmän pitoa & turvallisuutta saa perinteisistä kesärenkaita. Eli näistä jos löytyisi hyväksi havaitut. No pitää laittaa kommenttia, josko sopiva malli vastaan tulee. Varmaankin yksi kesä pitää vielä nykyisillä kärsiä.

Poissa AdvForester

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 51
    • Adventure Forester Youtube-kanava
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #278 : 10.02.2019 16:19 »
Laitetaas tämä video näytille. Josko olisi iloa jollekulle, joka esim. Priusta harkitsee. Eli sisä- ja ajokuvaa pimeän aikaan ja sattuipa vielä melkoinen vesi/räntäsade reissulle.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=n-pCiXlwNXg" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=n-pCiXlwNXg</a>

Poissa Foxit

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #279 : 11.02.2019 12:25 »
Onko Prius omistajilla tähän vinkkejä mitkä olisi hiljaisemmat vaihtoehdot kesärenkaiksi? Rengasmelu yksi ikävimmistä piirteistä tässä autossa. Koeajokin tuli aikoinaan suoritettua kitkoilla, niin ei osannut asiaan kiinnittää huomiota.
Minkälaiset (koko, merkki, malli) kesärenkaat sinulla nyt on? Itselläni on Priuksessa talvirenkaana R2 -kitkarenkaat koossa 195/60R16. Auto on ollut minulla nyt vajaan kuukauden ja noilla renkailla tuo auto on ainakin hiljainen. Kesärenkaina minulla näyttäisi olevan Toyon NanoEnergy R41 koossa 215/45R17. Noiden kesärenkaiden tuottama melu on minulle arvoitus, mutta oletus on että ovat meluisammat kuin nuo kapeammat ja korkeamman profiilin kitkat.

Edellisessä autossani Lexus CT 200h:ssa (2011) minulla oli 17" vanteilla 205/50R17 Michelinin Primacy 3:t ja nuo olivat ainakin korvaani mielyttävän hiljaiset, jopa yhtä hiljaseiset kuin 205/55R16 Continentalin Ecocontact5:t olivat sitä edeltävänä kesänä. Nuo alkupään CT :t ovat myös hiljaisia autoja lukuunottamatta rengasääniä, jotka vielä korostuvat Suomen karkeilla asvalteilla. 
« Viimeksi muokattu: 11.02.2019 12:31 kirjoittanut Foxit »
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion