autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Prius  (Luettu 50824 kertaa)

Poissa lao

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 755
  • Volvo V90
  • T8 R Design
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #260 : 29.11.2018 12:32 »
Tuo Priuksen AWD kuullostaa kylllä juuri siltä mitä 90% autoilijoista tarvii nelivedolta eli pääsee liikkeelle parkkipaikalta tai mökin pihasta. Priustahan ei ole tehty muutenkaan kärryn vetohommiin. Parempaa nelivetoa tarvitsevat eivät muutenkaan todennäköisesti tyytyisi Priukseen.

Poissa tuRboman

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #261 : 29.11.2018 12:37 »
Ajattelin ihan tasan samaa. Jotenka mielestäni oikea ( ja ehkä hieman yllättävä ) veto Toyotalta tuoda pelkkää AWD versiota Suomeen. Yleensä näistä paremmista saa vain lukea huokaillen jenkkifoorumeilta yms.
Subaru kuulemma tuomassa XV PHEV mallia Suomeen. Toivottavasti pitää paikkansa.
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa Juhosson

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 303
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #262 : 29.11.2018 16:44 »
Kyllä tuo kevytneliveto varmaan ajaa asiansa. Huonoille teille Priuksesta ei ole, koska maavara on vain 123 mm. Eikä se ihan optimaalinen ole vetohommiinkaan, kun suurin sallittu vetopaino on 725 kg. Tuosta (oletettavasti) pienestä sähkömoottorista taka-akselilla on liukkaalla jäätiköllä tai lumipöperössä kuitenkin hyötyä. Tuon järeämpää systeemiä ei monikaan tarvitse ja ne jotka tarvitsevat ostavat sitten ihan toisentyyppisen auton.

Uusi Prius voisi olla harkitsemisen arvoinen auto, kun vaihto tulee seuraavan kerran eteen. Eniten siinä arveluttaa onneton maavara. Jo normaali 140 mm on aika vähän keväisellä mökkitiellä ja tuossa sitä on vielä puolitoista senttiä vähemmän. Jos nyt sitten eivät ole nostaneet AWD-mallin maavaraa normaalilukemiin, mitä kuitenkin epäilen. Priuksen edellisessä mallissa taisi olla "normaali" 140 mm maavara mutta tähän nykyiseen se laskettiin 123 mm:iin.
Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium -18
      
     

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1105
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #263 : 29.11.2018 17:08 »
Priuschatissä luki, että PHV:n v2019 versioon tulisi 3 hengen takapenkki! Nelivetoa tuskin tulee, ei ainakaan mainittu.

Poissa nordman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 137
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #264 : 29.11.2018 18:35 »
Priuschatissä luki, että PHV:n v2019 versioon tulisi 3 hengen takapenkki! Nelivetoa tuskin tulee, ei ainakaan mainittu.
Tuo olisi mahtava juttu. Toivottavasti pitää paikkansa. Asiasta on spekuloitu pitemmän aikaa.
Nelivedolle en itse näe minkäänlaista tarvetta, eikä maavarankaan kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia, vaihteistohan on talvikelillä vertaansa vailla. V50 juuttui mahastaan kiinni yhtenään, mutta Prius ei vielä kertaakaan.
Joten jos meidän Prius vaihtuu uudempaan (näillä näkymin 2020), seuraava tulee sitten varmaankin olemaan ladattava. Ja firman autopolitiikka kannustaa myös siihen suuntaan, kun pluginien hankintaa tuetaan vahvasti.
Toyota Prius Business 2017

Poissa Tietäjä

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #265 : 29.11.2018 22:10 »
Kyllä tuo kevytneliveto varmaan ajaa asiansa ... Tuon järeämpää systeemiä ei monikaan tarvitse ja ne jotka tarvitsevat ostavat sitten ihan toisentyyppisen auton.

Ihan aikuisten oikeasti, onko n. 8hp neliveto mistään kotoisin? Tuon sanotaan auttavan 70km/h vauhtiin asti. Ei kovin suuresta momentista enimmillään voi olla kyse. Tokihan voi aina sanoa että takapyörät eivät ainakaan jarruta mutta ei tuolla mitään tee.
Eihän Lexuksen RX450H rutkasti isompikaan taka-akselin moottori saa autoa ilman etuvetoa edes liikkeelle.
Tuo 8hp neliveto on vain rasti varustelistassa samaan tapaan kuin ratin etäisyyssäätö. Silläkään ei Toyotien tapauksessa tee mitään.

Harmi kun pilaavat typeryydellä muuten hyviä tuotteita.

Poissa Hesusnis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #266 : 29.11.2018 23:44 »
^Omasta mielestäni tuo on taas nerokas keksintö. Kuvitellaan vaikka liukas valoristeys ylämäessä, johon on jouduttu pysähtymään punaisten ajaksi. Kyllä siinä eturenkaiden nastat huutaa ja hermot menee, kun ruvetaan kiihdyttelemään pelkällä etuvedolla. Ei tuo 8hv takaveto paljoa auta, mutta varmasti eron pelkkään etuvetoon huomaa. Kun lähdetään paikaltaan, ei niinkään tarvita hevosvoimia, vaan vääntöä ja sitähän tuo sähkömoottori tarjoaa rutkasti.

Omalla kohdalla kun asun täällä metsässä, niin pihalta lähtiessä on 90-asteen mutka, ylämäki, toinen 90-asteen mutka joka jatkuu ylämäkenä. Pari kertaa viimetalvena, joutui pakittelemaan sen 200m, että pääsi isommalle tielle. Tuommoinen avustava ”neliveto” auttaisi varmaan tässäkin tapauksessa.

Taas vähän vaikuttaa siltä, että haukutaan tekniikka, jo ennekuin kukaan on päässyt sen testaamaan käytännössä.

Ennenvanhaan Fiat 600 autossa tuskin oli tallella kuin joku 20hv ja silläkin justjust pysyi rekkojen vauhdissa, toki auto oli kevyempi, mutta eipä siinä ollut etuakselilla noin 100 hevosvoimaa apuna.

Poissa chr

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 417
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #267 : 30.11.2018 16:47 »
Minusta tuo on kiinnostava konsepti ja täytyy ehdottomasti testata käytännössä sitten kun noita pääsee koeajamaan. Itselle neliveto nimenomaan on mukavauusvaruste siinä missä automaatti tai vaikka tutkavakkari.

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 693
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #268 : 30.11.2018 20:45 »
^^^Meinaatko, että Toyotan insinöörit ovat esim. heitelleet räkäpalloja paperille ja niiden asettuessa tiettyyn kuvioon, ovat keksineet tämmöisen kevytnelivedon, josta voi laskuttaa, mutta jolla ei oikeasti tee mitään. Hohhoijaa. Jos kaikki keksinnöt tuomittaisiin tuohon tyyliin eli kokeilematta paskaa, asuisimme vielä luolissa. Pimeässä.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i S&S Edition 2011

Poissa Tietäjä

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #269 : 01.12.2018 09:18 »
Aivan varmasti Toyotan tuotehallinta (huom R&D ei päätä näitä asioita) on laskenut mikä on tämän "avustimen" tuoma tuotto. Ei se vahingossa ole syntynyt. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa että verrattuna muihin nelivetoihin tuo on hyvin vaillinainen ratkaisu. Uudessa Lexan UX:ssä on saatavilla sama "avustin".

Jos tuo oikeasti tuottaisi voimakkaan momentin liikkeelle lähtöön, moottorissa pitäisi olla aika moinen välityssuhde, se taas tarkoittaisi sitä että sähkömoottori pyörisi 180kkm/H huippunopeudessa järjettömän kovaa. Tällainen olisi taas hyvin kallis toteuttaa ja itseasiassa jarruttaisi vapasti pyöriessäänkin. Minkäänlainen vapaakytkin ei toimi koska tällöin avustin ei toimisi peruutettaessa. Mekaanin kytkin elementti taas nostaisi kustannuksia toisi kuluvan ja vioittuvan elementin muuten liki täydelliseen voimansiirtoratkaisuun.

Tuo maksaa muistaakseni  UX:ssä 4ke lisähintaa. Sillä hinnalla muilla merkeillä saa kyllä nelivetoratkaisuja mitkä tarjoilee jo puoletkin kokonaiskonetehosta.
Tällainen ratkaisuhan ei myöskään vakauta autoa maantienopeuksissa vaikkapa ohituksessa loskavallia ylitettäessä.

Jos avustin siis oikeasti auttaa liikkeelllähdössä eikä vain sinne päin, se on kuitenkin ominaisuuksiin nähden tolkuttoman kallis, ainakin Lexassa.

Poissa Uti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 720
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #270 : 01.12.2018 09:38 »
Käsittääkseni Priuksen hinta vm.2019 awd nousee vain muutaman satasen.
Uti
Lexus IS300H MY2018
Yamaha SR400 EFI MY2015

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1105
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #271 : 01.12.2018 10:22 »
Jos avustin siis oikeasti auttaa liikkeelllähdössä eikä vain sinne päin, se on kuitenkin ominaisuuksiin nähden tolkuttoman kallis, ainakin Lexassa.

Tuo priuksen neliveto tuskin lisää paljoa suomeen myytävän hintaa, koska suomeen tulee nykyäänkin vain NiMH versiota. Eli tuo tuo lisää vain pienen moottorin taka-akselille, ei muuta. Lisähinta on suurempi jos verrataan Li-Ion akkuiseen malliin. Jatkossa kai kaikki etuvedot ovat Li-Ion malleja ja nelivedot NiMH malleja. NiMH toimii kylmässä paremmin, siksi näin.

Poissa Hesusnis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #272 : 01.12.2018 18:33 »
Aivan varmasti Toyotan tuotehallinta (huom R&D ei päätä näitä asioita) on laskenut mikä on tämän "avustimen" tuoma tuotto. Ei se vahingossa ole syntynyt. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa että verrattuna muihin nelivetoihin tuo on hyvin vaillinainen ratkaisu. Uudessa Lexan UX:ssä on saatavilla sama "avustin".

Minusta Priuksen ”nelivetoa”, ei pitäisi verrata oikeisiin nelivetoihin tai vaikka katumaastureihin. Ne jotka oikeasti tarvitsevat nelivedon tai maastoauton, päätyvät varmasti johonkin toiseen vaihtoehtoon.

Oikeampi tapa olisi verrata vaikka 2wd priukseen, tai muihin 2wd autoihin, joihin verrattuna olisi vaikea uskoa, että tästä ”avustavasta” nelivedosta olisi jotain haittaa.

Suurin osa Priuksen, normaalin henkilöauton tai vaikka katumaasturien omistajista, harvemmin autoillaan eksyvät maastoon tms, missä oikeasti tarvitaan nelivetoa. Minusta tänä ”avustin” on jopa nerokas Priuksessa. Suurin osa autoilioista tarvii nelivetoa juuri liikkeillelähdössä liukkaalla kelillä tai ylämäissä tms. Voi olla että liukkaan ylämäen joutuu ajamaan hitaammin ylös, kuin oikealla nelivedolla, mutta parempi sekin, kun että jää 2wd autolla mäen alle.

Mikäli Toyota on vielä suunnitellut tuon järjestelmän kestäväksi ja luotettavaksi, niinkuin yleensä muunkin tekniikkansa, niin ei tuohon ole myöskään luvassa suuria remontteja, joita joihinkin ”oikeisiin” nelivetoihin saattaa tulla. Kannattaa myös muistaa, että ”oikea neliveto”, lisää myös polttoaineen kulutusta, joka ei ole nykyään kovin muodikasta.

Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että jos tämä järjestelmä olisi jossain oikeassa maastoautossa toteutettu tällä tavalla, olisi se vähän typerä. Kuitenkin Priuksessa ja missä tahansa muussa 2wd henkilöautossa tämä on mielestäni lähes nerokas.

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1105
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #273 : 13.12.2018 23:02 »

Poissa antsu

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 551
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #274 : 13.12.2018 23:05 »
Kyllä se taitaa lisätä vähän enemmän, mutta veron alennus kompensoi ;)