autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Toyota Prius  (Luettu 50962 kertaa)

Poissa Tallikoira

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 38
  • Audi A5, Alfa156 Selespeed, Toyota Prius
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #20 : 18.12.2014 22:24 »
Meillä on Prius, eli olen Toyota mies. Ai niin mutta onhan mulla Audikin, eli olenkin Audimies. No nyt unohtui ihan tallissa kesää odottava Alfa, joten aina vaan pahenee. Oltaiskos kaikki ihan vaan automiehiä:) tai naisia.
Tyttäreni ajoi viikon verran päivittäin Priuksella kortin saatuaan. Sitten kysyi minulta: "Iskä, mikseivät kaikki autot ole sellaisia kuin Prius?"
Oli kuulemma niin ihana ja kiva sekä helppo ajaa autokoulun Volkkarin jälkeen.
230 000 km , jarrupalat eteen ja pyöränlaakeri vaihdettu. Tykkään.

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2308
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #21 : 21.12.2014 10:16 »
Eipä kyllä enää tunnista samaksi autoksi. Aika radikaali muutos.

<a href="http://youtu.be/kgczBPdBf9o" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://youtu.be/kgczBPdBf9o</a>


Edit :

Kyseessä lieneekin sitten Yariksen uusi versio eikä Priuksen. Video valheellisesti väittää että kyseessä olisi Prius C mikä aiemmin tarkoitti tuota liftback Priusta.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014 10:19 kirjoittanut downtime »

Poissa jf

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1196
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #22 : 21.12.2014 12:54 »
Aika kova veto Toyotan pojilta jos tämä pitää paikkansa. Jokunen muu merkki joutuis jättämään autonsa kokonaan julkaisematta, jos tällaista periaatetta johtoportaassa noudatettaisiin.
Tämähän johtaa sitten siihen, että muutaman vuoden sijaan auton kori suunitellaan parissa kuukaudessa ja testaus ratkaisujen osalta jää asiakkaalle eli ei kannata ostaa ainakaan ennen faceliftiä joka osuu sitten johonkin vuoden -18 paikkeille sikäli kun edes mokia siihen korjaavat.  :(

Meno alkaa olemaan kuin volkkarilla, että testaus suoritetaan asiakkailla. Ei pitänyt paikkaansa pääjohtajan lupaukset palaamisesta autojen suunnitteluun kunnolla ja laadun nostamisesta sinne tasolle millä se oli ennenkuin suunnittelua alettiin ostamaan ulkopuolelta...  >:(

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #23 : 21.12.2014 13:17 »
Tämähän johtaa sitten siihen, että muutaman vuoden sijaan auton kori suunitellaan parissa kuukaudessa ja testaus ratkaisujen osalta jää asiakkaalle eli ei kannata ostaa ainakaan ennen faceliftiä joka osuu sitten johonkin vuoden -18 paikkeille sikäli kun edes mokia siihen korjaavat.  :(

Ei kai koritekniikkaa olla laittamassa uusiksi, vaan kyse on muotoilusta. Pintapeltien alla käytetään samoja jo koeteltuja rakenteita. Mitoissa tietysti muutoksia, mutta ei siellä mitään uusia hitsaustekniikoita tai avaruusmateriaaleja olla lanseeraamassa.

Poissa jf

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1196
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #24 : 21.12.2014 14:02 »
...vaan kyse on muotoilusta. Pintapeltien alla käytetään samoja jo koeteltuja rakenteita. Mitoissa tietysti muutoksia...
Tämä juurikin on se ongelma. Eihän se nyt autoon mitenkään vaikuta jos ne pintapellit vedetään vähän sinne päin. Ihan turhaan autotehtaat käyttävät aikaa tuulitunneleissa ja kenttätestauksessa siihen, että suhinat, natinat ja muut "ominaisuudet" saadaan autoissa vähenemään... Luulisi firmojen controllereiden sentään puuttuvan tuollaiseen turhuuteen, mutta ei?!  ::)

Poissa Skula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9073
  • Audi A5
  • MC Ball's..
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #25 : 25.03.2015 14:16 »
Mikä mahtaa olla Priuksen(ZVW30) huoltoväli?

Missä hinnoissa näiden huollot mahtaa pyöriä? (merkkiputkassa? Voiko huollattaa turvallisesti nyrkkipajalla? onko järkeä?)

Poissa jf

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1196
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #26 : 25.03.2015 14:29 »
Mikä mahtaa olla Priuksen(ZVW30) huoltoväli?

Missä hinnoissa näiden huollot mahtaa pyöriä? (merkkiputkassa? Voiko huollattaa turvallisesti nyrkkipajalla? onko järkeä?)
Öljynvaihto 15tkm, huollot 30tkm. Hinnat eivät ole pahoja, normikorolla hintaisia. Olisikohan pikkuhuolto jotain ~parisataa ja isommat ~kolme-neljäsataa paitsi tulppien vaihto, joka taisi maksaa pari sataa normihuollon päälle (taisi olla 90tkm huolto). Kai sitä nyrkkipajaakin voi käyttää, jos haluaa... Eihän tuolle huolloissa tehdä kuin öljyn ja suodattimien vaihtoa pääasiassa. Ainoastaan jarrujen herkistelyt pitää muistaa säännöllisesti, koska niitä käytetään autossa niin vähän...

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #27 : 25.03.2015 14:39 »
Missä hinnoissa näiden huollot mahtaa pyöriä? (merkkiputkassa? Voiko huollattaa turvallisesti nyrkkipajalla? onko järkeä?)

Huollatin vanhempaa Priusta Vianorin nyrkkipajalla. Ei siihen mitään estettä ole, koska hybridijärjestelmähän on täysin huoltovapaa. Nelisylinterisen vaparin öljyt ja suodattimet osataan vaihtaa missä tahansa.

Uudempaa eli ZVW30:stä huollatin Tammerautossa, koska kiesissä oli vielä takuu voimassa. Huoltohinnat ehkä hieman halvemmat kuin perinteisissä autoissa, koska tuossahan ei ole esimerkiksi yhtään minkäänlaisia käyttöhihnoja moottorissa.

Poissa Skula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9073
  • Audi A5
  • MC Ball's..
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #28 : 25.03.2015 14:41 »
^ ja ^^ kiitos teille.

Poissa jf

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1196
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #29 : 25.03.2015 18:26 »
Skula: jos käytettyä olet katsomassa kaksi pikku juttua kannattaa tarkistaa eli kattoluukullisissa ne lasien reunan kuminauhat (vaihto maksaa pari tonnia) ja sitten renkaan korjaustäyttö setti vanhenee neljän-viiden vuoden iässä ja maksaa pari sataa. Ajoakulla on pitkä takuu, mutta huoltokirjan pitää olla merkkarilta.

Poissa Kennedy

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #30 : 25.03.2015 18:39 »
On se vaan ruma tuo Prius.
Tästä teipit pois niin voisi miettiä jo pohjanraapimista  ;D
http://www.mad4wheels.com/models/2011_Toyota_Prius_%28_ZVW30_%29_RR-GT_by_Tommykaira/model.asp?id_car=8007

renkaan korjaustäyttö setti vanhenee neljän-viiden vuoden iässä ja maksaa pari sataa.


Käytetty peltivanne ja melkein sakkokumi ei montaa kymppiä maksa. Kai ne sinne saa säilöön :)

300ZX kesäleluna

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #31 : 25.03.2015 19:41 »
sitten renkaan korjaustäyttö setti vanhenee neljän-viiden vuoden iässä ja maksaa pari sataa.

Kai sinne jokin yleismallinenkin purkki kelpaa? Saa jokaiselta huoltikselta, jos rengasrikkoon nyt erityisesti kannattaa edes varautua. Kompura kai sentään toimii ilman parasta ennen päiväystä?

Myönnän, etten ole omissa autoissani uhrannut ajatustakaan tuollaiseen. Ekasta Priuksesta puhkesi gummi jossakin Riihimäen paikkeilla. Vaimo soitti Autoliittoon, josta lähettivät hinurin hakemaan. En tiedä, olisiko saanut paikattua.

Ajoakulla on pitkä takuu, mutta huoltokirjan pitää olla merkkarilta.

8 vuotta tai 350 tkm on fantastisen pitkäaika sitoa asiakas merkkihuollon asiakkaaksi. Useimmilla muilla merkeillä ei onnistu.

Tuolla takuullahan ei ilmeisestikään ole todellista tarvetta, mutta tuo se asiakkaat huoltoon ja lippalakkimiehetkin uskaltavat ostaa hybridin. Win-win!

Poissa jf

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1196
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #32 : 25.03.2015 20:27 »
Kai sinne jokin yleismallinenkin purkki kelpaa? Saa jokaiselta huoltikselta, jos rengasrikkoon nyt erityisesti kannattaa edes varautua. Kompura kai sentään toimii ilman parasta ennen päiväystä?
Se panos kun on siinä kompurassa kiinni. Muissa malleissa on se normaali ratkaisu, priuksessa siinäkin on pitänyt olla erilainen...

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #33 : 25.03.2015 20:39 »
Se panos kun on siinä kompurassa kiinni. Muissa malleissa on se normaali ratkaisu, priuksessa siinäkin on pitänyt olla erilainen...

Ok, enpä ole tuollaista pirunnyrkkiä nähnytkään. En vaikka moisen auton olenkin omistanut..  :-X

Poissa Skula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9073
  • Audi A5
  • MC Ball's..
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #34 : 25.03.2015 21:48 »
Skula: jos käytettyä olet katsomassa kaksi pikku juttua kannattaa tarkistaa eli kattoluukullisissa ne lasien reunan kuminauhat (vaihto maksaa pari tonnia) ja sitten renkaan korjaustäyttö setti vanhenee neljän-viiden vuoden iässä ja maksaa pari sataa. Ajoakulla on pitkä takuu, mutta huoltokirjan pitää olla merkkarilta.

Ihan tässä katellu avaralla katseella jo pidemmän aikaa näitä Priuksia.. Ihan vain kun järki vissiin nostanu otsatukkaa ylöspäin..

Kiitos vinkeistä..

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9855
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #35 : 11.08.2015 19:11 »
Koeajettu uusi plus malli.

Hieman tuntui keskeneräiseltä vielä autoksi, varsinkin elektroniikan osalta.
B eli moottorijarru, ei palauta vaihdetta automaattisesti kytkennän jälkeen vaan kepulaa pitää käyttää D:llä....melko vaivalloista häröilyä. Cruise ei toimi sähkömoottorilla 40kmh nopeuksissa, häh ?. Rengasääntä on kyllä ihan liikaa, kyllä tuntui Uppi hiljaiselta tämän jälkeen. Koeajon kulutus 4,4 ei aiheuttanut OOOOH huutoa...odotukset oli paljon pienemmät...lukemat. 60kmh nopeudessa cruisella ajettaessa vähänväliä nykimistä kun polttomoottori starttailee ja sammuu, ei hyvääpäivää. Akkuja en saanut ladattua täyteen millään ajolla, 8 palkista 6 sain ja pelkällä sähköllä ei yli kilometriä päässyt kun jo polttomoottori kävi, ei hyvä.

Hyvää:
Penkit, ratti, ohjaamon yleisilme. 7 istuinpaikkaa, varauksin.
Parkkipaikka"cruisailu" äänetöntä sekä nopeuteen 30-40kmh äänetön kiihdytys.

Ei jatkoon.

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2308
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #36 : 11.08.2015 19:44 »
Koeajettu uusi plus malli.

Hieman tuntui keskeneräiseltä vielä autoksi, varsinkin elektroniikan osalta.
B eli moottorijarru, ei palauta vaihdetta automaattisesti kytkennän jälkeen vaan kepulaa pitää käyttää D:llä....melko vaivalloista häröilyä.

Miksikös b asennolla huristelit? Sitä ei ole tarkoitettu edes normaaliin käyttöön vaan se on ihan puhtaasti vuoristoiselle seudulle. Meidän lakeuksilla tuosta ei koskaan ole mitään hyötyä. Normaaliajossa se vaan kuluttaa enemmän akkua.

Ja akut eivät koskaan varaudu ihan täyteen, liittyy jotenkin tuohon akun kestoiän pidentämiseen.

Hybridiauto on siitä mielenkiintoinen että ajotavan muutoksen lisäksi se tarttee muutoksen korvien välissä. Jos autolla ajelee kuin millä tahansa normiautolla niin ei varmasti pääse noihin alhaisiin kulutuksiin ja koko hybridin idea vähän hukkuu.
Tuota ajotapaa ei ihan yhdellä tai kahdella koeajolla opi.

Mutta joo, Prius+ on kyllä todella kallis siihen nähden mitä sillä saa. Toyota on tekniikan hinnoitellut tuossa aikamoisella preemiolla.

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9855
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #37 : 11.08.2015 19:49 »
En huristellut vaan myyjän ohjeistuksesta käytin rampeista poistuessa jne. mukava systeemi moottorijarru on mutta tuossa tapauksessa ei. Senhän kuuluisi palautua minusta automaattisesti D:lle jos oletuksena valittu D.

Koeajolenkki oli ~100km maantietä cruisella noin 70km ja loput kaupunkiajoa, molemmat hissunkissun vaapula vissun tyyliin.

Pitää vielä pistokemalli käydä kokeilemassa, kuulosti järkevämmältä...kuulemma 20km pitäisi päästä 80kmh nopeutta pelkällä sähköllä.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2015 19:53 kirjoittanut dingdongpingpong »

Poissa Urlaub

Vs: Toyota Prius
« Vastaus #38 : 11.08.2015 20:10 »
En huristellut vaan myyjän ohjeistuksesta käytin rampeista poistuessa jne. mukava systeemi moottorijarru on mutta tuossa tapauksessa ei. Senhän kuuluisi palautua minusta automaattisesti D:lle jos oletuksena valittu D.

Itse olisin monet kerrat kaivannut rattiin B-nappia. Sillä olisi hyvä tappaa vauhti hidastuskaistoilla, kun vaihdekeppiä ei tule siirreltyä.

Kannattaa tosin huomata, ettei B-toiminto pelkästään generoi liike-energiaa sähköksi, koska B:llä moottorijarrutus toimii samalla tavoin kuin manuaalivaihteisellakin eli moottoria pyöritetään ilman polttoaineensyöttöä.

Poissa dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9855
Vs: Toyota Prius
« Vastaus #39 : 11.08.2015 20:21 »
Mitenkäs muuten sen HUDin saa päälle, merkkivalo (vihreä) siinä kytkimessä paloi muttei eturuudussa mitään näkynyt. Tuossa se olisi jopa hyödyllinen kun cruisen toiminta ei ole ihan perinteinen (vaiko lie käytin väärin) ja nopeuden pudotukset oli melko työläitä seurailla digimittarista ikävästi oikealle viistosta. Lisäksi nopeusmittauksessa tuntui olevan viivettä jonkin verran.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2015 20:24 kirjoittanut dingdongpingpong »