autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua musiikista  (Luettu 151746 kertaa)

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
Vs: Yleistä keskustelua musiikista
« Vastaus #20 : 17.07.2014 23:01 »
Johnny Winter  1944-2014  RIP   :'(

+1

Tämän johdosta piti tänään autossa kuunnella Captured Live kokonaisuudessaan. Mies ja Firebird...
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #21 : 17.07.2014 23:17 »
MJ, tuo mainitsemasi livelevy on kova. Todella kova.

Poissa tuRboman

« Vastaus #22 : 17.07.2014 23:44 »
Samaa mieltä. RIP Johnny.  :'(

"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #23 : 15.08.2014 23:14 »
Liittyen muissa musaketjuissa oleviin kommentteihin sekä linkkeihin. Löysin tänään itseni Kotkan pääkirjaston musiikkiosastolta ja nappasin mukaan useampia kiinnostavia CD.itä. Kesä pidetty enimmäkseen taukoa lainailuista, joten hyllyjen selailut virkistivät miestä selvästi.

Vaikkei aina tule kommentoitua muiden musadiggareiden lähettämiä linkkejä tai muita suosituksia, niin sen verran utelias olen omaksumaan uusien, ennalta tuntemattomien esittäjien aikaansaannoksia että yleensä jotain jää korvan taa kutittelemaan. Nyt pääsen tutustumaan mm näihin levyihin:
Dido - Girl who got away
Paloma Faith - A perfect contradiction
Jewel - Greatest hits
Imelda May - Tribal
Mumford & Sons - Babel
North Mississippi Allstars - World boogie is coming

Vasta muutaman levyn olen ennättänyt kuunnella, mutta ainakin Mayn levy kuulosti hauskan erilaiselta. Didon aiempi tuotanto onkin hallussa ennestään, uusin jatkaa samaa linjaa. Tuo NMA oli kiehtova tuttavuus. Ei mitään havaintoa aiemmin mutta kun selvittelin hieman taustoja niin joo-o.

Dickinsonin veljesten bändi. Useita levyjä julkaistu. Toinen heistä toimii myös Black Crowesin kitaristina. "Poikien" isä on Jim Dickinson. Minun silmissäni arvostettu tuottaja ja muusikko. Bändi on soittanut myös John Hiatt'in taustalla ja tuolla lainaamallani levyllä vierailee Robert Plant kahdella biisillä  :D

Poissa tuRboman

« Vastaus #24 : 16.08.2014 00:02 »
Mumford & Sons - Babel

North Mississippi Allstars - World boogie is coming

...Bändi on soittanut myös John Hiatt'in taustalla ja tuolla lainaamallani levyllä vierailee Robert Plant kahdella biisillä  :D

Yeah! Hyviä nimiä listalla. Tai ainakin minä tykkään. Mumford & sons oli kyllä melko yllätys kun ei bändistä mitään tiennyt ja tuli se TV live show. Babel on hieno levy. john Hiatt taas on aivan käsittämättömän määrän biisejä vääntänyt eläissään. Paljon hyviä. SOpivan leppoisaa musaa.

Robert Plantin tuoretta laulantaa livenä:
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=evcFdvQ9mlw" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=evcFdvQ9mlw</a>

Vahvat suositukset tälle, jos Plantista & Zeppelinistä tykkää. Hienoja sovituksia.
CCR - Green River

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #25 : 16.08.2014 00:04 »
Yllätyksettömästi tartun tuohon viittaukseen Plantista. Kerran olen ollut miehen keikalla, v. 2002 Finlandia -talossa. Paikka oli väärä tällaiselle artistille, mutta... Mikä karisma, mikä bändi!! Tapa, millä Percy liidasi huippuluokan kokoonpanon lähes ilmalaivan lentokorkeuteen, Se oli jotain ennenkokematonta. Sitten kun muutamiin väleihin oli jotenkin livautettu zepu -helmiä, oli joulukuiseen iltaan poistuvasta yleisöstä vaikeata bongata alaspäin osoittavia suupieliä.
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa tuRboman

« Vastaus #26 : 16.08.2014 00:07 »
Tartuttiin ihan samaan!  ;)

Katsoppa tuo tuoreehko livepätkä. Huhut Plantin mahdollisesta halukkuudesta Led Zep uudelleenlämmittelyyn tuskin ihan tuulesta temmattuja. Settilista kertoo paljon. Ja äijän ääni edelleen toimii.
CCR - Green River

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #27 : 16.08.2014 00:24 »
Jep, tuohan on asia, jolla Percy on vaihtelevasti leikitellyt suurimman osan post-Zep aikaansa. Nyt tietty aika ja ikä alkavat teettää kysymysmerkkejä täysipainoisen Zepu -kiertueen suhteen.. Joka tapauksessa erään hyvän ystäväni kanssa on voimassa sopimus vastaisen varalle hankkia Zepun keikalle - sellaisen toteutuessa ??? - liput, kustannuksista välittämättä :D
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #28 : 16.08.2014 00:28 »
Olenkohan minä hieman tarkoituksellisesti vältellyt kommentoida teidän Zep ja RP juttuja, ehkäpä  ???  Vaikka miellän itseni täysiveriseksi 70-luvun rock musan ystäväksi, niin ei sieltä kuitenkaan ihan kaikki uppoa meikäläiseen. Ensin Zeppelin. Siis bändihän oli tosi kova. Mutta kaiken kaikkiaan se musa ei toimi minulla niin hyvin että voisin sanoa siitä mitään painokasta.

Ehkä parhaiten näkemykseni avautuu kun kerron pitäväni heiltä eniten biiseistä Stairway... ja Kashmir. Olen koittanut pohtia itsekseni että mistä se oikein kiikastaa, että tykkään muttei kuitenkaan toimi ihan täysillä. Joskus päädyin siihen että olen niin tottunut rocksoundissa vähintään kahteen kitaraan.

No sitten Plant. Muistan kun kuuntelin hänen ekaa sooloaan levyn ilmestyttyä. Yritin digata, mutta vähän puolivillaiseksi se jäi. Taitaa kaikki hänen studiolevyt olla hallussa mutta vasta Band of Joy oli sen suuntainen että voin sanoa tykkääväni. Sitten taas Alison Krauss'in kanssa tehty levy oli mieleeni  ::)

Poissa Totenkopf

• Klassikkoainesta
« Vastaus #29 : 16.08.2014 10:32 »
Vaikka miellän itseni täysiveriseksi 70-luvun rock musan ystäväksi, niin ei sieltä kuitenkaan ihan kaikki uppoa meikäläiseen. Ensin Zeppelin. Siis bändihän oli tosi kova. Mutta kaiken kaikkiaan se musa ei toimi minulla niin hyvin että voisin sanoa siitä mitään painokasta.

Ehkä parhaiten näkemykseni avautuu kun kerron pitäväni heiltä eniten biiseistä Stairway... ja Kashmir. Olen koittanut pohtia itsekseni että mistä se oikein kiikastaa, että tykkään muttei kuitenkaan toimi ihan täysillä.
Aikalailla samoja ajatuksia on minullakin.

Olen fanittanut Zeppeliniä ihan alusta alkaen, mutta vain niiden 3 kappaleen verran: Stairway to heaven, Kashmir, ja suurin kaikista Rock And Roll. Oikeastaan muut heidän kappaleensa eivät ole  koskaan avautuneet, vaikka niitä olenkin kuunnellutkin.

Samaa "vikaa" on mielestäni oikeastaan myös CCR:llä. Heillä on paljon hyviä kappaleita, mutta osa menee totaalisesti minulta ohitse. Ilmeisesti he jossain vaiheessa yrittivät tehdä liiankin hienoa musiikkia. Mutta nämähän ovat makukysymyksiä, joillekkin ne avautuu, toisille ei.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2014 10:37 kirjoittanut Totenkopf »
Bajen va namnet

Poissa Skula

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • Audi A5
  • MC Ball's..
« Vastaus #30 : 16.08.2014 10:55 »
Juup. Ihan kuin tuo Doors, ei aukia edes yhden kipaleen verran.. Ehkä jos määkin vetäisin pään huumehilla sekaisin, niin voisin mainostaa hyväksi trip, eiku musiikiksi..

Moni "vanha", kuten CCR, Zep yms. kolahtaa kyllä, on aina kolahtanut.. Tässä tulikin kaivettua John Fogertyä kuunneltavaksi juuri  8)

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #31 : 16.08.2014 22:36 »
Totti, kappas vain. Juu, tuo Rock and roll on kyllä melkoinen veto. Sitä pauketta ja rytinää. Olen vaan kuunnellut sitä niin paljon että pikkasen kyllästää.

Skula, Doors. Niinpä. Joskus nuorempana olen kuunnellut studiolevyt läpi, nyt vain kokoelman varassa. Minua Doors'issa viehättää koskettimien vahva rooli. Biiseissä on maukkaita sävelkulkuja mutta jotkut jammailut tosiaan voisivat avautua paremmin käyttämällä ajatuksia avaavia aineksia  ::)

Poissa ääliö

• Klassikkoainesta
« Vastaus #32 : 16.08.2014 23:01 »
Leskinenhän tuon jo aikanaan totesi: Rock'n'Roll and Blues and Jazz - kiss my ass!

nokivasara

• Vieras
« Vastaus #33 : 16.08.2014 23:11 »
...
Olen fanittanut Zeppeliniä ihan alusta alkaen, mutta vain niiden 3 kappaleen verran: Stairway to heaven, Kashmir, ja suurin kaikista Rock And Roll. Oikeastaan muut heidän kappaleensa eivät ole  koskaan avautuneet, vaikka niitä olenkin kuunnellutkin.
...

Tuossa ihan hyvä Zeppelin cover. Wilsonin siskokset on muuten melkein samoja ikiä Zeppelin musikanttien kanssa, eli yli 60v.
Lainaus
https://www.youtube.com/watch?v=YGoF4sGuw0A

Sama bändi, mutta oma biisi 70- luvulta.. soittettuna 2013 :)
Lainaus
https://www.youtube.com/watch?v=RBq_THTWNM4

Pistetään vielä yksi samaan rahaan ja samalta pumpulta.. Zeppelin cover ja originaalit muusikot katsomossa
Lainaus
https://www.youtube.com/watch?v=mf2O3OAQjng

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #34 : 16.08.2014 23:24 »
nokivasara, hyvät linkit. Heart'ista muistan kun kuulin silloin aikoinaan ekana biisinä heiltä Barracudan. Mikä biisi ja mimmit laulamassa. Sen jälkeen olen aina kuunnellut mielenkiinnolla uuden Heart levyn.

Poissa -P-

• Grand Legend
« Vastaus #35 : 16.08.2014 23:37 »
Hyvät linkit nokivasaralla kyllä. Jopa niin hyvät että nyt pitää kaivella kyllä tuota Heartin nykytuotantokain jostain. 80-luvulla tuota tuli kuunneltua mutta eipä juuri sen jälkeen.

Ja tuo "Kennedy Center Honors Led Zeppelin" konsertin Stairway to Heaven pläjäys on kertakaikkiaan niin upea ettei paremmasta väliä. Muistan kun tuon joskus joku linkkasi tuolla toisella areenalla, niin sen jälkeen tuo pitää aina välillä käydä katsomassa uudelleen. Aivan mahtava esitys, kertakaikkiaan.

Tuossa se koko konsertti, muutama muukin esiintyjä oli siellä. Lenny Kravitz vetää aika hienosti WHole Lotta Loven
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=ZCgVNx2VyM0" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=ZCgVNx2VyM0</a>

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #36 : 18.08.2014 23:37 »
Harvemmin käydyistä kirjastoista löytyy joskus makoisia levysiä. Tänään ajelin Kuusankoskelle mistä olen ennenkin saanut hyviä täydennyksiä valikoimiini. Nostan pari CD.tä esiin. Olikohan se tuRboman keneltä kyselin vinkkiä King Crimsonin tuotantoon. Nyt sitten löysin heiltä kokoelman ja hätäinen kommentti pikaisen tutustumisen jälkeen: odotin paljon rankempaa  ;D  Olin etukäteen kuvitellut yhdistelmän Eno & Fripp olevan toodeella vinhaa menoa. Tuosta on hyvä jatkaa. Ei vieraannuta  ;D

Toinen taltio oli Hank Williamsin 3CD.n kokoelma. Kansiteksteissä kehutaan että sisältää kaikki Hankin studiolevytykset. Täytyy lukea faktaa jostain koska kiinnostuin kovasti. Biisit on levytettu 40- ja 50-lukujen taitteessa. Odotin jotain kantrirallatuksia, mutta kamahan oli kovaa ja vähintään puoliksi tuttua monien nykyartistienkin levyttäminä.

Esim. ekan CD.n eka biisi on Move it on over. Levytetty vuonna 1947. Tunnistin sen heti George Thorogoodin version kautta. Toimii hyvin tänäkin päivänä. Muistelisin että Hank Williams on aikamoinen legenda amerikoissa. Koska on myös H.Williams jr. niin kai tämä äijä on sitten sr.

Jahka saan taltiot purettua kotosalla ja parempaan kuunteluun, niin täytyy alkaa haalimaan tuon tyyppistä matskua. Ollaan vähän niin kuin rock'n rollin juurilla, siellä bluesin ja kantrin hämärillä rajamailla. Kaikki kunnia tasokkaalle nykymusiikille, mutta minua kiinnostaa kovastikin miten eri musatyylit saivat oman suuntansa.

Poissa -P-

• Grand Legend
« Vastaus #37 : 18.08.2014 23:46 »
^Kyllä, Hank Williams on yksi juurimusiikin legendaarisimpia artisteja ja aikansa suuria staroja. Ja tosiaankin, useat biisit kuulostaa tutuilta juuri niistä tehtyjen covereiden takia.

Poissa tuRboman

« Vastaus #38 : 19.08.2014 00:06 »
Olikohan se tuRboman keneltä kyselin vinkkiä King Crimsonin tuotantoon. Nyt sitten löysin heiltä kokoelman ja hätäinen kommentti pikaisen tutustumisen jälkeen: odotin paljon rankempaa  ;D  Olin etukäteen kuvitellut yhdistelmän Eno & Fripp olevan toodeella vinhaa menoa. Tuosta on hyvä jatkaa. Ei vieraannuta  ;D

Mitähän kappaleita tuossa kokoelmassa on? Eihän se KC mikään kovin paha ole. En nyt ole varma mitä suosittelin tuolloin, jos aiheesta oli puhetta, mutta veikkaan albumia Red. Siinä on tosi hienoja kappaleita. Toivottavasti joku tuolta on kokoelmalle eksynyt. Crimsonkin on sellainen bändi, että eri "ajanjaksot" erottuvat toisistaan todella radikaalisti. Aivan kuin ois eri bändi kyseessä. Jotenkin vain tuo Red on selvin kokonaisuus. Kannattaa hommata se kuunteluun.

Oletteko tutustuneet Claptonin Me & Mr. Johnsson albumiin? Sehän oli myynnissä DVD:n kera. On kyllä mykistävä paketti Robert Johnssonin musiikkiin syventyen. Vain Clapton kykenee tuohon. Hienosti yhdistyy sähköisen bluesin alkusävelet ja Claptonin ehkä modernimpi ote.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=UDx2-Ck1vFI" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=UDx2-Ck1vFI</a>

Ajatella, jos tuollaista soitantaa pääsis joskus paikanpäällä todistamaan!
CCR - Green River

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #39 : 19.08.2014 00:22 »
Juu, Rediä suosittelit. Tämä hallussani oleva kokoelma on aika suppea otos. Muutama biisi vuodelta -69 ja loput 80-luvun alun levyiltä.

Kyllä Claptonin kiinnostus Robert Johnsoniin on kuitattu. Ostin aikoinaan sen levyn Me and Mr. Johnson ja ajattelin kuunneltuani että joo, mikäs tässä, ihan ok. Mutta kun viime vuonna sain talteen sen jatkolevyn Sessions for Robert J ja katselin sen DVD.n niin kyllä ilme kirkastui. Kultikin ilmoitti että tuon levyn ostat hänelle kun jostain löydät  ::)